رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۳۸۵

گنجی در پارلمان اروپا: جنگ و تحریم نه، حقوق بشر آری

اکبر گنجی، روزنامه نگار ایرانی، روز سه شنبه برای جمعی از نمایندگان پارلمان اروپا در شهر استراسبورگ سخنرانی کرد.
اکبر گنجی که چند ماهی است در اروپا و امریکا با شخصیت‌های فرهنگی و سیاسی درباره مسایل ایران، دنیای اسلام، و مشکلات جهانی رایزنی می‌کند در پارلمان اروپا در آغاز به ریشه بنیادگرایی در جهان اسلام و خاورمیانه پرداخت. این روزنامه نگار ایرانی امنیت کشورهای اروپایی و "شمال" را با آنچه که وی کشورهای "حاشیه‌ای" خواند درپیوند دانست.

آقای گنجی مساله فلسطین، افغانستان و عراق را عامل مهمی درشیوع بنیادگرایی اسلامی ارزیابی کرد و "دولت خودکامه و سلطانی ایران" را دامن زننده منازعات منطقه دانست.

اکبر گنجی گفت: "بنیادگرایان حاکم بر ایران برای بقای خود ناگزیرند که کشور را مدام در وضعیت جنگی نگه دارند تا از این طریق بتوانند احساسات ناسیونالیستی و مذهبی مردم را تحریک کنند، و اجماع ملّی را حول مبارزه با دشمن خارجی بازتولید نمایند ".
گنجی در ادامه بنیادگرایی مسیحی و یهودی را به اندازه بنیادگرایی اسلامی "خطر خیز و بحران آفرین" توصیف کرد.

گنجی مهمترین ویژگی "دولت بنیادگرای ایران" را سرکوب آزادیهای مدنی و نقض گسترده حقوق بشر برشمرد و فهرست بلندی از موارد نقض حقوق بشر در ایران را قرائت کرد.

اکبرگنجی برای مقابله با موج روبه گسترش بنیادگرایی، تمامی صلح طلبان جهان و نیروهای میانه رو و صلح دوست منطقه را به همکاری علیه این موج دعوت کرد و از غرب خواست باب گفتگوی سازنده با میانه‌روها را دردنیای اسلام بگشاید و "از گسترش تلاشهای رسانه ای و سیاسی برای خلق تصویری غیر واقعی از فرهنگ و آموزه های دینی اسلام به عنوان دشمن مدرنیته و دموکراسی بپرهیزد".
این رونامه‌نگار ایرانی خاطر نشان کرد که "سایه جنگ همواره به سود دولتهای خودکامه و جریانات سیاسی و اجتماعی ماجراجو می انجامد".

آقای گنجی با قابل فهم خواندن نگرانی‌های غرب از " جاه طلبی های هسته‌ای ایران" آن را با منافع ملّی ایرانیان نا‌سازگار ارزیابی کرد.

اکبر گنجی مهمترین شیوه مقابله با "جاه طلبی های اتمی جمهوری اسلامی" را دموکراتیزه شدن نظام سیاسی ایران دانست. وی با هشدار نسبت به وجه المصالحه شدن حقوق بشر در برخورد غرب با ایران گفت: "من در اینجا با اطمینان کامل اعلام می کنم که مردم ایران و روشنفکران و فرهیختگان ایرانی روند مذاکرات دولتهای غربی با جمهوری اسلامی را بر سر مسائل هسته ای به دقت تمام تعقیب می کنند. هرگونه سازشی که به قیمت نادیده گرفتن مسائل مربوط به حقوق بشر در ایران حاصل شود، از جانب مردم ایران غیر قابل قبول و نابخشودنی است".

وی درعین حال غرب را از رویارویی نظامی با ایران برحذر داشت و خاطرنشان کرد:

"هزینه سنگین و توانفرسای جانی و مالی جنگ مستقیماً بر دوش مردم بی گناه ایران قرار خواهد گرفت، و تأسیسات زیربنایی ایران که با صرف میلیاردها دلار درآمد ملّی ساخته شده است، یکسره ویران می شود".

اکبرگنجی که پس از شرکت در کنفرانسی درباره دموکراسی در برلین بیش از پنج سال را در زندان گذراند از دولت‌های غربی خواست "هرگونه روابط اقتصادی، سرمایه گذاری، و انتقال تکنولوژی به ایران را به رعایت موازین حقوق بشر، و رعایت قواعد رقابت سیاسی دموکراتیک، و نیز حاکمیت قانون در این کشور مشروط کنند".

گنجی با وجود این گفت که خواستار تحریم اقتصادی و تجاری ایران نیست. آقای گنجی با یادآوری وضع مردم لیبی و عراق گفت: "تجربه بیش از یک دهه تحریم اقتصادی عراق و لیبی نشان داد که آن تحریمها خللی در ارکان قدرت حکومتهای خودکامه آن کشورها ایجاد نکرد، و تنها نتیجه آن تیره روزی و مرگ هزاران کودک و زن و مرد بیگناه در آن کشورها بود. قربانی این تحریمها مردم ایران خواهند بود، نه حکومت جمهوری اسلامی".

گنجی تحقق دموکراسی و آزادی در ایران را به عهده خود ایرانیان دانست و "سخن از تغییر رژیم توسط غربیان، یا دامن زدن به تحرکات تجزیه طلبانه رابه زیان جنبش دموکراسی خواهی" قلمداد کرد. این روزنامه نگار ایرانی به پارلمان اروپا یادآوری کرد: "در شرایطی که ایران با خطر حمله نظامی، احتمال تجزیه، یا دخالت بیگانگان روبرو باشد، رادیکالترین مخالفان دولت ایران نیز حفظ تمامیت ارضی، صلح و آرامش را بر دموکراسی و آزادی مقدم می دارند".

نظرهای خوانندگان

فعالیت اقای گنحی ستودنی است . ایشان با سعی و کوشش زیاد افشاگری های بزرگی از بابت انچه که اکنون درایران میگذرد انجام داده اند .جای تشکر وپشتیبانی دارد. امابرای من یک سئوال بوجودامده : اینکه اگرایشان( اقای گنجی ) می گویندکه درقبال ایران واکنشی به مثال تحریم ویاجنگ نداشته باشیم و فقط درقبال این جو بسته و فشارزیاد حقوق بشر را مطرح نمائیم .. اهرم اجرائی وفشار مابه چه شکلی میتواند باشد ؟ تحریم که نمی شود کرد .. جنگ و غیره استغفرالله .فقط باید اعلامیه پشت اعلامیه بدیم دولت هم خیالش نباشد . راستی چکاربایدکرد ؟ ایا اقای گنجی میداتند چه میخواهند .؟ من مشکوکم ...؟؟

-- سینا ، Oct 25, 2006 در ساعت 10:00 AM