رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۳۸۶

تولد سعدی و شبی به نام او


مجله بخارا با همکاری مرکز سعدی‌شناسی در ایران٬ پنجم اردیبهشت‌ماه شب این شاعر بزرگ پارسی را در خانه هنرمندان تهران برگزار می‌کند.

شعر و نثر سعدی با گذر از ۷۰۰ سال امروز به ما رسیده است. سعدی شاعری كه از ستاره‌های آسمان ادب ایران است، همچون خیام، مولوی و حافظ نه به یك دوره بلكه به همه دوران تعلق دارد.

او كه در عصر خود و در اوج كلاسیك شاعری مدرن بود، امروز نیز در زمانه ما همچنان مدرن جلوه می‌كند.
پس از برگزاری شب مولانا در نشریه بخارا٬ به مناسبت زادروز سعدی علاقه‌مندان این شاعر گرد هم می‌آیند.

در این مراسم ضیاء موحد٬ كوروش كمالی سروستانی، بهاء الدین خرمشاهی و اصغر دادبه سخنرانی می‌کنند. در شب سعدی از مظاهر مصفا تجلیل می‌شود و همچنین فیلم مستندی از فعالیت‌های سعدی‌شناسی در ایران و جهان به نمایش در می‌آید.

----------------------------------
لینک‌های مرتبط:
دکتر موحد در شب مولانا
شبی در خانه هنرمندان با موسیقی «جان كيج»
ادبیات افغان در شب‌های بخارا
شب لوئیس بونوئل، بیست‌وسومین شب بخارا
هانا آرنت در خانه هنرمندان

نظرهای خوانندگان

"او كه در عصر خود و در اوج كلاسیك شاعری مدرن بود، امروز نیز در زمانه ما همچنان مدرن جلوه می‌كند." این جمله یک دیدگاه متفاوت نسبت به موضوع ای واحد نیست بلکه ناشی از ناآگاهی نگارنده از اصل موضوع است. بر چه پایه ای سعدی را می توان "در اوج كلاسیك شاعری" مدرن تلقی کرد؟ به کار بردن مفاهیم خارج از متن، چه دردی رااز ما درمان می کند؟ سعدی اگر هم در زمانه خود در اروپا می زیست، باز هم مشخص نبود که در حلقه مدرن ها جای می گرفت. با به کار بستن عبارات مبهم تنها بر سردرگمی روزافزون خویش، می افزاییم.

-- امین شریعت زاده ، Apr 22, 2007 در ساعت 05:19 PM

اگر ما امروز همچنان سعدي مي خوانيم و از غزليات او لذت مي بريم ، آن هم پس از 700 سال تأييدي بر اين است كه او نه تنها شاعر عصر خود است بلكه شاعر همه دوران هاست حتي در جهان پيچيده امروز. گاه مراد ما از واژه مدرن نه هماني است كه از منظر غربيان بررسي مي شود . به يك تعبير گاه مدرن بودن به معناي گذر از زمانه خود و رسيدن به دوران هايي است كه بسيار از دوران هنرمند دورند اما همچنان آن هنرمند را مي فهمند و آثارش را مي خوانند و هنوز در پي معناي آن برمي آيند. و گاه در همين عصر به نويسندگان و شاعراني برمي خوريم كه گرچه معتقدند كسوت نو به تن دارند اما تصويرهاي شاعرانه شان همان تصاوير كهن است بي نشاني از دنياي امروز. پس اطلاق واژه مدرن به اين معنا به سعدي چندان هم بيراه نيست.

-- مژگان اميري ، Apr 23, 2007 در ساعت 05:19 PM

خانم امیری گرامی
مفاهیم دارای تاریخ اند و تغییر مضمون مفاهیم، دارای منطقی تاریخی است. در نظر نگرفتن منطق تاریخی مفاهیم به آشفتگی ذهنی و زبانی راه می برد. بنا به میل شخصی نمی توان مفامیم را معنا کرد. اگر منظور آن است که آثار سعدی پس از گذر سده هاهنوز خواننده دارد، پس مراد از به کار بستن مفهوم مدرن چیست؟ به اینگونه آثار می گویند ماندگارو یا پرخواننده. آنچنانکه امروزه هومر از پس گذر قرن هاهنوز خواننده داردو کسی وی را مدرن نمی خواند.اینکه اثری متعلق به قدماامروزه پرخواننده است، ربطی به مدرن بودن آن ندارد.

-- امین شریعت زاده ، Apr 24, 2007 در ساعت 05:19 PM

لطفا آدرس ایمیل دکتر مصفا و یا راهی جهت ارتباط با ایشان را به اینجانب بگویید .با کمال تشکر

-- محمد علی امیری ، May 23, 2007 در ساعت 05:19 PM