رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۶ دی ۱۳۸۷
گفت و گو با سه تن از کارشناسان و محققان ایرانی، پیرامون حملات اسراییل به نوار غزه

حماس یا اسراییل، کدام یک مسئول است؟

مریم محمدی
mmohammadi@radiozamaneh.com

سه روز از آغاز حمله‌‌‌ی گسترده‌‌ی اسراییل به نوار غزه می‌‌گذرد که تا کنون بیش از هزار کشته و زخمی برجای گذاشته و بیمارستان‌‌های غزه اعلام کردند ظرفیت پذیرش مجروحان بیشتر را ندارند.

سومین روزی است که نشریات و رسانه‌‌های خبری در تمام جهان، تیتر اول خود را به این رویداد اختصاص داده‌اند. در اغلب تفسیرهای خبری گفته شده است که خشونت به‌ کار رفته در این جنگ، حداقل در بیست سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

در حالی که دولت آمریکا در ساعات اولیه‌‌ی آغاز جنگ، حماس را مسئول این رویداد اعلام کرد، شورای امنیت سازمان ملل، روز یکشنبه، پس از چهار ساعت جلسه‌‌ی اضطراری، خواهان آتش‌‌بس فوری در نوار غزه شد و بان‌ کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل‌‌، حملات اسراییل را محکوم کرد.

در کشورهای عربی اسلامی و منطقه، گذشته از موضع‌‌گیری تند آیت‌‌الله خامنه‌‌ای در تهران، دولت مصر سفیر اسراییل در قاهره را به وزارت خارجه احضار کرد.

دولت لبنان و اردن نیز خواهان پایان یافتن هرچه سریع‌‌تر حملات اسراییل شدند و عمر موسی‌، رییس اتحادیه‌ عرب خواهان تشکیل جلسه‌‌ی اضطراری کشورهای عضو این اتحادیه شد.

در واتیکان نیز روز یک‌شنبه، پاپ بندیکت شانزدهم، رهبر کاتولیک‌‌های جهان، ضرورت برقراری هر‌چه سریع‌تر آتش‌‌بس را اعلام کرد.

در همین رابطه، با سه تن از کارشناسان و محققان ایرانی، دکتر مرتضی محیط، جامعه‌‌‌شناس طیف چپ در آمریکا، دکتر محمد برقعی،جامعه‌‌شناس و نویسنده‌‌ی ملی مذهبی در آمریکا و هم‌چنین دکتر عبد‌الفتاح سلطانی، عضو موسس و سخن‌گوی کانون مدافعان حقوق بشر در تهران گفت و گو کرده‌ام.

Download it Here!

دکتر مرتضی محیط معتقد است:

بیش از دو سال است که زن و بچه‌‌ی مردم به تدریج کشته می‌شوند و آن‌وقت به این هم قناعت نکردند و خانه‌هایشان را بمباران می‌کنند. چطور بشریت می‌‌تواند این جنایت را تحمل کند.

با تغییراتی که انتظار می‌رفت در آمریکا در زمینه‌‌ی سیاست خارجی پیش بیاید، نقش دولت آمریکا را در این میان چگونه می‌‌بینید؟

ببینید، اوباما چه کسانی را دور خود جمع کرده؛ رام سامرز که در ارتش اسراییل بوده است، جو بایدن که با این‌که کاتولیک است، اعلام کرده یک صهیونیست است و به این افتخار می‌کند، خانم هیلاری کلینتون که هم خود او و هم شوهرش صهیونیست هستند، لارن سامرز که او هم نژادپرست و ضد زن است.


آقای دکتر محمد برقعی، جامعه‌‌‌شناس و نویسنده از طیف ملی مذهبی در این باره می‌گویند:

قبلاً هم گفته بودم که این مسأله اتفاق نخواهد افتاد. آقای اوباما هم بیایند، خیلی در این زمینه تفاوتی نخواهد کرد. آمریکا عمیقاً و به شدت وابسته به لابی اسراییل است و به نظر من، اسراییل هم این زمان را برای اهدافش درست انتخاب کرده که دست اوباما را در حنا بگذارد و از همین الان به او بگوید همین راه را باید برود.

اسراییل ـ یعنی این بخشی که عموماً در اسراییل بر سر قدرت هستند‌ ـ غیر از خشونت، سرکوب مطلق و تسلط بر منطقه، هیچ راه دیگری را قبول ندارد. به قدرت مطلقه‌‌ی خود هم اطمینان دارد.

کسی که در آمریکا زندگی می‌‌کند، می‌‌بیند چطور این‌‌ها همه‌‌ی ارکان را در دست خود دارند. اسراییل همین راه را خواهد رفت و دست اوباما را هم در حنا خواهد گذاشت.

در آمریکا فقط حدود ۲۳ درصد نسبت به اسلام بینش مثبت دارند. تز مورد قبول در جامعه‌‌ی آمریکا این است که اسلامی‌‌ها همه تروریست هستند. این تز، خیلی در اینجا حاکم است.

با توجه به همه‌‌ی شرایط موجود، سیاستی باید به‌وجود بیاید، یا سیاستی هست که از طرف اسراییل یا از طرف فلسطین، به آن عمل نمی‌‌شود؟

آقای محیط در این‌باره می‌گویند:

از ۶۰ سال پیش، یا حداقل از ۴۰ ـ۵۰ سال پیش، سازمان ملل چندین قطعنامه گذرانده که تکلیف آن‌جا را معین کرده است. سازمان ملل در سال ۱۹۴۷ نزدیک به ۵۰ درصد از خاک فلسطین را به ملت یهود داد که آن‌‌ها هم سال ۱۹۴۸ دولتشان را به‌ وجود آوردند.

ولی بلافاصله در آوریل ۱۹۴۸ به ملت فلسطین حمله کردند و هشتصد هزار انسان را بی‌‌خانمان کردند و حدود ۳۰ درصد دیگر از زمین را گرفتند.

آقای برقعی معتقد است:

هم اسراییل دولت میلیتاریستی است و هم آمریکا. آن‌‌ها به راه حلی غیر از راه حل نظامی، نه حاضرند تن بدهند، نه برای‌شان مفید و به‌‌صرفه است و نه ایدئولوژی‌‌شان اجازه می‌دهد. هر راه صلح‌‌آمیزی که بیاید، راهش را می‌‌بندند.

تا کنون حماس، چندبار به صراحت و یک‌‌طرفه آتش‌‌بس اعلام کرده، اما درست دو روز بعد از آن، اسراییل یکی از سران حماس را زده است.

این دیگر یک پیام پنهان نیست، پیام آشکاری است که اسراییل ده‌‌ها بار داده است و آن این‌که: من فقط یک مسأله را می‌‌توانم بفهمم، سرکوب مطلق مردم فلسطین و می‌‌توانم آن‌‌ها را به عنوان یک گروه شکست ‌خورده‌‌ی بی‌‌هویت بپذیرم و بس. اسراییل چیز دیگری را نمی‌‌پذیرد.


مجدداً در گفت و گو با آقای محیط، بر این سوال تأکید می‌کنم که با توجه به عدم توازن قوا، با آن‌‌چه امروز امکانات مردم فلسطین هست، آیا بهتر نیست فلسطینی‌‌ها اساساً به سازش بیشتری تن بدهند؟ مثلاً الان، توأم با اخبار کشته‌‌ها و زخمی‌‌های فلسطینی‌‌ها، خبر پرتاب موشک‌‌های دست‌‌ساز آن‌‌ها به شهرهای اسراییل هم وجود دارد.

قبل از سال ۱۹۶۷ که اسراییلی‌‌ها همه‌‌ی این سرزمین‌‌‌ها را اشغال کردند، به فلسطینی‌‌ها گفتند دو دولت در صلح و صفا با هم زندگی می‌کنند. هم محمود عباس و هم حماس این را قبول کرده‌‌اند.

حماس باید چندبار تقاضای صلح کند؟ چند بار پیمان صلحی هم از طریق مصر بین این دو (‌آخرین بار شش ماه پیش) بسته شد، اما اسراییل این را یک‌جانبه نقض کرد و دوباره از دریا و زمین و هوا فلسطینی‌‌ها را محاصره کرد و در حقیقت یک میلیون و نیم انسان را به مرگ تدریجی محکوم کرد.

در نتیجه، این‌‌ها هم که چند موشک خانه‌‌ساز (دست‌ساز) دارند، برای این‌که مقاومتشان را نشان دهند، آن‌‌ها را پرتاب می‌‌کنند. آن‌‌وقت اسراییل و آمریکا می‌گویند، ما قربانی یک نیروی تجاوزگر هستیم.

پس چگونه می‌شود به دنبال تغییر سیاست بود و از کجا باید این سیاست اعمال شود؟

برای تغییر سیاست باید حداقل به حرف کارتر یا حرف‌‌های مجله‌‌ی یهودی «تیکون» یا اکثریت یهودیان آمریکا که خواهان آن هستند که دو کشور کنار هم‌‌دیگر به‌وجود بیاید، گوش کرد.

منتها حزب «لیکود» و «ایتک»، یعنی صهیونیست‌‌های دست راستی افراطی که در حقیقت کنترل کننده‌‌ی، وال‌‌استریت، اوباما و دیک چنی هم هستند، سیاست‌‌های افراطی‌‌ترین و دست راستی‌ترین یهودیان را نمایندگی می‌‌کنند که برنامه‌‌شان اصولاً حفظ فلسطین نیست، بلکه می‌‌خواهند یک بانتوستان به‌وجود بیاورند و یا به‌طور کلی فلسطینی‌ها را قلع و قمع کنند. این‌‌‌ها صهیونیست‌‌‌هایی هستند که می‌‌گویند اصولاً این سرزمین متعلق به فلسطینی‌‌ها نیست.

پس شما معتقد هستید که در دولت اسراییل و آمریکا، اراده‌‌ای برای پایان دادن به این وضعیت و یا تشکیل دو دولت مستقل وجود ندارد؟

بله، صد درصد. شما با آقای رام امانوئل که مشاور و دست راست آقای اوباما است، صحبت کنید، ببینید آیا ایشان یا آقای لارن سامرز، یا جو بایدن به وجود یک دولت فلسطینی اعتقادی دارند؟

اگر این‌‌طور است، این همه اسلحه و چندین میلیارد دلار در سال به دولت اسراییلی که دارد مردم فلسطین را نابود می‌کند، ندهند.

کافی است آمریکا یک اشاره بکند، چنان‌‌چه در سال ۱۹۵۶ که فرانسه، انگلیس و اسراییل به مصر حمله کردند، آیزنهاور در آن زمان یک جمله گفت «عقب بکشید.» آن‌ها شکست خوردند و تمام شد.


دکتر عبد‌الفتاح سلطانی، سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر (عکس: فتوغراف)

سرانجام، آقای دکتر عبدالفتاح سلطانی، عضو موسس و سخن‌گوی «کانون مدافعان حقوق بشر» در تهران می‌گویند:

هر انسان آزاده‌‌ای در مقابل چنین هجمه‌‌ای که به غزه شده، نمی‌‌تواند بی‌‌طرف باشد. به‌ویژه وقتی انسان خود را مدافع حقوق بشر بداند، قطعاً نباید در مقابل چنین اقدام‌‌های بی‌‌منطق و وحشیانه‌‌ای که متأسفانه تا این لحظه، منجر به کشته و زخمی شدن صدها نفر شده، ساکت بماند.

این یک اقدام جنون‌‌آمیز است که توسط رژیم صهیونیستی انجام گرفته و فکر می‌کنم همه‌‌ی ملل آزاده‌‌ی دنیا باید در مقابل این اقدامات بایستند و از حکومت‌‌های‌‌شان بخواهند با فشار بر اسراییل، مانع ادامه‌‌ی این هجمات و حمله‌‌ها بشوند.

اولاً تلاش کنند به شیوه‌‌های مختلف از ادامه‌‌ی این حمله‌‌ها جلوگیری کنند و ثانیاً به هر نحوی که می‌‌توانند سعی کنند به مردم مظلوم فلسطین، به‌‌ویژه ساکنین غزه کمک کنند، چه کمک‌‌های مالی، چه کمک‌‌های انسان‌‌دوستانه‌‌ی دیگر و نگذارند اسراییل یکه‌‌تاز میدان باشد.

به ویژه کشورهای مسلمان، کشورهای عربی و همه‌‌ی ملل آزاده‌‌ی دنیا، تمام تلاش خودشان را بکنند، جلوی این هجوم‌‌های وحشیانه را بگیرند و نگذارند از این به بعد، مخصوصاً آمار تلفات بالا برود و این جنایت‌‌ها را در صحنه‌‌ی بین‌‌المللی محکوم کنند.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
سازمان ملل خواستار آتش‌بس در غزه شد
حملات اسراییل به غزه وارد سومین روز شد
شورای امنیت: حملات به غزه متوقف شود
حمله هوایی گسترده اسراییل به غزه

نظرهای خوانندگان

فراموش نكنید كه آتش بست از سوی حماس شكسته شد.
فراموش نكنید كه حماس و پشتیبانان آن ... تهران دشمن صلح هستند.
محمود عباس نیز حماس را مسئول دانست.
اگر قرار است تاریخ كشور اسرائیل زیر سوال برود، چرا تاریخ كشور عراق و پاكستان و بسیاری
دیگر از كشور های كوچك خلیج فارس زیر سوال نرود.
باید به این مسائل كم و بیش همان اندازه حساس بود كه نسبت به چچن، دارفور دیگر مرگ و میر های دنیا هستیم.

-- سایه ، Dec 30, 2008 در ساعت 06:28 PM

این حمله غیر قابل پیشبینی نبود بالاخره صبر دنیا هم اندازه ای داره امیدوارم مسلمانان بدانند در دنیای پیشرفته ی امروز جای اینگونه بلند پروازی ها نیست امیدوارم این حمله بابی باشد برای صلح و ثبات در خاور میانه و به آقایان به اصطلاح حقوق بشری هم می گویم خودتان را بیش ازین جر ندهید و یه نگاهی به درون ایران هم بیندازید بله اسلامتان بیش ازین دوام نمیاورد با سپاس

-- بابک ، Dec 30, 2008 در ساعت 06:28 PM

1-حماس در اعتراض به تحریم های اسراییل شروع به موشک زنی کرد.2-موشکهای حماس بعد از 2500 بار شلیک کردن چند نفر از مردم را کشته ؟شاید این موشکها ترقه اند؟با امید به برقراری صلح و دمکراسی و حکومت غیر دینی در سراسر خاک اسراییل

-- nora ، Dec 30, 2008 در ساعت 06:28 PM

Az Radiozamaneh khaheshmandam vaghti nazare chandin karshenas ro az yek mozoo' miporsand, sa'y konand dar entekhab'e karshenasan tavazon ro entekhab konand. Har se karshenas in gozaresh dar yek charchoob harf mizanand. Lazem bood kasi ham az janebe didgaahe Israel niz dar in goftogooha sherkat dashteh bashad. Ta khanandeh dide jame'tari az in mozoo' daryaft konad.

-- sina ، Dec 31, 2008 در ساعت 06:28 PM

من برای نظرات تحلیلگر شما متاسفم . فکر می کنم هنوز لایه های کلیشه ای تفکر دائی جان ناپلئونی غرب ستیزی در ذهن شان وجود دارد و هنوز آمریکا را شر می دانند . به نظر من شما هم نمونه مسلمان های تروریست هستید . حماس کجا پیشنهاد صلح داده است که این دومیش باشد ؟ واقعا که متاسفم برای این به اصطلاح تحلیلگران .

-- آرش ، Dec 31, 2008 در ساعت 06:28 PM

اين افرادي كه باهاشون مصاحبه كردين همشون بسيجي بودن؟

-- حسين ، Dec 31, 2008 در ساعت 06:28 PM

معلوم است که مجرم اصلی فلسطینیها هستند که مدتها کشور اسرائیل را محاصره کردند و سپس شروع به بمباران و قتل عام اسرائیلیها کردند
فلسطینیها 60 سال است که به اسرائیل حمله میکنند زنان و کودکان اسرائیلی را میکشند و مردم مظلوم اسرائیل را تهدید میکنند و جوانان آنها را به زندان میاندازند
و البته جامعه جهانی نظاره گر این واقعه بوده است و مرتب به دنبال بهانه ای است که اسرائیل را متهم کند و مردم مظلوم اسرائیل حتی سلاح ندارند که از خود در مقابل فلسطینیها که با انواع سلاحهای متعارف یا غیر متعارف تجهیز شده اند دفاع کنند
مردم اسرائیل واقعا مظلوم هستند و شما هم تایید کنید که آنها مظلوم هستند و به کسانی که میخواهند موضوع را وارونه جلوه دهند نه بگویید و از مردم بخواهید نظر خود را بدهند که آیا آنها مظلوم هستند همین و همین و همین

-- عصبانی و تحت فشار ، Dec 31, 2008 در ساعت 06:28 PM

به این می گویند اخلاق حرفه ای.هر سه مصاحبه شونده به جهاد مقدس علیه اسرائیل مشغولند جناب دکتر محیط که ظاهرا هنوز فرق آتش بس و صلح را نمی داند حقیقتا تحلیلگر تواناییست خوب است این مصاحبه را برای اسرائیلیها بفرستید تا بفهمند که دولتشان علیرغم اینکه حماس خواهان صلح با اسراویل است راضی به صلح نمی شود.
نه وایسا ببینم برای صلح به رسمیت شناختن حق حیات طرف مقابل لازم است نه؟
ضمنا شما وقتی صدها راکت (راکت عزیرم نه دسته گل) ظرف چند روز میندازی رو سر طرف مقابل معنیش اینه که آتش بس رو قبول نداری قبوله؟

-- سعید قاسمی نژاد ، Dec 31, 2008 در ساعت 06:28 PM

ba nazare saye movafegham.hamas masoule in jenayat ast

-- omid ، Dec 31, 2008 در ساعت 06:28 PM

هر انسان آزاده‌‌ای در مقابل چنین هجمه‌‌ای که به غزه شده، نمی‌‌تواند بی‌‌طرف باشد......
این یک اقدام جنون‌‌آمیز است که توسط رژیم صهیونیستی انجام گرفته.........
كشتار در غزه = هولوكاست هزاره جديد

كودكان غزه چه گناهي كرده اند؟!

-- Gaza ، Dec 31, 2008 در ساعت 06:28 PM

تحلیل بی طرفانه و خوبی بود.
در پاسخ به سایه:
آیا شما حاضرید با دزدی که به خانه‌تان زده و خواهر و مادر و فرزندانتان را به قتل رسانده صلح کنید؟
آنهم صلحی که برایش هیچ تضمینی وجود ندارد.

-- علیرضا ، Jan 1, 2009 در ساعت 06:28 PM

واقعا" متاءسفم که بعضی ها به خاطر دل پری که از جمهوری اسلامی دارند از کشته شدن این همه انسان بی گناه که همه قدرت تبلیغاتی و میلیتاریستی جهان آن ها را مورد هجوم قرار داده ابراز شعف می کنند و با استفاده از کلمات رکیکی مثل "خودشونو جر دادن"(!)این اقدامات حیوانی را تاءیید می کنند. واقعا" اگر کسی ذره ای وجدان انسانی داشته باشد درک می کند سر نخ همه آشوب ها و جنگ ها- از یازده سپتامبر و وقایع افغانستان و طالبان و اسامه بن لادن بگیر تا هفتاد سال آدم کشی رژیم تئو کرات اسراییل- دست چه کسی است.

-- سارا ، Jan 1, 2009 در ساعت 06:28 PM

موضوع اسراییل و فلسطین
موضوع بسیار پیچیده ایست
کافیست شما روزنامه های 30 یا 35 سال پیش ایران را از آرشیو در آورید و از تشابه اخبار مربوط به منازعات اعراب
و فلسطینیان با اسراییل با منازعات زمان کنونی شگفت زده شویدآیا براستی باید باور کرد و پذیرفت که هیچ راه حل منطقی و پایدار برای ایجاد یک صلح عادلانه و آرامش در منطقه وجود نداشته؟! یا این که اصولا مافیای سیاست از هر دو طرف تمایلی به ختم واقعی ماجرا و منازعه نداردکشورهای منطقه از کشورهای عربی گرفته و ایران و اسراییل در درون کشورهایشان با بحرانهای متعدد اجتماعی و سیاسی و اقتصادی روبرو هستند علم سیاست بهترین دارو را برای چنین رژیمهایی وجود یک بحران خارجی میداند تا با توجه به آن بحران بحرانهای داخلی تحت الشعاع قرار گیرد
واقعیت اینست که در دنیا علیرغم شعارهای فراوانی که داده می شود و لی در نهایت این زبان زور و قدرت است که هنوز حرف اول را میزند وقتی صدام حسین با قلدری و زور خوزستان ایران و نواحی دیگری را در ایران اشغال کرد و حتی اعلام کرد که خرمشهر یک بندر متعلق به عراق است که محمره نام دارد و بر دیوارهای مخروبه خرمشهر عراقیها به زبان عربی نوشته بودند که "ما آمده ایم که بمانیم" و قصد اشغال دائمی خوزستان و شاید ایران را داشتند در کدام کشور عربی تظاهرات بر علیه صدام و اشغال ایران انجام شد؟!کدام فلسطینی از موشکباران و بمباران زنان و کودکان ایران و تهران و له شدن و کشته شدن آنها در زیر آوار اعلام عزای عمومی کرد؟ جز این که در عزای صدام تابوت سمبلیک برایش درست کردند و در رام اله و غزه برایش به سوگواری پرداختند؟و به شخصه در اروپا دیدم که همین عربها از صدام به عنوان شهید یاد می کنند
ایجاد یک کشور فدرالی در منطقه اسراییل و فلسطین که در آن مردم مذاهب مختلف در کنار یکدیگر مانند خیلی از کشورهای دیگر دنیا زندگی کنند کار زیاد سختی نیست اما این به صلاح رژیمهایی مانند ایران و اسراییل نیست چرا که حاکمیت آنها با تدام بحران گره خورده است.

-- بدون نام ، Jan 2, 2009 در ساعت 06:28 PM

من شدیدا به شما اعتراض دارم. آیا این موضوع در این حد در سطح جهان حل شده است که هیچ تحلیلگر آگاه و بی طرفی وجود نداشته که حماس را مسبب بماند؟؟
کامنت من به هیچ وجه به منزله دفاع از حملات اسراییل نیست و این عمل رو قابل توجیه نمی دونم، اما نظرات تحلیل گران شما خصوصا آقای محیط جوری بود که تعجب نمی کردم اگر می خوندم که ایشان رهیر ایران رو هم یک مدافع صلح جهانی می دونند!
چیزی که می خوام تاکید کنم اینه که من هیچ مشکلی ندارم با اینکه شما حتی یک مصاحبه مفصلتر با ایشان یا هر مدافع دیگر اقدامات حماس انجام می دادید، اما حداقل می توانستید عنوان مطلب رو به "نظرات تنی چند از مخالفان اقدامات اسراییل" تغییر بدید.

-- ن ، Jan 2, 2009 در ساعت 06:28 PM

جنگ فلسطین و اسرائیل همانقدر به ما مربوط است که جنگ بین تبت و چین !

تا کی باید مشگلات خودمان را رها کرده و به مشگلات دیگران فضولی کنیم؟

به امید رهایی مردم از تعصبات قومی ، نژادی ، فرهنگی و دینی !

-- یک نفر ، Jan 2, 2009 در ساعت 06:28 PM

تا زمانیکه ما این کارشناسان و محققان اسلامی را داریم، نباید منتظر پیشرفتی در کشور ایران باشیم. بی طرف بودن، اولین درسی است که یک محقق باید یاد بگیرد. این آقایان نه کارشناس هستند و نه محقق! خیابانی

-- Khiyabani ، Jan 2, 2009 در ساعت 06:28 PM

چرا نظر مرا چاپ نکرده اید؟!.
داوید /تنه نزن

-- داوید ، Jan 4, 2009 در ساعت 06:28 PM

آيا مي دانيد پس از اعدام صدام حسین ، حماس و هواداران آن، این اعدام را محکوم کرده و برای او در شهرهای فلسطینی خیمه عزا به پا کردند?
خجالت بكشيد

-- داوود ، Jan 10, 2009 در ساعت 06:28 PM

مشكل جمهوري اسلامي ارضاي مرض يهودي ستيزي خود است نه نجات ملت فلسطين چون كسي كه با تجهيز حماس و حمله به اسراييل باعث جنگ و مرگ ملت فلسطين شد ايران است

-- داوود ، Jan 10, 2009 در ساعت 06:28 PM

اين را هر كسي مي داند كه سال قبل شايع شد در حاليكه مسولين دولتي مردم ايران رو براي كمك جاني و مالي همه جوره تحريك مي كنند مجروحين فلسطيني از پذيرش خون ايرانيان بدليل شيعه بودن خودداري مي كنند.

شما كه مي دونيد منم كه مي دونم چرا رك نميگيد هدف ما نابودي اسراييل به قيمت نابودي فلسطينه؟

-- اكبر ، Jan 10, 2009 در ساعت 06:28 PM

مرض يهودي ستيزي قديمي ترين مرض مسلمانان بعد از توهم نجات يافتگي و نجات دادن جهان است .اين مرض با فرستادن موشك براي حماس و موشكباران اسراييل و در نتيجه حمله اسراييل و كشتار مسلمانان تسكين نخواهد يافت زيرا چنان احمقيم كه نيم دانيم به ازاي هر يهودي صد مسلمان كشته خواهد شد.بيست كشور عربي در برابر جنگ اسراييل و حماس سكوت كرده اند اما ايران انان را بي غيرت مي داند زيرا آنان اينقدر احمق نيستند كه ندانند ايران اتش بيار معركه حماس است و مسئول غير مستقيم كشتار مسلمانان به وسيله مسلح كردن حماس از پول نفت خود ايران است.


-- علی ، Jan 10, 2009 در ساعت 06:28 PM

باسلام.من یک مسلمانم.نگاهی جزئی به نظرات کارشناسان انداختم وتعدادی ازنظرات داده شده توسط مردم راهم خواندم.من متاسفم که دراین قرن،هنوزافرادی بااین دیدگاههای متعصبانه واشتباه وجوددارند؛وبیشترمتاسفم که درآغازقرن21 هنوزافرادی تااین حدبی اطلاع ازدین وروندحرکت جهان درهمه زمینه هاوجوددارندوبه خود اجازه اظهار نظرهم میدهند..کوتاه سخن اینکه:کسانی که معتدنددراین منازعهءخون آلود ونابرابرحق بااسراییل است یقینا نه ازدین چیزی میدانندونه ازدنیا.وبنده بعنوان برادر کوچکتر توصیه میکنم بخاطرخودشان هم که شده یک بازنگری دردین ودینداری خود بکنند؛چراکه این اظهارنظرهایقینابه پایشان نوشته خواهد شد ودرروزرستاخیزبایدجوابگوباشندواین اظهارنظرهامسیرشان رابسوی بهشت یاجهنم مشخص خواهدکرد.درپایان متذکرشوم که مطالبی که نوشتم نظرشخصی بنده بدون هیچ غرض ورزی سیاسی یا...بودوفقط حرف دین راگفتم.

-- مجتبی ، Jan 15, 2009 در ساعت 06:28 PM

باسلام.من یک مسلمانم.نگاهی جزئی به نظرات کارشناسان انداختم وتعدادی ازنظرات داده شده توسط مردم راهم خواندم.من متاسفم که دراین قرن،هنوزافرادی بااین دیدگاههای متعصبانه واشتباه وجوددارند؛وبیشترمتاسفم که درآغازقرن21 هنوزافرادی تااین حدبی اطلاع ازدین وروندحرکت جهان درهمه زمینه هاوجوددارندوبه خود اجازه اظهار نظرهم میدهند..کوتاه سخن اینکه:کسانی که معتدنددراین منازعهءخون آلود ونابرابرحق بااسراییل است یقینا نه ازدین چیزی میدانندونه ازدنیا.وبنده بعنوان برادر کوچکتر توصیه میکنم بخاطرخودشان هم که شده یک بازنگری دردین ودینداری خود بکنند؛چراکه این اظهارنظرهایقینابه پایشان نوشته خواهد شد ودرروزرستاخیزبایدجوابگوباشندواین اظهارنظرهامسیرشان رابسوی بهشت یاجهنم مشخص خواهدکرد.درپایان متذکرشوم که مطالبی که نوشتم نظرشخصی بنده بدون هیچ غرض ورزی سیاسی یا...بودوفقط حرف دین راگفتم.

-- مجتبی ، Jan 15, 2009 در ساعت 06:28 PM