تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

راه آهن تخت جمشید را هدف گرفته است


يكی از اعضای بنياد پژوهشی پارسه ـ پاسارگاد گفت: عبور راه‌آهن از مقابل نقش رستم در مجموعه‌ تخت جمشيد (پارسه)، با توجه به زيرسازی كه برای اين خط انجام می‌‌شود، ديد و حريم منظری نقش رستم را از ميان می‌‌برد.

علی اسدی رد گفتگو با خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، افزود: خاکريزی كه برای زيرسازی اين خط آهن درست می‌شود، پنج تا هشت متر ارتفاع دارد و اين مساله ديد و منظر نقش رجب و اطراف تخت جمشيد (پارسه) را نسبت به نقش رستم از ميان می‌‌برد. در اين صورت، به‌جای اين بنا كه به وضوح قابل ديدن است، فقط يك خاكريز ديده می‌‌شود و ارتباط فرهنگی و باستانی اين محوطه‌ها از نظر بصری قطع خواهد شد.

وی ادامه داد: فاصله‌ای كه اين خط آهن با نقش رستم دارد، حدود 250 تا 300 متر است و از نظر ارتعاش‌ها و سر و صدا نيز امكان دارد، تاثير نامطلوبی بر نقش رستم داشته باشد.
مسؤول دفتر محوطه‌های باستانی سازمان ميراث فرهنگی و گردشگری نیز با تایید وجود چنین طرحی می گوید: راه‌آهن بايد طرح‌های اجرايی خود را در محدوده‌ نقش رستم و تخت جمشيد به سازمان ارايه كند؛ تا در صورت نياز و آسيب زدن به آثار تاريخی در مسير راه‌آهن تغيير ايجاد شود.

نظرهای خوانندگان

eslam hanoz iran ra neshaneh gerefteh

-- bahman 1 k ، Nov 2, 2006 در ساعت 03:20 PM

دوستان مردم فقط تلويزيون نگاه ميكنند. با اين نوشتنا كار بجايي نميبريم. مطمئن باشيد براي ويراني تخت جمشيد هم برنامه خواهند چيد

-- بدون نام ، Dec 2, 2006 در ساعت 03:20 PM

بنايي را كه مغول خراب نكرد اين ها كه دم از اسلام ميزنن دارن جلوي شمانه ما خراب ميكنن
يعني نمي دونن آثار باستاني حق الناس هستش

-- يك ايراني ، Dec 2, 2006 در ساعت 03:20 PM

این چه وضعشه.شما چه دشمنی با فرهنگ و تمدن این مردم دارید؟با کدام مسجدو...این کارها را کردید که با آثار باستانی ما می کنید؟وای بر ما...وای بر ما...از ماست که بر ماست.از ماست که بر ماست.

-- بدون نام ، Aug 8, 2007 در ساعت 03:20 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)