تاریخ انتشار: ۶ دی ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
ديسکو زمانه

پارتی‌های زيرزمينی در تهران

داریوش رجبیان

Download it Here!

یک خبر خوش برای شما دارم که امشب در دیسکو زمانه تنها گرداننده نیستم و برنامه جديد «هزار تو» را در ترکیب دیسکو زمانه داريم که در حال تودرتو شدن است. مجری آن هم تر و تازه، شیک و پیک و بچه‌ تهران است. فوأد، که بعداً با تعریف ماجراهای هزار توی تهرانی محفل ما را گرم‌تر می‌کند.

خبرهای خوش و ناخوش هم دارم. از ناخوشش آغاز می‌کنم، چون ممکن است تا پايان فراموشش کنيد.

چند روزی بود که ما به خیال آن بوديم که در ماه ژانویه از نمایشگاهی از آثار روسیه قبل از انقلاب 1917 در لندن بازدید کنیم و درباره آن برای شما گزارش دهیم. قرار بود این نمایشگاه با عنوان «از روسیه» در لندن برگزار شود و در و دیوار ایستگاه‌های متروی لندن و خیابان‌ها، پوسترهای چشم‌ربای قشنگی به همین مناسبت نصب شود.

اما روز پنج‌شنبه خبر رسید که روسیه این نمایشگاه را لغو کرده است چون روس‌ها نگران هستند که ممکن است برخی از این آثار را بریتانیا به مسکو برنگرداند. نمی‌دانم چه طور بریتانیایی‌ها قادر به غصب آن آثار خواهند بود. به هر حال، روس‌ها می‌گویند تا زمانی که بریتانیا در مورد بازپس دادن آثار این نمایشگاه ضمانت صد درصد نوشتاری ندهد، نمایشگاه برگزار نخواهد شد. وزیر فرهنگ بریتانیا هم گفت که تلاش می‌کنند این ضمانت را به روسیه بدهند.

این نمایشگاه که شامل آثار نقاش‌های روس و فرانسوی سده 19 میلادی است، متعلق به موزه‌های مسکو و سن‌پترزبورگ است و هم اکنون در شهر دوسلدورف آلمان در معرض عموم قرار دارد. ظاهراً میانه آلمانی ها با روس‌ها بهتر است. حتماً باید به این موضوع فرهنگی هم لعاب سیاسی می‌دادند.


با توجه به اینکه یک جور پیوند تاریخی با کریسمس و شب یلدا، درازترین شب سال وجود دارد، فکر می‌کنم امشب خیلی ضایع می‌شود اگر به تهران نرویم. دوست دارم ببینیم که در طولانی‌ترين شب سال بچه‌ها در تهران چه‌ کار می‌کنند و کجا می‌روند. فوأد در هزار تو، برنامه جدیدی که در ترکيب ديسکو زمانه داريم، به موضوع چگونگی برگزاری پارتی‌های جوانان تهران پرداخته است.

هزار تو
فؤاد: پنج‌شنبه‌ها بعدازظهر، بین جوان‌های تهرانی و خصوصاً شمال شهری‌ها، یک جمله را زیاد می‌توان شنید و آن هم این است: «میای بریم پارتی کنیم؟» این خود سرآغاز یک داستان جدید است.

با درود، من فواد هستم، از برنامه جدید هزار تو با شما همراهم. این هفته به سراغ پارتی‌های زیرزمینی خواهیم رفت، تا ببینیم که چه موسیقی‌هایی بیشتر در آن پخش می‌شود و جوان‌ها چه موسیقی‌هایی را می‌خواهند در آن بشنوند.

به‌دلیل امکانات کم من در ایران و هم به دلیل اینکه خیلی از بچه‌هایی که زیاد به پارتی می‌روند، حاضر نشدند جلو میکروفن برنامه هزار توی دیسکو زمانه بایستند و از پارتی‌هایی که می‌‌روند، بگویند، به این خاطر علی‌الحساب حرف‌هایی را که از آنها گرفتم، خودم برایتان می‌گویم، تا ببینیم که واقعاً چه خبر است. فرشاد که به قول خودش یک پارتی‌روی حرفه‌ای است، به من گفت که این پارتی‌ها اصلا بد نیست. به این خاطر که آدم را شاد می‌کند. گفتم که با توجه به فرهنگ عام ایران نظرت چیست، چون خیلی‌ها این را نمی‌پسندند. گفت: «به من چه؟ من می خواهم شاد باشم.»

به سارا که 24 ساله است گفتم، در این پارتی‌ها بیشتر چه موسیقی‌هایی پخش می‌شود؟ گفت که بیشتر به نوع پارتی مربوط است. اگر بخواهیم برقصیم، آهنگ‌های شش و هشت، شهرام شب پره، اخیراً شادمهر عقیلی و منصور. ولی اگر بخواهیم بالا و پایین بپریم یا به قول بچه‌های خودمان، بترکانیم، دی‌جی الیگیتور.


دوست داری با دوست من که دوست داره با دوست تو دوست بشه دوست بشی؟ یادتان هست؟ در مهد کودک‌ها یا کلاس‌های دبستان‌مان، این را با هم خیلی می‌خواندیم. این مثالی از فرشاد است در پاسخ به اینکه این پارتی‌ها چگونه جور می‌شود. او می‌گوید، اول همه چیز از اس‌ام‌‌اس شروع می‌شود. یکی از بچه‌ها به یکی دیگر اس‌ام‌اس می‌زند و او به دو تا از دوستانش اس‌ام‌اس می‌زند، آنها به دوستانشان اس‌ام‌اس می‌زنند و بالاخره بچه‌ها برای این پارتی‌ها جمع می‌شوند.

متأسفانه یک فرهنگ غلطی که جا افتاده، این است که خیلی‌ها از این پارتی‌ها فیلم تهیه می‌کنند و فیلم را در اینترنت یا یوتیوب می‌گذارند. خیلی‌ها دوست ندارند که تصویرشان در این پارتی‌ها پخش شود. سارا که خیلی از این قضیه نگران است، می‌گوید که من واقعاً می‌ترسم. به خاطر همین، تا کسی بخواهد از مراسم فیلم بگیرد، من جلوش را می‌گیرم. اما فرشاد می‌گوید که با پخش تصویرش مشکلی ندارد. با این حساب، من نمی‌دانم که چرا جلو میکروفن دیسکو زمانه و برنامه هزار تو نایستاد و صحبت نکرد.

هفته آینده به سراغ یک جشن خواهیم رفت. جشنی که پارسال در خودش سیروان، بنیامین، حامد حامی و نیما مسیحا را داشت. هفته آینده علیرضا عصار، نامجو و همایون شجریان برای کسب بهترین موسیقی از دیدگاه جوانان به رقابت خواهند پرداخت. یک گزارش داغ و مفصل از این جشن را برایتان دارم که البته یک میهمان افتخاری هم دارد: سید‌محمد خاتمی.

داریوش: فوأد رفت و در یکی از لایه‌های هزار تو پنهان شد، تا هفته آینده دوباره با تازه‌ترین ماجراها از تهران پیدایش شود.

حال که از تهران به لندن برگشتیم، این را هم بگویم که برای صنعت موسیقی بریتانیا کریسمس از پرغوغاترین ایام سال است. هر سال در همین دوره است که آواز‌خوان‌ها تقلا می‌کنند و دست و پا می‌زنند و تک‌آهنگ‌هایشان را در می‌آورند، تا شاید در جدول پرفروش‌ها برای خودش جایی پیدا کند. اما در مورد جدول پرفروش‌ترین تک‌آهنگ‌های امسال تقریبا همه نام لیون جکسون را رقم زدند و همين طور هم شد. او یک جوان 18 ساله اسکاتلندی است که اخيراً در مسابقه موسیقی پاپ بریتانیا برنده شد و تک آهنگ او هم با نام «وقتی ایمان می‌آوری»، وارد بازار شد و در صدر جدول نشست.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

اين چيه هر وقت ميخواهم فال صوتی بشنوم مياد لطفآ کمک کنيد
not found 404

-- kia ، Dec 29, 2007

متاسفانه خیلی متن مزخرفی نوشتی داریوش جان.

-- آرش ، Dec 29, 2007

آقا داریوش من علی هستم...به نظر من خبر از این مهمتر اینکه چند روزه پیش تو میدان ونک یک نقاشی دیدم...که روی نقاشی های شهرداری کشیده شده بود...تضاد خیلی جالبی داشت...دنبالش رو گرفتم از دوستان...یکی از دوستان یکی از اون هنر مندارو میشناخت و تو بلاگ اون هنر مند عکس اون نقاشی بود..خوشحال میشم آمارشو در بیاری و این کاره جالبو به بقیه نشون یدی....اینم لینک اون طرف....http://blog.360.yahoo.com/blog-Q_jmgtslRPX.EWveQGesNQ--?cq=1

-- علی ، Dec 30, 2007

طوری نوشتی انگار پارتی چیز عجیب غریبیه و مختص قشر خاصی از مردم شمال تهران! نه آقا جان. این کاریه که همه اقشار جامعه در بیشتر شهرهای ایران می کنند. حالا هر کس مطابق طبقه اش.

-- dr jack ، Dec 30, 2007

مقاله بالا کاملا وقت من رو برای خوندنش تلف کرد

-- بدون نام ، Dec 30, 2007

داریوش جان سلام

لطفا یک رسیدگی به وضع این پادکست های رادیو زمانه بکنید که واقعا دیگه غیر قابل تحمله!!!

حدود دوماهی بود که پادکست ها همزمان با خبر های رادیو زمانه برای دانلود حاضر نمی شد (بخش آزاده و کتابخانه)
حال هم که بجای مستقل بودن هر برنامه که به ما حق دانلود اختیاری رو می داد دانلود روزانه و کلی برنامه های رادیو زمانه جایگزین شده که با سرعت کم اینترنت در ایران واقعا طاقت فرساست!!!!!!!!!

خلاصه به داد ما برسید
با تشکر

-- شهیدیان ، Jan 9, 2008

ماروهم راهنمایی کنید براشرکت تو پارتییتون البته تومشهد

-- بدون نام ، Jan 28, 2008

اگر لینگ دانلود داشت خیلی خوب بود

-- محمد سعادتی ، Mar 24, 2008

پارتی برای ایرانیا یک آرزوه متاسفانه. ولی داهاتی بازی در نیارین الان دیگه همه میتونن یه جا که پارتی کنند پیدا کنن.

-- Alox Sisiso ، Jan 8, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)