تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

تجمع اعتراض‌‏آميز در دانشگاه تهران


تجمع اعتراض‌‏آميز دفتر تحكيم وحدت به مناسبت روز دانشجو در دانشگاه تهران با بيان اعتراض‌‏ها و درخواست‌‏هاي طيف‌‏هاي مختلف دانشجويي برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ايلنا، اين تحصن از ساعت ۱۲:۳۰ روبه‌روی دانشكده فنی دانشگاه تهران با سخنان چند تن از اعضای شورای مركزی دفتر تحكيم وحدت و فعالان دانشجويی آغاز شد.



دانشجويان با در دست داشتن تصویر مصطفی بزرگ‌‏نيا، شريعت رضوی و احمد قندچی، دانشجويان كشته‌‏شده در سال ۱۳۳۲، و پلاكاردهايی با شعارهای «آزادی و برابری»، «هرگونه دخالت خارجی در تعيين سرنوشت محكوم است»، «سوسياليسم يا بربريت» «زر افشان و اسانلو آزاد بايد گردند»، «وزير بي‌‏لياقت استعفا بدهد» و «زندانی سياسی آزاد بايد گردد»، به سمت درب غربي دانشگاه تهران حركت كردند.

دانشجويان وقتي با در بسته دانشگاه روبه‌رو شدند، با دادن شعارهايی به سمت در غربی حركت كردند و آن را شكستند. اما با ممانعت نيروی انتظامی، مجبور به بازگشت به سمت دانشكده فنی شدند.


در ادامه این مراسم، علی نکونسبتی، عضو شورای مركزی دفتر تحكيم وحدت، مراتب اعتراض خود را نسبت به عملكرد اصولگرايان دولت نهم و وزير علوم اعلام كرد و خواستار عزل يا استعفاي وزير علوم شد.

سپس مهدی امينی‌‏زاده، عضو سازمان دانش آموختگان ايران اسلامي (ادوار تحكيم وحدت) كه خود از دانشجويان ستاره‌‏دار است، نسبت به مشخص نشدن وضعيت دانشجويان ستاره‌‏دار اعتراض كرد.
به گزارش خبرگزاری کار ایران، تقی رحمانی، از فعالان ملی مذهبی نيز در جمع دانشجويان سخنرانی كرد. وی در قسمتی از سخنان خود، با اشاره به اين‌كه دانشگاه خانه گفت‌‏وگو و آزادي است، گفت: آنچه در طول تاريخ می‌‏ماند، شعار نيست؛ و دليل موفق نبودن اصلاحات و انقلاب نيز نهادينه نشدن ارزش‌‏هايی چون آزادی است.

رحمانی خاطرنشان كرد: جامعه‌‏ای زنده است كه دانشگاه آن به سياست بپردازد.


در ادامه اين تجمع علی عزيزی، نايب دبير انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه اميركبير، با اشاره به برخوردهای انجام‌‏شده با دانشجويان ستاره‌‏دار و تخريب انجمن‌‏های اسلامی در دانشگاه‌‏ها، گفت: اين حركت‌‏ها در جهت خفه كردن صداي منتقد دانشجو است و با اين كارها می‌‏خواهند پايگاه دانشجويان منتقد را در دانشگاه‌‏ها تسخير كنند.
او در مورد سخنان اخير رييس‌‏جمهور، كه از دانشجويان بسيجي خواسته بود فرياد بزنند، و همچنین در باره طوماری كه از سوی بسيج دانشجويی برای دعوت از محمود احمدي‌‏نژاد در حال تهيه است، از كليه دانشجويان خواست روز يک‌‏شنبه ساعت ۱۲ در دانشگاه پلی‌تكنيک حاضر باشند تا عملكرد ضعيف و ابهام‌‏برانگيز دولت را در عرصه سياست‌‏های خارجی و داخلی به چالش بكشند.


در ادامه این مراسم، مرتضی اصلاح‌‏چی، دبير انجمن اسلامی دانشگاه علامه، نامه ناصر زرافشان خطاب به دانشجويان را قرائت كرد.
در بخشی از اين نامه آمده بود: روز ۱۶ آذر را در شرايطی گرامی می‌‏داريم كه برخوردهای بسته، تمام قد، خود را در برابر جامعه و نيازهای رو به رشد و پيشرفت آن قرار داده و راه آن را سد كرده است. اما دقيقا در همين شرايط، زنده نگه داشتن ياد و خاطره آرمان‌‏خواهی و مبارزات دانشجويی ضروری‌‏تر و مؤكدتر از هميشه است.

سپس يكي از دانشجويان پيام ابراهيم يزدی، دبيركل نهضت آزادی ايران، به مناسبت روز دانشجو را قرائت كرد.


ابراهيم يزدی در اين پيام با تبريک روز دانشجو و آرزوي حل مشكلات پيش‌‏آمده برای دانشجويان، گفته است: حماسه شانزدهم آذر ماه ۱۳۳۲ همواره نمادی از آزادی‌‏خواهی و ظلم‌‏ستيزی دانشجويان ايرانی بوده و در عين حال اين روز ملي، نشانه‌‏ای‌ست از مقاومت در راه حفظ استقلال دانشگاه از قدرت.
وی در ادامه پيام خود خاطرنشان كرده است: متأسفانه برخی از دانشجويان تحت تأثير انديشه‌‏های غيرعلمی، اسلام را ضد تجدد تصور نموده، و در نتيجه هويت دينی تشكل‌‏های دانشجويی را كمرنگ كرده‌‏اند. امروز پس از چند دهه فعاليت تئوريک روشنفكران دينی، دلايل و استدلال‌‏های فراوانی برای رد منطقی اين‌‏گونه نظريات وجود دارد.


اين برنامه در ساعت ۱۴:۳۰ خاتمه يافت اما عده‌‏ای از دانشجويان با سر دادن شعار به سمت در اصلی دانشگاه تهران حركت كردند كه با ممانعت نيروی انتظامی برای خروج از دانشگاه روبه‌رو شدند.


نظرهای خوانندگان

سلام. خوب است گزارش دقیق و منصفانه تهیه شود. از فحوای گزارش چنین بر می آید که گویا مراسم توسط تحکیم و نهضت آزادی رهبری می شده در حالیکه به سخنرانی فعالان چپ دانشجویی و کردها اشاره نشده است. از یک رادیوی مستقل انتظار می رود برخی فعالین و یا جنبش ها را مورد سانسور قرار ندهد.

-- وحید ، Dec 9, 2006 در ساعت 07:25 PM

به اميد ياري سرور شهيدان امام حسين با اين استبار مبارزه مبارزه خواهيم كرد وشهيد خواهيم شد

-- بدون نام ، May 28, 2008 در ساعت 07:25 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)