رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۵ آذر ۱۳۸۷

آوای ارکستر ملی در تهران می‌پیچد

ساغر رفیعی

کنسرت ارکستر موسیقی ملی به رهبری فرهاد فخرالدینی و دو رهبر دیگر به مدت سه روز از چهارم تا ششم اردیبهشت در تالار وحدت برگزار می‌شود.

پس از آن‌که کنسرت گروه زهی پارسیان، به مناسبت پنجمین سال فعالیت این ارکستر خصوصی در آخرین‌ روزهای فروردین در تالار وحدت برگزار شد، ارکستر ملی به رهبری فرهاد فخر‌الدینی کنسرتی را به پاسداشت دهمین سال تاسیس این ارکستر برگزار خواهد کرد.

در این کنسرت برای اولین بار دو رهبر جوان نیز قطعاتی از ساخته‌های خودشان را رهبری خواهند کرد.
در این برنامه ۳ قطعه از ساخته‌های «مازیار حیدری»، «علی‌اکبر قربانی» و «شهرام توکلی» که از نوازندگان ارکستر هستند، ‌در مدح حضرت رسول اجرا می‌شود که برای اولین‌بار این ۳ قطعه توسط خود این نوازندگان رهبری می‌شود.

این کنسرت با اجرای ۵ قسمت از سوییت آفرینش از ساخته‌های فخرالدینی که بر اساس آیات قرآن مجید در ۱۰ سال پیش نوشته شده، آغاز می‌شود و سپس قطعه لولا‌ک ساخته مازیار حیدری با رهبری خودش، قطعه معراج از علی اکبر قربانی با رهبری فخرالدینی و قطعه محمد آخرین مرسل از ساخته‌های توکلی با رهبری خود او نواخته خواهد شد.
همچنین در پایان قطعه همای رحمت که گزیده‌ای از موسیقی سریال امام علی است اجرا شد، که گروه کر و علی مینو سپهر به عنوان خواننده گروه را همراهی کردند.


فرهاد فخرالدینی، رهبری ارکستر ملی را برعهده دارد

ارکستر ملی قصد داشت از سال گذشته تور کنسرت های خود را علاوه بر تهران به شهرستان‌ها هم گسترش دهد. قرار بود کار خود را با اجرای برنامه در شهریور سال گذشته در تبریز آغاز کند اما به دلیل فوت نماینده مجلس خبرگان رهبری در تبریز، کنسرت لغو شد و کنسرت‌های ارکستر در شهرهای دیگر را تحت‌الشعاع قرار داد. ارکستر ملی همچنان پایتخت‌نشین است.

رهبر ارکستر ملی ایران در نشست خبری که دو روز پیش و به مناسبت همین اجرا در تهران برگزار شد، با گله‌مندی از اینکه پس از گذشت ۱۰ سال از فعالیت ارکستر ملی دچار کمبود امکانات است گفت:

«ما امکانات بیشتری می‌خواهیم که باید در اختیارمان قرار دهند. ما نباید منحصراً در تالار وحدت اجرا داشته باشیم و ضرورت دارد در فضای باز و شهرستان‌ها هم اجرا کنیم، زیرا بهترین اجرا، اجراهای زنده هستند. بارها اعلام کرده‌ام که اگر کارهای گروه را ضبط کنند، حتا حاضرم در میکس، آن‌ها کمک کنم، ولی با رعایت حقوق مولف و مصنف.»

رهبر ارکستر ملی موسیقی با بیان اینکه رهبری ارکستر موسیقی ملی ایران، نوعی رهبری خاص است، درباره دلایل خاص بودن این امر گفت:

«زیرا رهبر باید علاوه بر آشنایی با متون بین‌المللی، به فنون موسیقی ایرانی هم آگاه باشد، زیرا موسیقی ایران از ریتم‌های بسیار پیچیده و مقامات بسیار متنوع برخوردار است، به این دلیل است که باید به کسانی این امکان را بدهیم که موسیقی ایرانی را هم خوب بشناسند.»

ارکستر ملی در سال ۱۳۷۷ با حمایت مستقیم مرکز موسیقی وزارت ارشاد کار خود را آغاز کرد و در ابتدای کار، کنسرت‌های موفقی را با حضور محمدرضا شجریان در تهران و اصفهان به روی صحنه برد.

این ارکستر در طول سال فعالیت خود کنسرت‌ها و برنامه‌های بسیاری را در داخل و خارج از کشور به روی صحنه برده، اما طی چند سال اخیر، برخی از منتقدین موسیقی معتقدند که سیاست‌های غلط مدیریت این ارکستر، موجب رکود هنری این گروه مهم موسیقی ایرانی شده است.

با این وجود فخرالدینی معتقد است برآیند تجربیات این ده سال، مثبت و موفقیت‌آمیز بوده است:

«ما در این ۱۰ سال فراز و نشیب‌های بسیاری داشتیم. چرا که باید قطعات ارکستر را فراهم کرده و کنسرت می‌دادیم. در این مدت هم از نظر تربیت نوازندگان جوان وم هکسب تجربه نوازندگی ارکستر دوران خوبی را پشت سر گذاشتیم. ما در زمینه آهنگسازی و تنظیم قطعات و فنون ارکستراسیون، افراد بسیار فعالی داشتیم که در این ۱۰ سال همواره یار و یاور من بودند.»

کنسرت ارکستر ملی ایران ساعت ۲۱ و ۳۰ دقیقه روزهای چهارم تا ششم اردیبهشت در تالار وحدت برگزار می‌شود.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

عالی بود - لطف کنید خبرهای روز را برام بفرستید

-- فریبرز لاچینی ، Dec 15, 2008 در ساعت 06:27 PM