رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۸۵

نويسنده رمان «انتخاب سوفي» درگذشت

ويليام استيرون (William Styron)، نويسنده آمريكايي، كه با نوشتن رمان «انتخاب سوفي» (Sophie's Choice) شهرت يافت، اول نوامبر، پس از يك دوره طولاني بيماري، در سن ۸۱ سالگي در ايالت ماساچوست درگذست. وي در سال ۱۹۶۸ به خاطر رمان «اعترافات نات تورنر» برنده جايزه پوليتزر شده بود.


ویلیام استیرون نویسنده رمان اعترافات نات تورنر

ويليام استيرون در سال ۱۹۲۵ در «نيوپورت نيوز» در ايالت ويرجينيا به دنيا آمد. او اولين رمانش را در سن بيست و شش سالگي با نام «تخت‌خوابي براي ظلمت» منتشر كرد. اين رمان داستان خودكشي دختري را در يك شهر كوچك در ايالت ويرجينيا روايت مي‌كند. استيرون سپس در سال ۱۹۵۷ رمان «راهپيمايي طولاني» و در سال ۱۹۶۰ رمان «طعمه زنان» را به چاپ رسانيد.

اين نويسنده آمريكايي در سال ۱۹۶۸، بابت رمان «اعترافات نات تورنر» (The Confessions of Nat Turner) برنده جايزه ادبي پوليتزر شد. اين رمان داستان يك برده سياه‌پوست در ايالت ويرجينيا است، كه از يك جنگ خونين داخلي جان سالم به در مي‌برد. «اعترافات نات تورنر» يك سال قبل از گرفتن جايزه پوليتزر منتشر شده بود و از نظر مسايل حقوق مدني در آمريكا با اهميت شمرده مي‌شد. ويليام استيرون كه در ارتباط با جنگ‌هاي انفصال آمريكا، طرفدار جنوب به شمار مي‌آمد، مانند نويسنده ديگر هم‌عصرش، «ويليام فاكنر» در داستان‌هايش به موضوعات نژادي مي‌پرداخت.

استيرون در سال ۱۹۷۹ رمان معروف «انتخاب سوفي» را منتشر كرد. اين رمان قصه تراژيك يك نويسنده‌ اهل ويرجينيا و يك دختر جوان لهستاني را كه از بازماندگان آشوويتس است و از اردوگاه‌هاي نازي نجات يافته، بازگو مي‌كند. «انتخاب سوفي» با موفقيت فراواني روبرو شد و براي نويسنده‌اش شهرتي جهاني به ارمغان آورد. همچنين بر اساس اين رمان، فيلمي به كارگرداني «مريل استريپ» ساخته شد كه بازيگري كه نقش دختر لهستاني را بازي مي‌كرد،‌ جايزه اسكار بهترين هنرپيشه زن را از آن خود كرد.

ويليام استيرون كه به علت افسردگي و اختلالات رفتاري، از دسامبر تا فوريه ۱۹۸۶ بستري شد، پس از ترخيص‌اش از بيمارستان، كتاب «در برابر تاريكي؛ يادداشت‌هاي يك مجنون» را نوشت. از اين نويسنده كه پدر چهار فرزند بود، سواي از رمان، كتاب‌هاي ديگري در زمينه نمايش‌نامه، داستان كوتاه و داستان‌هاي اتوبيوگرافيك هم باقي مانده است.