رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۰ مرداد ۱۳۸۷

اول ماه اوت، آخرین خورشیدگرفتگی امسال

هادی ناصری
hadi@radiozamaneh.com

دومین و آخرین خورشیدگرفتگی سال ۲۰۰۸ میلادی، جمعه اول ماه اوت به وقوع می‌پیوندد. در ظهر روز جمعه ۱۱ مردادماه ۱۳۸۷ شمال کانادا، روسیه، مغولستان و چین شاهد خورشید گرفتگی به‌صورت کلی خواهند بود و در ایران نیز این گرفت به صورت جزئی قابل رویت است. این خورشیدگرفتگی جزء دوره ساروسی ۱۲۶ و دارای قدر گرفت ۱.۰۳ است.


خورشید هنگام گرفت کامل (منبع)

صبح روز اول آگوست ۲۰۰۸ برابر با ۱۱ مردادماه ۱۳۸۷ سایه‌ی ماه ساعت ۹ و ۲۲ دقیقه و ۲۷ ثانیه به وقت جهانی از شمال قاره آمریکا و منطقه‌ای به نام جزیره‌ی ویکتوریا حرکت خود را آغاز می‌کند. در این مکان قطر سایه‌ی ماه بر روی زمین در حدود ۲۱۲ کیلومتر و بیشترین زمان گرفت ۱ دقیقه و ۳۲ ثانیه است.

در ۱۱ مرداد ۱۳۸۷ اولین منطقه در ایران که گرفت را خواهد دید روستای «بورآلان» در مرز ایران و کشور آذربایجان است. پس از این روستا شهر ماکو در ساعت ۱۴ و ۱۸ دقیقه و ۳۰ ثانیه گرفت جزئی آغاز خواهد شد.

این گرفت در ساعت ۱۵ و ۱۶ دقیقه و ۵۰ ثانیه به بیشترین حد یعنی ۳۲ درصد (در شهر ماکو) خواهد رسید و گرفت جزئی در ساعت ۱۶ و ۱۱ دقیقه و ۳۶ ثانیه پایان خواهد یافت. بیشترین درصد گرفت در مناطق شمال شرقی ایران روی خواهد داد.


مناطق مختلف در معرض گرفت (منبع)

شهر سرخس در مرز ایران و ترکمنستان شاهد گرفتی با ۵۳.۴ درصد خواهد بود. خورشیدگرفتگی جزئی ساعت ۱۴ و ۳۵ دقیقه و ۵۵ ثانیه در شهر سرخس آغاز خواهد شد و در ساعت ۱۶ و ۳۸ دقیقه و ۱۰ ثانیه به پایان خواهد رسید.

شهرهای مشهد و چناران، قوچان، بجنورد و اسفراین در مسیرگرفت ۵۰ درصد الی ۵۳ درصد قرار دارند. دیگر مناطق ایران نیز از گرفت جزئی بهره‌مند هستند.

در شهر تهران گرفتگی در ساعت ۱۴ و ۳۴ دقیقه آغاز می‌شود و در ساعت ۱۵ و ۳۳ دقیقه به اوج می‌رسد که در این حالت ماه ۲۵ درصد از سطح قرص خورشید را می‌پوشاند. این گرفتگی در ساعت ۱۶ و ۲۸ دقیقه در تهران خاتمه می‌یابد.


چگونگی گرفت (منبع)

بیشترین زمان گرفت در منطقه‌ای با عرض جغرافیایی ۶۵.۳۸ درجه‌ی شمالی و ۷۲.۱۶ درجه‌ی شرقی روی خواهد داد، که در این مکان قطر سایه ماه بر روی زمین ۲۳۶.۹ کیلومتر و مدت گرفت ۲ دقیقه و ۲۷ ثانیه است.

کشور ایران تا روز اول فروردین ۱۴۱۲ شاهد خورشیدگرفتگی کلی نخواهد بود. اولین خورشید گرفتگی سال ۲۰۰۸ میلادی در هفتم فوریه (۱۸ بهمن ۸۶) به صورت حلقوی در قطب جنوب و به صورت جزئی در زلاندنو تا شرق استرالیا قابل مشاهده بود.

همراه با آخرین کسوف سال جاری میلادی، خسوفی جزئی در ۱۶ اوت به وقوع می‌پیوندد که آن نیز آخرین ماه‌گرفتگی سال جاری میلادی خواهد بود و پرونده‌ی گرفت‌ها در سال ۲۰۰۸ با این پدیده بسته خواهد شد.

. . . . . . . . . .

برای آگاهی از زمان دقیق گرفت در برخی شهرهای در معرض گرفت به اینجا مراجعه کنید.


Share/Save/Bookmark

بخش گرفتگی‌های ناسا
آسمان شب ایران
زمان دقیق گرفت در برخی شهرهای در معرض گرفت
خورشید تاریک در سالروز حملات یازدهم سپتامبر