رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۷ مهر ۱۳۸۶

ترک عادت موجب مرض است!؟

تربیت صحیح فرزندان، وظیفه و مسئولیتی است که بر عهده‌ی والدین قرار دارد. توجه و درک مناسب از احتیاجات روحی و جسمی فرزندان می‌تواند پدر و مادر را در تربیت آنان یاری کند.

یکی از احتیاجات مهم هر فرد، احتیاج برای جفت‌گیری یا همان میل جنسی است. بدیهی است که غریزه و نیروی جنسی در انسان اهمیت ویژه‌ای دارد و با شناخت درست و سپس قرار دادن آن در مسیری که باید به طور طبیعی طی کند، در رسیدن انسان به زندگی ایده‌آل کمک شایانی می‌کند.


خود ارضایی با رسیدن به لحظه‌ی اوج لذت جنسی، ارگاسم، به پایان می‌رسد.

بخشی از سیر تربیت فرزندان، آموزش مسائل جنسی و فرآیندها و وقایع مرتبط با آن است. والدین با آموزش به موقع مسائل جنسی به فرزند می‌توانند در شناخت او از بدن خود و رفع مشکلات احتمالی پیش آمده، بیشترین نقش را ایفا کنند.

متأسفانه در ایران با توجه به فضای مذهبی و اعتقادی حاکم و قبیح دانستن طرح این گونه مسائل، اقدامی برای آموزش جنسی به کودکان و نوجوانان انجام نمی‌شود. نتیجه‌ی این امر چیزی جز به وجود آمدن سؤالات بی‌پاسخ و مشکلات عدیده برای فرد در آینده نخواهد بود. یکی از این مشکلات پدیده‌ای به نام «خود ارضایی» (Masturbation) است.

«خود ارضایی» یا «اِستمنا» یا واژه‌ی قدیمی آن «اونانیسم» (Onanism) به معنی ارضای میل جنسی توسط خود فرد و از راه دست‌کاری آلت جنسی است. استمنا با رسیدن به لحظه‌ی اوج لذت جنسی (ارگاسم) به اتمام می‌‌رسد. در جنس مذکر همراه با بیرون ریختن مایع منی و در جنس مؤنث همراه با سفتی عضلانی و لذت شدید در مهبل است.

خود ارضایی معمولاً با خیال‌بافی فرد همراه است و پیش از ازدواج یک امر طبیعی بوده و به دلیل کمبود یا نبود رابطه‌ی جنسی نزد هردو جنس شایع است. زمان اولین خود ارضایی در افراد متفاوت است. به طوری که در کودک دوساله نیز گزارش شده است. استمنا در مردان با محوریت تحریک آلت تناسلی و در زنان با محوریت تحریک کلیتوریس (جزء شبه آلت تناسلی در بانوان که باعث احساس ارگاسم می‌شود) اتفاق می‌افتد.

با توجه به مطالعات محققان غربی، بیش از 90% مردان و 80% زنان در طول عمر خود حداقل یک مرتبه خود ارضایی کرده‌اند. متأسفانه آماری برای ایران موجود نیست. اما با توجه به وضعیت جنسی کشور و افزایش سن ازدواج می‌توان به میزان شیوع خود ارضایی در کشور پی برد.


خود ارضایی با تصویر خود در آیینه

قصد از طرح این موضوع فقط بررسی این پدیده‌ی رو به رشد است و به هیچ عنوان بر انجام یا عدم انجام آن تبلیغ و توصیه نمی‌شود. با این مقدمه به بررسی این پدیده می‌پردازیم.

اعتیاد به خود ارضایی و مراحل آن:
اسپرم تولیدی در بیضه‌ی آقایان پس از اتمام تاریخ مصرف و عدم جفت‌گیری باید تخلیه شود. بنابراین بدن سیکل طبیعی تخلیه اسپرم را برنامه‌ریزی می‌کند که می‌توان آن را نوعی خود ارضایی به شمار آورد؛ با این تفاوت که خودکار و از سوی بدن انجام می‌شود. معمولآً تخلیه‌ی اسپرم در مردان بیشتر هنگام خواب یا ادرار کردن صورت می‌گیرد.

در بانوان اسپرمی تولید نمی‌شود؛ بلکه در اثر تحریکات و به هر دلیل، خون مرتباً به جهاز جنسی آن‌ها هجوم می‌آورد و فرد را در حالت آمادگی برای برقراری رابطه‌ی جنسی قرار می‌دهد و در همین زمان ترشحات جنسی در دستگاه تناسلی فرد تولید می‌شوند که نیاز به تخلیه دارند. برای تخلیه‌ی این مواد، بانوان از عروق خونی و عادت ماهیانه‌ی خود کمک می‌گیرند.

خود ارضایی در صورتی که به صورت عادی و برنامه‌ریزی شده توسط بدن انجام گیرد، مشکل خاصی برای فرد به وجود نمی‌آورد. حال اگر این سیکل طبیعی توسط فرد بر هم خورد و به صورت بیمار گونه و اعتیاد ظاهر شود، عوارض بسیاری برای آن شخص ایجاد می‌کند که در حالت غیراعتیادی بروز نمی‌یابد. ابتدا به مراحل اعتیاد به خود ارضایی و عوارض آن می‌پردازیم:


استمنا در بانوان با محوریت کلیتوریس

1- مرحله‌ی مشکل‌ساز (Problematic): در افرادی بروز می‌کند که روزانه بیش از یک یا دو بار استمنا می‌کنند. عوارض آن عبارتند از:
الف) خستگی و کوفتگی

ب) عدم تمرکز حواس

پ) ضعف حافظه

ت) استرس و اضطراب

2- مرحله‌ی گرفتاری شدید (Severe): در افرادی که در روز سه تا چهار بار استمنا می‌کنند پدیدار می‌شود. عوارض آن عبارتند از:
الف) خستگی و کوفتگی

ب) تغییرات سریع خلقی

ج) حساسیت بیش از حد و زود رنجی

د) کمردرد

ه) نازک شدن موها (به دلیل برهم خوردن نظم هورمونی)

و) ناتوانی جنسی زودرس در جوانی

ی) بی‌خوابی، بدخوابی و مشکلات مشابه آن‌ها

3- مرحله‌ی گرفتاری بسیار شدید (Addictive): در این حالت فرد روزانه حتی پنج بار استمنا می‌کند که عوارض بسیار شدیدتری در او ظهور می‌یابد:
الف) خستگی و کوفتگی

ب) ریزش شدید موها

ج) تار شدن دید چشم‌ها

د) وِز وِز گوش

ه) انزال زودرس و غیرارادی و خروج منی به صورت قطره قطره

و) درد کشاله‌ی ران و ناحیه‌ی تناسلی

ی) دردهای قولنجی در ناحیه‌ی لگن و استخوان دنبالچه


ترس از شکسته شدن خلوت، تنهایی محرکی مناسب برای استمنا

بررسی دیگر عوارض:
1- آسیب پروستات: استمنا به شکل صحیح و غیر اعتیادگونه در تقویت پروستات و جلوگیری از ابتلأ به سرطان پروستات کمک فراوانی می‌کند. اما اگر به صورت مکرر و اعتیاد گونه انجام شود، باعث تقویت احتمال ابتلأ به سرطان پروستات می‌شود.

2- خستگی و کوفتگی مفرط: به دلیل انرژی‌بر بودن اعمال جنسی که خود ارضایی را نیز شامل می‌شود، موجب کمبود انرژی و تخلیه‌ی ذخایر گلیکوژن (نوعی قند که برای تأمین انرژی سلول‌های عضلانی لازم است) می‌گردد، در نتیجه خستگی و کوفتگی مفرط روی می‌دهد.


3- گرفتگی عضلانی: برای رسیدن به حالت اوج لذت جنسی یا ارگاسم، عضلات بدن و دستگاه تناسلی چه در مردان برای تخلیه‌ی اسپرم و چه در زنان برای پمپاژ خون به ناحیه‌ی تناسلی منقبض می‌شوند. در استمنا اعتیاد گونه و زیاده از حد، عضلات همیشه در حال انقباض و گرفتگی هستند.

4- آسیب و سکته‌ی مغزی: به دلیل هجوم خون به آلت تناسلی در آقایان و دستگاه تناسلی در بانوان و نرسیدن خون و در پی آن کمبود اکسیژن و غذا در مغز، احتمال سکته‌ی مغزی بسیار زیاد است. به همین دلیل توصیه می‌شود حتی المقدور خود ارضایی به حالت دراز کشیده و خوابیده انجام شود تا خون کافی به مغز برسد.

5- بروز انواع سرطان‌ها: در جنس مذکر علاوه بر سرطان پروستات که ناشی از حالت اعتیاد گونه‌ی خود ارضایی است سرطان های دیگری همچون سرطان آلت تناسلی (Penis Cancer) و سرطان بیضه (Testis Cancer) نیز مشاهده می‌شود. در جنس مونث سرطان مهبل و مخاط مهبل (Vagina Cancer) و سرطان کلیتوریس (Clitoris Cancer) بروز پیدا می‌کند. کاملاً مشخص است که بروز این سرطان‌ها به دلیل کار کرد بیش از اندازه‌ی عضو تناسلی بوده و در سیر طبیعی بدن به ندرت همچنین بیماری‌هایی دیده می‌شود.

6- آسیب روحی- روانی: بیشترین آسیب و عارضه‌ی خود ارضایی آسیب روحی و روانی‌ای است که به خود فرد وارد می‌شود. مهمترین این عوارض افسردگی و احساس گناه پس از خود ارضایی است. ضعف حافظه و حواس‏پرتی، اضطراب، منزوی شدن و گوشه‌گیری، بی‌‏نشاطی و لذت نبردن از زندگی، پرخاش‌گری، بداخلاقی و تندخویی، كسالت دائمی و ضعف اراده، احساس حقارت و عدم اعتماد به نفس از دیگر عوارض روحی- روانی این امر هستند.

7- عوارض اجتماعی: ناسازگاری خانوادگی، بی‌میل شدن به همسر و ازدواج، ناتوانی در ارتباط با جنس مخالف و همسر(استمنا بعد از ازدواج) احساس طرد شدن و از بین رفتن عزّت، پاكی، شرافت و جایگاه اجتماعی، دیر ازدواج كردن و لذت نبردن از زندگی مشترك از آسیب های اجتماعی خود ارضایی هستند. ‏


خود ارضایی آلت‌محور در آقایان

لازم به ذکر است که عوارض زیر به هیچ عنوان ارتباطی با خود ارضایی ندارد:

1- سیاهی دور چشم: به دلیل عوارض ژنتیکی و فقر آهن در بدن ظاهر می‌شود.
2- عقیم شدن: بر اثر عوامل بیماری‌زا، عوامل محیطی و عوارض ژنتیکی ایجاد می‌شود.

3- کوچک شدن و تنبلی بیضه‌ها: بیضه‌ها برای ساخت اسپرم مرتباً در حال حرکت برای به دست آوردن دمای مناسب هستند که گاهی به درون بدن کشیده می‌شوند و به اشتباه کوچک شدن آن‌ها دانسته می‌شود. خود ارضایی همچنین موجب به کار افتادن بیضه ها و فعالیت آن‌ها می‌شود که ارتباطی با تنبلی و کوچک شدن آن‌ها ندارد.

4- نابینایی، ناشنوایی و از بین رفتن سیستم عصبی در اثر کمبود منی: مایع منی از سلول اسپرم و مایعات غدد ضمیمه دستگاه تناسلی (مانند غده‌ی پروستات در انسان و غدد وِزیکولی در نشخوارکنندگان) تشکیل شده است. نقش مایعات غدد ضمیمه جنسی ابتدا خنثی کردن محیط اسیدی مجرای خروج اسپرم و سپس تغذیه‌ی خود اسپرم است.

اسپرم در بخش انتهایی مسیر خروج خود از بدن با مجرای خروج ادرار در آلت تناسلی هم مسیر می‌شود و چون ادرار اسیدی است، پس مایعات غدد ضمیمه جنسی می‌توانند این محیط اسیدی را با قلیایی بودن خود، خنثی کرده و مسیر مناسبی برای عبور و خروج اسپرم فراهم کنند. این وظیفه در انسان بیشتر بر عهده‌ی مایعات قلیایی تولید شده از غده‌ی پروستات است.

مایعات غدد ضمیمه سرشار از قند فروکتوز هستند که برای تغذیه‌ی خود اسپرم در نظر گرفته شده است و به هیچ وجه برای تغذیه و انرژی‌زایی دیگر عناصر و ارگان های بدن کافی نیستند، بنابراین نابینایی، ناشنوایی و دیگر عوارض عصبی و غیرعصبی نسبت داده شده به نبود یا کمبود اسپرم برای تولید انرژی صحیح نیست.


احتمال صدمات و سکته‌ی مغزی در خود ارضایی به صورت درازکش کم‌تر از حالت ایستاده است

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که جذب اسپرم تبعات و هزینه‌هایی برای بدن دارد که از آن جمله می‌توان به گرمای اضافی تولید شده در اثر جذب اسپرم از عروق بیضه اشاره کرد که با گذشت زمان مانع از تولید اسپرم سالم در بیضه‌ی فرد می‌شود و در افرادی که عمل وازکتومی (بستن لوله های منتقل کننده‌ی اسپرم برای جلوگیری از بارداری) را انجام داده‌اند، این عارضه بیشتر مشاهده می‌شود.

خود ارضایی مزایایی هم دارد:
خود ارضایی مانند هر پدیده‌ی دیگر جهان طبیعت دارای سود و زیان است. اینکه ما فقط معایب آن را ببینیم، امری خارج از انصاف است. در این بخش به پاره‌ای از مزایای خود ارضایی به طور خلاصه اشاره می‌کنیم:

1- بزرگ‌ترین مزیت خود ارضایی این است که مانع از برقراری یک رابطه‌ی پرخطر جنسی از طرف شخص می‌شود.
2- به ثبات در رابطه‌ی جنسی و شناخت میزان پایداری در وضعیت های مختلف جنسی کمک می‌کند.

3- شناخت بیشتر بدن، دستگاه تناسلی و لحظه‌ی اوج لذت جنسی (ارگاسم) و کنترل این لحظه.

4- اطلاع یافتن از میزان تقاضای جنسی از شریک خود و نحوه‌ی برخود با او هنگام برقراری رابطه.

5- آشنایی با سیکل جنسی بدن خود و مواقع تقاضا برای انجام عمل جنسی و تحت اختیار گرفتن شرایط بدنی.

6- آموزش از تخیلات جنسی خود در هنگام خود ارضایی و رفتارسازی جدید از آن‌ها در واقعیت و هنگام برقراری رابطه.

7- مواجهه با مشکلات و موانع جنسی خود و شناخت و تلاش برای رفع آن‌ها.

8- طراوت و لطافت آلت تناسلی برای فرد بسیار مهم است؛ خصوصاً در زنان بدون همسر و مطلقه. این طراوت می‌تواند با انجام خود ارضایی معقول و کنترل شده بازسازی گردد.

9- خود ارضایی این امکان را به فرد می‌دهد که بدون نگرانی از بیماری ها یا مرزهای موجود در روابط جنسی، خود را به مرز تخلیه برساند.

10- خود ارضایی باعث کاهش فشارهای دوره‌ی عادت ماهیانه در زنان می‌شود.

11- ایجاد آرامش و فراهم کردن خوابی راحت و عمیق برای فرد. به دلیل کاهش فشار خون در اثر هجوم خون به جهاز تناسلی. البته همچنین حالتی در رابطه‌ی جنسی عادی هم به وقوع می‌پیوندد.

12- تخلیه‌ی فشارهای منفی که در طول روز به سراغ فرد می‌آیند. با انجام خود ارضایی بسیاری از این فشارها تخلیه می‌شوند.

13- خود ارضایی بسیار سریع تر از رابطه عادی فرد را از فشار جنسی رها می‌کند.

14- استمنا کمتر از یک رابطه‌ی جنسی، انرژی و زمان صرف می‌کند و فضا و احتیاجات آن بسیار در دسترس و قابل تهیه است. . .

و تعدادی از موارد دیگر که با توجه به شرایط بدنی، روانی و اجتماعی فرد می‌توانند برای او از مزایای این امر محسوب گردند.


دستگاه تناسلی مرد

خود ارضایی از دید مذاهب و ادیان:
یهودیت: خود ارضایی در یهودیت به طور کامل منع نمی‌شود و عملی توأم با سلامتی و نشاط‌آوری تلقی می‌گردد؛ اما در برخی شاخه‌های آن خود ارضایی جنس مذکر ممنوع است.

اسلام: در اسلام استمنا حرام است و اکثر فقها آن را گناه کبیره به شمار می‌آورند. همچنین اگر مسلمان روزه‌دار استمنا کند، روزه‌اش باطل و کفاره‌ی جمع بر او واجب می‌شود. پس از استمنا غسل بر مسلمان واجب می‌شود (غسل جنابت) و در صورت عدم انجام غسل، عبادت او پذیرفته نمی‌شود. برخی فقها مانند آیت‌الله لنکرانی، خود ارضایی را در صورتی که برای آزمایش پیش از ازدواج نیاز به اسپرم وجود داشته باشد و از راه دیگری نتوان اسپرم‌گیری کرد، بلامانع می‌دانند.

دیدگاه اهل سنت: اهل سنت نظرات متفاوتی را درمورد خود ارضایی دارند. برخی آن را در تمام اشکال و موارد حرام می‌دانند، برخی در مواردی آن را مجاز می‌شمارند و برخی آن را مکروه می‌دانند.

دیدگاه شیعیان: از نظر شیعیان خود ارضایی به طور کامل و در تمام اشکال آن حرام می‌باشد.

مسیحیت: کاتولیک‌ها در پاره‌ای موارد همانند خود ارضایی برای شناخت بدن و احساسات جنسی آن را مجاز می‌شمارند. به عقیده‌ی پروتستان ها، خود ارضایی یک سیر طبیعی از سیکل جنسی افراد است و این امر مانع از روابط جنسی غیرمجاز مانند همجنس‌بازی می‌شود.

تائویسم: یک آیین قدیمی چینی است که نوید بخش زندگی طولانی است. در این آیین مردان از خود ارضایی منع شده‌ند. زیرا با اعتقاد به منابع انرژی در شکم تحتانی، استمنا بدن را از انرژی تخلیه و مانع ادامه‌ی حیات هارمونیک که به آن نوید داده شده، می‌شود. همچنین اعتقاد بر این است که خود ارضایی زنان باعث کاهش طول عمر و امراض لاعلاج در آنان می‌شود.


دستگاه تناسلی زن

نکات و روش های تخفیف و درمان خود ارضایی:
سه نکته‌ی مهم مشترک برای تخفیف و درمان میان همه‌ی امراض و عادات وجود دارد:

یک- در درمان هر بیماری یا ترک هر عادت، مهم‌ترین قسمت عزم و اراده‌ی فرد برای درمان و ترک عادت است.
دو- عدم یأس و ناامیدی برای ترک و ایمان به درمان‌پذیری.

سه- در نظر گرفتن زمان برای ترک و درمان.

برای ترک یا تخفیف استمنا راه های متعددی وجود دارد که به مهم‌ترین آنها اشاره می‌شود. باید توجه داشت که راه‌های موجود در همه‌ی افراد مؤثر نیستند و همانند حساسیت‌های مختلف که در هر فرد متفاوت عمل می‌کنند، شخص باید با شناخت و در نظر گرفتن شرایط خود اقدام به ترک یا کاهش این امر کند.

1- تلقین به شخص کمک می‌کند تا اراده‌ی خود را تقویت کند و به خود بگوید که می‌تواند استمنا را کنار بگذارد.
2- افزایش فواصل زمانی خود ارضایی. برای مثال از روزی دو مرتبه به روزی یک مرتبه و ...

3- عدم مشاهده‌ی مناظر شهوت‌انگیز از جمله فیلم، عکس و پوستر، همچنین نوشته‌ها، داستان‌ها و. . .

4- اسلام ازدواج را برای جلوگیری از روابط جنسی خارج از محدوده‌ی زناشویی توصیه می‌کند. اما در شرایط امروز که ازدواج کاری بس مشکل شده است، برخی ازدواج موقت را پیشنهاد کرده‌اند که خود جای بحث دارد.

5- منحرف کردن فکر در صورتی که تحریکی برای خود ارضایی اتفاق افتاد.

6- دوری از خیال‌پردازی و سرگرم بودن به کارهای مفید مانند مطالعه، ورزش و ...

7- تنهایی، کلید اقدام به استمنا است.

8- بهتر است برای استحمام و شستشوی بدن به خصوص جهاز تناسلی، از وسایل نرم مانند ابر استفاده نشود و هر چه زودتر کار استحمام را به پایان رساند. عدم مشاهده‌ی بدن عریان نیز از بروز تحریک جلوگیری می‌کند.

9- پوشیدن البسه‌ی تنگ و چسبان عامل تحریکی مناسبی برای استمنا است. لباس تنگ با مالش عضو جنسی شرایط را برای خود ارضایی فراهم می‌کند.

10- تخلیه مثانه قبل از خواب

11- شستشوی دستگاه تناسلی با آب سرد پس از ادرار کردن کمک مؤثری در رفع و عدم تحریک آن می‌کند.

12- پر نکردن شکم پیش از خواب با غذای سنگین

13- اجتناب از خوردن غذاهای محرک مانند فلفل، پیاز، خرما، ادویه جات، گوشت قرمز و غذاهای پرچرب

14- در نوشیدن مایعات خصوصاً در هنگام خواب افراط نشود، همچنین از مصرف الکل پرهیز شود.

15- و در انتها تحلیل شرایطی که فرد را وادار به خود ارضایی می‌کند، می‌تواند نقش مهمی را در یافتن راهی برای چگونگی ترک یا تخفیف آن ایفا کند.

منابع:
1- مدخل دانشنامه‌ی آزاد ویکی‌پدیا برای

الف) خود ارضایی

ب) دیدگاه ادیان در ارتباط با خود ارضایی

ج) استمنا

2- سایت ایرانیان انگلستان

3- سایت پزشکان بدون مرز

4- وبلاگ توبه

5- سایت آیت‌الله لنکرانی

6- سایت آیت‌الله خامنه‌ای

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

ما بهره کافی را بردیم!

-- a.r ، Oct 19, 2007 در ساعت 06:00 PM

مطلب بسیار کامل و جامعی بود. آنقدر کامل که مجبور شدم قهرم را با رادیوزمانه بشکنم...
به هر حال آقای ناصری تبریک می گویم! در تایید مطالب شما دوست دارم به چند نکته اشاره کنم:
امروزه ثابت شده که محدودیت های اجتماعی در رابطه با جنس مخالف به ویژه در دوران کودکی ، تاثیر بسیاری بر انحراف میل جنسی از فرد غیر هم جنس به دیگر مفعول ها دارد .برای مثال به سمت جنس موافق (به خصوص در صورت استعداد ژنتیکی) یا نشانه ها و اشیائی مرتبط با جنس مخالف (فتیشیزم) و یا خود فرد (اونانیسم) که همه ی اینها در زمینه سازی اعتیاد به استمناء نقش دارند.
دیگر اینکه در زمینه ی ترک هر عادتی ، فرد در مرحله ی اول باید در مورد "آسیب زا بودن آن رفتار" به اطمینان برسد. در غیر این صورت ترک آن رفتار ممکن نخواهد بود.
در زمینه ی اعتیاد به خود ارضایی در مردان ، با توجه به تخلیه ی مکرر سمینال وزیکل و پاسخ فیدبک مراکز ارضایی تالاموس ، معمولا" آستانه ی ارگاسم به سطوحی پایین تر از حد معمول می رسد و عمل اجاکولیشن پیش از رسیدن ترشحات غدد بولبو یورترال به سطح کافی رخ می دهد. این موضوع نه تنها احتمال التهاب میزراه را افزایش می دهد بلکه منجر به اجاکولیشن زودرس نیز می گردد.

در کل شاید بتوان استمناء را با استفراغ مقایسه کرد! فرد عادی ، به صورت غیر ارادی یا آگاهانه ، گاه نیاز به تخلیه ی محتویات معده ی نا آرام خود از راه دهان پیدا می گند.چنین راه تخلیه ای نباید و نمی تواند جایگزین دفع غذای هضم شده از رکتوم گردد! همانگونه که استمناء جایگزین رابطه ی سالم جنسی نیست!
با سپاس مجدد

-- پویا ، Oct 19, 2007 در ساعت 06:00 PM

در مورد کاهش خطر سرطان پروستات با خود ارضائی:http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/3072021.stm
نظر شما چیست ؟

-- بینام ، Oct 19, 2007 در ساعت 06:00 PM

khili jaleb boud

-- shahin ، Oct 19, 2007 در ساعت 06:00 PM

پویای عزیز ممنون از نکات جالبی که اشاره فرمودید.مقایسه ی استمنآ با استفراغ در میان دانشمندان آمریکایی بسیار رایج است و صد البته نمی توان استمنآ را جایگزینی برای رابطه ی جنسی بین دو جنس مخالف کرد.
جناب بینام با سپاس از شما.در لینکی که فرمودید هم به جلوگیری استمنای غیر اعتیادی و با نظم و ترتیب از سرطان پروستات تاکید شده است کما اینکه در انتهای مطلب نیز اشاره شده است که مطالعات پیشین این نظر را تایید نکرده بودند اما پژوهش های جدید بر مفید بودن خوداضایی منظم و کنترل شده صحه می گذارند.سپاس
هادی

-- هادی ، Oct 19, 2007 در ساعت 06:00 PM

مطلب بسيار جالب و كاملي بود. با نظر دوستان مبني بر اينكه خودارضايي قابل مقايسه با رابطه حقيقي دو جنس نيست(اگر همجنس خواهان اعتراض نكنند!) موافقم. البته با توجه به شرايط بسيار بد فرهنگي و اجتماعي حاكم بر جامعه كنوني ايران ، بايد حق داد كه خودارضايي همچون يك كليد فرار از هزاران دردسر و گرفتاري است. لذا هرچند در شرايط باز اجتماعي خودارضايي شايد مريضي باشد اما در برخي شرايط خودداري از آن انسان را مريض مي كند. البته مقايسه آن با استفراغ هم زيبا نيست. در مورد عوارض رواني خودارضايي بيشتر مسئله تلقينات شخصي و اجتماعي موثر است تا واقعيتي رواني. يعني اگر با ديد منفي به آن نگاه نكنيم و يا ديد مثبتي داشته باشيم حتي مي تواند عوارض رواني مثبتي ايجاد كند.
و در پايان اينكه صرف نظر از هر ديدگاه و قضاوتي اميدوارم بخاطر دگمهاي ديني از خودتان فرمولهاي علمي درنياوريد و ملت را به توهم دچار نسازيد. چرا كه بعضي وقتها توهم و باور چيزي مي تواند همان پديده را در وجود انسان ايجاد كند. مثلا فردي كه فكر مي كند مويش دارد مي ريزد ممكن است بر اثر حساسيت و فكر به اين مسئله به ريزش موي خود سرعت ببخشد. لذا سعي نكنيد آسمان و ريسمان ببافيد تا باور مذهبي خودتان را به ملت قالب كنيد.

-- بدون نام ، Oct 20, 2007 در ساعت 06:00 PM

اقا شما ۵۰ ، ۶۰ سال پیش کجا بودی اینها را بگوئي که ........... ؟!؟! .
حیران !.

-- بدون نام ، Oct 20, 2007 در ساعت 06:00 PM

با سلام

جناب هادی با تشکر از مطلب پربارتون .

می خواستم بپرسم چرا فایل صوتی این برنامه در itune اجرا منی شود؟

-- بدون نام ، Oct 20, 2007 در ساعت 06:00 PM

سلام
مایلم بدانم شما پزشک هستید یا نه؟
شما هیچ اشاره ای به منابع مقاله تان نکردید!
یکی دو تا عکس پرونو ی تمام عیار هم می گذاشتید برای کسانی مثل من که به توصیۀ
شما میخواهند نیمۀ پر لیوان را ببیند و استمناء را بر می گزینند.

-- ژاله ، Oct 20, 2007 در ساعت 06:00 PM

با تشکر از این مطلب جالب ، کاش توضیحی هم راجع به استمنا از نظر فقهی داده بودید علاقمندان مومن این کار از نظر آخرت هم در جریان کار خود باشند

-- بدون نام ، Oct 20, 2007 در ساعت 06:00 PM

سلام.باید خدمتتان عرض کنم که من برنامه ی صوتی تولید نمی کنم و در زمانه به همین صورت در خدمت شما هستم.
ممنون از تذکرتون.منابع از قلم افتاده بودند که اصلاح شد.

-- هادی ، Oct 20, 2007 در ساعت 06:00 PM

دوست عزیز لیست بیماری هایی که بعنوان عوارض خود ارضایی عنوان کردید هیچ هماهنگی با داده های علم مدرن ندارند.دانشمندان قرن حاضر، نه تنها هیچ رابطه ای بین بیماری های جسمی و خود ارضایی پیدا نکرده اند، بلکه آخرین تحقیقات مرکز اپید میولوژی سرطان در استرالیا، نشان داده است که خود ارضایی باعث کاهش ریسک ابتلا به سرطان پروستات می شود. گراهام ژیل یکی از از مسئولین این تحقیق عنوان می کند که انزال مداوم، مانع جمع شدن اسپرم در کانال های پروستات می شود. او یادآور می شود طبق آنچه پژوهش ها نشان داده اند، ماندن زیاد اسپرم در کانال های پروستات، می تواند یکی از فاکتورهای سرطان زا باشد.
متاسفانه هیچ کدام از مراجع شما معتبر نمی باشند حتی آن سایتی که به اسم پزشکان بدون مرز اطلاعات غیر علمی در اختیار مردم می گذارد و برای اثبات این نظرات غلط از فاکت های بسیار قدیمی استفاده می کند.
جناب ویکتور پوشه که آن ها ازش فاکت می آورند نظراتش به هشتاد سال پیش بر می گردد. علم پزشکی از هشتاد سال پیش تا کنون تغییرات عمده ای کرده است ونقطه نظرهای کنونی، با دیدگاه هایی که پزشکان در آن زمان در ارتباط با خود ارضایی داشتند، تفاوت های زیادی دارد.

متاسفانه نه در این مقاله، نه در مقالات مشابه فارسی که در اینترنت در مورد خودارضایی مشاهده می کنیم ، هیچ استدلال و یا مرجع درست علمی مشاهده نمی کنیم
بخشی از مطالب فارسی که در سایت ها و وب لاگ های ایرانی در مورد خودارضایی مشاهده می کنیم، نوشته هایی هستند که من آنها را"شبه علمی" می خوانم. در این مقالات نویسنده با استفاده از لغات و اصطلاحات علمی، و نام بیماری ها اغلب بدون ذکر هیچ مرجعی برای گفتارش ، سعی در اثبات عقاید خود دارد.
به عنوان یک متخصص به تمام دوستان عزیزی که این مطلب را می خوانند اطمینان کامل می دهم که خود ارضایی نه باعث سرطان می شود نه سکته ی قلبی نه وز وز گوش!!!نه ریزش مو نه ضعف حافظه و حواس‏پرتی وتمام چیزهایی که در بالا ذکر شده است
روانشناسان و سکسولوگ ها، درست به عکس این موضوع دست یافته اند. آن ها معتقدند که خود ارضایی نقش مهمی در سلامت روان افراد می تواند بازی کند.نکته ای که روانشناسان بر آن تایید دارند، ضرورت دادن اطلاعات درست در این زمینه، خصوصا به نوجوانان، است. در حقیقت تمام تصورات منفی و گناه آلودی که فرد در مورد خود ارضایی دارد، می تواند مولد اضطراب و افسردگی و از دست دادن اعتماد به نفس باشد. زیرا هر بار که برای تسکین نیاز های جنسی اش به خود ارضایی رو می آورد، تمام آن باورهای نادرست در ذهنش بیدار می شود و حس از خود بیزاری را در او بیدار می کتد و احساس اینکه در حال ضربه زدن به جسم و روانش است، باعث می شود اضطرابی عمیق بر او چیره شود.در حالی که اطلاعات درست می تواند این تجربه را تبدیل به تجربه ای مثبت و بارور کن
در ضمن هیچ کدام از ریاضت های ذکر شده هم لازم نمی باشد
خودارضایی بخشی از زندگی جنسی بیشتر انسان هاست
مژگان کاهن روانشناس بروکسل

-- مژگان کاهن ، Oct 21, 2007 در ساعت 06:00 PM

خانم کاهن!
باید بگویم اینکه بنده هم در کامنتم به "پزشک بودن" خودم اشاره ای نکرده ام دلیلی بر بی اطلاعی ام نیست! همین طور بسیاری از دوستان. مطمئنا" یک پزشک در مورد اثرات فیزیولوژیک استمناء بهتر از بک روانپزشک می تواند اظهار نظر کند. از آن گذشته ، بسیاری از عوارض ذکر شده مانند گر گرفتگی ، ریزش مو ، آکنه و... مربوط به ناهماهنگی های هورمونی ناشی از افزایش تستوسترون (و در نتیجه ماده ی حاصل از متابولیسم آن در بدن یعنی DHT ) می باشد که مختص به مردان است. شاید غیر علمی و غیر عملی بودن این واضحات علمی از دید شما به دلیل تجربه ی شخصی تان می باشد... حال آنکه بسیاری از روانشناسان بالینی همین ایران وقت زیادی را صرف اجرای دوره های آموزشی ترک و کاهش استمناء در پسران جوانی می کنند که از خستگی و سر درد و ریزش مو و آکنه رنج می برند.
وانگهی ، در این مقاله هیچ توصیه ای به انجام یا ترک استمناء نشده که شما از این لحاظ از آن انتقاد می کنید. صرفا" بیان یک موضوع علمی ست که اگر با حجم وسیعی از منابع و اصطلاحات پزشکی همراه بود ، دیگر لطفی برای خواننده ی غیر متخصص نداشت. البته با این صحبت موافقم که بسیاری از اثرات منفی که طی نسل های متمادی به خصوص از طرف دین باوران برای رفتار های مانند استمناء ذکر شده صرفا" افسانه پردازی بوده و جنبه ی علمی ندارد.
با سپاس

-- پویا ، Oct 21, 2007 در ساعت 06:00 PM

واقغا متاسفم که در رسانه وزینی مانند رادیو زمانه چنین مطالب سخیف و عوامانه ای بدون کوچکترین سند و مدرک علمی منتشر می شود. ای کاش دستکم نویسنده محترم (که حتم دارم هیچ گونه تخصصی در این مورد ندارد) به همان دانشنامه ویکی پدیا مراجعه می کرد تا در یابد که همه مطالبش یاوه و بی اساس است. خود بنده روانپزشک هستم و در یکی از دانشگاههای ایالات متحده پژوهشگر هستم و هیچ کدام از موارد ذکر شده در این مقاله را تایید نمی کنم. از هر چه بگذریم دستکم در مورد خود من ( و بسیاری از کسانی که این سطور را می خوانند) که مدتها استمنا کرده ام هیچ کدام از عوارض بالا صحت ندارد! در مورد ترس وسواسگون-بیمارگون از استمنا که در بسیاری از مذاهب نمود یافته است نیز روانکاوان تفسیرهای جالب و قابل تاملی ارائه کرده اند که بجای خود خواندنی است

بهمن ب

-- بهمن ب ، Oct 21, 2007 در ساعت 06:00 PM

در باره ی نظر خانم مژگان باید بگم صرف طبیعی بودن یک رفتار دلیلی بر طبیعی بودن اعتیاد به اون نیست! همه می دونیم که غذا خوردن جزو طبیعی ترین و ضروری ترین رفتار های انسانه . اما اعتیاد روانی به پرخوری که در علم پزشکی bulimia nervosa نام داره ، اثرات مخرب بسیاری برای بدن به دنبال داره. درسته که استمناء به عنوان یک تجربه ی جنسی غیر طبیعی نیست ، اما اعتیاد به اون چرا! هم از لحاظ جسمی و هم روانی.

-- بدون نام ، Oct 21, 2007 در ساعت 06:00 PM

من آقای هادی ناصری را نمی شناسم. نمی دانم که ایشان سکسولوگ هستند یا نه! اما از این نوشته شان برمی آید که هیچ اطلاع ِعلمی و حتا تجربیِ آگاهانه و خلاق از سکس در انسان ندارند.
تا آنجا که علم سکسولوژیِ امروزین می گوید، خود ارضایی طبیعی ترین واکنش موجود زنده / پستانداران/انسان در تخلیه ی نیاز جنسی اش است. تقریبا تمامی حیوانات هم خودارضایی می کنند. هر کسی که به باغ وحش رفته باشد و یا همین فیلم های طبیعت را در تلویزیون دیده باشد، حتما شاهد خودارضایی میمون ها بوده است. حتا پژوهش های روانشناس ها و سکسولوگ ها نشان داده است که خودارضایی ربطی به کمبود جنس مخالف برای ارضای نیاز طبیعی سکس هم ندارد. بسیاری از مردان و زنان متاهل/ زوجمند هم خودارضایی می کنند. در خودارضایی همان دنیای سورئالیستیِ رویا ی خواب بازسازی می شود، دنیایی متفاوت از دنیای سکس با فردِ دیگر. اگر رویا را( رویای بیداری و در خواب را) اصلی ترین عامل تعادل روانی بدانیم، آنگاه به اهمیت خودارضایی در حفظ تعادل روانی انسان پی خواهیم برد. ای کاش این موضوع با اهمیت توسط یک کارشناسِ باسواد در رادیو زمانه مطرح می شد. هر چند می توان این مقاله را که پر از ادعاهای پیشداورانه ی مذهبی و عقب مانده است به عنوان محرک برای وارد شدن به این موضوع بااهمیت تلقی کرد و از نشر آن خوشحال شد. عدو سبب خیر شود اگر رادیو زمانه و هادی ناصری و کارشناس هایی مثل خانم مژگان کاهن بخواهند.

علی صیامی/هامبورگ/ 21.10.07

-- علی صیامی ، Oct 21, 2007 در ساعت 06:00 PM

افتضاح بود

-- محمد/ ، Oct 21, 2007 در ساعت 06:00 PM

با دید و نظر مژگان بسیار موافق ام. نگاه هادی انباشته از پیشداوری های دینی - سنتی ست. ازاین گذشته، خودمالی (واژه ی پیش نهادی من برای استمنا) در شامپانزه ها نیز دیده شده وبنابراین پیشینه ی این کار شاید به روزگاری بس دیرین، یعنی به زمانی پیش از هومو ارکتوس ها حدود یک میلیون سال پیش باز می گردد. در مورد نگاه یهودیت نیز نمی دانم منبع کدام بوده است که گقته یهودیت استمنا را روا می داند. واژه ی اونانیسم از نامی توراتی برگرفته شده: اونان. در سِفر پیدایش باب سی و هشتم آیه 8 می خوانیم "پس یهودا به اونان گفت به زن برادرت درآی و حق برادر شوهر ی را به جا آورده نسلی برای برادر خود پیدا کن. لکن چون اونان دانست که آن نسل ار آن او نخواهد بود هنگامی که به زن برادر خود درآمد به زمین انزال کرد تا...و این کار او درنظر خداوند ناپسند آمد پی او را نیز بمیراند." بنابراین نکوهش خودمالی از یهودیت به مسیحیت و اسلام راه پیدا کرده و در طول دوهزار و پانصد سال تحول اش در جامعه های رنگارنگ جهانی زمینه ساز همه ی پیشداروی های عامیانه و نیز شبه علمی روزگار ما شده است. با سپاس از هادی که چنین مطلب مهمی را به بحث گذاشته است. م. خردیار ذ

-- بدون نام ، Oct 21, 2007 در ساعت 06:00 PM

ممنون از توضیح خانم کاهن. واقعا جای تاسف است که رادیو زمانه در این گونه موارد بی مسئولیتی می کند و چنین مطالب غیرعلمی را به نام تحقیق و علم و پژوهش منتشر می کند. آنهم نه توسط نویسنده ای بی نام و نشان، بلکه به اسم یکی از نویسندگان ثابتش!

-- بی نام ، Oct 21, 2007 در ساعت 06:00 PM

فانتاسي سكسي و قدرت و كمبودش در مغز انسان او را و خواسته هاي سكسي اش را اكتيو و يا پاسيو ميكند حا ل به تنهاي و يا با زوجش انتخاب كلمه خيالبا في فرد بار منفي دارد بازي با فانتاسي كه هميشه در مغز انسان جايي اراميده خيالبافي نيستali

-- ali ، Oct 21, 2007 در ساعت 06:00 PM

من هم واقعا متاسفم. سوالی که دارم از جناب هادی اینه که اگر فردی روزانه در سکس 4-5 بار ارگاسم داشته باشد هم دچار عوارضی که فرمودی می شد؟ بعید می دونم این رو تایید کنی... عزیز دل ارگاسم در خود ارضایی هم از نظر ارگانیک فرقی خاصی نمی کند. خدمت برادر بسیجی پویا هم عرض می کنم که روانشناسان ایرانی تحت تاثیر فشار و حتی عدم آموزش درست در آموزش عالی در بسیاری از موارد همان حرفهای جناب مطهری را قرقره می کنند؛ که بطور کلی این مساله بیش از همه چیز باعث تاصف است. من روانشناسانی را می شناسم که دختران به دلیل اینکه دوست پسر دارند پیش آنها می روند و روانشناس مزبور (که این مساله را طبعا غلط می دانند!) به آنهابرای روش به هم زدن مشاوره می دهد... پس لطفا آنچه در ایران اتفاق می افتد را ملاک قرار ندهید جرا که هم آن مردانی که برای ترک اعتیاد به استمنا به مراکز مشاوره می روند هم روانشناسان دوزاری اینجا تحت تاثیر شدید شستشوی مغزی و پیش داوری های روانی اند...
از مسئولین رادیو زمانه هم خواهش میکنم درباره اینجور مطالب دقت بیشتری کنند. همینجوری هم با تبلیغات گسترده ج ا جوانان ایرانی دچار مشکلات عدیده ای در اینجور موارد اند

-- دن سیفون ، Oct 21, 2007 در ساعت 06:00 PM

با سلام
متاسفانه مطلب بسیار ضعیف بود و این از رادیو زمانه و نقش آگاه کننده اش بعید است.
یعنی چه که طریقه ی ترک خودارضایی را به افراد یاد بدهید. به جای آموزش روش صحیح انجام آن.؟
در قسمت نظرات جایی برای جواب دادن به اشکالات این مقاله نیست.
امیدوارم رادیو زمانه مطالبی که در مخالفت با این مقاله برایشان خواهم فرستاد منتشر کنند.

-- مهیار ، Oct 21, 2007 در ساعت 06:00 PM

با سلام:
من روزی 2 یا 3 بار خود ارضائی میکنم. لذت هم میبرم و بسیار هم آدم شاد و سر زنده و موفق هستم و در زندگی احساس خوشبختی میکنم. در کل این مطلب و نظرات دوستان بالاخره باز من نفهمیدم سرطان پرستات میگیرم یا نه!؟ روانشناس گیر میده به پزشک، پزشک پاسخی توام با تندی میدهد. حان مادرتان عوض این تندخوئی ها تحقیق حسابی کنید و تکلیف ما را مشخص کنید که حکار کنیم؟
از رادیو زمانه هم مرسی که واقعا به درد ما حونها فارغ از تابوها مپردازه و دستتون درد نکنه.
حمید رضا.

-- hamid reza ، Oct 21, 2007 در ساعت 06:00 PM

این مطلب من طنز است و امیدوارم خاطر کسی را مکدر نکند.
فواید خود ارضایی برای آقایان:
1- نیاز به ندارید.
2- پولی نمی پردازید.
3-دستگیری به دنبال ندارد.
4- هر زمان که خواستید >.
5- هرکسی رو که خواستید >!!
(:

-- حامد ، Oct 21, 2007 در ساعت 06:00 PM

سلام. کاش در قسمت نظرات مذاهب ، همچنان که به تائوئیسم اشاره کردید، به نظر دین زرتشت ، بهایی و بودا هم اشاره میکردید، به ویژه که با وجود اینترنت دسترسی به اطلاعاتی که خود اهالی این آیین ها در هر موردی در اختیار میگذارند، کار پیچیده ای نیست. پاینده باشید

-- دهقان ، Oct 21, 2007 در ساعت 06:00 PM

اعتبار هر رسانه به اعتبار مطالبی است که از طریق آن منتشر می‌شود. انتظار می‌رود در یک مسأله علمی (بالاخص پزشکی که به سلامت افراد به آن بستگی دارد) به فردی متخصص با ذهنیتی علمی اجازه اظهار نظر داده شود، نه اینکه علم و سلامت افراد وسیله‌ای برای توجیه باورهای غلط سنتی باشد.
علاقه‌مندان به این مطلب، جهت بهره‌مندی از واقعیت‌های علمی در این مورد می‌توانند به منبع اول ذکر شده در انتهای مقاله که به سایت انگلیسی ویکی‌پدیا اشاره دارد مراجعه نمایند. چون در این مقاله از آن منبع بهره‌ای نبرده است.
متآسفانه بقیه منابع اعتبار علمی ندارند. مثلا
این مقاله که عملا cut و paste از مقاله‌ای در سایت مجعول pezeshk.us می‌باشد که به نام پزشکان بدون مرز فعالیت می‌کند که البته ارتباطی به مؤسسه بین‌المللی به همین نام ندارد...

-- زهرا ، Oct 21, 2007 در ساعت 06:00 PM

مشکل من با اینجور نوشته های شبه علمی آن است که فرضا درباره ضرر های ناشی از ترشحات هورمون جنسی صحبت می کنیم چرا فقط درباره خود ارضایی صحبت می شود. بیایید برای خود سکس هم که از تظر ترشحات هورمونی فرقی نمی کند را هم محدودیت تایید کنید و کلینیک برای ترک سکس تاسیس کنید. که البته چود در اسلام به سکس مکرر توصیه شده بعید است جناب مطهری وارد این وادی شده باشد که آیندگان(روانشناسان دوزاری شبهه عالمان ناموس پرست) هم استدلالات او را تکرار کنند. و اما اگر موضع روان شناسی است چرا باید بجای مقابله با تابو ها و ذهنیت های غلطی که باعث عذاب ها و مشکلات روحی و حتی بعضا جسمی دارای سر منشا عصبی و تلقینی، می شوند به سراغ پاک کردن صورت مساله برویم؟

-- دن سیفون ، Oct 22, 2007 در ساعت 06:00 PM

مطلب مورد نظر ارجاع مستقیم به تحقیقات علمی مرتبط نداده و ذکر عوارض را تنها به ذکر منابع در انتهای مطلب انجام داده که برای مطبی با این حساسیت مناسب نیست. خواهش می کنم مطلب را دوباره بررسی کرده، با بیشتر لینک دادن به سایت های شناخته شده ی علمی(لینک برای هر نوع عارضه ای که ذکر شده) و با استناد به تحقیقات معتبر در مورد جنبه ی اعتیاد آمیز خود ارضایی دوباره منتشر کنید. به قول وودی آلن: Don't knock masturbation, it's sex with someone who I love!
یا : چه بهتره آدم با کسی سکس کنه که دوسش داره و چه دوستی بهتر از خود آدم!
نظرات شخصی خود که بی اساس مطرح شده اند را ازین مطلب حذف کنید، وگرنه به شما قول می دهم مطالب غیر سیاسی شما بعد از مدتی کاهش شدید پیدا می کنند، مثل مطلبی که کاملا غیر حرفه ای به انتهای داستان هری پاتر در جلد آخر اشاره کرد...

-- سینا ، Oct 22, 2007 در ساعت 06:00 PM

آخه عزیز من ویکی پدیا هم شد منبع؟ این هم شد مقاله؟ چرا از اشتیاق شدید ایرانی ها به مطالب سکسی سو استفاده می کنید و هر مطلب بی سر و ته و ضعیفی را منتشر می کنید؟ گذشته از این، این عکس های نیمه پورنوی بی ربط چی بود وسط یه مقاله مثلا علمی؟
آقای جامی حال شما خوبه؟

-- محمود ف ، Oct 22, 2007 در ساعت 06:00 PM

khanom ya agahye mohtaram, shoma hich etelaat e daghigh va no nadadid, shoma bishtar be akhond e zarang mimani ke az hame chi khabar dare va be kasi nemige,mataleb e fogh aslan elmi nist va shoma faghat jamavari kardeid va na tahghigh ya mobahese ba ravanshenas ya jamehshenas.rikhtan e moy e sar khnade dare, aksare avareze yad shode aslan rabti be mozoye nadare va matlab e shoma clishei ast,shoma kash faghat raje be estemna dar iran minveshtid na totally,dar zemn shoma ke inghadr agah hastid aya sekteh kiri be goshetan reside ast?man fekr konam shoma bishtar be sohbathaye mojtahed va marja taghlid eteghad darid ta mabahes elmi,radio zamane becharkh ta becharkhi,lol,movafagh bashid,alsalam o aleykom va rahmatolahe va barakatoh.

-- bazmi2005hotmail.com ، Oct 22, 2007 در ساعت 06:00 PM

بسیار جالب بود.

-- نسیم فکرت ، Oct 22, 2007 در ساعت 06:00 PM

ممنون مفيد بود، اما با تمام اين تفاصيل به نظر اين حقير، افتتاح فاحشه خانه يا همان ازدواج موقت كليد باز شدن دريايي از قفل هايي است كه پيش روي عامه مردم سبز شده است، ازدواج خيلي مقدس تر از يك رابطه جنسي سالم است و به بينش نياز دارد نه شهوت، بالا بودن آمار هاي طلاق تاييدي بر اين ادعا است كه انجام ازداج با بينش صورت نگرفته است، چه اصراري است كه آمار ازداج پايين نيايد، خوب اگر تعداد آن نصف شود ولي با بينش باشد نه به خاطر سر درگمي جنسي، خوب تعداد طلاق هم، كودكان تك سرپرست هم، بزهكاري جوانان هم و خيلي هم هاي ديگر هم نصف مي شود، خوب اگر مي توانستيم بنيانگذار مكتبي نو باشيم خيلي خوب است ولي تجربه 23 ساله اينجانب نشان مي دهد توان اين كار را نداريم، چون به پژوهش و تلاش مداوم و حمايت همه جانبه نياز دارد كه به حمدالله از داشتن آن محروميم، پس حداقل يك پيرو خوب دانش غرب باشيم نظير نظرات فرويد، تا چالش هايي كه اروپا و آمريكا با آنها روبرو شد ديگر براي ما به وجود نيايند، در صورتي كه شاهد هستيم با تمام تلاش هاي ابطر و بي ثمري كه در جهت جلوگيري از ابتذال، سقوط معيارهاي انساني و رواج عادت ها حيواني در سطح جامعه صورت مي گيرد اين موارد به خيزش خود در رفتار هاي قشر جوان ادامه مي دهند. اگر ندانيم چند قدم جلوتر از راهي كه مي رويم چاه است و درون آن بيفتيم، بد شانس بوده ايم، اما وقتي مي بينيم كسي قبل از ما در آن افتاده است و باز در آن بيفيم، واقعا جاي تاسف است.
از زحمات شما در جهت ايجاد و نگهداري اين وب سايت كمال تشكر را دارم.
عادل

-- adel ، Oct 29, 2007 در ساعت 06:00 PM

عالی عالی

-- زهره ، Nov 4, 2007 در ساعت 06:00 PM

واقعا به من کمک کرد و امیدوارم این کار را ترک کنم .

-- صبا ، Nov 15, 2007 در ساعت 06:00 PM

این مطلب آبروی زمانه را در مورد مطالب علمی پزشکی برد. خواهش می کنم یا حذفش کنید یا اصلاحیه ای چیزی علمی تر بیرون بدهید تا با اطلاعات غیر مستند و نظرات شخصی ای که در این نوشته اثر داده شده اند باعث انحراف اذهان عمومی در مورد پدیده ی خود ارضایی نشوید! فرمت و روش کار آقای ناصری در اکثر مطالب با موضوع علمی ایشان روش علمی صحیحی و نمایش خوبی ندارند. حداقل بازخوردی به نظرات خوانندگان داشته باشید و سکوت در مورد نظرات مخالفان این مطلب رو بشکنید.

-- سینا ، Feb 5, 2008 در ساعت 06:00 PM

سلام. جناب سینا گرامی اولاً بنده بازهم تکرار می‌کنم که نظرات شخصی خودم را در این مطلب دخیل نکردم.
ثانیاً مطالب علمی که بنده ارائه می‌دهم همه در موضوع خود‌ارضائی یا پزشکی نیست و بیشتر مطالب پزشکی ترجمه از منبع اصلی آنهاست. دلیلی ندارد که اگر بزرگوارانی مانند جناب برادری و خانم کاهن منابع نوشته را قبول نداشته باشند اطلاعات غیر مستند باشد.
ثالثاً نظرات عزیزان مخاطب همه بررسی و تاثیر داده شده است.
رابعاً در ارتباط با نوشته‌ی تکمیلی، آقای برادری و سرکار خانم کاهن مطالبی ارائه فرمودند که البته کاملاً با مطالبی که بنده عرض کردم تفاوت داشتند و احتمالاً از دید شما پنهان مانده است. این عزیزان موضوع را از نگاه روانشناسی و دیدگاهی خارج از ایران بررسی کردند. اگر سکوتی و سانسوری درکار بود نوشته‌های این دو عزیز هرگز منتشر نمی‌شد.
از نظر و توجه شما ممنونم و امیدوارم کمی واقع بینانه‌تر به موضوعات نگاه کنید.
سپاس
هادی ناصری

-- هادی ناصری ، Feb 9, 2008 در ساعت 06:00 PM

از زحمات شما در جهت ايجاد و نگهداري اين وب سايت كمال تشكر را دارم

-- ماندانا ، Feb 28, 2008 در ساعت 06:00 PM

man hafezam kheyli ghavi bod amma bad az in kar havas part shodam// hafezam kam shod vakheyli badbakhtihaye dige/// mishe behemoon begiin che daroohayi hast ta betoonim dobare mesle rooze aval beshim albate ino ham begin ke har daroo che khasiyati dare/// mamnoonam az shoma// ya noor

-- کتک خورده ، Apr 10, 2008 در ساعت 06:00 PM

جناب آقای ناصری
بنده تمامی مواردی که در نوشته ی شما بود با اظهارات پزشکان کانادایی در دیاری که هستم چک کردم و همه امروزه رد شده اند. خود ارضایی در هر چند بار که باشد برای بدن در طولانی مدت ضرری ندارد و مطالب شما در مورد عوارض دراز مدت آن امروزه کاملا رد شده است. شما پزشک نیستید، اصلا بحث روانشناسی هم نیست و من شاهدی از آقای برادری یا خانم کاهن نمی آورم، بحث کاملا پزشکی است. این هنوز مایه ی ننگ شماست که نه جوابی به اشکالاتی که بر کارتان وارد است داده اید و نه معذرت خواهی کرده اید بابت تحریف اذهان مخاطبان و مرض خواندن خودارضایی.
بحث من هم اصلا سانسور و یا سکوت نیست، بحث من عدم اطلاع رسانی درست در مورد سو اطلاع رسانی رخ داده است و مطلب تکمیلی یا مطالب خانم کاهن یا آقای برادری هم از دید من پنهان نمانده اند، تنها می طلبم که عذری قاطع تر و مطلبی پزشکی در این مورد بنویسید تا حتی خارج از روانشاسی آن چه در این جا به عنوان اطلاعات غلط آمده را با قاطعیت رد کنید و برای جوانان توضیح دهید که خود ارضایی خارج از تعداد یا کیفیتش ضرری برای بدن ندارد و هیچ جوان زیر 40 سالی تا به امروز به خاطر آن سکته ی مغزی نکرده است! بله می توان از خطرات قرمه سبزی نوشت، ولی کو فایده و کو عینیت و مثال؟ آقای ناصری، لطفا اندکی واقع بین تر باشید! نمی دانم شما ازدواج کرده اید یا نه، ولی بهتر است آنانی که نکرده اند را بهتر درک کنید!

-- سینا ، Apr 11, 2008 در ساعت 06:00 PM

جناب سینا گرامی:
نمی‌خواستم پاسخی بدهم اما سخنان تأسف‌بار شما دوست عزیز مرا وادار به پاسخگویی کرد.
اولاً: بنده شدیداً توصیه می‌کنم که به ایران تشریف بیاورید و از نزدیک موارد ابتلا به سرطان و عوارض را در کلینیک‌ها مشاهده کنید. بله در کانادا به دلیل بالا بودن سطح اطلاعات، افراد با دیدن کوچکترین نشانه‌ای اقدام به درمان و رفع آن می‌کنند. اما در ایران که ما مرکزی برای آموزش، تشخیص و رفع اینگونه عوارض ایجاد شده نداریم قضیه فرق می‌کند.
ثانیاً: دوباره تکرار می‌کنم که در ارتباط با عوارض منابع معتبری همانطور که در پاسخ به نقد خانم کاهن اشاره کردم وجود دارند که می‌توانید به آنها مراجعه کنید. تمامی آن ها اثبات شده هستند.
ثالثاً بنده تحریفی انجام نداده‌ام و منابع گویای این امر هستند که مطالعه‌ی شما را طلب می‌کنند، به اکثر سوالاتی که جواب داشتند و قابل پاسخگویی بودند جواب دادم و کار اشتباهی انجام ندادم که نیاز به معذرت خواهی داشته باشد.
رابعاً: بنده خود ارضایی را مرض نخواندم. لطفاً بیشتر دقت کنید. داشتن عوارض منجر به مرض دانستن نمی‌شود. شما به سانسور و عدم تأثیر نظرات مخاطبان اشاره داشتید من هم پاسخ دادم و مطلبی بیش از این نمی‌توانم ارائه بدهم زیرا نوشتن مطلبی دیگر دلیل بر اشتباه بودن مطلب قبلی است که مطلب من اشتباه نیست.
خامساً: در مورد سکته‌های مغزی هم موارد در ایران وجود دارند که بنده خودم مشاهده کرده‌ام. هر وقت به ایران تشریف آوردید اگر مایل بودید با هم به دیدار آن عزیزان خواهیم رفت.
من ازدواج نکرده‌ام و سکسولوگ هم نیستم اما واقع‌بین و عینیت‌بین هستم و آن چه که اتفاق می‌افتد مثل گسترش بی حد و حصر خودارضایی در اثر نبود امکان ازدواج و عوارض آن را می‌بینم. آنچه که شما متأسفانه نمی‌بینید.
متأسفم که شما هم در خارج از ایران برای درون ایران قضاوت می‌کنید. متأسفم که ایران را نمی‌بینید و متأسفم که بر خلاف گفته‌ی خودتان واقع بین نیستید.
سپاس

-- هادی ناصری ، Apr 12, 2008 در ساعت 06:00 PM

دوستان راه دور نرید، یه سوال می پرسم خودتون قضاوت کنید: خودارضایی با سکس چه فرقی می کنه، در خودارضایی با دست خود آدم آلت مالیده میشه در سکس توسط یه نفر دیگر. پس اگه خود ارضایی ایراد داره سکس هم به تبع اون ایراد داره!

-- علی ، Jun 16, 2008 در ساعت 06:00 PM

علی گرامی صحیح می فرمایید اما سکس هم حدی دارد. آلت تناسلی یک بافت است و همچنین کل جهاز تناسلی مردانه و زنانه و کار بیش از حد موجب فرسودگی می شود. این را هم در نظر داشته باشید که بافت جهاز تناسلی بانوان بسیار نرم تر از دست و پتو و فرش و دیوار و لوله و ابزارهای دیگری است که افراد با آن خودارضایی می کنند.
سپاس

-- هادی ناصری ، Jun 22, 2008 در ساعت 06:00 PM

با عرض سلام و خسته نباشید.
بسیار بسیار متاسفم از کسانی که به با هتاکی و بی احترامی نظر خود را بیان میکنند و به دیگران مارک میزنند البته که شخصیت خود را نشان میدهند
همیشه آزادی بیان منهای هتاکی و حفظ کامل احترام یکدیگر را داشته باشیم
با تشکر از نویسنده

-- وحید ، Jul 21, 2008 در ساعت 06:00 PM

عکس ها قشنگ تر از اون مزخرفات دروغ بودن . من می دونم دیگه

-- PH ، Sep 13, 2008 در ساعت 06:00 PM

دوستان لطفاً الكي شلوغ نكنيد، آقاي ناصري بنده‌خدا ميگه: بيش از اندازه و بصورت اعتيادگونه ضرر داره همانطور كه اگر كسي روزي 5 بار سكس كنه بيماره، بنده خودم در نوجواني بعلت خودارضايي بيش از حد دچار افسردگي و حساس بودن و تند خويي شده بودم ولي اكنون با اينكه ازدواج كردم هم خودم و هم همسرم غير از سكس خودارضايي نيز ميكنيم و هيچ مشكلي هم نداريم. ولي بصورت اعنيادگونه كوچكترين ضررش اينست كه وقت شخص را هدر ميدهد.

-- Alex ، Sep 23, 2008 در ساعت 06:00 PM

kheily alii bood makhsoosan baraye tarkesh

-- aa ، Sep 28, 2008 در ساعت 06:00 PM

aaalie ..

-- بدون نام ، Oct 12, 2008 در ساعت 06:00 PM

به نظر بنده اثرات خودارضایی بیشتر به جنبه روانی آن مربوط می شود که در مورد افراد مختلف ، متفاوت است
مضرات جسمی آنرا همه ما تجربه کرده ایم و نیازی به بحث و کشمکش نیست !

-- امین کیا ، Dec 2, 2008 در ساعت 06:00 PM

من یه پسر 14 ساله ام . این مطلب رو خوندم و ازش خوشم اومد . میخواستم بدونم که ترک کردن سریع اون تا چهار پنج ما یا یه سال مشکلی برای بدن ایجاد نمی کنه یا از لحاظ جنسی مشکلی برای من پیش میاد یا نه .
ممنون

-- آرش ، Dec 5, 2008 در ساعت 06:00 PM

درود دوست عزیز.
پیشنهاد می کنم با توجه به وضعیت جسمانی خود، به تدریج از دفعات انجام خود ارضایی کم کنید زیرا این عمل بصورت یک عادت روزمره برای بدن درآمده و ترک سریع آن به نفع بدن نیست. پیشنهاد دیگر اینکه اگر توانستید خود را کنترل کنید برای همیشه خود ارضایی را ترک کنید.
سپاس

-- هادی ناصری ، Dec 10, 2008 در ساعت 06:00 PM

بسیار عالی

-- بدون نام ، Dec 16, 2008 در ساعت 06:00 PM

من خود ارضایی میکنم یک کار خیلی وحشتناک و متاسفم از کارم اما ترک اون خیلی سخته امیدوارم اینو بفهمین

-- ض ، Dec 17, 2008 در ساعت 06:00 PM

اصلا هم وحشتناك نيست، يه چيزه طبيعيه و نسبت به بنيه هر فرد ممكنه روزي 1 بار هم اشكال نداشته باشه. آرش عزيز اصلا بهش فكر نكن، بزرگترين ضررش اينه كه همش بهش فكركني! مثل غذا خوردن باهاش برخورد كن كه هر وقت گرسنه ميشي غذا ميخوري ولي نبايد پرخوري كني كه ضرر داره! آره قربونش.

-- Alex ، Feb 26, 2009 در ساعت 06:00 PM

جای تعجب است که زمانه هنوز این مطلب را حفظ کرده است!
و جای تعجب است آقای ناصری وقتی در جواب من می گویید "اثبات شده است"... یعنی بعد از این همه تحقیق نوشتن این همه مطالب پژشکی هنوز فکر می کنید با علم چیزی "اثبات" می شود؟
این موضوعی که فرمودید در ایران عوارض را دیر تشخیص می دهند، دلیل منطقی برای این نمی شود که در کانادا دکتری به مراجعه کننده بگوید از خود ارضایی 5 دفعه در روز نترس چون اگر عوارضی پیش آمد سریع متوجه خواهیم شد !
من بیش از نصف عمرم را در ایران سپری کردم. از میان من و دوستانم، یکی در ده نفر شاید بود که خودارضایی نمی کرد، بلایی هم سر کسی نیامد و کسی را ندیده ام و نشنیده ام که به خطر بالقوه ای مثل سکته مبتلا شود.
به هر حال، به نظر نمی رسد که نه با حرف های من نه با دیگران قانع شوید که چیزی را تغییر بدهید... امیدوارم برای مطالب بعدی تان کمی راجع به "روش علم" تحقیق کنید. کتاب "علم چیست؟" ترجمه ی دکتر صادق زیبا کلام که در ایران به وفور یافت می شود را به شدت برای شما توصیه می کنم... بالاخره بد نیست نویسندگان زمانه کمی هم "فلسفه ی علم" بدانند، به ویژه زمانی که مطالب پزشکی می نویسند...

-- سینا ، May 5, 2009 در ساعت 06:00 PM

جناب سینا.

جای تعجب است که شما نیز به مانند آقای برادری پس از این مدت مطالب را پی می گیرید البته جای تعجب از اینکه افرادی چون شما (که حقیقت را نمی بینند) پیگیر موضوعات هستند.
بله اثبات می شود اما بعداً با اثبات دیگری رد می شود و این یعنی علم تجربی. حتماً می دانید چیست.
دوست عزیز بارها عرض کردم که بنده نه صاحب نظرم و نه دانشمند و محقق. لطفاً دقت بفرمایید. بنابراین مطالب من فقط جنبه اطلاع رسانی خواهند داشت.
آقای سینا بازهم تقاضا می کنم امروز را ببینید نه دوران خودتان را و نه حتی 10 سال پیش را. وضع امروز ایران بسیار با سالیان گذشته فرق می کند. شما هم اشتباه برخی کاندیداهای انتخاباتی را می کنید که فقط به نقطه خاصی از مناطق جغرافیایی توجه دارند و بعد که رأی نیاوردند می گویند چرا! پیشتر هم گفتم تشریف بیاورید ایران باهم از عزیزانی که از این عوارض مصون نمانده اند عیادت کنیم.
سپاس از راهنماییتان اما من اشتباهی نکرده ام که بخواهم آن را تغییر بدهم و تصحیح کنم.
خیلی دوست دارم فلسفه ی حقیقی علم را بدانم اما نه از کسانی که ادعای دانستن آن را دارند، از کسانی که بی ادعا می دانند و یاد می دهند.
به امید دیدار شما در ایران.
سپاس

-- هادی ناصری ، Jun 18, 2009 در ساعت 06:00 PM

پیگیری من یا آقای برادری یا هرکس دیگری از سر اهمیت این موضوع و نقش منفی کلیشه سازی منفی در مورد آن است - و البته می اندیشم شما به عنوان نویسنده مخاطب پیگیر را باید تشویق کنید نه این که به او حمله بکنید و او را مدعی علم و غیره بخوانید.
موضوع جالبی که در‌آخرین پاسخ شما خواندم - اشاره ی متعدد شما به کلمه -حقیقت- بود. اگر صرفا نگاهی به آن کتابی که گفتم بیاندازید - و حتی اگر مقدمه ی طولانی اش را بخوانید - شاید از به کار بردن اصطلاحاتی چون -اثبات- و -حقیقت- در مورد علم صرف نظر کنید. علم بیشتر با واقعیت سر و کار دارد تا موضوع وابسته به برداشتی با عنوان حقیقت. فکر نمی کنم در هیچ عرف آکادمیکی با این اصلاحات فلسفی محض و به بیانی ایده آلیستی با چیستی علم برخورد شود.
این که من را کسی خوانده اید که نمی خواهد حقیقت را ببیند و به تفسیری با حقیقت لج دارد! حرف شما را تایید نمی کند. صرف این که خود را مبین و دیگران که شک می کنند را کافر بخوانید - احتمالا به گمراهی هیچ کس بیشتر از خود شما نمی انجامد.
صحبت شما مبنی بر این که جنبه کارتان صرفا اطلاع رسانی است بیانگر این است که شما ژورنالیستی - به معنی ای که البته تداعی گر ابتذال رسانه ای است - می نویسید. این که به خاطر مصلحت اطلاع رسانی واقعیتی را تحریف کنیم یا بدون مدارک کافی گمانه زنی مان را در موردش یقین عنوان کنیم کار شایسته ای نیست. این که مدارک شما جای بحث و بازنگری دارند و یقین آور نیستند - بحثی است که خانم کاهن و آقای برادری کامل تر از من عنوان کرده اند - و اگر توفیق دیدار شما نصیبم شود حتما مفصل تر عنوان خواهم کرد.
نهایتا - دلگیری من از شمای نویسنده نیست - بلکه از روش بحث و محتوای مشکک و جنجال برانگیز این متن آزرده خاطرم و به همین دلیل است که از زمانه - و البته نه شما نویسنده - انتظار تصحیح یا انتشار نسخه ای به روز تر و جامع تر که شامل نظرات دیگر کارشناسان هم شود را دارم.

-- Sina ، Jun 19, 2009 در ساعت 06:00 PM

I agree with Sina. See Wikipedia FOR MORE INFO.

-- 132 ، Nov 5, 2009 در ساعت 06:00 PM

واسه من خیلی جالب هست که یکی که خودش اعتیاد داره همه رو دوست داره معتاد کنه؟ چرا؟؟؟؟ البته منظور من آقای سینایی نیست! ولی چرا؟؟؟؟ آخه آقای سینای خارجی شماکه ادعای خارجی بودن دارین دیگه چرا اینا رو میگین آخه داخل دنیای به این بزرگی چه چیزی بی جواب و بدون جفت بوده که میل جنسی باشه؟؟؟؟؟ آره در مقابل یک زن یا مرد یک مرد یا زن هست نه پتو یا دست!!!!! پس مسیر اشتباه معلومه!!!!! من خودم اعتیاد شدید به این دارم ولی به واسطه ی وجود مقاله پربار آقای ناصری از این عادت زشت میخوام دست بکشم چون اثراتش رو هم دیدم!!! به نظر من آدم باید همیشه مسبب خوبی و راه درست واسه بقیه باشه نه نقش بازدارنده!!! الهی به امید تو

-- REZA ، Dec 18, 2009 در ساعت 06:00 PM

ممنون از شما
خیلی مفید بود من 27 سال دارم تا به حال خود اجازه ندادم این کار را بکنم ولی از تمام جوانان این را تقاضا میکنم متوجه یک نکته باشند. ورزش تفریع و غیره به شما این کلید را نمیدهد ...... تشکر

-- ای - س ، Jan 6, 2010 در ساعت 06:00 PM

خیلی جامع و کامل بود
دمتگرم

-- محمد ، Jan 18, 2010 در ساعت 06:00 PM

به رضا:

من نه تو نه کس دیگری را دعوت به خودارضایی نکرده ام، بلکه مخالفت خودم با این که یک ژورنالیست که صلاحیت علمی نوشتن این مطالب رو نداره و از "ویکی پدیا" به عنوان منبعی خوب یاد می کنه را نشان دادم. مخالفتم با این که اسم این عادت را بکنند "اعتیاد" که یعنی ضرر داره.
فکر نمی کنم تا این زمان به قول خودت "ترک" کرده باشی، ولی امیدوارم با تفکر علمی و منطقی کمتر خودت رو به این خاطر شماتت کنی!

-- سینا ، Jul 29, 2010 در ساعت 06:00 PM