تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

برخورد تمدن ها بی معناست

مجموعه گفتگوهای زمانه: گفتگوی ابراهیم نبوی با مارک هالتر.

مارک هالتر نویسنده یهودی-فرانسوی است که در سال 1936 در لهستان متولد شد. در جریان جنگ جهانی دوم با پدر و مادرش از گتوی ورشو فرار کردند و به شوروی رفتند و تمام دوران جنگ را در شوروی ماندند و بعد به قوقند ازبکستان رفتند. در سال 1946 مارک هالتر برای سفر به مسکو و اهدای گل به استالین انتخاب شد.

در سال 1948 خانواده مارک به لهستان بازگشت و در سال 1950 به فرانسه مهاجرت کردند و در پاریس ماندگار شدند. هالتر در کلاس مارسل مورسو پانتومیم یاد گرفت و برای گذران زندگی نقاشی می کرد که آثارش درچندین نمایشگاه بزرگ بین المللی به نمایش در آمد.

هالتر نوشتن را از دهه هفتاد آغاز کرد و از کتاب هایش می توان به «بانو و پادشاه»، «مسیحا»، «رازهای اورشلیم»، «کتاب ابراهیم»، «فرزندان ابراهیم» اشاره کرد.

هالتر و آندره ساخارف در سال 1991 کالج فرانسوی را در مسکو تاسیس کردند که مارک هالتر همچنان مدیر آن است. او را باید از شخصیت های میانجی در بسیاری از حوادث سیاسی دانست از درگیری های اسرائیل و فلسطین تا آزادی گروگان فرانسوی که اخیرا آزاد شد.


این برنامه را از این‌جا دانلود کنید

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

به نظر من تمدن های مسیحی و اسلامی شباهتی به هم ندارند. البته شباهت هایی - مثل برخی شخصیت های دینی/تاریخی- وجود دارند،ولی این شباهت ها بیش از هر چه شباهت هایی ظاهری هستند چرا که حامل تفسیرها و معانی کاملاً متباینی در نزد این تمدن ها هستند. به هر حال سخنان هالتر بیش از این که سخنان یک اندیشمند به نظر برسد سخنان سیاستمداری بود که سعی می کرد منافع را که حامی آن است (همه ی سیاستمداران حامی منافعی هستند) با گفت و گو به دست آورد، ولی احساسی از همدلی و فهم طرف "دیگر" در سخنانش نبود. وجود این "سیاست مدارانی" مغتنم است ولی وجود چنین "اندیشمندانی" تراژدی است.

-- مهدی ، Sep 5, 2008

سلام من را هم به آقای هالتر برسانید و بگویید که احمدی نزاد یک آدم هپروتی است. لطفادر یوتوب صحبت های اورا مثله هاله نور و آن کودک امریکایي که او را میشناسد و دست تکان می دهد ترجمه کنید. او هر کاری که می کند اول استخاره می کند. حالا چطور می شود فکر کرد که او اصلا فکر می کندو بعد تصمیم می گیرد. اگر صد تا تهران هم از بین برود او ناراحت نمی شود و میگوید خواست خدا است. بنابراین تدبیری کنید. با دست بدهید و با صحبت کنید اما فکر کنيد که چه باید کرد. تا دست این احمدی نزاد ها از دنیا کوتاه شود.

-- لاله ، Sep 6, 2008

من به رادیو زمانه مبنی بر انتشار نظرم شک دارم برای همین این لینک رو فرستادم بالاترین آنجا بحث بشود.

-- rezar ، Sep 7, 2008

مصاحبه را ديدم و متوجه شدم كه مصاحبه شونده علي رغم آشنائي به زبان انگليسي به آن احاطه كامل ندارد لذا اگر خود نمي توانيد با او به فرانسه مصاحبه كنيد آنرا حواله شنوندگاني كه نمي توانند تمامي مصاحبه را به انگليسي دنبال كند ندهيد. ايرانيان آنرا به فارسي دنبال مي كنند .

-- شهباز ، Sep 10, 2008

با تشکر جالب بود. درضمن رادیو زمانه رسانه ای آزاد است و فقط نظرات غیراخلاقی را انتشار نمی دهد، پس لطفا جوسازی نکن دوست عزیز.

-- علی ، Sep 10, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)