رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۵ آبان ۱۳۸۹
نگاه هفته

صدای مخالف تحمل نمی‏شود

اردشیر زارع‏زاده

هفته‏ی گذشته وضعیت نامناسب زندان و برخوردهای نامناسب با فعالان سیاسی و مدنی موجب شد تا اخبار نقض حقوق بشر در ایران در صدر اخبار رسانه‏ها قرار گیرد.

بازجویی‏های طاقت‏فرسای زندانیان سیاسی که از درون زندان اقدام به صدور بیانیه کرده‏اند و تبعید تعدادی از آنها به زندان‏های دور از مرکز، اخبار ضد و نقیض از وضعیت پرونده‏ی سکینه آشتیانی، صدور حکم سنگین نه سال زندان برای محمد سیف‏زاده، وکیل برجسته‏ی حقوق بشری و عضو کانون مدافعان حقوق بشر، پاسخ بهروز جاوید تهرانی عضو زندانی کمیته‏ی دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی به مدیر کل زندان‏ها که گفته بود زندان‏های ایران هتل شده است، اعدام‏های دسته جمعی در مشهد و دیگر اخبار آشکار از داخل زندان‏ها نشان می‏دهد که نه تنها همتی برای بهبود وضعیت حقوق بشر از سوی مقامات دیده نمی‏شود بلکه آنها می‏کوشند هر صدای منتقد و مخالف را سرکوب کنند.

محمد سیف‏زاده به دنبال محکوم شدن به نه سال زندان می‏گوید که کوشش‏های انسانی او برای دفاع از زندانیان جرم نیست و بر اساس قانون انجام گرفته است و این حکم نشان می‏دهد که مقامات حاضر به تحمل صدای دیگری نیستند.

هم‏چنین بهروز جاوید تهرانی در نامه‏ی خود می‏کوشد ضمن پاسخ به مدیر کل زندان‏ها، بگوید که منتقدان و مخالفان جمهوری اسلامی در درون زندان‏ها از حقوق قانونی و انسانی خود برخوردار نیستند.
او با اشاره به مشکلاتی هم‏چون جمعیت بیش از ظرفیت زندان‏‏ها، وضعیت اسفبار غذایی، رفتار نامناسب زندانبان‏‏ها، نگهداری زندانیان روانی در میان سایر زندانیان، نبود امکانات مناسب درمانی، توزیع سازمان یافته‏ی مواد مخدر توسط مسئولین زندان، آزار و اذیت جنسی زندانیان کم سن و سال، می‏گوید زندان‏های ایران مخوف هستند.

در همین زمینه آخرین اخبار نقض حقوق بشر در روزهای گذشته را مرور می‏کنیم:

چهارشنبه، پنجم آبان ۱۳۸۹

مهدی نظام‏الاسلامی، وبلاگ‏نویس، از اعضای ستاد مهدی کروبی در انتخابات ریاست جمهوری و فرزند مرحوم مهندس عبدالمحمد نظام الاسلامی، نماینده‏ی اصلاح‏طلب بروجرد در دوره‏ی ششم مجلس شورای اسلامی، به همراه تعدادی از مهمانان در منزل خود بازداشت شد.

شعبه‏ی ۳۶ دادگاه تجدید‏نظر استان تهران، منصور فرجی عضو جبهه‏ی دمکراتیک ایران را به سه سال حبس تعلیقی، ۳۰ ضربه شلاق و پرداخت سه میلیون ریال جزای نقدی محکوم کرد. پیش از این، شعبه‏ی ۱۳ دادگاه انقلاب، این فعال سیاسی را به یک سال حبس تعزیری و پرداخت سه میلیون ریال جزای نقدی محکوم کرده بود. منصور فرجی، ۱۸ شهریور ماه سال ۸۶ بازداشت شده و پس از تحمل ۸۰ روز حبس، با تودیع وثیقه‏ی ۱۰۰ میلیون تومانی آزاد شده بود.

پنجشنبه، ششم آبان ۱۳۸۹

در حالی که کمتر از یک ماه و نیم به پایان دوران حبس کوهیار گودرزی، عضو کمیته‏ی گزارشگران حقوق بشر باقی مانده است، پروین مخترع، مادر او از انتقال کوهیار گودرزی به زندان رجایی‏شهر خبر داد. بعد از فشارهای زیاد به تعدادی از زندانیان در مورد تکذیب بیانیه‏های صادر شده و بازجویی‏های سنگینی که انجام شد در حال حاضر بیشتر این زندانیان به زندان‏هایی با شرایط سخت‏تر تبعید شده‏اند.

پریسا کاکایی، فعال حقوق زنان و کودکان، از سوی شعبه‏ی ۲۶ دادگاه انقلاب به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی» به پنج سال و به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس محکوم شد. پریسا کاکایی، ۱۱ دی‏ماه سال گذشته پس از احضار به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات بازداشت و ۲۸ بهمن‏ماه از زندان اوین آزاد شد.

جمعی از مادران کمپین یک میلیون امضا برای تغییر قوانین تبعیض آمیز، در نامه‏ای خطاب به محمد‏جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه‏ی قضائیه، خواستار برخورداری نسرین ستوده از حقوق اولیه‏ی خود در دوران بازداشت شده‏اند و همچنین این خواسته را مطرح کرده‏اند که نسرین ستوده را به دلیل دفاع از حق و عدالت مجارات نکنند.

پیام حیدر قزوینی، دانشجوی ترم آخر دانشگاه بین‏المللی امام خمینی قزوین و دبیر سابق تشکل اصلاح‏طلب این دانشگاه، با حکم قطعی «اخراج و سه سال محرومیت از تحصیل در کلیه دانشگاه‏ها» از ادامه‏ی تحصیل محروم شد.

جمعه، هفتم آبان ۱۳۸۹

خانواده‏های علی صارمی و رضا بوکانی شریفی دو تن از زندانیان سیاسی محکوم به اعدام که برای پیگیری وضعیت ایشان به دادگاه انقلاب تهران مراجعه کرده بودند، ضمن عدم دریافت پاسخی قانع‏کننده از سوی مسئولان دادگاه انقلاب تهران با بیاعتنایی و برخورد زننده‏ی او روبه‏رو و به بیرون از دادگاه هدایت شدند.

مسئولان این دادگاه در پاسخ به سئوالات این خانواده‏ها در مورد وضعیت این زندانیان ضمن اظهار تعجب از اینکه آنها هنوز زنده هستند اظهار کرده‏اند که: «آنها چطور هنوز زنده هستند. حکم‏های ایشان تا به الان می‏بایستی اجرا شده باشند.»

در روزهای اخیر، ارسلان صادقی و مازیار معصومی، دوتن از فعالان دانشجویی از دانشگاه اصفهان اخراج شدند. اداره‏ی اطلاعات اصفهان در حالی نامه‏ی اخراج این دو دانشجو را به دانشگاه ارسال کرده که بر اساس آیین‏نامهی انضباطی «هرگاه مراجع قضایی و امنیتی بخواهند در مورد صلاحیت دانشجویان اظهار نظر كنند باید مدارک خود را كتباً به كمیته مركز وزارت علوم ارسال کنند و مرجع نهایی تصمیم‏گیرنده كمیته مركزی خواهد بود.»

در بیانیهی مشترکی که سازمان عفو بین‏الملل، دیده‏بان حقوق بشر، پروژه‏ی ائتلاف دمکراسی، کمپین بین‏المللی حقوق بشر در ایران و فدراسیون جهانی حقوق بشر صادر کرده، از دبیر کل سازمان ملل متحد خواسته شده است گزارش جامع‏تری درباره‏ی وضع حقوق بشر در ایران تهیه و وضع حقوق بشر در ایران را به‏طور مرتب به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد گزارش کند.

این سازمان‏ها هم‏چنین خواستار آن شده‏اند که دبیر کل سازمان ملل متحد نماینده‏ی ویژه‏ای را برای بررسی و گزارش وضع حقوق بشر در ایران منصوب کند.

شنبه، هشتم آبان ۱۳۸۹

نه شعبه‏ی استانی سازمان دانش‏آموختگان ایران (ادوار تحکیم وحدت)، با صدور بیانیه‏ای صدور حکم چهار سال زندان برای علی جمالی، عضو شورای مرکزی و مسئول کمیته‏ی سیاسی این سازمان و هم‏چنین فشار بر دیگر اعضای سازمان را محکوم کردند.

با حكم وزیر بهداشت واحدهای آموزشی، پژوهشی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشكی ایران به دانشگاه علوم پزشكی تهران و واحدهای بهداشتی و درمانی این دانشگاه به دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی منتقل شدند.

خانواده مجید دری، فعال دانشجویی دربند، برای اولین‏بار پس از تبعید وی، در زندان بهبهان خوزستان با فرزندشان به صورت حضوری ملاقات کردند. پیش از مجید دری، ضیا نبوی عضو دیگر شورای دفاع از حق تحصیل به زندان کارون اهواز منتقل شد.

در دو نوبت اعدام در تاریخ‏های ۱۳ و ۲۰ مهر ۱۳۸۹ در زندان وکیل‏آباد مشهد، جمعاً ۲۳ زندانی، اعدام شده‏اند. این اعدام‏ها نیز بدون رعایت قوانین رسمی جمهوری اسلامی و بدون رعایت آیین دادرسی عادلانه اجرا شده‏است.


یكشنبه، نهم آبان ۱۳۸۹

پس از انحلال ناگهانی دانشگاه علوم پزشکی ایران از روز شنبه هشتم آبان ماه ۸۹ توسط «معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور»، دانشجویان این دانشگاه دست به تجمع و اعتراض زدند. کاوه دانشور، دانشجوی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل و بهنام فرازمند دانشجوی دانشگاه مازندران با دریافت حکم اخراج خود به جمع پنج دانشجوی اخراجی دیگر این دو دانشگاه پیوستند.

عماد بهاور، اشکان ذهابیان، سارا خادمی، سیاوش سلیمینژاد و ایمان صدیقی از دیگر فعالین سیاسی- دانشجویی این دو دانشگاه هستند که از ابتدای سال ۸۹ حکم اخراج خود را دریافت کرده‏اند. محمد سیف‏زاده، وکیل دادگستری و عضو مؤسس کانون مدافعان حقوق بشر روز شنبه توسط دادگاه انقلاب به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» به دلیل تأسیس کانون مدافعان حقوق بشر به نه سال حبس و ده سال محرومیت از شغل وکالت محکوم شد.

۱۴ زندانی سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین که چندی پیش در بیانیه‏ای خواستار تشکیل کمیته‏ی حقیقت‌‎‏یاب برای کشف حقایق مربوط به انتخابات و حوادث پس از آن شدند در هفته‏های اخیر توسط بازجویان وزارت اطلاعات مورد بازجویی قرار گرفتند. این زندانیان پس از بازجویی‏های طولانی تهدید شدند که به زندان‏های دور از مرکز تبعید خواهند شد.

بهمن احمدی امویی، سید میلاد اسدی، محسن امین‏زاده، علی پرویز، علی تاجرنیا، محمد داوری، مجید دری، امیر خسرو دلیرثانی، محمد فرید طاهری قزوینی، کیوان صمیمی، کوهیار گودرزی، علی ملیحی، عبدالله مومنی و محسن میردامادی از امضا‏کنندگان این بیانیه بودند که در هفته‏ی گذشته ساعت‏ها توسط بازجویان وزارت اطلاعات تحت بازجویی قرار گرفته‏اند.

دوشنبه، دهم آبان ۱۳۸۹

در پی اظهارات هفته‏ی گذشته مدیرکل زندان‏های استان تهران مبنی بر هتل نامیدن زندان‏ها، بهروز جاوید تهرانی فعال دانشجویی و حقوق بشری زندانی، در نامه‏ای که از زندان رجایی شهر کرج منتشر کرده است به شرح وضعیت فعلی و مشکلات جاری این زندان پرداخت و با اشاره به مشکلاتی هم‏چون جمعیت بیش از ظرفیت زندان‏ها، وضعیت اسفبار غذایی، رفتار نامناسب زندانبان‏ها، نگهداری زندانیان روانی در میان سایر زندانیان، نبود امکانات مناسب درمانی، توزیع سازمان یافته‏ی مواد مخدر توسط مسئولین زندان، آزار و اذیت جنسی زندانیان کم سن و سال و ... به رد گفته‏های این مقام مسئول سازمان زندان‏های کشور پرداخت.

یاسر معصومی، مسئول فنی سایت‏های برخی از نشریات اصلاح‏طلب، که اسفندماه گذشته دستگیر و به مدت بیش از دوماه در زندان اوین در بازداشت به‏سر برد، هفته‏ی گذشته در شعبه‏ی ١۵ دادگاه انقلاب تهران به پنج سال حبس تعزیری به همراه محرومیت از عضویت در احزاب و کار در نشریات محکوم شد.

با گذشت حدود شش‏ماه از اعدام زندانی سیاسی، فرزاد کمانگر، دو فعال فرهنگی در شهر کامیاران به نام‏های قاسم ویسی و فرهاد فلاحی، که قصد تهیه‏ی مستندی در مورد این معلم زندانی اعدامی داشتند، از یک هفته‏ی پیش ناپدید شدە‏اند و از وضعیت آنان هیچ اطلاعی در دست نیست.

هنگامی که رضا خندان و دو فرزندش و نیز مادر و خواهر نسرین ستوده برای ملاقات وی به زندان مراجعه کردند، ماموران گفتند که فقط دو فرزند خردسال نسرین ستوده می‏توانند به ملاقات مادرشان بروند و رضا خندان و بقیه‏ی خویشاوندان حق ملاقات ندارد، اما دو فرزند نسرین ستوده، مهراوه و نیما که هنوز کوچک‏تر از آن هستند که به عنوان افراد بزرگسال به تنهایی به ملاقات بروند، از رفتن با ماموران زندان بدون همراهی پدرشان امتناع کردند.

سه‏شنبه، یازدهم آبان ۱۳۸۹

شبنم مددزاده، عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت معلم، پس از ۲۲ روز بی‏خبری مطلق، توانست با خواهرش ملاقات کند. این ملاقات در حالی صورت می‏گیرد که با وجود گذشت بیش از ۶۲۱ روز از بازداشت این فعال دانشجویی، تاکنون اجازه‏ی استفاده از مرخصی را نداشته است. با وجود گذشت ۲۲ روز و اجازه‏ی ملاقات شبنم مددزاده با خانواده‏اش، کماکان این فعال دانشجویی زندانی اجازه‏ی استفاده از تلفن را ندارد.

در ادامه‏ی اجرای احکام اعدام در زندان وکیل‏آباد مشهد، سه‏شنبه‏ی گذشته چهارم آبان‏ماه، حکم اعدام در مورد ۱۰ زندانی دیگر محکوم به اعدام در زندان وکیل‏آباد مشهد به صورت گروهی و بدون اعلام رسمی مقامات دولت ایران اجرا شد. همه‏ی قربانیان این اعدام‏ها متهمان مربوط به مواد مخدر بوده‏اند.

احکام گسترده‏ی اعدام در دادگاه انقلاب مشهد توسط قاضی خسروی، قاضی سلطانی ، قاضی یسابی ، قاضی کاووسی و قاضی کابلی به صورت شتاب‏زده و در راستای بخشنامه‏ی محسنی اژه‏ای، دادستان کل کشور به دادستان‏های انقلاب در شهرستان‏ها، صادر شده است. فواد سجودی فریمانی، دانشجوی دانشگاه امیرکبیر از ۴۵ روز پیش بازداشت شده و هیچ گونه اطلاعی از وضعیت وی در دسترس نیست.

چهارشنبه، دوازدهم آبان ۱۳۸۹

تعداد نامعلومی از فعالین دانشجویی دانشگاه امیرکبیر در آستانه‏ی سالروز تسخیر سفارت آمریکا توسط دانشجویان خط امام و به همراهی دانشجویان چپ‏گرا، به دادگاه انقلاب احضار شده‏اند. این دانشجویان احضار شده، همگی از فعالین ستاد مهندس موسوی در انتخابات سال گذشته بوده‏اند که نشریه‏ی دانشجویی «سویدا» را در دانشگاه امیرکبیر چاپ و منتشر می‏کرده‏اند.

در پی فعالیت‏های گسترده و پیگیر اعضای شورای صنفی دانشکده‏ی مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد، ریاست این دانشگاه، دستور پلمپ دفتر این شورا را صادر و از برگزاری مجدد انتخابات این نهاد صنفی دانشجویی در موعد مقرر جلوگیری کرد.

نازنین خسروانی، روزنامه‏نگار هفته‏ی گذشته در پی مراجعه ماموران امنیتی به منزلش بازداشت و به مکان نامعلومی برده شد. نازنین خسروانی سابقه‏ی همکاری با روزنامه‏های نوروز، بهار، دوران امروز، کارگزاران، سرمایه و ... را در کارنامه‏ی خود دارد.

دادگاه تجدیدنظر استان تهران، حکم شش سال حبس تعزیری برای نظام حسن‏پور، دانشجو و از بازداشت‏شدگان وقایع پس از انتخابات را عیناً تایید کرد. پیش از این، شعبه‏ی ۲۸ دادگاه انقلاب به قضاوت مقیسه، این شهروند زندانی را به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی و مقاومت در برابر ماموران دولت» به شش سال حبس تعزیری محکوم کرده بود.

حسین شهریاری، از اعضای قدیمی و عضو شورای رهبری حزب پان ایرانیست که از مهرماه سال گذشته بازداشت و به هجده ماه زندان محکوم شده، شب گذشته برای بار دوم و به دلیل وخامت اوضاع جسمی در زندان رجایی شهر، به مرخصی هشت روزه آمد.

علی معزی، زندانی سیاسی، شب گذشته پس از گذراندن دوسال دوران محکومیت خود از زندان رجایی شهر کرج (گوهردشت) آزاد شد.

پنجشنبه، سیزدهم آبان ۱۳۸۹

حسین پرهیزگار از فعالین دانشجویی بابل طی روزهای اخیر پس از احضار به اداره‏ی اطلاعات شهرستان بابل بازداشت شد.

Share/Save/Bookmark