تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

ماری شوارتسنباخ در شب بخارا

پنجاه و ششمین شب مجله‌ی بخارا به معرفی و بررسی زندگی و آثار آنه‌ماری شوراتسنباخ اختصاص یافته است.


آنه‌ماری شوارتسنباخ در زوریخ به دنیا آمد و در دانشگاه همان شهر فلسفه، روانشناسی و ادبیات خواند. دوستی وی با اریکا و کلاوس، دو فرزند توماس مان نویسنده‌ی مشهور آلمانی، بسیار اهمیت دارد. شوارتسنباخ در سال ۱۹۳۱ دکترای خود را دریافت و همان سال اولین داستانش را منتشر کرد.

شوارتسنباخ سال‌ها پیوسته در اندیشه‌ی سفر به شرق بود و سرانجام در پاییز ۱۹۳۳ به ایران و افغانستان سفر کرد. او هنگام اقامت در ایران با دیپلماتی فرانسوی ازدواج کرد و در محل سکونت خود در دره‌ی لار تهران کتاب «مرگ در ایران» را نوشت.

در سال ۱۹۳۹ با ماشین فوردی که پدرش برایش خریده بود به همراه دوستش، الا میلارت، سفر دیگری را آغاز کرد. در این سفر دوم، با گذر از استانبول، آنکارا، تبریز، تهران، مازندران و مشهد به هرات رسیدند و در ماه اوت همان سال به مزار شریف و کابل سفر کردند. در کابل خبر آغاز جنگ جهانی دوم را شنیدند. شوک ناشی از این خبر چنان بود که ماری شوارتسنباخ مدتی بیمار شد. عکس‌ها، فیلم‌ها و یادداشت‌های شوارتسنباخ از سفر به ایران بسیار جذاب و خواندنی‌ست. در آن هنگام، او نخستین جهانگرد سوییسی محسوب می‌شد که به ایران آمده بود.

شوارتسنباخ در سی و چهار سالگی، بر اثر تصادف شدید با دوچرخه، درگذشت. دو کتاب «مرگ در ایران» و «همه‌ی راه‌ها باز است» از آلمانی به فارسی ترجمه شده که قرار است منتشر شوند.

در مراسم شب شوارتسنباخ فیلیپ ولتی، سفیر سوییس در ایران، دکتر آلکسیس شوارتسنباخ، مهشید میرمعزی و سعید فیروزآبادی در باره‌ی زندگی و آثار این نویسنده و جهانگرد سوییسی سخنرانی خواهند کرد. همچنین فیلم مستندی از زندگی وی به نمایش درخواهد آمد.

شب شوارتسنباخ ساعت پنج بعدازظهر چهارشنبه، چهاردهم شهریور ماه، در خانه‌ی هنرمندان ایران برگزار خواهد شد.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)