رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۸۵

مرگ ولی‌‏الله فيض‌مهدوی، ديگر زندانی سیاسی

يک ماه و نيم بعد از مرگ اکبر محمدی در زندان اوين، ديروز مسؤولان قضايی تأييد کردند که ولی‌‏الله فيض‌مهدوی، ديگر زندانی ايرانی نیز در بيمارستان شريعتی تهران درگذشته است.

خبرگزاری ايلنا به نقل از مسؤولان زندان گزارش داده است که فيض‌مهدوی، روز يك‌‏شنبه، در حمام بند خود، در زندان رجايی‌‏شهر كرج، خور را حلق‌‏آويز کرده است و مأموران زندان پس از اطلاع از اين موضوع، وی را به بيمارستان شريعتی تهران منتقل کردند. اما او پيش از ظهر دیروز ‏در بيمارستان درگذشت.

محمد شريف، وكيل مدافع فيض مهدوی گفته است که اتهام موكلش، ارتباط با سازمان مجاهدين خلق عنوان شده و حكم صادره برای او اعدام بوده است.


بينا داراب‌زند، از فعالان سياسی در ایران و هم بند فیض مهدوی، گفته است که فيض‌مهدوی خودکشی نکرده، بلکه بعد از ۹ روز اعتصاب غذا به اين وضع گرفتار شده است.

پيشتر کميته‌ی دانشجويی دفاع از زندانيان سياسی نيز در گزارشی ادعا کرده بود که ولی‌الله فيض‌مهدوی، در حالت اغما و با ایست قلبی به بهداري زندانِ رجايی‌شهر منتقل شده و با تلاش پزشکان، قلب او احيا می‌شود، اما پس از دقايقی دچار سکته‌ی مغزی می‌شود.

به ادعای این کمیته، هم‌ـ اتاقی‌های فيض‌مهدوی نيز خبر خودکشی او را تکذيب کرده و تاکيد کرده اند: «وقتی ولی‌الله فيض‌مهدوی به حال اغما رفت، در اتاقش و تخت خودش بود و نه در حمام زندان».