تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

ابودلقکان کمانچه کش

نمايش فيلم

ابودلقکان کمانچه کش
مستندی از فرداد فرحزاد
نگاهی انتقادی به کارکرد رسانه های ایرانی لوس آنجلسی
گفتگوی زمانه را با فرداد فرحزاد در اينجا بخوانيد و بشنويد

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

فيلم در آخر در وسط گفتار قطع می شود!

-- معترض ، Apr 16, 2007

dar morede tv ha taghriban ghabele ghaboole, vali dar morede music,ye kare kheili sakhif, hamrahe ba dogmatism va ertejae. dar zemn in documentry nist, faghat edit va naration rooye tasavire n bar dide shodast. adamo yade sher o veryae seda va simaye iran mindaze. kolan halemoon be ham khord, az in hame takharkhor.

-- sirous ، Apr 16, 2007

خيلي جالب بود ولي خوب اگه همينا نباشن مردم بيچاره ايران چي ببينن؟

-- malihe ، Apr 16, 2007

motesafane hanooz sho'oore naghd kardan farhange khodemoon ra nadarim va faghat ba SIAH va SEFID kardane motlagh mipardazim.
ta vaghti ke modaeiane nghade farhange ma khod inghake kootoole va bimaaye hastand hichi avaz nakhahad shod.

fereydoone farokhzad hamanghadr mitavanad bi arzesh va faased bashad ke hamide shanbkhiz. faghat mohem in ast ke dorost va ba ensaf negah va naghd konim.
hamoontori ke dooste ghabli goftan besyar adam ra yade barname haye ahmaghane va fashistie jomhoorie eslami miandazad.
radio zaname va fardade farokhzad:
besyar moteasefam baraye khodam va shoma.

-- navid ، Apr 16, 2007

کار خوبی بود.البته نمی دونم چرا آخرش کار ناقص تموم میشه و قبل از پایان گرفتن نتیجه گیری گوینده،کار قطع میشه.به هر حال هیچ کاری یا نظری و حرفی مطلقا بی نقص نیست اما این نگاه ارزشمند و در خور تحسینه.درمورد تلویزیون ها کاملا درست بود و در مورد موسیقی هم همینطور اما شاید در موارد بسیار انگشت شماری دخالت سلیقه در ابراز نظر درمورد موسیقی هم دیده میشه. درضمن عنوان کار هرچند نشان از خلاقیت در نامگذاری داشت اما کمی ناجوره.ابودلقکان(جالبه هرچند اصطلاحی ساختگی و من درآوردی است)اما کمانچه کش کمی نچسپ است چون می خواهد به مطربی و نمایش وموسیقی روحوضی و مجلسی و سفارشی و بی مایه اشاره کنه درحالی که به کارگیری این اصطلاح ناقض نظر سازنده کار هست که نوعی نوستالژی نسبت به آثار ریشه دار و بهره گیری درست از ارزش های سنتی داره.موفق باشید در هر هر حال و باز هم ادامه بدید.

-- فرزاد ، Apr 16, 2007

متاسفانه کم کاری در نقد کارهای هنری در همه زمینه ها مشهود است. شما در این جا سعی کرده اید با کنار گذاشتن تکه های از این فیلم ها بیننده را با سطحی بودن و بی سوادی تهیه کنندگان این برنامه ها آگاه کنید. که خود قدمی است در این راه.
ولی آقای فرحزاد خوب بود خود شما این شعر از فروغ را ، حداقل درست میخواندید
"شیخ ابودلقک کمانچه کش فوری"
فووری به معنای "شیره ای" نه فوری به معنی سریع و تند!
و مرز پر گهر عنوان همین شعر را برای کارتان انتخاب میکردید که چه گویاست دراین رابطه . البته این صرفآ یک پیشنهاد بود.
موفق باشید.


امیدوارم موفق باشید.

-- بی بی پیک ، Apr 16, 2007

در جواب آقای فرزاد باید بگم که این فیلم در واقع اسمی نداشته , ابودلقکان کمانچه کش که در بخش اول این فیلم گفته شده البته قسمتیست از شعر "ای مرز پر گهر" ، سروده فروغ فرخزاد که دوستان در رادیو زمانه به عنوان نام این ویدئو انتخابش کردن.
آقایان نوید و سیروس هم تا حدودی در بعضی موارد حق رو بهشون میدم . البته این یک فیلم مستند یا سفارشی نیست صرفاً عقیده شخصیه من بوده که شک ندارم که آقای سیروس هم با من هم عقیدن که در یک فضای "غیر ارتجاعی" و "غیر دگماتیسمی" آزادی اظهار نظر از بدیهیاته و خوبیه پخش شدنش در اینترنت هم همینه که چون فضا دو طرفست دیگران هم میتونند با اون مخالفت کنند وگرنه اگر قرار بود از یک تلویزیون پخش بشه ، کار معقولی نبود چون خیلی یکسویه میشد.
ولی با احترام به تمامی نقدهایی که بر این نقد شد! نکته ای آقای نوید اشاره کردند و اون هم فاشیستی بودن این مطلبه ، که من در نیافتم چگونه به این استنتاج رسیدند!!

-- فرداد فرحزاد ، Apr 16, 2007

ما ایرانی ها چرا تحمل شنیدن انتقاد و حتی یک نظر شخصی رو نداریم و سعی می کنیم که به اون فرد و نظرش حمله کنیم به جای اینکه موضوع رو مورد بررسی قرار بدیم . به نظر من کارت بسیار عالی بود و امیدوارم در آینده کارهای بیشتری در این زمینه ببینیم . با نظر فرزاد هم موافق که ناقص تموم شده . و در مورد نظر دوست دیگرمون باید بگم تلویزیون های استاندارد زیادی در کنار همین شبکه ها وجود دارن که مردم میتونن اون شبکه ها رو تماشا کنند . هیچ اجباری در دیدن این شبکه های بی سر و ته وجود نداره . به نظر من این فیلم یک حقیقت تلخ در مورد ما ایرانیان بود.

-- معين ، Apr 16, 2007

متن گفتار فیلم و چیدمان ِ تصاویر عالی بود آقا. باید این فرهنگ بی رحمانه تر نقد می شد. خسته نباشید. دست رادیو زمانه هم درد نکند.

-- منصور ، Apr 16, 2007

عالی بود ، آقای ِ فرحزاد ، باید گفت :"جانا سخن از زبان ِ ما می گوئی" این خرمن ، خرمن سخن پراکنی ها ی صد من یک قاز و قر وقمیش های ناهنجار و و برنامه های کِر ِم و پورد صورت و قالی فروشی را نمی شود با چیز ِ دیگری به جز سینمای پیش از انقلاب در ایران مقایسه کرد، ای کاش دست اندر کاران ِ این تلویزیون ها می توانستند کمی از محتوای تلو یز یون ملی ایران قبل از انقلاب را سر مشق ِ کار خود قرار دهند نه فقط آگهی های تجارتی ِ آمریکائی را ، متاءسفانه اینان سوراخ ِ دعا را گُم کرده اند .
ُ

-- ایرانی ، Apr 17, 2007

Film yek vagheiat hast...lazem be asbat ham nist kafist hamin alan yeki az in kanalharo bebinid ...ama eshareh kardan be fard khasi ba tavajoh be faravani mavared shayd dalili bashad ta kasani az in film razi nabashand...tasob...ey kash kasani ke az film enteghad mikonand hamanand sazandeh dalayele khodeshoon ro ham begooyand...be door az tasob

-- Reza ، Apr 17, 2007

عنوان اين برنامه و 2 جمله اول آن بسيار توهين آميز است به موسيقي ايراني مخصوصا به سازها و نوازندگان .... كمانچه و تنبور و ... از سازهاي با اصالت و باستاني ايران زمين هستند و نواختن آنها بسيار ارزشمند .... و درست نيست كه اينگونه نام آنها را در كنار ساق و ... استفاده كنيم . البته مباحث درست و خوبي مطرح شده ولي بسيار اشتباه است كه براي نقد يك فرهنگ غلط ، اينگونه داشته هاي فرهنگ و هنر خود را زير سوال ببريم ... اميد وارم آنقدر شجاعت داشته باشيد كه از اهل فرهنگ و موسيقي به خاطر 2 جمله اول و عنوان آن ، عذر خواهي كنيد .

-- حامد ، Apr 17, 2007

Like its content, not the ending. Ending is missing.

-- Mr. M ، Apr 17, 2007

It was really good... Thank you

-- Mahyar ، Apr 17, 2007

این انتقاد از چیه از تلویزیون لس انجلسی یا فرهنگ پاپ؟ خب لابد بیننده دارن که تا الان سر پا موندن. این یعنی اکثر مردم همینن. حالا مثلن میخوای بگی خودت هیچوقت با اون شکلاتی شکلاتی نرقصیدی!؟ اصلا مگه مهمه طرف چی میگه؟ همین که واسه مهمونیهای مردم آهنگ خالطور (خالتور؟) در میاد مردم کلی دعا گوشونم هستن. بابا بی خیال، همه جا فرهنگ پاپ همینه حالا تو اینو واسه یه عده روشنفکر داغدیده! درست کردی چیزی عوض میشه؟؟

-- محمد ، Apr 17, 2007

khob, aval kheili az aghaye farhzad mamnoonam ke be shekli javabe comment man ro dadan.
aval bayad begam ke momkene ke man harfam ro meghdari bimoghadame zade basham.
shaki dar in nist ke bishtare anche ke in television ha tolid mikonand mobtazal va motlaghan bi azrzesh ast.vali bahse man in nist.
moshkele man injoor negah va ehyanan 'naghd' kardane farghang ast.motlagh negari va SIAH va SEFID didan. ke besyar be raveshe jomhoorie esalmi shabihe.agar shoma mesle man ba barname haye seda va sima bozorg shode bashid hatman movafeghat mikonid.
(barname haee ke sai mikard roshanfekrane irani va tafakore hamrahesh ro be fekre khod be gand bekeshe)
dar majmoo chizi ke donbale an migardid besyar amigh tar va rishe dar tar az in television hast.
vali chizi ke tooye in tv ha minbinid enekase chizist ke dar ejtemae irani (dakhel va kharej) jarian darad.
bana bar in in television ha faghat yek halghe az in zanjire farhangi hastand. va hatta ba hazfe an ha az sahneye roozegar chizi avaz nakhahad shod.

in joor farhange pop ya mobtazal dar america (jaee ke man zendegi mikonam)
va hame jaye donya be hamin meghdar ya shayad bad tar jarian darad ke az an gorozi ham nist.
vali hich kas ghasde be lajan keshidan va hazfe in bakhshe farhang ra nadarad va har chizi mokhatab va jaygahe khod ra peida karde.

man bedoone shak be shoma ghol midam ke 'shokolati shokolati'
bishtar az moosighie asil va motefakere irani tarafdar dashte va darad va bishtar ba 'jameie irani' az nazare fekri va raftari mortabet ast.
va be nazare man har jameei be har do in ha be meghdar moshabehi niaz darad va in besyar manteghi ham hast.
yek eshtebah digar taktikie shoma ham in ast yek nemooneye kheili bad ra az ghabl az enghelab entekhab kardid ke begooid ke bebinid ke che bood va che shod.
(ke hads mizanam nesbati ham ba shoma darad!)
ma nemoone haye farhangie kheili derakhshan tari az marhoome farokhzad darim.
be nazare man hamide shabkhiz ya amsale oo edameye fereydoone farokhzad ast va dar hamoon tabaghe bandie arzeshi va herfiest.
shoma mikhahid be fekre khod yek bakhshe bozorg az 'farhange irani' ra ke dalayele tarikhi be inja reside va az ghazaa mobtazal ham shode kolan hazf konid va barash noskhe bepichid (chizi ke man behsh tafakore fashisti ya 'hazfe bi ensafane chizi ke bashoma dar tazad ast' goftam)
bedoone inke rahe halle dorosti pishnahad konid ya be gozashte va rishe an negah konid ya inke be onvane yek 'film saz' vejhe, tajrobe va savade lazem ra dashte bashid.
be tore kholase be nazare man kare shoma in eshkalate assasi ro dare:
lahne janeb darane
siah va sefid negar
bedoone savad va hooshe herfei


vali ba tamaame in harfha az ensaf nabayad gozasht hamin ke dar in ghahtie kare doroste farhangi inghadr be in mozoo hasasiat dashtid, ahamiat dadid va hemmat kardid ke dar moredesh
'mostanad', 'film' 'nazare shakhsi' ya har chize dige sakhtid jaye ghadr dani darad.
hatman nafare badi filme behtari az shoma khahad sakht.
be har hal omidvaram ke commente ghabli bidabane benzar nayamade bashe.
omidvaram ke dar ayande kar haye herfei va behtarii az shoma bebinim
baratoon movafaghiat arezoo mikonam.

-- navid ، Apr 17, 2007

man ba goftehaye in film ham haghideam va fekr mikonam ke goyande(Fardad) sai karde kootah va khoob matlab ro bayan kone.

-- Sassan ، Apr 17, 2007

از آقای نوید خیلی ممنونم که اینقدر با حوصله و دقت کامنت گذاشتند.
باید بگم در هر سه مورد باهاشون موافقم . همونطور که در مصاحبم هم گفتم و میتونید در رادیو زمانه بخونید و بشنوید.

http://www.radiozamaneh.org/radiocity/2007/04/post_178.html

این فیلم مربوط به زمانی میشه که من کمتر از 18 سالم بود . بله کاملا سیاه و سفیده ، چون من در شرایطی اینها رو گفتم که هیچ صدای مخالفی (دست کم به صورت نیمه مستند که بخش هایی از تولیدات رو نشون بده ) نبود برای همین با حالتی جنگجویانه به سمت این رسانه ها رفتم . و گرنه اگر قرار بود کاری حرفه ای انجام بدم قطعا با صاحبنظران و خود صاحبان این رسانه ها باید مصاحبه میکردم.
با این حال شکی نیست که اشکالات زیادی در این کار بود.
اما حداقل نتیجه ای که داشت اینه که امروز من و شما بهانه ای پیدا کردیم تا از کاستی های رسانه هامون بگیم.
بازهم تشکر میکنم.
راستی من فرهزاد هستم با ه دو چشم و هیچ ارتباطی با مرحوم فرخزاد ندارم.
در مورد اینکه تصاویر بهتری هم بوده ؛ قطعا همینطوره ولی من آرشیو کوچک و وقت محدودی برای تهیه این ویدئو داشتم.
سپاس

-- فرداد فرحزاد ، Apr 17, 2007

بسيار زيبا و درست اشاره كردي دوست عزيز اين كانال بخصوص يكي از مبتذلترين رسانه هاي لس انجلسي است.... بي محتوي و به نوعي توهيني مستقيم به شعور تماشاگر ايراني....... در اين شهر هيچ كس سر جاي خودش نيست ... افسوس....... يكي بالاخره ييداشد حرف دل مارو بنويسه ...درود برتو هميشه برقرار باشي عزيز.

-- nazanin ، Apr 17, 2007

آقای ِ فرهزاد ، ما نام ِ خانوادگی ِ تان را به مانند خودتان که در آن پائین ِ کامنت ِ تان نوشته اید ، نوشته ایم ،حتی در آخر ین نوشته تان هم که توضیح ِ فامیلی داده اید ، باز فرحزاد مرقوم کرده اید، موفق باشید.

-- ایران ، Apr 17, 2007

انگاری نام ِ من هم از ایرانی به ایران تبدیل شد(یک کامنت بالاتر از این نوشته) پس آقای فرهزاد شاید اشتباه از جای دیگه ئی هستش!!!

-- ایرانی ، Apr 18, 2007

فوق العاده بود. به امید روزی که یک شبکه ماهواره ای یا تلویزیونی ملی داشته باشیم...

-- پویان ، Apr 18, 2007

خانم یا آقای ایرانی عزیز ، در مورد شما نمیدونم شاید خودتون موقع تایپ " ی " رو جا انداختین ولی علت اینکه من از "ح" استفاده کردم اینه که اکثرا فرحزاد مینویسند و در نتیجه منم همین رویه رو پیش گرفتم که اگر کسی تو گوگل جستجو کرد نتيجه داشته باشه. حالا شما هرجور دوست داری صدا کن!
" فری " چطوره؟

-- فرداد فرحزاد ، Apr 18, 2007

Naarahat konandeh ast keh in gooyandeh baa seday-e javanash, ede-aa beh daanesh va etelaat besiaar baalaaii hast. Fekr mikonam in reportage besiar bad va bikhod bood. Dorost hast keh televisionhaye mahvareii irani keifiateshoon bad hast, vali hichjaa dar in reportage nashnidam keh jaam-e ehye irani dar kharej az iran faghat 3 millon aadam hastand keh in ham dar yek shahr zendeghi nemikonand, va banaabar in sponsor va advertiser kam va daramad in televisionhaye mahvareyii naaghaabel va kam hast. Nemitoonid dar in sharayet esteghbalhaye bikhod dashteh baashid. Aghaa gooyandeh, loghmeii raa bekon tu dahanet, keh mitooni hazm koni. In yeki ziadit bood.

-- Dario ، Apr 18, 2007

عالی بود. دست شما درد نکند. کاش افراد دیگری هم بودند که پته این رسوایان را روی آب می ریختند. کاش موقعی برسد که هر نسناسی در پیری در غم گیتارش اشک نریزد و به ریش مردم نخندد. راستی این فیلم را از کجا می توان تهیه کرد.

-- dara ، Apr 18, 2007

سايت جالبي هست

-- احسان ، Apr 19, 2007

As an Iranian I appreciate what you have done in this documentary
It is great and as was mentioned in previous comments, the ending was kind of cut i the middle.

-- \Poupak Salimi ، Apr 19, 2007

hamishe fekr mikardam in Chanal haye Ahmagh parvar ba namayeshe mobtazaltarin vajhe zendegie ensani cheghadr penhan be sharafe adami ehanat mikonan...0onghadr penhan ke nemi2ni boland shi yaghe tarafe moghabelro begiri ke:in poshte bo0me kho0ne mast ke to lagad mikoni!!!
chon inja tebghe gharardad kasi darbarash harf nemizane...cimaye Zarghami gahi in channal haro be hajv mikeshe amma baz tebghe gharardade ma'aho0d ma masalan nemido0nim in mojria ki hastan!enteghad bo0de hamishe vali chon vaz'e mahvare pa darhavast nemi2nim benevisim...mardomhan dge mido0nan inja 2 goro0h hastand ke ta zo0re yeki be digari charbid ,mogheiiate antenha be khatar miofteo baz hamo0n baziha....


az nazaram kare Aghaye farahzadavvalin pasokhe sarih be in ehanate,kare setayeshbarangizo mohemmi e va tizho0shane in channal haro be chalesh keshide(harchand ke man hano0z fekr mikonam jaye kare bishtari dasht.mesle moghayese chabake haye ma'aro0fe va taasir gozare Donya ba Channal ha...ke az nazaram aslan bastare moshtareki nadashtand ke beshe moghayese kardo be natije resid)
vaghean bayad be keyfiate pakhshe musicha afso0s khord ,shayad khianati bozorgtaraz in dar tarikhe mo0sighi soragh nadashte bashim...kash laaghal esme in makhlo0ghate kajo kolaro honarmand nemizashtand....

dar majmo0'e man fekr mikonam hatta age 2 irani in mostanad ro bebinand va lahazati tanha be fekr foro0 beran ...kare farahzad kare khodeshro karde...!

-- saeede ، Apr 19, 2007

دوست عزيز چرا اينقدر كم كار شده اي كه كار ي كه چند سال پيش انچام دادي و به قول خودت سياه وسفيد ميديدي . منتظريم رنگيش را ببينيم

-- سوری ، Apr 19, 2007

LA TVs just like their twin brothers in Iran are an INSULT to Iranian sensibilities.

The producers may be well-intentioned, but not educated in the art and science of journalism and they do not behave like political victims of politicized Islam.

We do not need entertainment as long as our country, nation and culture is being hijacked by an anti-Iranian cult.

As a viewer, if you do not produce intelligent programs that can save our country and nation, I willl not watch you, listen to you or read your papers, whether you are in LA, Tehran or anywherelese.

-- Kave Z. ، Apr 20, 2007

چند سوال از تهیه کننده:
1- شما فکر می کنید به جاست که عملکرد شبکه تلویزیونی ملی کشورهای دیگه یا حتی ایران قدیم رو با چنین شبکه هایی مقایسه کرد؟ از نظر امکانات-شرایط- پشتوانه و انگیزه اجرایی چه چیز مشترکی بین اینها وجود داره؟

2- فکر نمی کنید همین کلیپ شما که شامل لیستی از بدها و خوبهای موسیقی و برنامه تلویزیونی هست هم در دنیا کم نظیره؟ اینکه اعلام کنیم کسانی که بیننده فلان برنامه هستند یا فلان خواننده را می پسندند کم فرهنگ و سطحی هستند. درسته که نظر شخصی شماست ولی خود این نگرش آیا کمی قدیمی و عقب مانده نیست؟

3-من هم از اشتباه و گاهی بد خوانده شدن شعر فروغ متاسفم.

4-این نوع موسیقی همونطور که شما اشاره کردید در همه دنیا مخاطب (شاید فراوان) داره جایی اشاره شده که بیننده در موسیقی غربی باید به توانایی های تصویری توجه کنه. خود شما مشکلی در این جمله نمی بینید؟اینکه در موسیقی به توانایی تصویری توجه بشه برای شما عجیب نیست؟

5-فکر نمی کنید یکی از دلایلی که برای این مشکلی که مطرح کردید وجود داره اینه که کسانی که شما (و شاید من و دیگران)می پسندید حاضر به وارد شدن به این حیطه نیستند؟ در واقع آیا به نظر شما بیننده حق انتخاب داره؟ یا باید بین دیدن و ندیدن انخاب کنه؟

این شماره ها رو می شه ادامه داد.

شخصاً بیننده و علاقه مند به هیچکدام از موارد لیست بدهای شما نیستم . ظاهراً در اکثر موارد هم سلیقه هستیم ولی با تعیین تکلیف برای دیگران و تصور اینکه همه باید مثل من باشند و تقسیم بندی کردن سلیقه مردم به سطحی و غیر سطحی و غیره مخالفم و خود اینکار رو نشانه باز نبودن ذهن می دونم.

-- آیدا ، Apr 20, 2007

و سرانجام کسی آمد که جرات گفتن حقیقت را داشت0 حقیقتی که همگان بر آن واقفند اما چشمانشان را بر آن بسته اند واینگونه تلنگرهاهم آنهارااز خواب خرگوشی بیدارنمی کند0
پر واضح است که انتقاد آقای فرداد بسیار ملایم بوده است زیرا با درایت و نکته سنجی که در ایشان بود می توانستند حقایق بیشتری را با آن طنز وادبیات خاص قابل توجه به تصویر بکشند0 وشاید هم امروز
به این تجربه رسیدند که کسی به فکر اصلاح خود نیست و اصلا معتقد به اشتباه خود نمی باشدو حتی لحظه ای هم در این باب نخواهد اندیشید و راه رفته را هر چند اشتباه تا به آخر ادامه می دهند بخصوص اگر در این میان از لذت مالی آن راه اشتباه هم بهره مند شده باشند0
با آرزوی دیدن کا رهای بعدی آقای فرداد فرهزاد

-- مریم ، Apr 20, 2007

بسيار خوب بود!

-- yek nazar ، Apr 20, 2007

مهم ترین چیزی که در نظرات دیده می شود ، سعی و تلاش گسترده با بیانی روشنفکرانه در تیر اندازی به یک ایده و نظر است ! یکی موافق تمام و کمال له و لورده کردن تلویزیون های لس آنجلسی و دیگری در تلاش برای تغییر و تحول در واحد های اندازه گیری برای کوتاه نشان دادن قد آقای فرهزاد!
موضوع پرتقال است نه پرتقال فروش. موضوع نشان دادن و بازبینی چیزیست که هست! حالا میخواهد فرهنگ باشد یا کیفیت تلویزیون ها...
به عنوان مثال : در 2 نظر قبل می خوانید :
شروع نقل قول :((
فکر نمی کنید همین کلیپ شما که شامل لیستی از بدها و خوبهای موسیقی و برنامه تلویزیونی هست هم در دنیا کم نظیره؟ اینکه اعلام کنیم کسانی که بیننده فلان برنامه هستند یا فلان خواننده را می پسندند کم فرهنگ و سطحی هستند. درسته که نظر شخصی شماست ولی خود این نگرش آیا کمی قدیمی و عقب مانده نیست؟ )) پایان نقل قول
در پاسخ باید گفت که این کلیپ و امثال همچین نقد هایی اصلا کم نظیر نیست ! دنیا به فرهنگ و بازه مطبوعات و رسانه های ما ختم نمی شود...
دوم اینکه چه کسی سطح فرهنگ مشخص کرد؟ چه کسی اعلام کرد فلانی کم فرهنگ یا با فرهنگ است؟ یعنی نشان دادن چند تصویر از همینی که هست تعریفی از طیف و سطح موجود در فرهنگ جامعه میکند ؟
حکایت اینه که یک کسی داد زد: دزد! دزد! یه عده فرار کردن! و حرف جدید آنکه آقای ايكسي پيدا شده و حقيقت موجود را عينا نشان داده! و ضمن نشان دادن جهت فكري نقد بر روي حقيقت موجود را مطرح كرده! ديگه بودجه تلويزيون هاي ديگر اگر از مطرح شدن مكان جيگر جميله يا پرتاب خودكار در حين ضبط جلوگيري مي كند امريست مجزا كه از تخصص من خارج است .

-- پویا ، Apr 21, 2007

سلام آقای فرداد
بسیار عالی بود. گرچه شما فقط به بخشی از ضعف ها اشاره کردید. از اینکه یک جوان 18 ساله اینقدر درست و دقیق مسائل و نواقص را دیده خیلی خوشحالم. معلوم هست که ذهن بسیار باز و کنجکاو و ریز بینی دارید به جوانانی چون شما افتخار می کنم. به نظر من خوب بود که بیشتر خود تصویر و شکل ارائه آن و موضوع ها را زیر سوال می بردید و اینکه با وجود تکنیک و تکنولژی مدرن چقدر با کیفیت نازل و عدم به کار بردن ذره ای خلاقیت به من بیننده تصاویر منتفل می شود. خوب بود موسیقی را در بخش جداگانه ای مورد بررسی قرار می دادی چون خود این مسئله تلویزیون و ارائه تصویر چنان اشکال داره و توهین آمیز است که زمان زیادی فقط برای نقد خودش نیاز هست به هر حال کار شما با ارزش و دیدنی ست. منتظر کارهای دیگر شما هستیم.
اختر

-- اختر ، Apr 21, 2007

salam
kare besyar jalebi bood
sepasgozaram wa montazere karhaye badiye shoma

-- maryam ، Apr 22, 2007

موهبتيست جهالت.:!!

-- sin-alef ، Apr 23, 2007

برخی از مطالب در مورد آهنگهای پخش شده از رادیو زمانه هم صادق است
مثال. قاقیه رو باش:
از همه خوشگلا سری با روسری بی روسری

بیا بریم کشتی بگیریم
مگه حلقه رو تو دستم نمی بینی پدرسگ

خلاصه یه سوزن هم به خود تا این یکی هم به سرنوشت اوناها دیگه دچار نشه

-- بدون نام ، Apr 26, 2007

نقد بسيار دلنشيني بود گرچه همه موارد را شامل نشده و دلايل نزول و سقوط فرهنگ در اين رسانه ها ذكر نشده بود و اينكه حتي عملياتهاي گسترده برون مرز(فرنگي كار بقول سعيد امامي) نيز باعث آشفتگي بيش از پيش این اوضاع می باشد اما باید گفت "جانا سخن از زبان ما می گویی" . بحدی سطح توقع و سلیقه مردم بدلایل گوناگون از جمله برنامه های نازل همین رسانه ها ، پائین آمده که بیم عواقب فجیع فرهنگی در دهه های آینده بسیاری را نگران ساخته . مغلطه کاری ، دروغ گویی ، تظاهر ، عوامفریبی و خرافه گرایی و تشویق مردم به اعتقاد به نیروهای موهوم از جمله ارسال انرژی از طریق ماهواره و چه و چه .. ، باعث سردرگمی مردمی که خود در داخل کشور بحد کافی گیج و بلاتکلیف فرهنگی هستند، می شود و تصور کنید چه نسلی در حال پرورش و بالندگی در این شرایط مساعد ! فرهنگی است . هیچکدام از این رسانه های مروج "کرم پودر" و "کمربند لاغری" حتی 1 ثانیه وقت خود را برای ارتقا سطح آگاهی مردم تلف! نمی کنند . مقوله هایی چون آزادی، شناخت مشاهیر و مبارزان راه آزادی و فرهنگ ایرانی ، دلایل خوشبختی و سعادت بسیاری از ملل در مقابل فلاکت و مشکلات عدیده ما ایرانیان ، چرایی اینکه ما ایرانیان 100 سال پیش بدرستی درک کردیم که درد ما چیست اما اکنون همگی سوراخ دعا را گم کرده ایم ؟ و ...
در این بین چند استثنا بسیار بزرگ هم وجود دارند که الحق و الانصاف به نیکی هرچه تمامتر رسالت خود را به انجام رسانده و سعی در غنی بخشی به فرهنگ هموطنان خود و یا اطلاع رسانی صحیح و بدون حب و بغض می باشند.و از آن جمله می توان به برنامه های خبری صدای امریکا و یا "رازها و نیازها"ی دکتر هلاکوئی و همچنین برنامه متین "سرزمین جاوید" مهندس بهرام مشیری اشاره کرد .

-- بیدگانی ، Apr 30, 2007

Great critical work. About time too !
Some comments:
1) Iranian diaspora TV is about quantity not quality as mentioned.
2) Consolidation among these stations is long over due.
3) Finally, there needs to be a leader (like radio zamaneh) in the pack.
For example can we one day see a televised conference between reza Pahlavi (royalists), Ramin kamran (National front) and Akbar Ganji( republican + more), and a socialist/leftist spokesman (any iodeas?). Will this ever become true???
It certainly will help to push these TV stations to see that Iranian people are more interested in their future than some ‘cheap’ entertainment. I must add unfortunately the only one doing some good TV is Voice of America, a foreign TV station not ours.

-- m- europe/us businessman ، May 4, 2007

خیلی خیلی خوب بود

-- یک ایرانی ، May 13, 2007

besyar aliisst.daste aghaye farhzad dard nakone.baraye man haminke yek javane 18sale dar oon senno sal hamchin afkaro aghayedi dashte kheyli baarzeshe.filme kootah ham az oonjai ke kare yek nafar bedoone dastgahaye pishrafte boode ,khoob va ghabele tahsine.movafagh bashi ostad=)

-- arzu ، Jun 18, 2007

film besiar jalebi bod .man az aghaye fardad tashakkor mikonam ke in mostanad ro sakhtand.behtarast ke ma khodeman ra eslah konim

-- پيام ، Jul 6, 2007

This link is not accessible any more... How can we view this video now??? Regards

-- Ameer ، Jan 4, 2009

خیلی عالی بود واقعا به آقای فرحزاد تریک میگم.

-- صبا ، Sep 8, 2009

Agha Inke Linkesh Kharabe Kar Nemikone !

-- Hamid ، Jan 21, 2010

سلام، این که کار نمی‌کنه. لطفا اگر می‌شه لینک دانلود بذارین یا همینو به روزش کنین.

نگار مفیدی - اهایو

-- Negar ، Dec 23, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)