تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۸۵ • چاپ کنید    
گفتگو با دکتر ماشاالله آجودانی، درباره‌ی کتاب «هدایت، بوف کور و ناسیونالیسم»

بوف کور و افکار ناسیونالیستی هدایت

نوشین شاهرخی

برای شنیدن فایل صوتی «اینجا» را کلیک کنید.


عکس از سیبستان

دکتر ماشاالله آجودانی، پژوهش‌گر و منتقد تاریخ و ادب معاصر ایران که از سال ۱۳۶۵ مقیم لندن است، کتابی به نام "هدایت، بوف کور و ناسیونالیسم" منتشر کرده است که بوف کور را این بار از نگاه تازه‌ای بررسی می‌کند. (از ایشان دو کتاب "مشروطه ایرانی و پیش‌زمینه‌های نظریه ولایت فقیه" و "یا مرگ یا تجدد" نیز پیش از این به چاپ رسیده است که به نقد تاریخ و ادب دوران مشروطیت می‌پردازد.)

در این گفتگو دکتر آجودانی ارزیابی خود را از زمان در بوف کور بدین‌گونه ارائه می‌دهد: "در ایران با تجدد مفهوم دوپاره یا دو بنی از زمان داده می‌شود. در تفسیر تاریخ ایران، گذشته باستانی مظهر افتخار و شکوه، و ایران اسلامی مظهر انحطاط ارزیابی می‌شود. این دو مفهومی است که ناسیونالیست‌های ایرانی از زمان ارائه داده‌اند و در بوف کور این تفکر بازتولید می‌شود."

در کنار مفهوم زمان در بوف کور، این شاهکار قرن داستان‌نویسی فارسی، که هفتاد سال از انتشارش می‌گذرد و هنوز هم برای ما تازگی دارد، آجودانی در این گفتگو از افکار ناسیونالیستی هدایت و روشنفکران زمانه‌ی وی و نیز مقوله‌هایی چون غیبت تجدد، غیبت نقد، و سخن از قانون و آزادی در غیبت قانون و آزادی بازمی‌گوید.

---------------------------
مطالب مرتبط:
هدایت، بوف کور و ناسیونالیسم
ناسیونالیسم یا شووینیسم هدایت؟

نظرهای خوانندگان

با سلام به سردبير گرامي وب سايت زمانه و راديوي خوب زمانه.
من ديروز مطلبي بر نقد نگاه دکتر آجوداني و خانم نوشين شاهرخي در اين کامنت داني نوشتم و برايتان ارسال کردم، اما تا حالا درج نشده است. ميشه دليلش را برايم بگوييد و يا اگر يادتان رفته است، آنرا لطفا درج کنيد. بهرحال انتظار اين احترام متقابل به کامنت گذاران و شنوندگان آنقدر بديهي است که نمي توانم باور کنم که شما کامنت مرا بدور انداخته باشيد. اميدوارم فقط دردسر کاري زياد اين ديري بازچاپ را ايجاد کرده باشد. مرسي از لطفتان و منتظر جوابتان و يا درج کامنتم هستم.
داريوش برادري
---------------------------
زمانه: کامنت شما ديروز منتشر شد و خانم شاهرخی هم برايتان پاسخی نوشته اند

-- داريوش برادري ، Mar 9, 2007 در ساعت 01:14 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)





از دست ندهید


‌نگاهی‌ به‌ رمان‌ «سپیده‌دم‌ ایرانی»

گزارش يك زندگى: روی قبرم ویسکی بپاشید

تهران: يک ايستگاه تا جهنم

روان‌شناسی رفتارهای جنسی

مسیحیان روز رستاخیز چه گوش می‌دهند؟