تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

شگفتی های جهان علم " ریچارد داوکینز"

سخنرانی زیست‌شناس مشهور بریتانیایی، ریچارد داوکینز دربارۀ شگفتی‌های کیهان و موجودات زنده

هر موجود زنده مدلی از جهان را با استفاده از گیرنده‌های حسی‌اش دریافت می‌کند. این مدل‌ها لزوماً بازتاب دقیقی از واقعیات جهان نیستند، بلکه تنها مدل‌های ناکامل و موضعی‌اند که به بقای آن جانور در محیطش کمک می‌کنند. به طور مثال، چشم انسان تنها نوار باریکی از طیف الکترومغناطیس به نام طیف مرئی را تشخیص می‌دهد و نسبت به طول موج‌های دیگر نابینا است. آدمی از وجود آنها تنها از طریق علم آگاهی یافته است نه توسط حواس مستقیم خود.

به دلیل زندگی در شرایط گوناگون، مدل‌های مورد استفاده توسط هر موجودی شباهت‌ها و تفاوت‌هایی با هم دارند. مثلاً مدل مورد استفاده توسط یک خفاش با یک ماهی تفاوت‌ها و شباهت‌هایی دارد که در حین فرگشت (تکامل) آنها منطبق بر نحوۀ زندگی‌شان به وجود آمده است. یا برای موجودی که روی سطح آب زندگی می‌کند، مثل یک آبسوار، نیروی کشش سطحی از اهمیت بالایی برخوردار است و گاهی می‌تواند بر نیروی جاذبه بچربد. ولی مدل یک انسان یا بسیاری جانوران دیگر که جثۀ بزرگتری دارند توسط نیروی جاذبه احاطه گردیده است. داوکینز به فرگشت در این محیطها که توسط سرعت‌های متوسط و اندازه‌های نه خیلی ریز و نه خیلی پرجرم احاطه شده نام «جهان میانه» می‌دهد. برای ما یک سنگ، سخت و نفوذناپذیر است دقیقاً به این دلیل که اجسامی چون دست و سنگ در هم نفوذ نمی‌کنند. بنابراین برای مغز ما کاربردی بوده تا مفاهیمی مثل جمود و نفوذناپذیری را بسازد. ولی اگر یک نوترینو مغزی می‌داشت که در اجداد سایز نوترینو فرگشت یافته بود، سنگ را واقعاً فضای پر از خالی می‌دید.

مغز گونه انسان (هومو ساپینس) با توجه به نحوۀ پیدایش آن در فرآیند فرگشت، دارای محدودیت‌های ناگزیری است. به طور مثال، درک نسبیت اینشتین یا فیزیک کوانتوم برای مغز بشر به سادگی صورت نمی پذیرد، زیرا اجداد ما هیچگاه در وسط کیهان با سرعت‌های نزدیک به نور حرکت نمی‌کرده‌اند، یا در مقیاس اتمی و زیراتمی دنیای ریز و عجیب و غریب مکانیک کوانتومی به سر نمی‌برده‌اند. از این رو، در این سخنرانی مطرح می‌گردد که نه تنها در جهان چیزهایی است که تصورش برایمان عجیب است، بلکه شاید چیزهایی است عجیب‌تر از آنکه حتی توانایی تصور کردنش را داشته باشیم.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

I enjoyed it. Thanks!

-- vahid ، Jan 25, 2010

به حق از بهترین کلیپ های فارسی زمانه. علم خالص از زبان دانشمند زمان داوکینز!

-- وفا ، Jan 25, 2010

بسیارجالب بود ولی ای کاش بجای برگردان نوشتداری از برگردان گفتداری استفاده میکردید. به هر حال امیدوارم از این نوع کلیپ ها بیشتر بگذارید.

-- Kia ، Jan 25, 2010

بسیار سپاسگزارم

-- Ahmad ، Jan 26, 2010

YES GOD IS QUEER

-- بدون نام ، Jan 27, 2010

دانشمند زمان؟!!!!
دورکین فیلسوف علم است نه دانشمند. یک بنیادگرای داروینی که نظراتش باعث خنده اکثریت دانشمندان تکامل گرا می شود. متاسفم که ما ایرانی های هنوز دنبال یک بت می گردیم تا وارد کنیم و بپرستیم بدون اینکه نقد کنیم.
خداوکیلی از این همه پرحرفی های ایشان در این کلیپ کسی می تواند فقط در یک جمله پیام ایشان را بنویسد؟ امید وارم زمانه وقت خودش را برای مطالب ضروری تری مانند گرمایش زمین و محیط زیست صرف کند که ما ایرانیان نیاز مبرم به شناخت هر چه بیشتر این بحران های جهانی داریم.

-- بدون نام ، Jan 28, 2010

Simply Amazing! thanks!

-- JJ ، Jan 28, 2010

باز هم از گفتارهای این انسان فرهیخته ی روزگار ما بیش تر نشان بذهید. درود بر شما.

-- بدون نام ، Feb 4, 2010

کامنت گزار گرامی که نوشته اید داوکینز فیلسوف علم است و نه دانشمند، کاش پیش از این داوری نسنجیده پشت جلد یکی دوتا از کتاب های او را می خواندید تا ببینید او زیست شناس است و نه فیلسوف علم! البته شاید شما تعریف های دیگری از فیلسوف علم و دانشمند دارید که ما نمی دانیم. و شاید به گفته ی خود داوکینز در همین کلیپ شما "به نظرتان رسیده" که او فیلسوف علم است. ولی این که ما ایرانیان با نگاه نفدگرانه به اندیشه ها برخورد نمی کنیم، سخن بجایی ست. ولی رد کردن دیگران و اندیسه های دیگران بی شناخت آن اندیشه ها نیز گویا فقط از ما ایرانی ها برمی آید و بس!

-- بدون نام ، Feb 5, 2010

دوستان رادیو زمانه، کامنت پیشین خود را تصحیح می کنم. نوشته بودم داوکینز زیست شناس است، ولی او دانسمند همه فهم ساز علم است و اولوسیون باوری ست داروینی. به هرحال او فیلسوف علم نیست.

-- بدون نام ، Feb 5, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)