رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۸۵

جايزه اورشليم ۲۰۰۷ برای لشك كولاكوفسكی

سامان ایرانی

جايزه اورشليم ۲۰۰۷، روز ۱۸فوريه، هم‌ز‌مان با برگزاري نمايشگاه كتاب اورشليم به لشك كولاكوفسكي، نويسنده و فيلسوف لهستاني اهدا مي‌شود.


لشك كولاكوفسكی و همسرش در کاخ سفید

اين جايزه كه ارزشي ۱۰ هزار دلاري دارد، بابت «شجاعت، عمق، انسان‌گرايي و تأثيرگذاري» آثار كولافسكي به وي تعلق مي‌گيرد.

جايزه اورشليم تاكنون به ۲۲ نويسنده، شاعر، فيلسوف و نمايش‌نامه‌نويس صاحب‌نام اعطا شده است. برتراند راسل، سوزان سانتاگ، آرتور ميلر، ميلان كوندرا، سيمون دو بووار و ماریو بارگاس یوسا، از جمله كساني هستند كه برنده اين جايزه جهاني شده‌اند.

لشك كولاكوفسكي سال ۱۹۲۷ در شهر رادوم لهستان متولد شد. در سال ۱۹۵۳ دكتراي فلسفه تاريخ را از دانشگاه ورشو كسب كرد و تا مارس ۱۹۶۶ به تدريس در كشور زادگاهش اشتغال داشت. زندگي در اوج استالينيسم و نيز عداوت نظام با مسيحيت و كليساي كاتوليك، وي را برآن داشت تا با مطالعات گسترده و همه جانبه در الهيات مسيحي، تاريخ كليسا، فلسفه قرون وسطي و جنبش اصلاح‌طلبي دين در كليساي عيسوي، خود را آماده مبارزه عليه مسيحيت كند.

كولاكوفسكي تا اواخر دهه ۵۰، يكي از نظريه پردازان و مدافعان سرسخت ماركسيسم و در زمره روشنفكران طرفدار نظام بود. در سال ۱۹۶۶ به جرم دفاع از آزادي بيان و انتقاد علني از كمونيسم از حزب اخراج شد و در پي سياست «كمونيستي كردن دانشگاه‌ها» از تدريس محروم شد و سال ۱۹۶۸ به ناچار به مونترال كانادا رفت و مشاور «جنبش همبستگي» و يكي از رهبران فكري اين جنبش شد. وي در اين سال «جايزه صلح ناشران آلمان» را دريافت كرد. كولاكوفسكي در سال ۱۹۷۰ به دانشگاه آكسفورد رفت و در سال ۱۹۷۵ در دانشگاه ميل مشغول تدريس شد و پس از آن در سال ۱۹۸۱ به عنوان استاد به عضويت «كميته انديشه اجتماعي» دانشگاه شيكاگو درآمد.

كولاكوفسكي ۸۰ ساله تا به امروز ۳۰ كتاب در حوزه‌هاي فلسفه فرهنگ، تاريخ فلسفه و انديشه‌هاي ديني تاليف كرده كه از مهم‌ترين آنها مي‌توان به «جريان هاي اصلي در ماركسيسم: برآمدن، گسترش و فروپاشي» (در سه جلد كه تاكنون دو جلد آن به فارسي ترجمه شده)، «مسيحيت بدون كليسا»، «ماركسيسم : خيال و ضد خيال»، «در ساحت اسطوره» و «خدا هيچ ديني به ما ندارد» اشاره كرد.

كولاكوفسكي كه به زبان هاي لهستاني و آلماني و انگليسي مي نويسد، در سال ۱۹۷۷ ميلادي موفق به دريافت «جايزه صلح ناشران آلمان» شد. پيش از او، متفكراني چون آلبرت شوايتزر، مارتين بوبر، كارل ياسپرس و ارنست بلوخ اين جايزه را دريافت كردند.

اصل مطلب

نظرهای خوانندگان

می بخشيدها! اما شما نصف بيشتر اين مطلب رو از نوشته دکتر خسرو ناقد برداشتيد که! لازم هم نديديد اسمی ازش بياريد. آفرين به راديو زمانه!

-- زهره ، Jan 18, 2007 در ساعت 03:08 PM