خانه > جمعه > دیسکو زمانه > بررسی تطبیقی اشعار شهرام شبپره و آراء دکارت | |||
بررسی تطبیقی اشعار شهرام شبپره و آراء دکارتفواد صمیمیfoad@radiozamaneh.comاین هفته در دیسکو زمانه بیخیال ساسی مانکن می شویم و میزنیم در خط لئونارد کوهن، محمد نوری و سایر رفقا.
دامون بخش قروقمبیلی دیسکوی این هفته را اداره میکند تا اکمار (جمع کمرها) شما را به تحرک وادارد. او این عمل زشت را با آخرین آهنگ شهرام شبپره به منصهی ظهور میرساند. اما در دیسکوی این هفته باید برای ما کامنت بگذارید و شباهتهای اصلی اشعار شهرام شبپره با آرا و اندیشههای دکارت را برایمان بنویسید.
بهترین کامنتها را در برنامهی بعدی میخوانیم و چند ثانیهای قربان صدقهی کامنتگذار میرویم. حکایتی از یونان باستان: خدایان پیش خدای خدایان زئوس رفتند و گفتند: ای زئوس پدر ما؛ کنون چه کنیم؟ زئوس اندکی اندیشید و گفت: دیسکو زمانه را دانلود کنید و بترکونید! |
لینکدونی
آخرین مطالب
موضوعات
آرشیو ماهانه
|
نظرهای خوانندگان
زیر عکس شهرامشبپره اشتباهی زدید دکارت. لطفا تصحیح کنید!
-- محمد ، Oct 31, 2008دکارت گفت من شک میکنم ،برات میمیرم
شهرام گفت قربونت میشم من، پس هستم
چنانکه مشاهده میفرمایید، فیلسوف اولی "من" را در آغاز جمله آورده، دومی در پایان. متفکر اولی میمیرد، دومی هست...حالا شهرام اولیه یا دکارت؟ شما بفرمایید
-- پیپو ، Oct 31, 2008شهرام گفت : "بیا بریم کوچۀ بالا"
این جمله نقطۀ تقابل فلسفه غرب و شرق است، دکارت غلط کرده همچین افکار متعالی داشته باشد..
-- مولوی ، Oct 31, 2008بواقع رنه اگر امروز بود شاگرد اول کلاسشون بود
-- کوهیار ، Nov 1, 2008ولی رفوزه میشد
در اون لحظه میفرمود:
پدر فلسفه بسوزه بسوزه بسوزه
که نری یه وق ازم دور شی
واویلا واویلا
-- محمود ، Nov 1, 2008مگه شهرام شب پره هم فكر ميكنه ؟ پس واويلا واويلا واويلا واويلا
به نظرم بسیار مطلب ساده انگارانه و سخیفی (معنیش چی میشه اونوقت؟) بود. بررسی اشعار شهرام شب پره کار ِ خردانی ( خ را با ضمه قرائت بفرماید) همچون شما نیست. اما چون گفتید شاید من مجالی هرچند کوتاه پیدا کنم و به این موضوع بپردازم تا ان مجال شما دعا بفرماید
-- مژده ، Nov 1, 2008گاهی آدمها رو دست کم می گیریم ولی باور کنید در بعضی از آهنگها و ترانه هایی که به قول بعضی از ایرونی های عزیز در پیت هستند
-- بدون نام ، Nov 1, 2008گاهی چنان حرف دلم را در کلمات و اشعار ساده آنها میبینم که می بینم حتی
عمیق ترین شهرها و ترانه ها قادر به بیان آنها به آن راحتی و سادگی نبوده اند.
آهنگ: ای یار قشنگ مو بلند مشکی پوشم/با لنگه ابرو هات شرق شرق نزنی تو گوشم!
-- حاجی جفرسون ، Nov 1, 2008سئوال: آیا دکارت شیش و هشت بلد بوده و فکر می کرده و گفته: من منم.من منم. من همیشه من منم. اگه اگه سوختم اگه ساختم اگه باختم منه همیشه من منم!
دکارت گفت: من فکر میکنم پس من هستم
-- iَAl ، Nov 1, 2008شهرام گفت: من اگه فکر کنم که نیستم.
میگید نه: ای قشنگ تر از پریا تنها تو کوچه نریا
بچه های محل دزدن عشق منو میدزدن!!
اگر از دیدگاه دکارتی نگاه کنیم باید ببینیم منظور شهرام از نریا در انتهای: تنها تو کوچه نریا- این بوده که معشوق ایشان نر بوده است: یعنی نریا یعنی ای نر یا اینکه نروی یعنی ورود نکنی.
به قاعده اگر معشوق ایشان نر باشد احتمال ربوده شدن ایشان توسط بچه های محل کمتر خواهد شد مگر اینکه بچه های محل یا هم جنس باز باشند یا اینکه دخترهای محل معشوق نر را بدزدند.
ادامه دارد.....
«زمانه» ي بدون «جامي» را نميخواهيم!
-- Hans Lucas ، Nov 1, 2008بنده تصور می نمایم که در منظومه ی ِافکار، آثار و آرای ِاستاد شهرام فرزند ِ بَزومند ِجناب سرهنگ شب پره ، اساسن ، اندیشه هایی ناب و ازلی به چشم می خورند ؛ به گونه یی که فیلسوفانی بیگانه و اهل ِفرنگ تصمیم گرفتند که این اندیشه ها را بدون رعایت ِ حق ِ مولف از شهرام ، کپی کنند . از جمله ی ِ این ها می شود به دزد بودن ِ بچه های ِ محل در شعر ِ سبز و آفتابی ی ِ " ای قشنگ تر از پریا ..." اشاره کرد ، که علاوه بر دکارت ، فوکو و برگسون ، گارسیا لورکا هم در اشعار اش از آن ها بهره جُسته بدون ِ آن که اشاره ای به شهرام کند ؛ مرحوم شاملو هم به تبع ِ لورکا ، از این در شعر ِ "پریا " استفاده کرده و گمان می برده که این از لورکا ست و نمی دانسته منشأ ِ ایرانی دارد !
-- رحمان ِ حسینی ، Nov 1, 2008دقت کردی هر کاریش کنی باز خودتو میسرانی !! سمت ساسی مانکن !!! با آهنگاتون حال کردیم ... سر فرصت هم راجع به اندیشه های دکارت صحبت خواهیم کرد ( الان در این مقال نمی گنجد ! )...
-- سپیده ، Nov 1, 2008چی میشد از این آهنگای لایتتون به ما هم فیضی میرسوندید ؟!؟!
بابا سوپرایززززز...
حالا هی شهرام عزیز من رو..
-- بدون نام ، Nov 2, 2008مسخره کنید..دارم الان به آهنگی که با شراره خونده گوش می کنم.. چقدر زیبا این دو خواننده بی وفایی را در این آهنگ به تصویر ذهن می کشند..مخصوصا اونجایی که شهرام عزیز در این ترانه در جواب شراره که میگه
"گفتی میمونی همیشه پیشم "رندانه(البته رندی نامردا رو میخواد نشون بده) جواب میده..من بودم؟! شهرام سادگیتو عشقه..خوب شد رفتی تا اون زلالی و سادگیتو حفظ کنی و گرنه الان مثل ماها
رپ گوش می دادیو هفت خط که چه عرض کنم هزار خط شده بودی.
شهرام به طرز عمیقی تحت تاثیر عقل گرایی دکارت قرار داشت و از این رو مخالفت خود را با جریانهای تجربه گرا در لوای پست مدرنیسم و از دریچه هجویات برای عامه بیان نمود. آنجا که استاد میفرماید:
-- shimo ، Nov 2, 2008"دلم شیشه دلت سنگه واسه سنگه دلم تنگه"
بر ناتوانی ضمنی دریافت درونی در دریافت حقیقت محض و سرگشتگی افکار حاصل از تجربه گرایی در زندگی مدرن صحه میگذارد.
در فراز دیگری از کارهای استاد میشنویم:
"واسه یک دی یه دل بر بسه؛ اگه دو تا بشه یکیش هوسه اگه دو سه بشه دنیا قفسه"
در این شعر خودخواهی انسان تجربه گرا را در تعدد زوجات در مرحله گذار از سنت به مدرنیسم به چالش کشیده و تجربه گرایی افراطی را منتهی به زندانی شدن در دنیای تجربی میداند و در نهایت ذکر میکند:
"اگه سه چار بشه که دیگه هوا پسه"
دریافت عقلی و استدلال استتنتاجی را مقدم بر خواص ذاتی اشیا دانسته تا آنجا که میگوید:
"گل اگه باشی سنبلی پرنده باشی بلبلی"
شهرام بازگشت انسان به طبیعت را از دریچه مدرنیسم و عقلانیت به فاجعه قرن و سرگستگی اگزیستانسیالیستی تاویل میکند و میگوید:
"آفتاب نشی باز بری زیر ابرا مروارید نشی بری ته دریا رودخونه نشی بری قاطی سیلا اگه اینجوری بشه واویلا"
وی تا آنجا پیش رفته که با زیرکی خاصی نظام آموزشی مدرن را از دریچه عقل به چالش میکشد و سیستم آموزشی را ناکارآمد و ریاکار توصیف میکند و میگوید:
"خانوم معلم اجازه هست؟ من که شاگرد اولم چرا آخر کلاس پیش این تنبلا نشستم؟"
او در ویدئوی برات میمیرم باورهای مذهبی را با برداشتن حجاب یک راهبه منسوخ توصیف میکند و انسان را به فراعقل گرایی در زندگی مدرن دعوت میکند و عاقبت تلخ پرولتاریا را در سیستم کاپیتالیسم به تصویر میکشد و در نهایت به خاطر سمپاتی در دوران جوانی با ماکیاولی بر فرضیه مردن در راه هدف مهر تائید گذاشته و میگوید:
"برات میمیرم"
eyyyy valllll aghaa terekooondi shahramo kanto falsafe ro ba ham ... maloome ba hooooshiiiiya
-- hooseein ، Jan 1, 2009