رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۶ شهریور ۱۳۸۸

لزوم استخدام چند لیسانسیه حقوق

سید سراج‌الدین میردامادی
seraj.mirdamadi@radiozamaneh.com

دادگاه روز سه‌شنبه متهمان به اصطلاح «انقلاب مخملی» بسیار متفاوت از جلسات قبل از آن برپا گردید. ظاهراً دادستان و رئیس دادگاه و رئیس قوه قضائیه یادشان آمده است که نام کامل متهمان تا پیش از اتمام دادرسی و صدور حکم قطعی نباید برده شود و تصویر ایشان نیز نباید از رسانه‌های عمومی به نمایش گذاشته شود.

ظاهراً تا قبل از این جلسه دادگاه، زمانی که حتی رئیس قوه قضائیه از سواد و تحصیلات حوزی بالاتری از این رئیس فعلی برخوردار بود، کسی متوجه این قسمت از آیین دادرسی نشده بود و به همین دلیل از سوی دادگاه رعایت نمی‌شد و حالا این مسأله ظاهرا رعایت می‌شود؛ اما در این خصوص چند نکته قابل ذکر است.

اولاً این‌که تکلیف کسانی که در جلسات قبل اسامی ایشان برده شده است و تصاویرشان از تلویزیون دولتی پخش شده، چه می‌شود؟ آیا حقی برای اعتراض و شکایت دارند یا نه؟ و اساساً تفاوتی بین متهمان این جلسه با جلسات قبل وجود دارد یا نه؟

دوم این‌که حالا که قرار شد اسامی با حروف اول انتشار داده شود، اگر به طور مثال فارس‌نیوز خلاف کرد و دستور دادگاه را نادیده گرفت، تکبیف چیست؟ آیا اساساً قانون و مقررات برای همه یکسان است یا نه؟ آیا باید انتظار داشت دادگاه مطبوعات و مراجع صالح به رسیدگی سراغ خبرگزاری فارس بروند و برخورد کنند؟

سوم این‌که اگر اسامی این افراد در جلسات قبل به صورت کامل برده شده و تصاویر این افراد نیز که دیروز محاکمه شدند، به صورت کامل از رسانه ملی به نمایش در آمده است، تکلیف با مقررات جدید و اعلام ممنوعیت انتشار نام و تصاویر این افراد چه می‌شود؟

چهارم این‌که مگر قوانین از جلسات قبل تا این جلسه تغییر کرده است و یا قوه قضائیه جهل به قوانین داشته و یا قوانین ابهام داشته و تازه ابهام‌زدایی شده است؟ کدام یک؟

به نظرم باید چند لیسانسیه حقوق به استخدام قوه قضائیه در بیایند تا قوانین را بفهمند و به موقع به رئیس قوه و دادستان و رؤسای دادگاه‌ها تذکر بدهند تا آبروی نظام قضائی بیش از این نرود؛ بویژه آنک‌ه جناب صادق لاریجانی صاحب ادعا در سواد و دانش نیز هستند.

از ما گفتن بود.

Share/Save/Bookmark

برگرفته از:
روزنوشت‌های یک روزنامه‌نگار