رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۸ آبان ۱۳۸۷
انجمن حرفه‌ای متفكران و محققان برگزار می‌كند:

فراخوان دو جایزه‌ی ادبی داستان و شعر

در حالی‌که ‌انجمن حرفه‌ای متفكران و محققان، فراخوان شرکت در مسابقه داستان‌نویسی خلاقانه این انجمن را منتشر کرد؛ جایزه‌ی شعر «نیما» که در حوزه‌ی شعر و نقد شعر برگزار می‌شود، اسامی داورانش را اعلام کرد. مهلت ارسال آثار برای مسابقه‌ی داستان‌نویسی، تا پایان شهریور ۸۷ اعلام شده است. جایزه‌ش شعر «نیما» نیز در اردیبهشت ۸۸ برگزیدگانش را عرفی خواهد کرد.

اعلام داوران جایزه شعر «نیما»

کارشناسان مرحله‌ی نخست جایزه‌ی شعر و نقد شعر «نیما یوشیج» معرفی شدند.

محمد حقوقی، هوشنگ چالنگی، محمد شمس لنگرودی، شاپور جورکش، علی باباچاهی، عباس صفاری، حافظ موسوی، علیشاه مولوی، شمس آقاجانی و مهرداد فلاح، کارشناسان جایزه‌ی نیما هستند‌ که آثار شاعران و منتقدان فعال در سال ۸۶ را در مرحله‌ی نخست بررسی می‌کنند.

هم‌چنین هانیبال الخاص، هنرمند نقاش ‌نسخه‌ی اصلی دو پرتره‌ی نیما را‌ برای استفاده به عنوان طرح لوگوی جایزه، پوستر و کارت دعوت به جایزه‌ی شعر نیما اهدا کرده است.

حامیان مالی جایزه نیز هم‌زمان با مشخص‌ شدن مرحله‌ی اول داوری آثار در آبان‌ماه معرفی خواهند شد.

به گفته‌ی برگزارکنندگان جایزه، تا آن ‌زمان، هرگونه خبررسانی در این زمینه رسمیت ندارد و قابل استناد نیست.

جایزه‌ی شعر «نیما» به دو شاعر که شعرهای‌شان در سال ۸۶ در مجلات کاغذی و الکترونیک به چاپ رسیده، به دو نفر به تفکیک صاحب کتاب و اثری که شاعرش بدون کتاب است، تعلق می‌گیرد.

جایزه‌ی نقد «نیما» نیز به یک نقد که در رابطه با شعر در سایت‌ها یا مجلات کاغذی چاپ شده است، تعلق می‌گیرد و یک جایزه به کتاب شعری که در سه سال گذشته در فضای اینترنت توسط سایت‌های ادبی یا به‌صورت شخصی منتشر شده است، اهدا می‌شود.

بنا بر اعلام، آثار تمام شاعران فارسی‌زبان که در سایت‌ها و مجلات به چاپ رسیده است، مورد بررسی قرار می‌گیرد و با توجه به این‌که بعد از چاپ یک اثر ادبی، حق بررسی آن برای هر شخص آزاد است، تمامی آثار در منابعی که متعاقبا ذکر می‌شود، بررسی می‌شود؛ مگر آن‌که به‌صورت رسمی از سایت‌های مورد نظر یا با اعلام مدیرمسوول مجلات در شماره‌ی بعدی، حذف آن اعلام شود.

هم‌چنین بررسی آثار در حوزه‌ی شعر مدرن (نو) است؛ اما نقد، تمام زمینه‌های شعری را دربر می‌گیرد.

شرایط جایزه شعر نیما

جایزه شعر نیما یوشیج با هدف ارج گذاشتن به تلاش شاعران و منتقدانی تاسیس شده است‌ که در شرایط بد چاپ و نشر، هم‌چنان به تولید و چاپ شعر و نقد در مجلات و سایت‌های ادبی ادامه می‌دهند .

الف‌: عناوین جوایز

- این جایزه به دو شاعر که آثارشان طی سال ۸۶ در ‌مجلات ادبی اینترنتی و کاغذی (‌که به آن‌ها اشاره خواهد شد) به چاپ رسیده، به تفکیک یک شاعر صاحب کتاب و یک شاعر بدون کتاب تعلق می‌گیرد.

-این جایزه به یک نقد که در رابطه باشعر که در سایت ها یا مجلات ادبی مورد نظر به چاپ رسیده باشد، تعلق می‌گیرد.

-‌ این جایزه به یک کتاب شعر که طی سه سال گذشته در فضای اینترنت توسط سایت‌های ادبی یا به صورت شخصی منتشر شده است، بدون در نظر گرفتن نوبت چاپ آن تعلق می‌گیرد.

ب: شرایط شرکت در جایزه:

- تمام شاعران فارسی زبانی که آثارشان در سایت ها و مجلات مورد نظر به چاپ رسیده است و دارای شرایط لازم می باشند آثارشان در این جایزه بررسی خواهد شد.

- آثار شاعرانی که در جشنواره های دولتی ارائه شده باشد در این جایزه بررسی نمی شوند.

- این جایزه در حوزه ادبیات مدرن به بررسی آثار ( شعر نو) می‌پردازد ؛ اما در حوزه نقد تمام زمینه‌های شعری را در بر می‌گیرد.

-‌ این جایزه بدون در نظر گرفتن شرایط سنی به بررسی آثار و انتخاب می‌پردازد.

- آثاری که پیش از انتشار در اینترنت یا مجلات ادبی به صورت کتاب منتشر شده‌اند ‌یا قدمت چاپ آن‌ها در مجله ادبی به بیش از ده سال برسد، جهت اجر گذاشتن به تلاش شاعرانی که در این سال‌ها اقدام به تولید و چاپ شعر و نقد‌های‌شان کرده‌اند، بررسی نمی‌شود.

-‌ چاپ شدن نقدها پیش از چاپ در سایت‌های اینترنتی، روزنامه‌ها و هفته‌نامه‌ها، هیچ مانعی برای بررسی آن‌ها در این جایزه نمی‌باشد.

- این جایزه با در نظر گرفتن این موضوع که بعد از چاپ یک اثر ادبی، حق بررسی آن برای هر شخص محفوظ و آزاد است، به هیچ در خواستی در رابطه با حذف از جایزه پاسخ نمی‌دهد مگر آن‌که اثر شاعر به صورت رسمی از سایت‌های مورد نظر حذف شود. یا با اعلام مدیر مسوول مجلات در شماره‌های بعدی مجله (به شرط انتشار) از چاپ آن شعر اعلام انصراف گردد.

د- زمان و نحوه اعلام منتخبان

- جایزه به صورت رسمی از ابتدای مرداد ۱۳۸۷ کار خود را آغاز و در اردیبهشت۱۳۸۸ به کار خود پایان می دهد.

- نتایج یا در اسفند ماه و حداکثر در اردیبهشت ماه سال آینده در صورت امکان در محلی به صورت عمومی و با حضور داوران، منتخبان و عموم علاقه‌مندان اعلام می‌شود و در غیر این‌صورت از طریق رسانه‌ها به اطلاع عموم خواهد رسید.

- این جایزه با اعطای لوح تقدیر تندیس و جایزه نقدی متناسب با توان بر‌گزار‌کنندگان، از برگزیدگان خود تقدیر به عمل می‌آورد.

ی- حامیان جایزه.

- این جایزه با پیشنهاد شخصی‌ داریوش معمار به عنوان دبیر آن شروع به کار کرده است.

- تمام افراد علاقه‌مند به شرط آن‌که هیچ‌گونه وابستگی به سازمان‌های دولتی و یا خصوصی که باعث خدشه‌دار شدن حیثت شرکت کنندگان در این جایزه بشود، نداشته باشند؛ می‌توانند به عنوان حامیان این جایزه از طریق ایمیل یا شماره تماسی که متعاقبان اعلام خواهد شد ؛اعلام آمادگی نمایند‌. یقیناً بعد از اعلام آمادگی، ایشان مراتب از طریق رسانه‌ها و طی اعلامیه‌های بعدی به اطلاع عموم خواهد رسید.

- تمام داوران همکار این جایزه و رسانه‌هایی که اقدام به اطلاع‌رسانی در خصوص این جایزه خواهند کرد، جزو حامیان این جایزه محسوب می‌شوند.

خ- سایت‌های ادبی و مجلاتی که آثار شعر و نقد طی سال ۸۶ در آن‌ها منتشر شده، مورد بررسی قرار می‌گیرند.

- سایت‌های ادبی: جن وپری- وازنا- آتی بان- عصر آدینه- والس- امضاء - مجله شعر- شعر- عروض- دیگران- سه پنج- جغد- ماه مگ- رواق- صحنه‌ها- واژه - چشمان دیگر- مانی‌ها- ماندگار- مرور- ادبیات و فرهنگ- اثر- دانوش- کلاغ و مانیفست.

- مجلات ادبی: گوهران- آزما- آناهید- دال- بایا- عصر پنج‌شنبه- شوکران- نافه- خوانش- نوشتا- گیله‌وا ویژه فرهنگ و هنر- رودکی- بخارا- نگاه نو و فردوسی.

مازیار نیستانی، داریوش معمار، سعدی گلبیانی، رسول رخشا و حسین فاضلی اعضای هیات اجرایی جایزه شعر «نیما» هست و داریوش معمار، دبیری جایزه را برعهده دارد.

▪ ▪ ▪

جایزه داستان‌نویسی ‌انجمن حرفه‌ای متفكران و محققان

‌انجمن حرفه‌ای متفكران و محققان، مسابقه‌ی سراسری داستا‌ن‌نویسی را برگزار می‌كند.

‌سارا یوسف‌پور، دبیر این انجمن یکی‌ از اهداف این مسابقه را كمك به جریان یافتن ایده‌های خلاق تعریف کرده است.


وی افزود: از آن‌جا که رویكرد امسال انجمن، تولید ایده‌های است، لذا‌ در نظر دارد با مسابقه‌ی سراسری‌ داستا ن‌نویسی از تمامی اهل قلم و داستان‌نویسان دعو‌ت به عمل‌ آورد‌ تا قابلیت‌های خود را در این عرصه به آزمایش گذارند.



وی در این‌بار‌ه گفت‌: «ترویج تفكر خلاق، موجب ‌ایجاد شور و نشاط و كشف استعدادهای نخبه می‌شود. این مسابقه‌ در راستای ایجاد جریانی برای یافتن ایده‌های خلاق طرح ریزی شد ه است.»

دبیر انجمن همچنین توضیح داد که این مسابقه در سه بخش برگزار می‌گردد:

۱- داستان کوتاه
۲- داستان‌ها‌ی خلاقانه (که در آ‌ن‌ها رویکرد ایده‌هایی بکر و نو ظهور ارجحیت داشته‌ یا داستان با شگرد‌هایی نوظهور نگارش یافته باشد)

۳- قطعه ادبی خلاقانه

علاقمندان می‌توانند داستان‌های کوتاه‌ و قطعات ادبی‌شان را تا پایان شهوریور‌ما‌ه سال ۸۷، به ای‌میل انجمن prothinka50@gmail.com ارسال کنند.

لازم به ذكر است كه در عنوان ای‌میل ‌حتماً قید شود ‌مربوط به مسابقه‌ی داستا‌ن‌نویسی.

دبیر انجمن حرفه‌ای متفكران و محققان گفت‌: «داوری مسابقه دو مرحله‌ی مقدماتی و نهایی دارد.‌ داوران مسابقه كه از نویسندگا‌ن و منتقدان برجسته هستند، متعاقباً معرفی خواهند شد ‌و علاقمندان درجریان آخرین اخبار مربوطه قرار خواهند گرفت.»

شرایط شرکت درمسابقه:

۱- محدو دیتی‌ درسن شرکت‌کنند‌گان وجود ندارد
۲- محدودیتی درحجم داستان‌ها وجود ندارد (داستان می‌تواند تنها شامل دو خط باشد، یا حتی هزارصفحه)

۳- داستا‌ن‌ها تایپ شد‌ه باشد

۴- دوستانی که سابقه‌ی فعالیت ادبی دارند در چند خط، رزو مه‌ی خودرا ارسال نمایند.

۵- سن‌، ‌تحصیلات‌، ‌شهر و کشور شرکت‌کنند‌گان حتماً قید شد‌ه باشد.

جوایز نفرا‌ت اول تا سوم‌:

۱- جایزه‌ی نقدی
۲- لوح یاد‌بود

۳- عضویت افتخاری در انجمن

۴- ایجاد تسهیلات در چاپ مجموعه آثار برندگان

۵- چاپ آثار برتر در نشریات ادبی.

۶- برگزاری جلسه‌ی نقد اینترنتی برای نفرا‌ت برگزید‌ه در گروپ و دفتر انجمن

در بخش داستان‌ها‌ی خلاقانه، تقدیر از د‌ه نفر اول و به عنوان ده ایده‌ی برتر صورت خواهد گرفت.

برای اطلاعات بیشتر به سایت انجمن مراجعه کنید.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

بنام خدا
با سلام و درود

در خصوص فرخوان "شعر نو" می خواستم ببینم تا چه زمانی مهلت هست برای ارسال اثر؟
و اینکه "شعر اینجانب در عید 77 در مجله رودکی چاپ شده"،آیا امکان شرکت هست یا خیر؟

با سپاس.

-- نیما چپردار ، Oct 29, 2008 در ساعت 05:46 PM