رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۸۵

صدای سخن عشق در «جُنگ صدا»



. . . «جُنگ صدا» ی این هفته، ویژه برنامۀ هفتۀ عشق در رادیو زمانه است. و قصۀ عشق که یک حرف بیش نیست و از هر زبان که بشنوی نامکرر است، در ضمن آنقدر متنوع و گاهی چنان طولانی‌ست و سر دراز دارد که برای روایت آن یک دهان و زبان کافی نیست.
«پروین» از دکتر «مهدی حمیدی شیرازی» و سابقۀ شعر معروف «مرگ قو» می‌گوید که شب مرگ نشیند به موجی و تنها رود تا در آنجا که عاشقی کرد بمیرد.

. . . عشق، البته جلوه‌هایی گوناگون داشته و دارد. از عشق به آب و خاک وطن تا عشق مادر به فرزند. عشق را هر کدام از ما در مرور خاطرات خود، در شکل و شمایلی متفاوت و رنگارنگ دیده و شناخته‌ایم.

«شهرام» ما را با خاطراتی که از عشق به خانۀ پدری شروع می‌شود به مروری تا نیمکت و کلاس‌های مدرسه می‌برد. «مدرسه باید کلاس عشق باشد و عاشقی بیاموزد.»

. . . تا از کلاس درس و عشق و عاشقی آن ایام، دور نیفتیم، از خاطراتی که هنوزا هنوز با ماست و تا دیر و دور نیز خواهد ماند، «سما»، همکار رادیویی ما در برنامه‌های «رادیو قاصدک»، مطلبی را می‌خواند که آن نیز حکایت عشق است و برآمده از دوران کودکی و درس و مشق و مدرسه.

. . . و در پایان، یکی از قصه‌های اولین عشق، که آن نیز از حال و هوای نوجوانی و جوان‌سالی چندان دور نیست را می‌شنویم. یادنوشته‌ای به‌نام «تجربه» از «امیر نادری» کارگردان نام‌آشنای سینمای ایران که تجربۀ اوست از اولین عشقی که دلش به آن گرم شد. داستان عشقی که با همۀ تلخی و مزۀ گسی که در خاطر او گذاشت، ولی شنیدنش باز شیرین است.

برنامۀ ششم «جُنگ صدا» را از [اینجا] بشنوید!

برنامۀ پنجم را هم در [اینجا] می‌توان شنید.