رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۳۰ آبان ۱۳۸۹
ممانعت نیروهای امنیتی و انتظامی از برگزاری مراسم یادبود سیدخلیل عالی‌نژاد، از بزرگان مذهبی یارسان (اهل حق)

ممانعت از برگزاری مراسم خلیل عالی‌نژاد

بنیامین بیروتی


روز گذشته، نیروهای امنیتی و انتظامی مانع از برگزاری مراسم نهمین سال‌مرگ سیدخلیل عالی‌نژاد بر سر مزار وی در شهر صحنه‌ی استان کرمانشاه شدند.

سیدخلیل عالی‌نژاد یکی از بزرگان مذهبی یارسان (اهل حق) و از اساتید برجسته‌ی موسیقی و نوازنده چیره‌دست تنبور بود که بیست و هفتم آبان ۱۳۸۰ در محل سکونت خود در شهر گوتنبرگ سوئد توسط افرادی ناشناس به قتل رسید.

هر ساله در تاریخ فوق با حضور جمعیت زیادی از پیروان اهل‌حق و دوستداران سیدخلیل مراسم یادبودی بر مزار وی برگزار می‌شود. این مراسم طی تمامی این سال‌ها با برنامه‌ریزی خاص؛ سخنرانی، شعرخوانی و اجرای موسیقی همراه بوده است.


اما امسال نهادهای دولتی و امنیتی از روز قبل، برگزارگنندگان را از اجرای هرگونه برنامه‌ایی منع کردند و مأموران انتظامی نیز پیش از آغاز مراسم اقدام به جمع‌آوری سکوی محل اجرای برنامه و صندلی‌های میهمانان نمودند.

با این وجود تعداد زیادی از مردم صحنه و استان کرمانشاه و همچنین از شهرهای تهران، کرج، قزوین، همدان و... که جمعیت‌شان حدوداً به دو هزار نفر می‌رسید، بدون هیچ‌گونه اطلاع رسانی و به رسم هر سال ساعت ۲ بعد از ظهر در محل حاضر شده بودند.


از ورودی خیابان دربند صحنه که گورستان قدیمی شهر در آن مسیر قرار دارد، حضور مأموران انتظامی چشم‌گیر بود. محل برگزاری مراسم نیز در محاصره نیروهای انتظامی قرار داشت. تعداد زیادی از مأموران امنیتی هم با لباس‌های شخصی در بین جمعیت حضور داشتند.

خیراله حق‌جویان و سیدپیمان حقیقی دو تن از برگزارکنندگان و سخنرانان سال‌های پیش این مراسم بودند که امسال نیز بدون میکروفون و بلندگو در اعتراض به لغو نهمین یادبود سیدخلیل عالی‌نژاد و انتقاد از فشار بر جامعه‌ی یارسان برای حاضرین سخن گفتند.


در ادامه گروهی از نوازندگان موسیقی با نواختن تنبور و دف، شور و حال ویژه‌ای در جمع ایجاد کردند و تعدادی از دراویش را نیز به ذکر و سماع واداشتند. در این میان مردم هم با دست زدن‌های ممتد و فریادهای «یا هو» آن‌ها را همراهی می‌کردند.

این مراسم غیررسمی نیز پیش از موعد مقرر با هشدار و اخطار فرمانده نیروی انتظامی مستقر در محل به متولیان برگزاری مراسم خاتمه یافت. شرکت‌کنندگان در پایان با ورود به مقبره سیدخلیل عالی‌نژاد و افروختن شمع یاد وی را گرامی داشتند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

قومی متفکرند اندر ره دین
قومی به گمان فتاده در راه یقین

میترسم از آن که بانگ آید روزی
که ای بی خبران راه نه آن است و نه این

-- سعید ، Nov 21, 2010 در ساعت 07:30 PM