رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۳۸۶

ادبیات مهاجرت در فصلنامه "باران"

شماره‌ چهاردهم و پانزدهم فصلنامه‌ باران منتشر شد.
در صفحه‌های آغازین این شماره، که روی جلد آن با نقاشی‌ای از وانشا رودبارکی آراسته شده است، مسعود مافان مکثی کرده است بر فعالیت‌های مطبوعاتی در تبعید، و این که: چرا باید بخش عظیمی از آن‌چه در 27 سال اخیر در خارج از ایران منتشر شده در زمره‌ی ادبیات تبعید طبقه‌بندی کرد و نه ادبیات مهاجرت؟


«صدای زنانه»، عنوان گزارشی است که مروری دارد بر شمار نویسندگان زن در تبعید، در عرصه‌های خاطره‌نویسی، تاریخ‌نگاری و پژوهش، نمایشنامه‌نویسی، داستان‌نویسی، و شعر.

در بخش «زندان» با فرزند یکی از قربانیان دهه شصت، تحت عنوان «چراغ‌های رابطه تاریکند»، گفت و گو شده است. در بخش «گفت و گو»، دو مطلب ارائه شده است: یکی گفت و گوی شاهرخ تندروصالح (روزنامه‌نگار و داستان‌نویس) با بهروز شیدا (منتقد ادبی) درباره‌ی ادبیات تبعید و دومی گفت و گوی محسن فرجی(داستان‌نویس و روزنامه‌نگار) با محمد بهارلو (داستان‌نویس و پژوهشگر) درباره‌ی کتاب هزار و یک‌شب.

در بخش داستان، بخشی از رمان منتشر نشده‌ی شهرنوش پارسی‌پور با عنوان «آسیه میان دو دنیا» و داستان کوتاهی از شکوفه تقی با عنوان «یک تصمیم غلط» چاپ شده است. در این شماره، هم‌چنین اشعاری از علی‌رضا زرین، شاعر ساکن آمریکا، ناهید ع. موسوی، شاعر ساکن آلمان، و ژیلا مساعد، شاعر ساکن سوئد چاپ شده است.

هویت جنسیتی از نگاه دو داستان‌نویس زن (نیره توکلی)، نگاهی به مجموعه داستان سوگ نوشته‌ی شهلا شفیق و نگاهی به داستان بریده‌های نور نوشته‌ی مهرنوش مزارعی (اسد سیف)، بازخوانی رمان عقل آبی نوشته‌ی شهرنوش پارسی‌پور در شش پرده(ماندانا زندیان)، سفر زبان‌شناس دانمارکی به ایران در زمان فتحعلی‌شاه قاجار(مسعود کدخدایی)، نگاهی به رمان فراز مسند خورشید نوشته‌ی نسیم خاکسار (کوشیار پارسی)، مردانگاری خدا و قربانی کردن دختران (شکوفه تقی)، نگاهی به رمان سوره‌الغراب نوشته‌ی محمود مسعودی (اصغر غراب)، و نگاهی به قصیده‌ی مجلس چهاردهم سروده‌ی ملک‌الشعرای بهار (شهین سراج) عنوان مقالاتی است که در بخش «مقاله، نقد و نظر» این شماره از باران منتشر شده است.

در بخش «اندیشه» نیز دو مقاله یکی از محمدرضا فشاهی با عنوان «تاریخ به منزله‌ی شدن انسانی» و آن دیگری از احمد علوی با عنوان «مطالعه‌ی اقتصاد ایران در بررسی مقایسه‌ای با اقتصاد سوئد» ارائه شده است.

در بخش بازتاب، ناصر رحیم‌خانی، نویسنده و پژوهشگر، در مقاله‌ای با عنوان «میرزا رضای شاه‌شکار در صورتخانه‌ی تاریخ»، تاملی کرده است بر مقاله‌ی هما ناطق، استاد و پژوهشگر تاریخ معاصر ایران به نام «میرزا رضای شاه‌شکار، آبشخور سرخوردگی و سرکشی» که در شماره‌ی 13 فصلنامه‌ی باران منتشر شده است.

در این بخش هم‌چنین مطالبی از هوشنگ اسدی و محمدعلی سپانلو درباره‌ی رحمان هاتفی چاپ شده و در بخش پایانی باران، چند معرفی کتاب و اخبار فرهنگی آمده است.

فصلنامه «باران»، 3 یا 4 شماره در سال منتشر می‌شود و به گفته روابط عمومی آن، برای ادامه‌ی انتشار، نیاز به افزایش تعداد مشترکان دارد. اطلاعات بیشتر را درباره چگونگی دریافت نشریه می‌توانید از طریق پست الکترونیکی این فصلنامه جویا شوید: info@baran.st