تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

از مرغ و تخم‌مرغ تا استاد و دانشگاه!

علیرضا افزودی

همانطور که می‌دانید یکی از سوالات سخت پیچیده و بی‌پاسخ مانده در عالم بشریت همانا این است که: آیا مرغ اول به‌وجود آمد یا تخم مرغ!؟

در فرهنگ هر کشور سوالاتی از ایندست، ولی به شکل منطقه‌ای شدۀ آن وجود دارد! مثلا در همین ایران خودمان.

می‌دانیم که در آنجا هم فرد علاقمند به کسب علم و دانش و کمالات، مثل هر ولایت دیگر اول دورۀ ابتدایی مدرسه، و بعد دروه‌های بعدی راهنمایی و متوسطه و از ایندست را طی کند تا به دانشگاه برسد. در آنجا نیز زیر دست اساتید علم می‌آموزد تا به درجات لیسانس و فوق‌لیسانس و دکتری و فوق دکترا برسد و بالاخره به رتبه و مقام «استادی» نائل شود.

حالا اگر تاریخ را همین‌طور ورق بزنیم و برویم عقب تا برسیم به هفتاد و دو سال پیش، می‌بینم که پانزدهم بهمن ماه سال 1313 دانشگاه تهران ـ نخستین دانشگاه امروزین در ایران ـ رسما گشایش یافت.
ولی واقعا اگر قرار بر این است استاد یا مدرس و معلم دانشگاه کسی باشد که خود بر مبنای سلسله مراتبی از تحصیل به آن مقام رسیده باشد تا بتواند دیگران را آموزش دهد و آنها را هم «استاد» کند؛ پس اولین استادانی که در دانشگاه تهران در هفتاد و دو سال پیش تدریس کردند و آموزش دادند از کجا «استاد» و فارغ‌التحصیل شده بودند؟

این سؤال البته مثل پرسش مرغ و تخم‌مرغ نیست که بیضوی باشد و سر و ته نداشته باشد. روایت این حکایت را حتما که خود شنیده یا خوانده‌اید. باقی آن را هم بشنوید که ای بسا جواب این سؤال هم در آن باشد.

فایل شنیداری این مطلب را از «اینجا» بشنوید!

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)





از دست ندهید


‌نگاهی‌ به‌ رمان‌ «سپیده‌دم‌ ایرانی»

گزارش يك زندگى: روی قبرم ویسکی بپاشید

تهران: يک ايستگاه تا جهنم

روان‌شناسی رفتارهای جنسی

مسیحیان روز رستاخیز چه گوش می‌دهند؟