رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۵ آذر ۱۳۸۵

جایزه مهرگان برگزیدگان خود را شناخت

ماکان انصاری

هفتمین دوره جایزه مهرگان عصر امروز در سالن اصلی فرهنگسرای نیاوران برگزار شد. پس از تاخیری چهل دقیقه‌ای در آغاز مراسم، علی‌رضا زرگر به عنوان مدیر و هماهنگ کننده این جایزه توضیحاتی را درباره نحوه برگزاری و روش داوری جایزه ارائه کرد و یاد و خاطره مرحوم کریم امامی و عمران صلاحی را گرامی داشت.


داوران و جوایز مهرگان ۱۳۸۴- عکس از سایت آتی‌بان

در ادامه مراسم و به عنوان اولین بخش، مهندس علی پازوکی به نمایندگی از هیات داوران بخش مهرگان علم برای همه- محیط زیست، متشکل از آقایان آقایان حسنعلی لقائی، هوشنگ ضیایی، محمدرضا داهی، بهرام معلمی و علی پازوكی ، بیانیه جایزه را در این بخش قرائت کرد. در این بیانیه به کمبود آثار قابل توجه در بخش محیط زیست اشاره شد و ضرورت توجه هرچه بیشتر به این مسئله مورد تاکید قرار گرفت.

برگزیدگان این بخش مطابق نظر هیات داوران به شرح زیر است:
تنوع حیات، ادوارد ویلسون با ترجمه‌ی دکتر عبدالحسین وهاب‌زاده.

جغرافیای جانوری ایران، تألیف و ترجمه‌ی هنریك مجنونیان، بهرام كیابی و محمد دانش

بازیافت مواد جامع شهری، تالیف دکتر محمدعلی عبدلی

بخش دوم از مراسم جایزه مهرگان به ادبیات کودک و نوجوان اختصاص داشت. در این بخش شهرام اقبال‌زاده به نمایندگی از هیات داوران متشکل از چیستا یثربی، رضی هیرمندی و شهرام اقبال‌زاده، بیانیه هیات داوران را قرائت کرد.

مطابق نظر هیات داوران در بخش کودک و نوجوان، با وجود اینکه در سال ۱۳۸۴ با کاهش نسبی آثار داستانی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان روبه‌رو بوده‌ایم اما آثار چاپ شده در این سال نسبت به سالهای گذشته از کیفیت مناسب‌تری برخوردار بوده‌اند. در ادامه، هیات داوران بر لزوم حمایت از آثار ترجمه‌ای در کنار نوشته‌های تالیفی تاکید کرد.

در این بخش کتاب شما که غریبه نیستید نوشته هوشنگ مرادی کرمانی به عنوان برگزیده جایزه مهرگان معرفی شد و از کتابهای "من- رستاخیز فرا می‌رسد" نوشته آرمان آرین و "كاش یكی قصه‌اش را می‌گفت" نوشته شكوه قاسم‌نیا تقدیر به عمل آمد.
نکته مورد توجه این بخش داستان خوانی هوشنگ مرادی کرمانی بعد از دریافت جایزه‌اش بود. داستانی که با لحنی طنز آلود به مسئله جایزه دادن و جایزه گرفتن و حواشی آن می‌پرداخت.

بخش انتهایی این مراسم به جایزه مهرگان ادب بزرگسال اختصاص داشت. آقای فتح‌الله بی‌نیاز به نمایندگی از هیات داوران متشکل از علیرضا سیف‌الدینی، شهلا زرلكی و فتح‌الله بی‌نیاز و با همكاری عنایت سمیعی و پروین سلاجقه، بیانیه هیات داوران در این بخش را قرائت نمود.

مطابق این بیانیه در بخش رمان، بیست کتاب به بخش دوم داوری راه پیدا کرده ‌بودند که از میان این بیست رمان، کتاب و دیگران نوشته محبوبه میرقدیری به عنوان برنده جایزه مهرگان ادب در سال ۱۳۸۴ معرفی شد و از دو رمانِ "بازی آخر بانو" نوشته بلقیس سلیمانی" و "رؤیای تبت" نوشته فریبا وفی قدردانی به عمل آمد.

هیات داوران در ادامه با توجه به ضرورت توجه به فرم داستان بلند به عنوان یکی از اشکال مدرنیستی داستان نویسی، از دو داستان بلند نوشته حسن فرهنگی و فرهاد کشوری قدردانی کرد.

بخش پایانی بیانیه هیات داوران مهرگان ادب به داستان کوتاه اختصاص داشت. مطابق نظر هیات داوران به دلیل روند مثبتِ رشد داستان کوتاه در ایران، معیارهای بسیار سخت گیرانه‌ای در بررسی مجموعه داستانهای این جایزه مد نظر بوده است که با توجه به این معیار‌ها، هیچ کتابی موفق به دریافت جایزه مهرگان ادب در این بخش نشده است. جایزه مهرگان ادب در این بخش تنها نوزده تک داستان از نوزده مجموعه مستقل را به عنوان برگزیده خود اعلام کرده است.

تک داستانهای انتخابی به شرح زیر است:
"انتری كه سوگوار لوطی‌اش است" از مجموعه‌ی "زنی شبیه حوا" (علی‌الله سلیمی) "اندراحوالاتانیكنفر" از مجموعه‌ی "تا مقصد می‌خوابم بیدارش نكن" (جواد عاطفه)، "بالكن" از مجموعه‌ی "امروز نوبت من نیست" (شهلا معصومی‌نژاد)، "بلبل حلبی" از مجموعه‌ی "بلبل حلبی" (محمد كشاورز)، "تفنگ" از مجموعه‌ی "بوی خیس كاج" گیتی رجب‌زاده، "جیب‌های بارانی‌ات را بگرد" از مجموعه‌ی "جیب‌های بارانی‌ات را بگرد" (پیمان اسماعیلی)، "چراغ روشن، اتاق تاریك" از مجموعه‌ی "شمایل لرزان مرد‌ها" (هادی نودهی)، "دو بیمار" از مجموعه‌ی "یك مشت گرفتاری" (محمدجواد خردمند)، "دیدگاه" از مجموعه‌ی "سه دختر گل‌فروش" (مجید قیصری)، "ژرفای سرمه‌یی" از مجموعه‌ی "ژرفای سرمه‌یی" (كیا بهادری)، "ساعت از مرگ گذشت" از مجموعه‌ی "ساعت از مرگ گذشت" (ناتاشا محرم‌زاده)، "سكته نكردم" از مجموعه‌ی "من آناكارنینا نیستم" (چیستا یثربی)، "سومین نامه" از مجموعه‌ی "به زانو درنیا" (محمدرضا گودرزی)، "سونات زنانه" از مجموعه‌ی "بریم خوشگذرونی" (علیرضا محمودی ایرانمهر)، " عنكبوت" از مجموعه‌ی "عنكبوت" (سیامك گلشیری)، "مردی در باران" از مجموعه‌ی "نیمه تنهای من" ( سونا نجاتی)، "مقبره" از مجموعه‌ی "می‌مانم پشت در" (علی‌اصغر عزتی پاك)، "همسایه خدا" از مجموعه‌ی " انتخاب آزاد" (حمید واعظ زاده) و "یك نقش و دو نقش" از مجموعه‌ی "یك سكه در دو جیب" از مجموعه‌ی علی‌اصغر شیرزادی.