رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۹ شهریور ۱۳۸۸

نقد بحث خودارضایی

مژگان کاهن، روانشناس

دوست عزیز آقای هادی ناصری،

لیست بیماری هایی که بعنوان عوارض خود ارضایی عنوان کرده اید هیچ هماهنگی با داده های علم مدرن ندارند.

دانشمندان قرن حاضر، نه تنها هیچ رابطه ای بین بیماری های جسمی و خود ارضایی پیدا نکرده اند، بلکه آخرین تحقیقات مرکز اپیدمولوژی سرطان در استرالیا، نشان داده است که خود ارضایی باعث کاهش ریسک ابتلا به سرطان پروستات می شود.

گراهام ژیل یکی از مسئولین این تحقیق عنوان می کند که انزال مداوم، مانع جمع شدن اسپرم در کانال های پروستات می شود. او یادآور می شود طبق آنچه پژوهش ها نشان داده اند، ماندن زیاد اسپرم در کانال های پروستات، می تواند یکی از فاکتورهای سرطان زا باشد.

متاسفانه هیچ کدام از مراجع شما معتبر نیست. حتی آن سایتی که به اسم پزشکان بدون مرز اطلاعات غیر علمی در اختیار مردم می گذارد و برای اثبات این نظرات غلط از فاکت های بسیار قدیمی استفاده می کند.

جناب ویکتور پوشه که آن ها از او فاکت می آورند نظراتش به هشتاد سال پیش بر می گردد. علم پزشکی از هشتاد سال پیش تا کنون تغییرات عمده ای کرده است ونقطه نظرهای کنونی، با دیدگاه هایی که پزشکان در آن زمان در ارتباط با خود ارضایی داشتند، تفاوت های زیادی دارد.

متاسفانه نه در این مقاله، نه در مقالات مشابه فارسی که در اینترنت در مورد خودارضایی مشاهده می کنیم، هیچ استدلال و یا مرجع درست علمی مشاهده نمی کنیم.

بخشی از مطالب فارسی که در سایت ها و وب لاگ های ایرانی در مورد خودارضایی دیده می شود، نوشته هایی هستند که من آنها را "شبه علمی" می خوانم. در این مقالات نویسنده با استفاده از لغات و اصطلاحات علمی، و نام بیماری ها اغلب بدون ذکر هیچ مرجعی برای گفتارش، سعی در اثبات عقاید خود دارد.

به عنوان یک متخصص به تمام دوستان عزیزی که این مطلب را می خوانند اطمینان کامل می دهم که خود ارضایی نه باعث سرطان می شود نه سکته ی قلبی نه وز وز گوش! نه ریزش مو نه ضعف حافظه و حواس‏پرتی و تمام چیزهایی که در مقاله به عنوان عوارض ذکر شده است.

روانشناسان و سکسولوگ ها، درست به عکس این موضوع دست یافته اند. آن ها معتقدند که خود ارضایی نقش مهمی در سلامت روان افراد می تواند بازی کند. نکته ای که روانشناسان بر آن تایید دارند، ضرورت دادن اطلاعات درست در این زمینه، خصوصا به نوجوانان است.

در حقیقت تمام تصورات منفی و گناه آلودی که فرد در مورد خود ارضایی دارد، می تواند مولد اضطراب و افسردگی و از دست دادن اعتماد به نفس باشد. زیرا هر بار که برای تسکین نیاز های جنسی اش به خود ارضایی رو می آورد، تمام آن باورهای نادرست در ذهنش بیدار می شود و حس از خود بیزاری را در او بیدار می کتد و احساس اینکه در حال ضربه زدن به جسم و روانش است، باعث می شود اضطرابی عمیق بر او چیره شود. در حالی که اطلاعات درست می تواند این تجربه را تبدیل به تجربه ای مثبت و بارور کند.

در ضمن هیچ کدام از ریاضت های ذکر شده هم لازم نیست. خودارضایی بخشی از زندگی جنسی بیشتر انسان هاست.

------------------------------
مقاله هادی ناصری:

ترک عادت موجب مرض است!

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

مرسي خانم کاهن. من مي خواستم چيزي بنويسم و رک و پوست کنده با طنز حساب اين نوشته به باور من عمدتا سنتي را برسم که مرا به ياد «جوانان چرا» مي انداخت، اما گفتم بگذار ببينيم کسي ديگر نيز اعتراض مي کند که خوشبختانه شما نقدي نوشتيد.

بزبان طنز اگر فلفل موجب ازدياد احساس خودارضايي ميشود پس هنديها بايد صبح تا شب خودارضايي کنند و يا اروپاييها اشتباها وياگرا را کشف کردند و بايد به جاي آن قرص فلفل يا شياف فلفل درست ميکردند. يا موضوع لباس تنگ پوشيدن. پس اين دوستان عرب با اين لباسهاي گل و گشاد بايستي خيلي کمتر به احساس شهواني و خودارضايي دچار شوند. بدتر از همه تعبير غلط از خودارضايي و اعتياد به خودارضايي بود که خانم کاهن به خوبي توضيح دادند. بسياري از ايرانيان گرفتار به حالت به اصطلاح جلقو در واقع گرفتار در يک حالت گناه مذهبي هستند. يعني آنها گرفتار يک چرخه خطاي وسوسه/گناه هستند و نه گرفتار خودارضايي. آنها ابتدا به احساس و تمناي اروتيکي شان تن مي دهند و به خاطر نبود امکانات ديگر و عدم شرايط مناسب ارتباط دختر و پسر، به خودارضايي تن مي دهند و سپس دچار احساس گناه ميشوند و توبه مي کنند و توبه شان آنها را بيشتر گرفتار وسوسه خودارضايي دوباره مي کند و ذهنشان را به او و خطرش مشغول مي دارد و همين موضوع باعث تکرار و ادامه چرخه خطرناک و داغان کننده وسوسه/گناه خودارضايي ميشود. حالا هر چي هم بخواهد غذاي فلفل دار نخورد، باز هم همينکه در فکر اين است که خودارضايي نکند، بيشتر به آن مشغول ميشود و گرفتار اين چرخه خطرناک و افسرده کننده. راه رهايي از آن نيز درک سلامت خودارضايي و رهايي از اين چرخه احساس گناه و وسوسه است و قبول تمناي خويش بدنبال عشق و اروتيسم. زيرا همين تمنا در شکل سالمش خودبخود در مرحله اي از خودارضايي خسته ميشود و بيشتر مي طلبد و به سوي اروتيسم و ارتباط با معشوق مي کشاند. بي آنکه اين بدان معنا باشد که همخوابگي با معشوق به معناي اتمام حس خودارضايي است. زيرا هميشه مي تواند اين احساس بوجود آيد و حتي در کنار سکس و عشق معمولي به وسيله اي براي لذتهاي خصوصي و ناب تبديل شود. زيباترين تعبير درباره خودارضايي را وودي آلن در فيلمي از خويش مي کند. او در جواب هنرمندي ديگر که هراس از جدايي از معشوقش به خاطر رابطه سکسي زيبايش با او دارد، مي گويد:« تو هنوز ارزش خودارضايي را نفهميدي که از جدايي مي ترسي. من ديشب تو روياهام همزمان با مريلين مونرو و جنيفر لوپز خوابيدم و حتما ميدوني که اينها در هيچ فيلمي با هم مشترکا بازي نکردند. اما در روياي خودارضايي من مشترکا بازي کردند و آن هم با من».
داريوش برادري

-- داريوش برادري ، Oct 21, 2007 در ساعت 12:53 AM

من خودم خود ارضائي ميكنم موهام كم شده واقعا وز وز تو گوش را مي‌شنوم. بعض مواقع اسم افراد نزديكم رو هم فراموش ميكنم. كاملا احساس خنگ شدن دارم. لزومي هم نداره دروغ بگم من مدرك زنده ام

-- بي نام ، Oct 21, 2007 در ساعت 12:53 AM

فكر مي كنم كراهت اين عمل در مذاهب به ايجاد اختلال در روابط زنان و مردان و احتمالا احساس عدم نياز به يكديگر ناشي مي شود كه خود به هر حال مي تواند نامطلوب باشد در ضمن تجربه هاي ساليان اخير نشان مي دهد به نتايج حاصل از اين تحقيقات نمي توان بصورت كامل اعتماد كرد .

-- بدون نام ، Oct 21, 2007 در ساعت 12:53 AM

با تشکر فراوان از شما خانم کاهن. باور کنید وقتی مقاله آقای ناصری و برخی از باورها و اطلاعات منسوخ شده در علم را در آن مشاهده کردم بشدت ناراحت شدم. ناراحتی به این علت که چطور با وجود اندک مقالات مربوط به این ماجرا به فارسی چنین اطلاعاتی به خواننده انتقال پیدا میکند. باور کنید اگر مقاله شما در رادیو زمانه چاپ نمیشد حتی نسبت به این رادیو نیز بی اعتماد میشدم. به هر حال وظیفه خود میدانم که از شما و همکاران رادیو زمانه تشکر کنیم. پیروز باشید.

-- بینام ، Oct 21, 2007 در ساعت 12:53 AM

خیلی زیاد از پاسخ سریع خانم کاهن و آقای برادری خوشحال شدم. جای امید واری است که کم کم این نگاه غلط و سنتی-مذهبی به خودارضایی اصلاح شود. اقای برادری خیلی قشنگ اشاره کردند که خودارضایی یک لذت بسیار خصوصی است که شاید گاهی از همبستری با همسر هم دلچسب تر باشد.

-- farshidazimi@hotmail.com ، Oct 21, 2007 در ساعت 12:53 AM

خیلی زیاد از پاسخ سریع خانم کاهن و آقای برادری خوشحال شدم. جای امید واری است که کم کم این نگاه غلط و سنتی-مذهبی به خودارضایی اصلاح شود. اقای برادری خیلی قشنگ اشاره کردند که خودارضایی یک لذت بسیار خصوصی است که شاید گاهی از همبستری با همسر هم دلچسب تر باشد.

-- farshidazimi@hotmail.com ، Oct 21, 2007 در ساعت 12:53 AM

من نمي دانم چرا بعضيها اينقدر اصرار به ترغيب جوانان به اين امر دارند! چرا قبح اين عمل را در ذهن پاك ايراني مي شكنيد!؟ باور كنيد از هرويين بدتر است ! رهايي بعد از اعتياد بسيار سخت است!من ادمي مذهبي نيستم ولي مرا از بسياري موقعيتها ي پيشرفت در زندگي بازداشت!
براي راديو زمانه متاسفم!

-- بدون نام ، Oct 21, 2007 در ساعت 12:53 AM

خانم کاهن
من برا یاولین بار بود که سرطان کلیتوریس را در مطلب مورد نقد شما خواندم و شاخ در آوردم.من هیچ جا هم
همچین سرطانی را نخوانده ام و نشنیده ام.
در میان مطالب زمانه متاسفانه مطالبی که به نحوی موذیانه و اب زیرکاه میخواهند عقاید و دانسته های سنتی را با پوششی علمی به خورد خواننده بدهند کم نست و این نقطه ضعفی برا یزمانه است.من قبلا هم تذکر دادم ولی رعایت نشده است.

-- نرگس ، Oct 21, 2007 در ساعت 12:53 AM

با نظرات شما کاملا موافقم. مرجع ها و اطلاعات قدیمی بودند. از بعد روانشانسی نیز بر آنچه در پاراگراف یکی مانده به آخر مطرح کردید کاملا موافقم. پایدار باشید.

-- ساتگین ، Oct 21, 2007 در ساعت 12:53 AM

با سلام و تشکر فراوان از شما
خیلی خوب است که مطلب در این زمینه بسط بیشتری پیدا کند.
من بسیار به تحقیق در این زمینه علاقه مند هستم.
ممنون می شوم منابع علمی که سراغ دارید به من معرفی کنید.

-- مهیار ، Oct 21, 2007 در ساعت 12:53 AM

آقای برادری ،
لطف کنید بیایید خودتان یک مقاله ی خوب جامع الاطراف در این زمینه بنوبسید و خلق الله را از سردرگمی نجات دهید، یا این که شما یا کسانی منابع خوبی و معتبری معرفی کنند.
پیشاپیش سپاسگزارم

-- بالام ، Oct 22, 2007 در ساعت 12:53 AM

ما در احادیث داریم که این عمل باعث می شودکه خداوند در قیامت انسان را نگاه نکند و او را پاک هم نکند

-- بدون نام ، Nov 1, 2007 در ساعت 12:53 AM

شماها سوءنیت خودتون رو به همه نشون دادین
متاسفم

-- نوید ، Nov 9, 2007 در ساعت 12:53 AM

ba tashakkor az maghaleye shoma dar movrede stemna .man 5sal ast ke in kar ra anjam mideham va shabha hich gah mohtalem nemishavam mikhastam bbebinam aya az avareze stemna ast va aya baese aghimi mishavad mkhahesh mikonam dar sayt pasokh dahid mersi

-- sajad ، Nov 11, 2007 در ساعت 12:53 AM

من فکر میکنم که همه بر داشتها در مورد خود ارضایی که در اینجا مطرح شده نتیجه القاآت ذهنی و روانی تک تک ماست که طبیعتا متفاوت است پس صد در صد بر روی روح و روان ما تاثیر دارد و معمولا این تاثیرات مخربند
از بعد فیزیکی هم پر واضح است که در صورت تکرر بیش از اندازه این حرکت حتما میتواند آسیب زننده باشد اما مطالعات روانشناختی نشان داده بغرنج کردن و نکوهش افراطی در مورد یک عادت برای افراد در بر طرف سازی آن نه تنها مفید نبوده که گاها سبب تشدید آن نیز شده است.من فکر میکنم کسانی که از این مسئله رنج میبرند ضمن اینکه سعی در ترک آن دارند نباید زیاد درگیری روحی روانی ایجاد کنند و با توکل و استمداد از خدای بزرگ ان شاله بر طرف میشود.تفریحات سالم و ورزش حتما تاثیر دارد

-- سهراب ، Nov 17, 2007 در ساعت 12:53 AM

من ميخواستم بدانم علت تمايل افراد به خود ارضايي چيست و اينكه تنها مسئله زناشويي مطرح نيست /خود من از خيلي قبل از سنين بلوغ اين كار را ميكردم و بعد ها نام آن را فهميدم. در ضمن مي خواستم نظر دين را درباره آن بدانم(خصوصا در زنان)

-- عسل ، Nov 17, 2007 در ساعت 12:53 AM

سلام.خانم عسل گرامی سوال اول شما را سرکار خانم کاهن بایستی پاسخ بدهند که البته تا حدودی پاسخ فرموده اند اما در ارتباط با سوال دوم شما اگر به مطلب اصلی خود ارضایی که در انتهای این نقد لینک آن آورده شده است مراجعه بفرمایید پاسخ خود را به احتمال زیاد خواهید یافت.
سپاس
هادی ناصری

-- هادی ناصری ، Nov 18, 2007 در ساعت 12:53 AM

با سلام و عرض تشكر خدمت شما و همكاران محترمتان.ممنون مي شوم اگر مقاله اي با همين موضوع در رابطه با خانم ها بنويسيد.

-- سولماز ، Jan 28, 2008 در ساعت 12:53 AM

ای بابا!..آدمو گیج می کنید!!هر کی یه چیزی میگه. اختلاف عقاید هم از زمین تا آسمونه...با این اوضاع این داستان خود ارضایی تا دنیا دنیاست بی جواب می مونه!

-- فرهنگ ، Mar 2, 2008 در ساعت 12:53 AM

سلام ممنوم از مطالب اموزندتون...

-- سروش ، Mar 8, 2008 در ساعت 12:53 AM

سلام با لا خره خود ارضایی یا موجب عقیمی میشه یا نمیشه؟ یکی دیگه از دوستان هم این سوالو مطرح کرده بود که جوابشو ندادین اگر جواب رو به ایمیلم ارسال کنید متشکر میشم

-- صابر ، Mar 9, 2008 در ساعت 12:53 AM

جناب صابر اكر خودارضايي به صورت غير اعتيادوار و منظم انجام شود مشكل ساز نيست.

-- هادي ناصري ، Mar 21, 2008 در ساعت 12:53 AM

این مطلب رو بخوانید تا بفهمید خود ارضایی چه مشکلاتی برای انسان ایجاد میکند من خودم 7 سال خود ارضایی کردم و حالا می فهمم که چه اشتباه بزرگی مرتکب شده ام الان خود ارضایی را ترک کردم اما مشکلات بسیار زیادی دارم من از ازدواج کردن میترسم چون می ترسم یک بچه ناقص به وجود بیارم لطف کنید حرفای من را برای بازدید کنندگان بزارید مرسی
http://groups.yahoo.com/group/tums
_climbingcorps/message/697

-- بی نام ، Mar 31, 2008 در ساعت 12:53 AM

من یکیاز حرفه ای ها بودم کافیه امتحان کنید تا ببینید همه اون ضررهایی که در موردش میگن درسته

-- ل ، Apr 3, 2008 در ساعت 12:53 AM

همش مزخرفه !واقعا اون اثرات سوئی که می گن حقیقت داره.خود ارضایی دیوانه کننده است ، جنون آمیزه! ترکش سخته! چرا اینطوری این مساله رو یه امر کاملا عادی می دونید و اونو بخشی از زندگی انسان معرفی می کنید! واقعا متاسفم...

-- نابود ، Apr 4, 2008 در ساعت 12:53 AM

با سلام من 23 سال سن دارم وراستش مذهبی خشک هم نیستم اما از وقتی که شروع کردم افت تحصیلی پیدا کردمو ویکی از دلایل قبول نشدنم در کارشناسی ارشد شاید از دست دادن تمرکزم باشد(اگه به این عمل ربطی داشته باشد)در کل پسندیده نیست

-- ارش ، Apr 7, 2008 در ساعت 12:53 AM

جالب است که خانم کاهن به جای ارجاع صحیح آدرس منابع به نام آنها به طور صوری اشاره کرده اند و آن وقت به انتقاد از مقاله ای بدون مرجع موثق نموده اند. ایشان که ادعای تخصص و موثق بودن دارند باید نحوه ارجاع کامل علمی را بدانند!

-- امیر ، Apr 19, 2008 در ساعت 12:53 AM

این عمل حافظه رو کاهش میده

-- رضا ، Apr 19, 2008 در ساعت 12:53 AM

وقتی خدا میگه نه شما میگید اره؟

-- بینام ، Apr 20, 2008 در ساعت 12:53 AM

وقتی خدا میگه نه شما میگید اره؟

-- بینام ، Apr 20, 2008 در ساعت 12:53 AM

خود ارضائی باعث همه بدبختیهاست

-- ebi ، Apr 22, 2008 در ساعت 12:53 AM

از همی شما عزیزان تشکر میکنم که اینقد درفکر سلامت ما هستید اگر متالب را واضحتر وبه زبان ساده بنویسید خوبتر میشود در ضمن باعکسهای مفیدتر چون این سایت درنظم وانظبات زندگی بهما کمک میکند متشکرم

-- عبدالله غزنوی ، May 23, 2008 در ساعت 12:53 AM

به نظر من این کار اگه به صورت افراطی باشه مثلا روزی 2 بار یا بیشتر یا یه روز در میون اثرات مضری برای بدن داره اما با مدیریت می شه ازش درست استفاده کرد ترکشم تا قبل از ازدواج تقریبا غیر ممکنه ممنون خانوم کاهن

-- کاوه ، Jul 27, 2008 در ساعت 12:53 AM

واقعا برای شما متاسفام که اینگونه گرفتار جهل شدید و فقط به خاط اینکه خودتون رو قانع کنید تا از دنیا بیشتر لذت ببرید این دلایل احمقانه رو میارید. احمقانه ترین حرفی که دکترای مثلا تحصیل کرده ما میزنند اینه که می گن این ماده نباید زیاد در بدن بمونه. درسته! ولی خداوند بر هرچیزی در بدن مکانیزمی قرار داده وقتی که کیسه های منی در بدن پر بشوند بصورت اتوماتیک تخلیه میشوند! خودتون که میدونید! در ضمن تخلیه اتوماتیک بسیار با خود ارضایی متفاوت هست اولا در تخلیه خودکار فقط ترشحات اضافه قده پروستات و مواد اضافی و منی مردست که از بدن خرج می شه و دوما این در خودارضایی شخص مقدار زیادی از نطفه که ارزشمند ترین ماده موجود در بدن هست رو از دست می ده ولی در تخلیه خودکار نطفه از دست نمی ره سوما اینکه چون خودارضایی باعث ایجاد تهیج شدید در اعصاب بدن و مغز می شه باعث ضعیف شده اعصاب و حساس شده انسان میشه همه می دونند کسانی که این عادت رو داند معمولا آدمای با تحمل پایین و حساس هستند و زود عصبانی مشوندو 10 ها دلیلی دیگه که خودتون بگردید دنبالش.. من آدم خشکه مذهبی و متعصب نیستم ولی می دانم که این در تمام مذاهب منع شده و در الهیات همه مذاهب آن را از اعمال مضر شمرده اند. در ضمن راجع به کسانی که می گن که بلاخره هرف کدوم طرف رو قبول کنیم باید بگم که خداوند به حضرت محمد می فرماید: بشارت بده به آنانی که سخنان مختلف را می شنوند و از بهترین آنها پیروی می کنند آنها کسانی هستن که از جانب ما هدایت شده اند
shankara777@yahoo.com
چند مقاله در این زمینه:
http://www.parsiteb.com/news.php?table=news&
id=179&action=goToGroupItemView&groupId=54

یاحق

-- راما ، Oct 13, 2008 در ساعت 12:53 AM

نابود گرامي
خودارضايي جنون نداره.
اون ميل جنسيه كه هميشه با آدمه و تو ايران نميشه به اين راحتي ارضاش كرد و بايد به خودارضايي پناه برد.

-- مجيد ، Dec 4, 2008 در ساعت 12:53 AM

سلام
من قربانی جهل هستم و مبتلا به خود ارضایی بودم
خود ارضایی عوارض داره زندگی من را مختل کرد
بهترین راه برای رهایی اگاهی هست
بخشیدن خود
اراده راسخ
افراط و تفریط در این مورد خیلی زیاد هست بهتره که ادم موضع خودشو مشخص کنه و از سردرگمی بیرون بیاد

-- داوود ، Jan 16, 2009 در ساعت 12:53 AM

من 21 سال دارم وتقریبا از 13 سالگی خود ارضایی میکنم چند بار به مدت زیاد حتی 6ماه ترک کردم ولی ناموفق وقتیامکان ازدواج نیس چی من سیاهی دور چشم بی حوصلگی استرس خستگی و از زندگی هم لذت نمیبرم چرا خدا این غریزه رو در وجود ادم گذاشت ایا درسته که باعث نازایی میشه راهنمایی کنید ممنون

-- فریده ، Feb 2, 2009 در ساعت 12:53 AM

درود بر شما. دوست عزیز در بانوان خودارضایی باعث نازایی نمی شود و تنها در آقایان اگر بیش از حد و اعتیادگونه انجام شود و به بیضه ها آسیب بزند احتمالاً موجب عقیمی خواهد شد. سپاس

-- هادی ناصری ، Feb 7, 2009 در ساعت 12:53 AM

به نظرمن اگه خدا این نیاز در وجود ما قرار داده،پس خودشم بایج راه حلی واسه پاسخ به اون در اختیارمون بزاره البته به جز ازدواج چون در بیشتر موارد شدنی نیست.و البته میدونم که خدا صابرین رو خیلی دوست داره اما هر که .... خواهد جور هندوستان کشد

-- پرئ مهربون ، Feb 26, 2009 در ساعت 12:53 AM

من 19 سال دارم و به این مشکل گرفتارم می خواستم از عواقب این مشکل برای ازدواج بدانم

-- لیلا ، Feb 28, 2009 در ساعت 12:53 AM

والله من نمی دونم کدوم حرف رو باید باور کرد یکی میگه اشکالی نداره طبیعیه علم مفید بودنش رو ثابت کرده و دیگری میگه نه همه ی عوارضش درسته و...
ولی چیزی که می دونم اینه که من هر بار که به این عمل مرتکب می شم واقعا از خودم بدم میاد و تا دو سه روز هم درد دارم حالا می خوام ترک کنم ولی می ترسم دوباره تکرار بشه چون تا حالا صد بار تصمیم به ترک گرفتم ولی ...
فقط می خوام از آقای ناصری عزیز سوال کنم که آیا واقعا من به سرطان کلیتوریس مبتلا می شم یا نه؟و آیا در آینده فرزندم مشکل دار خواهد شد یا نه؟در ضمن فکر می کنم ضعیف شدن حافظه در اثر خودارضایی درست باشه چون من به اون دچار شدم.آقای صابری آیا ورزش کردن میتونه از مبتلا شدن به سرطان کلیتوریس در افراد خودارضا جلوگیری کنه؟

-- سارا ، Mar 5, 2009 در ساعت 12:53 AM

سلام من مطلبتون رو کامل نخوندم 16 سال دارم شاگرد اول کلاسم بودم و روزی نیم ساعت قبل از خواب درس می خوندم ولی با شروع کردن خود ارضایی 5ساعت در روز هم برای فهمیدن یک درس برام کمه و وزوز گوش هم دارم لطفا بگویید چگونه وزوزگوشم خوب میشه وچگونه این عادت کثف را ترک کنم (2سال است شروع کردم)

-- بدون نام ، Mar 17, 2009 در ساعت 12:53 AM

سلام من مطلبتون رو کامل نخوندم 16 سال دارم شاگرد اول کلاسم بودم و روزی نیم ساعت قبل از خواب درس می خوندم ولی با شروع کردن خود ارضایی 5ساعت در روز هم برای فهمیدن یک درس برام کمه و وزوز گوش هم دارم لطفا بگویید چگونه وزوزگوشم خوب میشه وچگونه این عادت کثف را ترک کنم (2سال است شروع کردم)

-- علی جغیست ، Mar 17, 2009 در ساعت 12:53 AM

درود بر شما
دوست عزيز خودارضايي اعتيادوار احتمال ابتلا به سرطان كليتوريس را افزايش مي دهد اما بايد توجه كرد كه ابتلا به سرطان شرايطي دارد و اين شرايط بايستي در شخص وجود داشته باشد(در سلسله مطالب درآمدي بر سرطان بيشتر توضيح داده شده است). در ارتباط با ورزش هم اثرات مفيد آن بر بدن مدتهاست كه روشن شده است.
دوست عزيز براي ترك خودارضايي هر شخص بايد با توجه به شرايط جسمي خود راهي بيابد اما به برخي راه ها در مطلب بنده اشاره شده است.

-- هادي ناصري ، Mar 28, 2009 در ساعت 12:53 AM

akharesh are ya na ?

-- Bahal ، May 25, 2009 در ساعت 12:53 AM

مگه جوان ها نیاز جنسی ندارن؟
نیازشون چه جوری برطرف میشه؟
جوری که نه ضرر داشته باشه نه گناه.؟

-- رضا ، Jun 15, 2009 در ساعت 12:53 AM

سلام.درسته خود ارضایی مضر است.ولی وقتی هزینه ازدواج سر سام آور و زیاده.چه راه حلی میتواند وجود داشته باشد.فقط شعار میدین که مضر است و گناه .بهتر نیست خانواده ها رو تشویق کنین که در مورد ازدواج زیاد سخت گیر نباشن.!

-- بدون نام ، Aug 25, 2009 در ساعت 12:53 AM

سلام من ازطريق سكس ذهني دچارخودارضايي ميشدم وازخيلي وقتهاپيش اين كارروانجام ميدادم جالب اينجاست كه حتي نمي دونستم معني اين كارچيه تااين كه به طورتصادفي اين مطلب رودرسايتي خوندم وفهميدم دچاراين مشكل هستم اين كارمشكلات زيادي روبراي من به وجوداورده بودديگه نمي تونستم تودرسام تمركزكنم به همين خاطرتصميم گرفتم ترك كنم والان يك هفته ست دچارچنين حالتي نميشم حتي اگه خودم بخوام

-- لاله ، Sep 10, 2009 در ساعت 12:53 AM