تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

محسن رضایی: احتمال حمله موشکی به ایران وجود دارد


محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم ایران گفت: "آمریکا از شش ماه پیش وارد فاز برخورد جدی با ایران شده است و احتمالا تا دو ماه آینده شاهد نشانه‌های آغاز این برخورد خواهیم بود".

محسن رضایی افزود: "استراتژی جدید بوش در عراق برخلاف مواضع قبلی وی در پنج سال گذشته دارای ابهاماتی بود که این ابهامات احتمالا مربوط به برخورد با ایران است و آمریکا قصد دارد تا با برخورد با ایران، مشکل خود در خاورمیانه را حل کند".

فرمانده سابق سپاه پاسداران، ابعاد برخورد آمریکا با ایران را عمدتا اقتصادی، سیاسی و امنیتی توصیف کرده و افزود: "آمریکایی‌ها قصد دارند با استفاده از حربه تحریم و گسترش آن برای کشور، مشکلات جدی اقتصادی ایجاد کنند و از آن برای ساختن نارضایتی اجتماعی استفاده کنند و سپس با استفاده از اپوزیسیون وارد فاز سیاسی شود و در ادامه از مجاهدین خلق و گروه‌های تروریستی برای ایجاد مشکلات امنیتی برای کشور استفاده کنند که البته اقدامات محدود نظامی از قبیل حمله موشکی به مراکز هسته‌ای ما نیز بعید نیست که به عنوان اقدامات حاشیه‌ای مطرح باشد".

به گزارش بازتاب، رضایی درباره میزان جدی بودن دولت بوش در تصمیم برخورد با ایران گفت: "بعد از آغاز دور جدید فعالیت هسته‌ای ایران، آمریکایی‌ها خیز بلندی برای بردن پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت و اقدام علیه جمهوری اسلامی برداشتند که در این راه، شکست خوردند و با اعلام همراهی خود با "1+5" و حمایت از بسته پیشنهادی و بیانیه خانم رایس برای آمادگی آمریکا برای مذاکره با ایران، دور نخست رویارویی ایران و آمریکا به نفع جمهوری اسلامی به پایان رسید. اما از اوایل تابستان، آمریکایی‌ها دور جدید برخورد با ایران را آغاز کردند که در این دوره به تعبیر صدام، "استراتژی جوجه تیغی" را علیه جمهوری اسلامی استفاده کردند و به جای رویارویی مستقیم با ایران، مانند یک جوجه تیغی که در درگیری با مار، به دم مار حمله می‌کند، سعی کردند دنباله نفوذ ایران در منطقه را هدف بگیرند و با حمله به لبنان در تابستان و اقدامات گسترده در عراق در زمستان، سعی کردند نفوذ ایران در این دو بخش مهم خاورمیانه را کاهش دهند و همزمان مقدمات برخورد جدی با ایران را آغاز کردند که قطعنامه نخست شورای امنیت در مرداد و قطعنامه تحریم در دی ماه در این راستا به شمار می‌رود. البته با توجه به ناکامی آمریکا در لبنان، اگر مذاکرات لاریجانی ـ سولانا به نتیجه می‌رسید و قطعنامه تحریم تصویب نمی‌شد، دور دوم رویارویی ایران و آمریکا نیز به سود جمهوری اسلامی خاتمه پیدا می‌کرد، اما این فرصت گذشت".

محسن رضایی در ادامه گفت: "البته بخشی از مطالبی که مقامات آمریکایی می‌گویند، جنگ روانی است و هدف آن، تسلیم ایران و وارد شدن جمهوری اسلامی به دادن امتیازات بدون اقدام عملی در برخورد است. اما ما نه باید دشمن را دست کم بگیریم و نه فریب جنگ روانی آنها را خورده و تسلیم شویم. بلکه باید آمادگی لازم در کشور برای مقابله با این تهدید ایجاد شود".

فرمانده سابق سپاه پاسداران با تاکید بر نقش دولت در پیش بینی تمهیدات اقتصادی برای جلوگیری از اثرگذاری اقدامات اقتصادی آمریکا بر زندگی مردم ایران، فعالتر شدن وزارت خارجه، کمک به مسئولان پرونده هسته‌ای و هشیارتر شدن نهادهای امنیتی ایران برای مقابله با اقدامات جدید را در کنار آمادگی نیروهای مسلح برای دفاع از تمامیت ارضی در کاهش تهدیدات موثر ارزیابی کرد ".

محسن رضایی، استراتژی جدید دولت بوش را "یا همه یا هیچ" ارزیابی کرده و افزود: "نومحافظه‌کاران به این نتیجه رسیده‌اند که بدون تعامل با ایران قادر به حل مسئله عراق نیستند و شکست در عراق نیز به معنای نابودی کامل آنان است. به همین علت تصمیم گرفتند برخورد با ایران را آغاز کنند که در صورت پیروزی، یک فتح بزرگ برای دولت بوش است و در صورت شکست نیز فاجعه شکست آنها در خاورمیانه تداوم می‌یابد. البته انسان‌های عاقلی نظیر خانم آلبرایت در آمریکا هم هستند که به دولت بوش توصیه می‌کنند به جای راه برخورد، مسیر مذاکره با ایران را در پیش گیرد. اما خوی جنگ‌طلبی بوش وی را به سوی عراق سوق داده که احتمال موفقیت برای وی ناچیز و در عوض امکان شکست کامل در لبنان، عراق و ایران برای وی زیاد است".

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)