رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۷ شهریور ۱۳۸۹

نجات گربه ایرانی از ماشین لباس‌شویی

پژمان اکبرزاده
pejman@radiozamaneh.com

در خارج از ایران، در کتاب‌ها، دانشنامه‌ها و مجله‌های گوناگون، به گستردگی از گربه‌های ایرانی (یا به انگلیسی: Persian Cats) می‌توانید مطلب پیدا کنید ولی به تازگی یکی از این گربه‌های خپل، پشمالو و تنبل وارد اخبار جهانی شده است!

Download it Here!

این گربه سفید و پر ناز و عشوه که در حال حاضر در سیدنی (استرالیا) زندگی می‌کند، جایی را برای استراحت بهتر از سبد ملحفه‌ها و رخت‌چرک‌ها پیدا نکرده بوده است. صاحبخانه هم وقتی آمده اینها را در ماشین لباسشویی بریزد، بدون اینکه متوجه شود، کیمبا خانم را هم قاطی رخت‌ها ریخته در ماشین.

ماشین، نیم ساعت، روشن بوده!...


«کیمبا» با چشم‌های ملتهب

صاحب گربه، لیندسی راجرز، به روزنامه دیلی تلگراف گفته: «پودر رخت شویی را به اضافه‌ی نرم‌کننده‌ی لباس‌ها در ماشین لباس‌شویی ریختم و درش را بستم. شانس آوردیم که آب سرد رو انتخاب کردم. بعد از نیم ساعت که در ماشین را باز کردم، میو میو شنیدم، کیمبا سرش را آورد بیرون. اصلا نمی‌توانستم باور کنم، چون ماشین لباس‌شویی دور آخر خیلی تند می چرخد»!

البته عکس‌هایی که از این جریان منتشر شده نشان می‌دهد کیمبا خانم در آن چند لحظه اول چندان حال خوشی هم نداشته و به‌ویژه چشم‌هایش بسیار ملتهب بوده است.

صاحب گربه او را فوری به یک مرکز درمانی می‌برد؛ کیمبا را در یک مایع مخصوص می‌گذارند. یکی از سرپرستاران این مرکز گفته: «اگر کمک پزشکی نبود، حتما مرده بود. وقتی گربه را آوردند، بدنش خیلی مرطوب و صاف شده بود. یک وَری ولِو بود و زیاد به دور و برش واکنش نشان نمی‌داد. او را گذاشتیم در دستگاه مخصوص خشک‌کننده تا دمای بدنش عادی شود و به اعضای حیاتی بدنش رسیدیم. شوکه شده بود!»

بسیاری از رسانه‌های جهانی به این موضوع واکنش نشان داده‌اند؛ خبرگزاری فرانسه گزارشی کوتاه همراه با عکسی از این پیشی چهارماه منتشر کرده؛ Sky News، ویدئویی هم از او در سایت‌اش گذاشته؛ مردم هم نظرات خودشان را نوشته‌اند، یکی از خوانندگان نوشته، آن ماشین لباس‌شوی الان شده ماشین میو شویی!... Times Online و Australian هم درباره این موضوع نوشته‌اند!

گربه‌های ایرانی از گذشته تا امروز


گربه‌های ایرانی عموماً با موهای بلند، صورت‌های گِرد و پوزه‌های کوچک‌شان معروف هستند. گربه‌های ایرانی (Persian Cats) از کهن‌ترین گونه‌های گربه هستند و عنوان «ایرانی» یا «Persian» در زبان انگلیسی هم از نام سرزمین زادگاه آنها «Persia» که نام تاریخی ایران در زبان انگلیسی است گرفته شده است.

سارا هارتوِل، در تارنمای گربه‌شناسی messybeast.com می‌نویسد: «نخستین گربه ایرانی در سال 1521 میلادی در اروپا دیده شده ولی نخستین نمونه ثبت شده، به سال 1620 بازمی‌گردد که از خراسان به ایتالیا آورده شده است.»


یک تمبر پستی آمریکایی که گربه ایرانی را در کنار گربه آمریکایی نشان می‌دهد

تصاویر گربه‌های ایرانی در بسیاری از کتابهای علمی و تاریخی، نقاشی‌ها، عکس‌ها و حتا تمبرهای باخترزمین دیده می‌شود. در ایالات متحده، گربه‌های‌ ایرانی، محبوب ترین نوع گربه برای دوستداران نگهداری گربه است. حتا تمبرهای پستی فراوانی در این کشور با تصویر گربه‌های ایرانی به چاپ رسیده، همچنین در روسیه، مجارستان، کنگو، جمهوری آذربایجان، چک و ...

آرم موزه الماس در آمستردام هم یک گربه ایرانی سپید است که تاجی از الماس بر سر گذاشته است


گربه ایرانی تاج بر سر، در پوستر موزه الماس آمستردام

در بریتانیا اما روند محبوبیت گربه ایرانی به مرور پایین آمده و از رتبه نخست در سال 1988 به رتبه پنجم در سال 2008 رسیده است. این داده‌ها البته مربوط به گربه‌های ثبت شده و شناسنامه‌دار هستند.

گربه‌های ایرانی نیازمند نگهداری ظرافتمندی هستند. به‌دلیل موهای بلندشان باید مرتب حمام برده شده و به دقت خشک شوند. موهایشان باید هر روز شانه شود و چشمان‌شان برای جلوگیری از کبره بستن باید دایما" تمیز شوند.

البته از سال گذشته تا کنون، عبارت Persian Cats دیگر نه‌تنها یادآور پیشی‌های پشمالو و کله گِرد، بلکه یادآور فیلمی از بهمن قبادی درباره نوازندگان و خوانندگان موسیقی زیرزمینی در ایران هم هست.


گربه‌های ایرانی: غریب در خانه

در خود ایران ولی کمتر کسی از شهرت جهانی گربه‌های ایرانی با خبر است. حتا عبارت Persian Cats در هیچیک از کتاب‌های درس زبان انگلیسی مدارس دیده نمی‌شود و این عبارت که در فرهنگ و دانشنامه‌های جهان ثبت شده، در داخل ایران برای بسیاری ناآشنا و حتا مضحک است.

ای کاش بی مهری به گربه‌ها و دیگر حیوانات در آن دیار، تنها به ناآگاهی محدود می‌شد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

Recent genetic research indicates that present day Persians are related not to cats from the Near East but to cats from Western Europe. The researchers stated that "Even though the early Persian cat may have in fact originated from ancient Persia, the modern Persian cat has lost its phylogeographical signature
منبع: ویکیپیدیا

-- امیر ، May 29, 2010 در ساعت 03:11 PM

the only thing i can say is MIOWWWWWWWW

-- sharif ، May 29, 2010 در ساعت 03:11 PM

کاش یک نفر هم پیدا می شد که خود ایرانی ها را از «ماشین مغز کوبی» رژیم اسلامی نجات می داد!

-- علی ، May 30, 2010 در ساعت 03:11 PM

matlab kam ovordi zadi be ...?d

hala koja goftan in gorbe irani bode va osolan che eftekhary vase ma dare?.f

-- shahab ، May 30, 2010 در ساعت 03:11 PM

man gorbe irani daram va asheghesham chon ham naze ham az nasle gorbehaye korosho va daryoshe. miooooooooooooooooooo

-- sasan ، May 30, 2010 در ساعت 03:11 PM

elahi...doroste gorbeye irani too khode iran morede kam lotfie...man asheghe gorbeham...kash mitoonestam be hame gorbeha Ghaza bedam...aziiiizam

-- raaaz ، May 30, 2010 در ساعت 03:11 PM

چه ضربه‌ای به خاطراتم زدی! ما دو نفر، با درخواست یک روان‌کاو، دو زیبای « روان‌پزشک» به خانه آوردیم. بعد‌ها نُه بچه آوردند. ما هر یک مسئولیت شخصی خودمان را داشتیم و کار تمیز کردن آن‌ها را بیشتر خودشان برای هم انجام می‌دادند. به جرات می‌گویم، زلالیت مهرشان به ما را از هیچ بشری دریافت نکردیم. شاید بدون حضورشان بحران‌ شخصی‌مان هرگز پایان نمی‌یافت.

-- بدون نام ، May 30, 2010 در ساعت 03:11 PM

کاش 1 نفر پيدا مي شداين خانم بي احتياط را داخل ماشين لباسشويي مي انداخت تا بفهمد چقدر حيوان بي گناه عذاب کشيده

-- بدون نام ، Aug 29, 2010 در ساعت 03:11 PM