تاریخ انتشار: ۵ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
شبانه، قسمت ۶۲

شانکار، موسیقی‌دان شرقی که آوازه‌ی جهانی یافت

محمود خوشنام

راوی شانکار، موسیقی‌دان برجسته هندی، از نادر‌ موسیقی‌دانان شرقی است که آوازه‌ی جهانی یافته است.

Download it Here!

او که در سال ۱۹۲۰ متولد شده است، در سال ۱۹۴۹ ارکستر بزرگ ملی هندوستان را بنیاد کرده، در ۱۹۶۲ مدرسه موسیقی بمبئی را برپا ساخته و در ۱۹۶۷ کانونی برای معرفی موسیقی هند در لس‌آنجلس پدید آورده است.

راوی‌ شانکار، در سفرهای بی‌شماری که در سراسر جهان داشته، با برگزاری کنسرت‌های گوناگون، جهانیان را با جاذبه‌های موسیقی هند و شیوه سیتارنوازی خود آشنا ساخته است.


راوی شانکار، موسیقی‌دان برجسته هندی (عکس: britannica)

در این میان آنچه بر شهرت او افزوده، همکاری نزدیک‌اش با ویولن‌نواز فقید «یهودی منوهین» است که تا آخرین سال‌های عمر، پروژه‌ای را با عنوان «دیدار موسیقی شرق و غرب» دنبال می‌کرد.

پس از «یهودی منوهین»، شاگردان او نیز پروژه را تعقیب کردند و همچنان نواخته‌ها یا ساخته‌های رابی شانکار و دیگر استادان موسیقی هند را در برنامه‌های خود می‌گنجاندند.

از جمله‌ی آن‌ها دانیل هوپ، ویولن‌نواز انگلیسی است که در اجراهای خود همنوازی با نوازندگان هندی را نیز جای می‌دهد. در این برنامه به قطعه‌ای از ساخته‌های راوی شانکار با همراهی ویولن دانیل هوپ گوش می‌کنیم.


راوی شانکار (عکس:britannica)

پژمان اکبرزاده، موسیقی‌دان جوان ایرانی و همکار ما در رادیو زمانه، در دومین کنسرت پیانو خود که در شهر کلن آلمان برگزار شد.

قطعه بی‌کلامی را از مجتبا کسروی با عنوان اورتور شوشتری بازنواخت، و آهنگ‌ساز از دست رفته را از گمنامی به‌در آورد.


اورتور کسروی اگرچه در مایه نرم و ضریبی چون شوشتری ساخته شده، رنگ و بوی حماسی نیز دارد.

و نشان می‌دهد که می‌شود در همه‌ی مایه‌های موسیقی سنتی، هرگونه که می‌خواهیم، عمل کنیم. فقط باید توان عمل کردن داشته باشیم.

شوشتری کسروی، با حس و حالی که پژمان در تنظیم و اجرا به آن داده است، شنیدنی‌تر شده است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)