تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

شبی برای بزرگداشت سعدی و مصفا

گزارش کامل را از اینجا بشنوید.

مجله‌ی بخارا با همکاری مرکز سعدی‌شناسی، سی‌ویکمین شب از شب‌های بخارا را به «شب بزرگداشت سعدی» اختصاص داد.

در این مراسم که همچون شب «غروب شمس» با استقبال بسیاری مواجه شده بود، نخست فیلمی از فعالیت‌های مرکز سعدی‌شناسی به نمایش درآمد و سپس چندتن از سعدی‌پژوهان به سخنرانی پرداختند. در این مراسم همچنین از مظاهر مصفا به‌دلیل گسترش فرهنگ سعدی‌سناسی و تصحیح و انتشار متن کامل دیوان سعدی از سوی مرکز سعدی‌شناسی قدردانی شد.


مراسم بزرگداشت سعدی

نخستین سخنران این مراسم، دکتر ضیاء موحد بود. آقای موحد با اشاره به «راز ماندگاری سعدی» گفت: سعدی شاعری کلاسیک است و مثل همه‌ی کشورهایی که سابقه‌ی فرهنگی داشته و شاعری کلاسیک دارند، شاعرانشان یک نوع «دوام مرموزی» دارند. امروز نه کسی می‌تواند همانند شکسپیر نمایشنامه می‌نویسد، نه کسی بوستان و گلستانی چون سعدی خلق می‌کند، اما اینها زنده‌ و «جاودانه‌» هستند.

آقای موحد با تاکید بر این راز ماندگاری افزود که معتقد است امروز نباید «غزل» گفت. وی یکی از خصوصیات منحصر سعدی را «شعر گفتاری» وی عنوان کرد و با اشاره به برخی غزلیات سعدی افزود که اشعار وی، لزوماً در قالب صنایع مطرح نمی‌شود. آقای موحد همچنین به طراوت زبانی سعدی اشاره کرد و با قرائت چند بیت از اشعار سعدی و اشاره به طراوت و تازگی آنها، سخنان خود را پایان داد.


قدردانی از مظاهر مصفا

سخنران بعدی این مراسم، کوروش کمالی، مدیر مرکز سعدی‌شناسی بود. آقای کمالی ضمن ارائه‌ی گزارش مختصر از ده سال فعالیت این مرکز به ضرورت ساماندهی برنامه‌ی ملی برای شناخت سعدی اشاره کرد و افزود که این مرکز دهه‌ی ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۵ را به عنوان «دهه‌ی سعدی‌شناسی» برگزیده و هر سالی را به موضوعی ویژه، اختصاص داده است؛
سال ۱۳۸۵، دوران‌شناسی سعدی، سال ۱۳۸۶، زندگی، اندیشه، زبان و شخصیت سعدی، سال ۱۳۸۷، گلستان، سال ۱۳۸۸، بوستان، سال ۱۳۸۹، غزلیات سعدی، سال ۱۳۹۰، قصاید، مجالس، قطعات، سال ۱۳۹۱: نسخه‌شناسی آثار سعدی و انتشار کلیات سعدی به‌عنوان نسخه‌ی اساس مرکز سعدی‌شناسی همراه با بزرگداشت مصححان برجسته‌ی کلیات. سال ۱۳۹۲، سال سعدی و معارف اسلامی و فرهنگ ایرانی، سال ۱۳۹۳، سعدی و مسائل اجتماعی، فرهنگی، اخلاقی، سیاسی و ادبیات عصر ما، سال ۱۳۹۴، هنر سعدی، سنت و نوآوری، سال ۱۳۹۵، سعدی در حدیث دیگران و دیگران در حدیث سعدی.


کورش کمالی مدیر مرکز سعدی‌شناسی

در بخش بعدی مراسم، نخست دکتر دادبه در سخنرانی کوتاه خود از مظاهر مصفا، سعدی‌شناس معاصر تجلیل کرد و سپس از سوی مرکز سعدی‌شناسی، لوح تقدیری به مظاهر مصفا اهدا شد.
آقای مصفا ضمن تشکر از این پاسداشت گفت: کاری که من برای سعدی کرده‌ام، در حقیقت بازتاب حالت خوشی و «نعشگی» بوده که از خواندن آثار سعدی به من دست داده است.

آقای مصفا همچنین شعر بلندی از اشعار اخیرش قرائت کرد که با استقبال شدید حضار مواجه شد.
در پایان این مراسم آقای صدیق تعریف، خواننده‌ی معروف موسیقی سنتی به درخواست حضار، آواز کوتاهی را به‌مناسبت شب سعدی خواند.


دکتر ضیاء موحد

----------------------------------
لینک‌های مرتبط:
دکتر موحد در شب مولانا
شبی در خانه هنرمندان با موسیقی «جان كيج»
ادبیات افغان در شب‌های بخارا
شب لوئیس بونوئل، بیست‌وسومین شب بخارا
هانا آرنت در خانه هنرمندان

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)





از دست ندهید


پوشش در تاجيکستان؛ ملی، مذهبی يا مدرن؟

می‌خواهم در هامبورگ بمانم

ضایعات الکترونیکی معضل جدید زمین

ژازه‌ طباطبایی: «‌برای‌ کی‌ شعر بنویسم؟‌»

از «کوچه‌های سکوت» تا آمستردام