رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۸۶

تصویر ایران برای نوجوانان فرانسوی

ایرج ادیب‌زاده

تابستان فصل مسافرت و تعطیلات است. و همچنین فصل خواندن کتاب. در این ماه اوت،‌ که فعالیت‌های سیاسی نیمه - تعطیل هستند، فرصت را مغتنم شمردم و برای آشنایی بیشتر با یک کتاب جالب در باره‌ی ایران به سراغ تدوین کنندگان آن رفتم.


روی جلد «دریا، رضا و کوروس در ایران زندگی می‌کنند»

«دریا، رضا و کوروس در ایران زندگی می‌کنند» کتابی‌ست از انتشارات لا مارتینی‌یر (la Martiniére)، بزرگ‌ترین مؤسسه‌ی نشر در پاریس. همان‌طور که از نام کتاب پیداست، موضوع کتاب حکایت یا نقل ساده‌ی زندگی و حال و هوای سه نوجوان در ایران امروز است.

دریا، سیزده ساله، در خانواده‌ای مرفه و مدرن در منطقه‌ی ثروت‌مند تهران زندگی می‌کند.

رضا، ده ساله، در خانواده‌ای مذهبی در تبریز بزرگ شده است.

کوروس، یازده ساله، در محله‌ای قدیمی در یزد بزرگ شده و زرتشتی‌ست. او می‌خواهد حقوق‌دان شود و قوانین کشورش را تغییر دهد. به ویژه به خاطر دفاع از حقوق زنان و اقلیت‌ها.

تار و پود اصلی کتاب را زندگی امروز و گذشته‌ی ایران، همراه طرح، عکس و نقاشی ترسیم می‌کند.
کتاب به موضوعاتی فراوان پرداخته: این‌که شاهنامه چیست، نوروز ایرانیان از کجا آمده و چگونه برگزار می‌شود، تبار قصه‌های محبوب و مشهور هزار و یک شب ایرانی‌ست یا هندی، آیا فوتبال دومین مذهب جوانان است، تعارف در آداب ایرانیان چه جایی دارد، مراسم ازدواج در ایران چگونه است، دین زرتشت در جمهوری اسلامی چه جایگاهی دارد، وضعیت اقلیت‌های مذهبی درایران امروز چیست، آیا شراب نخستین بار در ایران درست شد و...

این کتاب با استقبال فراوان نوجوانان و جوانان فرانسوی، بلژیکی و سوییسی روبه‌رو شد. سپس به زبان‌های انگلیسی و آلمانی هم ترجمه شد.


آرمان ارشادی

آرمان ارشادی، استاد ادبیات دردانشگاه سوربن، و حسین خوانساری، پزشک جراح در پاریس، تدوین کنندگان این کتابند. گفت‌وگو با این دو را از اینجا بشنوید.

نظرهای خوانندگان

ba salam va khaste nabashid khaheshmandam agar emkan darad name tarjome shodeh ketab darya va reza...az aghaye arman ershadi be almani ya englisi ba name nasheranash ra barayam beferstid.ba ehtram h.khonsari

-- hossein khonsari ، Aug 11, 2007 در ساعت 06:36 PM