رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۸۶

خانواده و اعتیاد

«خانواده و اعتیاد» کتابی است نوشته مهرانگیز کار که به تازگی توسط نشر باران در سوئد منتشر شده است.


طرح جلد «خانواده و اعتیاد» نوشته مهرانگیز کار

نویسنده در این کتاب به نکاتی چون روند رو به افزایش اعتیاد در ایران، افزایش ناامنی در کشور، آشفتگی اجتماعی، خانواده در هجوم باد، بستری که معتاد در آن پرورش می‌یابد، بچه‌های اعتیاد در شرایط مختلف، خانواده و ارکان آن، مسئولیت کیفری اطفال، مروری بر وضعیت بچه‌های اعتیاد در سایر کشورها، «بچه‌های اعتیاد، گناه‌کاران بی‌گناه» و «نقش کارکنان حکومت در قاچاق مواد مخدر» پرداخته است.

این کتاب پیش از این در سال ۱۳۷۵ با عنوان بچه‌های اعتیاد توسط انتشارات روشنگران و مطالعات زنان در ایران منتشر شده بود. اما چاپ سوم آن با ویرایش جدید نویسنده و افزودن بخش‌های تازه‌ای از معضلات امروز اعتیاد و خانواده، در دولت محمود احمدی‌نژاد موفق به اخذ مجوز نشر نشد. به همین دلیل این کتاب توسط نشر باران در سوئد و با همکاری انتشارات روشنگران و مطالعات زنان منتشر شده است.

مهرانگیز کار در مقدمه‌ی کتاب نوشته است: «در ایران وضعیت بحرانی شده است. خبرگزاری فارس به نقل از مدیر کل امور فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور اعلام کرده است هر سه دقیقه، یک نفر در ایران به مواد مخدر معتاد می‌شود.»

به عقیده‌ی وی، شیوع اعتیاد به مخدر در هر جامعه‌ای، صرف نظر از این که عوامل بیرونی و شبکه‌های جهانی بستر آن را فراهم می‌کند، ناشی از مجموعه‌ای از عوامل درونی است که در درازمدت برای آن بسترسازی می‌کنند تا اعتیاد به مواد مخدر به درجه بحرانی برسد.

بر اساس گزارش‌های اعلام شده‌ی رسمی، در طول 25 سال پس از انقلاب، تعداد دو میلیون و 800 هزار نفر در رابطه با مواد مخدر دستگیر و روانه زندان شده‌اند.

مهرانگیز کار نوشته است: «اینک مردم حق دارند با مدیران و مسئولینی که یک چنین وضعیت پرخطری را گزارش می‌دهند، پرسشی را در میان بگذارند. پرسش این است:
دولت‌ها و انواع مراکز و ستادهای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی برای افراد خانواده‌ی آن دو میلیون و 800 هزار نفر که در رابطه با مواد مخدر، دستگیر و روانه زندان شده‌اند، چه کرده‌اند؟

با یک حساب سرانگشتی ساده، چنان چه تعداد افراد هر خانواده را 4 تا 5 نفر به حساب آوریم، بین 12 تا 15 میلیون نفر از مردم ایران درگیر ماجرا شده‌اند. بخش عمده‌ی آنان را بچه‌ها و نوجوان‌ها و زنان بی‌سرپرست تشکیل می‌دهند. مقابله‌ی علمی اقتضا می‌کرده است با حمایت از این خانواده‌ها، راه را بر گسترش بحران اعتیاد ببندند. آیا چنین کرده‌‌اند؟»

مهرانگیز کار متولد اهواز است و فارغ‌التحصیل رشته‌ی حقوق و علوم سیاسی و اقتصادی از دانشگاه تهران. از وی، پیش از انتشار اين کتاب، کتاب‌های زير منتشر شده بودند:
«شورش» (سوئد. نشر باران، ۲۰۰۶)
قانون‌گذاری درباره‌ی حقوق زن (سوئد، نشر باران، ۲۰۰۷)
فرشته عدالت و پاره‌های دوزخ (تهران: انتشارات روشنگران، ۱۳۷۰)
پژوهشی در هويت تاريخی زنان ايران (تهران: انتشارات روشنگران، ۱۳۷۱. تأليف مشترک با شهلا لاهيجی)
زنان در بازار کار ايران (تهران: انتشارات روشنگران، ۱۳۷۳)
بچه‌های اعتياد (تهران: انتشارات روشنگران، ۱۳۷۵ چاپ دوم)
حقوق سياسی زنان در ايران (تهران: انتشارات روشنگران، ۱۳۷۸)
رفع تبعيض از زنان: مطالعه تطبيقی کنوانسيون رفع همه اشکال تبعيض آميزعليه زنان با قوانين داخلی ايران (تهران: نشر قطره، ۱۳۷۹)
ساختار حقوقی نظام خانواده در ايران (تهران: انتشارات روشنگران، ۱۳۷۸)
خشونت عليه زنان در ايران (تهران: انتشارات روشنگران، ۱۳۸۰)
موانع حقوقی توسعه سياسی در ايران (تهران، نشر قطره، ۱۳۷۹)
مشارکت سياسی زنان ايران (تهران: انتشارات روشنگران، ۱۳۷۹)
گردن‌بند مقدس(سوئد. نشر باران، ۲۰۰۲)

مشخصات کتاب:
خانواده و اعتیاد
مهرانگیز کار
نشر باران، سوئد
چاپ اول ۱۳۸۶
www.baran.st