تاریخ انتشار: ۱ آذر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
از تصنیف تا ترانه ـ قسمت ششم

تابلو‌‌موزیکال‌های جامعه باربد

محمود خوشنام

دربرنامه‌ی پیشین از جواد بدیع‌زاده به عنوان یکی از مروجان اولیه‌ی تصنیف‌های عامیانه یاد کردیم.

Download it Here!

اینک نوبت به اسماعیل مهرتاش رسیده است که او نیز جدا از تصنیف‌ها‌ی معمول به ساخت و پرداخت قطعات کوچه و بازاری هم علاقه نشان می‌داد.

مهرتاش را علاوه بر این‌ها باید از مبتکران موسیقی صحنه‌ای در ایران به شمار آورد.


اسماعیل مهرتاش / عکس: ایران‌دیدار

در «جامعه‌ی‌ باربد» که خود بنیاد کرده بود، این‌گونه آثار را که ترکیبی از تئاتر و موسیقی بود، زیر عنوان «درام‌‌موزیکال» یا «تابلو‌‌موزیکال» به اجرا در‌می‌آورد.

بسیاری از خوانندگان مشهور بعدی مثل ملوک‌ ضرابی، مرضیه، شهیدی و شجریان از کلاس‌های او بهره گرفتند.

«بزم سعدی» از تابلو‌موزیکال‌های اوست که با تکیه بر مقدمه‌ی گلستان ساخته شده است.

اما همان‌طور که اشاره کردیم پرداختن به موسیقی عامیانه و کوچه‌بازاری نیز از مشغولیات مورد علاقه‌ی مهرتاش بود.


استاد مهرتاش به همراه پسرخوانده اش (‌سمت چپ) و فرزند پسرخوانده اش (‌سمت راست‌) / عکس: ایران‌دیدار

به گفته‌ی او، تاریخ واقعی موسیقی هر کشوری را باید از زبان مردم عامی آن شنید.

بدیع‌زاده در خاطرات خود، مهرتاش را عاشق فرهنگ مردمی ایران معرفی می‌کند و می‌گوید تشویق‌های مهرتاش سبب شد که او نیز تصنیف‌های عامیانه بخواند.

اکرم بنایی از خوانندگان پاپ سال‌های پیش از انقلاب، یکی از تصنیف‌های عامیانه‌ی مهرتاش «یکی‌ یه پول خروس» را بازخوانی کرده است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)