رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۸۵

با «فروغ» و ترانه‌های او

. . . «فروغ فرخزاد» را می‌دانیم که ترانه‌سرا نبود و شعری برای اجرا به‌ شکل ترانه نسرود. آنچه که تا به‌حال توسط خوانندگان مختلف خوانده شده، همه بعد از مرگ او و برگرفته از اشعاری‌ست که در دفترهای این شاعر به‌چاپ رسیده است.

تعداد این ترانه‌ها آنقدر هست که بتوان از مجموعۀ آن آلبومی شنیدنی فراهم کرد. تا به‌حال در پایان هر برنامه، به فراخور زمانی که باقی بود، ترانه‌ای از ایندست را پخش کرده‌ایم و شنیده‌اید.

با مرور این مجموعه در آرشیو برنامه آنچه که جلب توجه می‌کند، تعداد نمونه‌های مختلفی است که خوانندگان ـ مرد و زن ـ از دو سروده، یکی «آفتاب می‌شود»، و دیگری مثنوی «عاشقانه» اجرا کرده‌اند.

مثنوی «عاشقانه» از مجموعه اشعار «تولدی دیگر» را خوانندگانی چون: «محمد نوری» با دو اجرای متفاوت، «بهرخ» با همراهی پیانو، «پری ملکی» مدرس موسیقی و سرپرست گروه خنیا در ایران و «معین» خوانده و اجرا کرده‌اند.

از سرودۀ «آفتاب می‌شود» نیز سه اجرای متفاوت: اولی از «گروه کامیارها» [نه کامکارها] در سال 1986 در فرانسه، و بعد با صدای «جهان» خوانندۀ شیراز الاصل مقیم کالیفرنیا، و بالاخره با صدای «مهوش آژیر»، آهنگساز، بازیگر تئاتر و خواننده متفاوتی که او نیز در آمریکا زندگی می‌کند وجود دارد.

خوانندگان دیگری از جمله: «شهرزاد سپانلو» [دریایی]، «هاتف» [علی کوچولو]، «نوشیندخت» [مهمان]، «وحید حاجی‌تبار» [دخترک]، و «فریدون فرخزاد» ترانه‌هایی بر مبنای سروده‌هایی از «فروغ» را اجرا کرده‌اند.

شما ترانه‌های دیگری سراغ دارید که شعرش از «فروغ» باشد؟ برای ما بنویسید تا این مجموعه پربارتر شود.

برنامۀ سیزدهم را از «اینجا» بشنوید!
بخش دوازدهم این سفرنامه را هم در «اینجا» بشنوید.

نظرهای خوانندگان

zibatarin assari ke shere an az (Forugh Farokhzad) ast, ghateye (tawalodi digar baraye Piano wa awas) ast ke ahangsaze an (Siavash Beizai) wa ejra konandehe an (Shaghayegh Kamali) ast dar surate tamayol mitawanam jek kopi az an ra barayetan beferestam.

-- Mahtab Amiri ، Feb 9, 2007 در ساعت 09:00 PM

لطفا در سایت در نظر بگیرید که مطالب دنباله دار را راحت بتوان به قسمتهای بعدی و قبلی رفت. مثلا پیدا کردن قسمت ششم سفرنامه فروغ هم اکنون بسیار مشکل است

-- بدون نام ، Feb 9, 2007 در ساعت 09:00 PM

سلام. بدون نام راست میگه. بطور کلی برنامه ریزی ی بیدرد سری برای سرزدن و پیدا کردن برنامه های بیات در زمانه سخته. اگر وقت داشتید ساده ترش کنید.

-- بی نام دوم ، Feb 13, 2007 در ساعت 09:00 PM