خانه > سی سال حقوق بشر > گفتوگو > فقه و چالشهای پیش رو | |||
فقه و چالشهای پیش روسراجالدین میردامادیseraj.mirdamadi@radiozamaneh.comدومین کنفرانس «شورای جهانی فقه اسلامی» روز پنجشنبه، دوازدهم مارس در شهر استامبول ترکیه، با حضور جمعی از فقهای کشورهای مختلف، کار خود را آغاز کرد. در این زمینه گفتوگوی کوتاهی کردهام با آیتالله سید ابوالقاسم دیباجی، دبیرکل این شورا.
عنوان کلی این سمینار و موضوعاتی که مدعوین حول آن به بحث و تصمیمگیری میپردازند، چیست؟ عنوان کلی کنفرانس «فقه و چالشهای پیش رو» (یا چالشهای عصرما) است. اولین موضوعی که بحث میکنیم و اولین محور، عبارت است از مسالهی وطن و ملیگرایی، که از نظر اسلامی، معنی وطن و مواطنه چیست؟ حدود آن چیست؟ و ضوابط آن از نظر شرعی و فقهیی، چه خواهد بود؟ میدانید که امروز میلیونها مسلمان در دنیا، تابعیتهای دیگری گرفتهاند. آیا میتوانیم بگوییم آنان جزو آن کشور حساب میشوند؟ التزاماتی که در آن کشور دارند، چیست؟ این یک موضوع است. به طور طبیعی، میدانیم وطن، رابطهای است بین انسان، هر انسانی، و آنجایی که به دنیا میآید، رشد میکند و علائقی که در آنجا دارد. این موضوع اول است.
موضوع دوم، دمکراسی در فقه اسلامی است. دمکراسی اساسا برای یک انسان، از دیدگاه فقه و مسائل فقهی چیست؟ موضوع سوم، عبارت است از مسالهی حقوق خانمها. حقوق زن بسیار مسالهی مهمی است. به این دلیل که ما نباید انکار کنیم، بیش از نصف جمعیت دنیا را خانمها تشکیل میدهند. اگر فرض کنید، آنان یک روز دست از کار بکشند ـ امروز دنیا تبدیل به یک دهکده شده ـ خیلی از چیزها، اصلا مختل خواهد شد. این یک واقعیت است. ما با چه دیدگاه جدید و با چه اندیشهی جدیدی راجع به زن و شخصیت زن، برخورد میکنیم. موضوع چهارم، فقه بین گذشته و اصالت فقه و فقه سنتی ومبادء فقهی و بین حوادثی که امروز در دنیا بهوجود میآید. یعنی، اساساً فقه باید بررسی شود بین گذشته و الان که با حوادثی که روبرو میشود، با چالشهایی که بهوجود میآید، فقه چگونه میخواهد برخورد کند. یک نمونهی آن، همین اهانت به رسول خدا بود. خُب، اینجا اندیشهها مختلف بود. گروهی میگفتند، بهطور کلی قطع رابطه شود. گروه دوم میگفتند، از نظر اقتصادی قطع رابطه کنیم. گروه دیگری میگفتند، برخورد فرهنگی با اینها بشود. چه موضعی را باید اساساً در برابر حوادثی اینگونه که به عنوان مثال عرض کردم، پیش میآید، گرفت. ما باید چه برخوردی داشته باشیم که دوگانگی نباشد. امروز در دنیا بیش از هفت میلیارد انسان زندگی میکند. ما مسلمانها، یک پنجم آنها هستیم. نمیتوانیم دور آنها را یک دایره بکشیم و خودمان را در یک زاویه قرار بدهیم و توجهی به این مسایل نداشته باشیم. بدون تردید، باید فقه برای این مساله، راهی پیدا کند و ما فکر کردیم، اولین راه این است که اختلافات بین خودمان را حل کنیم. به همین دلیل، مذهبهای مختلف، اندیشههای مختلف الان اینجا حضور دارند. بعد از آن، بتوانیم با غرب رابطهی جدیدی آغاز کنیم و ذهنیت جدیدی از اسلام، به آنها بدهیم.
از چه کشورهایی در این سمینار شرکت کردهاند؟ نزدیک به چهل کشور در این سمینار شرکت کردهاند. از خیلی از کشورهای اروپایی، و کشورهای عربی، شرکت کردهاند. آیا این جمع این قابلیت را دارد که در خصوص مسائل مهمی، مثل سنگسار، قطع دست و سایر مجازاتهای خشن در احکام حدود اسلامی هم تصمیمگیری کند و یا تجدید نظری را به عمل بیاورد؟ بله، بدون تردید. تجدیدنظر و رأی دادن، شأن اندیشمندان اسلامی و فقهای اسلامی است و بدون تردید این صلاحیت را دارند. اگر هم بنا باشد یا فرصتی پیش بیاید یا مناسبتی باشد، بدون تردید در این زمینه، تجدید نظر میکنند و نظرشان را خواهند گفت. |
نظرهای خوانندگان
هیچ مذهبی نمی تواند خود را با دموکراسی همگون و همساز کند . زیرا دین و مذهب دارای چهارچوب است که خود را منشاء الهی می داند و دستورات الهی هم تغییر پذیر نیست . اینکه امکان دموکراسی و دین و امثالهم مطرح می شود فقط فریب است . زیرا هیچ قرابتی بین دموکراسی و دین و مذهب امکان پذیر نیست زیرا دموکراسی با مدرنیسم همگام است و در هر سال ممکن است در رابطه با آسایش مردم هزاران تصمیم و قانون جدید تصویب کند . که ممکن است با دین و مذهب هم مغایرت داشته باشد اما دموکراسی از نیاز زندگی مردم دستور می گیرد و زندگی هر نسلی هم با نسل دیگر متفاوت است . به همین دلیل تنها با جدا شدن سیاست و دین است که انسان می تواند به سمت زندگی دموکراتیک پیش برود . امروز آیت اللهی حرفی می زند و فردا یکی دیگر یک چیز دیگر . اکثریت مردم اختیار و سرنوشتشان خودشان را نمی توانند به دست چند نفر انگشت شمار بدهند که آنها تصمیم بگیرند دموکراسی یعنی همینکه که این چند نفر نتوانند سرنوشت جامعه را بدست افکار خودشان بگیرند . و این افراد انگشت شمار هم سعی دارند نه تنها در ممالک خودشان بلکه می خواهند سرنوشت کل دنیا را بدست بگیرند . همینکه این آیت الله بخودش اجازه می دهد که بگوید ما فقه باید جواب بدهد خودش یعنی ضد دموکراسی .
-- farhad ، Mar 25, 2009