تاریخ انتشار: ۸ آذر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
از تصنیف تا ترانه ـ قسمت هفتم

کلنل موسیقی سنتی ایران

محمود خوشنام

گفتیم از سرآغاز قرن جاری خورشیدی، دو جریان تازه در جامعه‌ی موسیقی ایران پدید آمد.

Download it Here!

جریان اول را که به موسیقی عامیانه مربوط می‌شد بررسی کردیم. حالا به جریان دوم رسیده‌ایم که با توجه به شیوه‌های علمی، نوآوری‌هایی را در موسیقی سنتی مطرح می‌کرد.

مدرسه‌ی موسیقی وزیری مهم‌ترین پایگاه پرورش این جریان بود. و اما تاثیر این جریان در تصنیف‌سازی آن بود که خط سیر ملودی‌‌ها را تغییر می‌داد، ریتم‌های تازه را به کار می‌گرفت و تنوع بیشتری به پاسخ‌گویی‌های ارکستر می‌بخشید.


علی‌نقی‌ وزیری معروف به «کلنل»

علی‌نقی‌ وزیری معروف به «کلنل» از بانیان اصلی این جریان تازه بود که خوشبختانه علاوه بر دانش گسترده، دستی توانا در ساختن تصنیف داشت و می‌توانست روش‌‌های پیشنهادی خود را در آن پیاده کند.

وزیری با ابداعات و آهنگ‌‌نویسی خود، تبدیل به الگویی برای همه‌ی هنرجویان مدرسه‌ی موسیقی شد که پس از او کار تصنیف‌سازی‌ها‌ی نوآورانه را ادامه دادند و هر روز بر ارزش و غنای آن افزودند.

در واقع او بانی مکتبی شد که تا زمان ما همچنان فعال باقی مانده است. تصنیف‌ها‌ی اولیه‌ی وزیری را پسر‌عموی او، عبدالعلی وزیری و روح‌انگیز خوانده‌اند.

چند تا از آن‌ها را بعدها غلامحسین‌ بنان که خود از پرورش‌یافتگان مکتب وزیری بود، بازخوانی کرده است.

در میان این بازخوانی‌ها، تصنیف «خریدار تو» که با شعری از سعدی پیوند خورده است جایی ویژه دارد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

ba arz salam

Marhom vaziiri yek arteshi sarhang artesh bod va molaghab be kolonel nabod balke kololel artesh bod.

-- fereydoon ، Nov 28, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)