خانه > جمعه > آهنگ زمانه > «ملکوت»، پر از صدای زن است | |||
«ملکوت»، پر از صدای زن استمحمود خوشنامموسیقیدانان جوان، به ویژه آنان که در زمینههای مدرن کار میکنند، همیشه در همه جای دنیا از حمایتهای مالی و معنوی سازمانهای فرهنگی کشور خود بهرهمند میشوند و به یاری آنها است که راه برونمرز نیز پیدا میکنند.
در ایران پیش از انقلاب نیز کمابیش، همین روند برقرار بود. ولی پس از انقلاب همهی این راه و روشهای فرهنگی از دستور کار دولت بیرون رفت. حتا هنرجویانی که پیش از انقلاب در برون مرز، با یاری مالی دولت، به تحصیل و مطالعه مشغول بودند، سرگردان به امان خدا رها شدند. با وجود این، جوانان با همت و پشتکار نه تنها توانستند تحصیلات خود را به پایان ببرند که حتا آفریدههایشان به وسیلهی ارکسترها و یا در تالارهای شهرهای اروپا و امریکا به اجرا در میآید و مورد تحسین ناقدان قرار میگیرد. نادر مشایخی یکی از آنها است که مقیم شهر فرانکفورت در آلمان است. او در سالهای اخیر، برای مدتی، ارکستر سمفونیک تهران را نیز رهبری کرده است.
نادر مشایخی در سال ۱۳۳۷، در تهران زاده شده، تحصیلات اولیهی خود را در هنرستان عالی موسیقی، در رشتهی پیانو و هارمونی، به پایان برده و در سال ۱۳۵۷، برای ادامهی تحصیل، رهسپار وین شده است. در دورهی نه سالهی مدرسهی عالی موسیقی وین، آهنگسازی، رهبری ارکستر و فوت و فنهای موسیقی الکترو آکوستیک را آموخته است. مشایخی، بلافاصله پس از به پایان بردن تحصیل، در سازمان رادیو تلویزیون اتریش، به کار مشغول شده و در سال ۱۳۶۸ یک گروه ویژهی موسیقی، به نام «آنسامبل قرن بیست و یکم» بنیاد کرده است. مشایخی با موفقیت، توانسته موسیقی معاصر اتریش را در رهبریهای خود، با موسیقی دورهها و سرزمینهای دیگر، رودررو سازد و از این راه، رابطهی کشف نشدهی میان آنها را آشکار سازد. از جمله، او در «کنسرت هاوس وین»، آثاری از مدرنهای اروپایی را با کارهایی از خودش، همراه با آهنگهایی از درویش خان، آهنگساز سنتی صد سال پیش ایران، به اجرا درآورده است. مشغلهی مهم دیگر مشایخی، کار با ویدئو و کامپیوتر است. با کمک این وسایل، او ترکیبات بیشمار صوتی و تصویری به وجود میآورد. مهمترین کار چند رسانهای او، اپرایی با عنوان «ملکوت» است که بر روی داستانی از بهرام صادقی شکل گرفته و برای نخستین بار در سال ۱۳۷۶، در محدودهی جشنوارهی هنرهای مدرن وین، به روی صحنه رفته است. نادر مشایخی در سالهای اخیر، همیشه خواسته است اپرای ملکوت را به تهران و به روی صحنهی تالار رودکی ببرد. ولی میسر نشده است. به یک دلیل خیلی ساده؛ ملکوت پر از صدای زن است و شنیدن صدای زن در ایران قرن بیست و یکم، هنوز از گناهان کبیره به شمار میرود. |
لینکدونی
آخرین مطالب
موضوعات
آرشیو ماهانه
|
نظرهای خوانندگان
Bandeh be onvane yek IRANI vaghean moteasefam.Kheyli heyf shod
-- ali ، Aug 15, 2009