رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۷
مجله بخارا برگزار می‌کند

شبی برای فردریش دورنمات در تهران

مجله بخارا که پیش از این در زمینه‌ی معرفی نویسندگان سوئیسی نشست‌های «شب ادبیات سوئیس»، «شب آنه ماری شوارتسنباخ» و «شب ماکس فریش» را برگزار کرده است، این بار «شب فردریش دورنمات» را با همکاری مرکز هنر پژوهی نقش جهان برگزار می‌کند.


پوستر شب فردریش دورنمات

آثار فردریش دورنمات، نویسنده و نمایشنامه‌نویس سوئیسی در ایران با اجراهای حمید سمندریان معرفی شد و غالب آثار او توسط دکتر عزت‌الله فولادوند و محمود حسینی‌زاد به فارسی ترجمه شده است.

دورنمات در ژانویه 1921 در ایالت برن سوئیس متولد شد. در همان شهر ادبیات و فلسفه خواند. اولین اثر وی «شهر» متأثر از کافکا بود، ولی در دیگر کارهایش شخصیت مستقل خود را یافت. دورنمات در سال 1990 در سن 69 سالگی درگذشت.

در عرصه‌ی رمان‌نویسی کتاب‌های «قاضی و جلادش» و «قول» اهمیت خاصی در آثارش دارند. در زمینه‌ی نمایشنامه‌نویسی نیز آثاری خلق کرد. نمایشنامه‌های «رمولوس کبیر»، «ملاقات بانوی سالخورده» و «فیزیکدان‌ها در زوریخ» شهرت جهانی برای دورنمات به ارمغان آورد.

در سال 1981 دانشگاه کالیفرنیا یک همایش بین‌المللی با عنوان «فریدریش دورنمات» در لس‌آنجلس به مناسبت شصتمین سال تولدش بر پا کرد. در سال 1983 از دانشگاه زوریخ دکترای افتخاری دریافت کرد و در همین سال مجموعه نمایشنامه‌هایش در سی جلد منتشر شد.

دورنمات به فلسفه و مسایل زندگی معاصر توجه خاصی دارد. در واقع او نویسنده‌ای ا‌ست که آثارش بیانگر معضلات و مشکلات انسان معاصر است.

در شب دورنمات، فیلیپ ولتی سفیر سوئیس در ایران، دکتر عزت‌الله فولادوند، حمید سمندریان، دکتر محمود حسینی‌زاد و علی دهباشی سخنرانی خواهند کرد.

این مراسم با همکاری مرکز هنر پژوهی نقش جهان، نشر ماهی و مجله سیمیا در ساعت پنج بعدازظهر روز سه‌شنبه 24 اردیبهشت 1387 در تالار مرکز هنر پژوهی واقع در خیابان ولی عصر، ضلع جنوبی پارک ساعی، پلاک 1101 برگزار می‌شود.