تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

بانمک، سکسی، شیرین و خنده دار

دنیل دنت (Daniel Dennett) یکی از مشهورترین فیلسوف‌های زنده‌ی جهان است. کارهای این فیلسوف و دانش‌پژوه آمریکایی درباره‌ی علوم شناختی، فلسفه ذهن، فلسفه علم، و به ویژه فلسفه زیست‌شناسی فرگشتی (Evolutionary biology) شهرت دارد. وی اهمیت بسیاری به آموختن علم و درک پیشرفت‌های علمی در کنار فلسفه می‌دهد.

در این سخنرانی کوتاه، وی چند سوال ساده و بنیادی می‌پرسد. چرا نوزادان بانمک هستند؟ چرا کیک شکلاتی برایمان شیرین است؟ چرا برخی اشکال سکسی هستند؟ و در پایان چرا جوک‌ها برایمان خنده‌دارند؟ دن دنت با استفاده از استدلال خلاف شهودی که داروین نسبت به حیات ارائه نمود پاسخ‌های خارق‌العاده‌ای می‌دهد که انتظارش را ندارید. برای مثال در مورد شیرینی می‌گوید، هیچ چیز شیرینی در داخل شکر وجود ندارد و شیرین بودن آن امری ذاتی نیست، بلکه به دلیل نحوه فرگشت مغز انسان برای رفتن به سمت غذاهای انرژی‌بخش پدیدار شده است. به همین ترتیب بامزگی، سکسی بودن و چه بسا خنده‌دار بودن هم ذاتی نیست و حاصل نحوۀ تشکیل ساختار مغزی ماست.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

با سپاس از رادیو زمانه که این کلیپ را از دان دنت نشان داده است.

-- بدون نام ، Apr 26, 2010

عالی بود . لطفاً از این تیکه ها باز هم بگذارید.

-- سورنا ، May 4, 2010

خوب همه social constructionist ها می گن دنیای بیرون صحت ندارد و همه چیز در مغز ماست. همیشه این حرف ها درست نیست. بسیاری از پیشرفت های بشری حاصل نگاه positivistic بوده است.

-- حسین ، May 4, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)