تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
آينده نگر، برنامه نخست

آینده‌نگر، نگاهی به رویدادهای آتی از رادیو زمانه

داريوش رجبيان

نخست برنامه آينده نگر را که روز 13 دسامبر پخش شد، اينجا بشنويد

به نخستین شماره مجله آینده‌نگر خوش آمدید که دوربینی را در اختیار شما قرار خواهد داد برای رویت رویدادهایی که انتظار می‌رود اتفاق بیفتد. عمدتا در هفته آینده و برخی هم هم دیرتر.

بريتانيا کنترل بصره را به عراقی ها واگذار می کند

قرار است روز 16 دسامبر، نیروهای عراقی مسئولیت استقرار امنیت در استان بصره در جنوب عراق را از نیروهای بریتانیایی تحویل بگیرند. گوردون براون، نخست وزیر بریتانیا در جریان سفر غیر منتظره‌اش به بصره گفته است که کشورش کنترل استان بصره را به دولت عراق واگذار می‌کند. علی الدباغ، سخنگوی دولت عراق، روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: استان بصره در روز 16 دسامبر به دولت عراق واگذار خواهد شد.


سربازان بريتانيايی و عراقی در بصره. عکس از آر ال سی

از ماه مارس سال 2003 میلادی تاکنون، 173 سرباز بریتانیایی در عراق کشته شدند. بریتانیا دارای 5500 نیرو در جنوب عراق است. گوردون براون ماه اکتبر گذشته گفت که تعداد نیروهای بریتانیایی در عراق تا سال میلادی آینده، نصف خواهد شد و به 2500 نفر خواهد رسید. واگذاری کنترل استان بصره به دولت عراق، چه پیامدهایی می تواند داشته باشد؟ سعید شروینی، کارشناس مسائل خاورمیانه در برلین:


سعيد شروينی: بستگی دارد که به این مسئله از کدام منظر نگاه کنیم، با توجه به اینکه آقای براون و کل دولت بریتانیا به تحولات عراق ارزیابی مثبتی دارند و ثبات ایجاد شده و یک کارنامه موفقی برای ارتش بریتانیا هست. خود بریتانیا، یعنی کمیسیون دفاعی مجلس عوام در گزارشی که هفته پیش منتشر کردند، عنوان کردند که ماموریت شکست خورده است و در بصره با وضع شکننده ای روبرو ايم که درون پليس و درون نيروهای امنيتی اش عملا شبه نظامیان آن شهر یا منطقه هستند که دست بالا دارند. عملا توازن قوایی بین باندهای تبهکاری و نیروهای شبه نظامی حاکم است. این است که بعد از خروج کامل نیروهای بریتانیا، چه وضعیتی در آنجا حاکم شود تابع از آن توازن قوا بين نيروهای شبه نظامی در درون این شهر و کل وضعیت سیاسی در عراق است. یعنی حقیقتش این شهر در یک حالت ابهام بسر می‌برد و معلوم نيست آینده آن چه خواهد شد. به خصوص اینکه شرایط اقتصادی آن دچار هرج و مرج است و تغییرات سیاسی هم که تابع از وضعيت عراق است. از اين رو می‌شود گفت، برخلاف چیزی که دولت بریتانیا اعلام کرده به نظر نمی‌رسد این ثبات نسبی که هست، تا حدودی پایدار بماند.

احمدی نژاد به مکه دعوت شد

روز 18 دسامبر، زائران مکه روی ارتفاع عرفات گرد هم می‌آیند که نشانه نقطه اوج حج است. این را دولت عربستان سعودی اعلام کرد و افزود که روز بعدی، یعنی 19 دسامبر، عید قربان برگزار می‌ِشود که به معنای پایان مراسم حج است. ملک عبدالله، پادشاه عربستان، محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران را هم به مراسم حج دعوت کرده است. این خبر را سفیر ایران در ریاض، روز چهارشنبه، اعلام کرد. محمد حسینی گفت که آقای احمدی نژاد در هفته‌ی آینده به عربستان سفر خواهد کرد. ظاهرا این دعوت ملک عبدالله در واکنش به سخنان روز سه‌شنبه‌ محمود احمدی نژاد در یک نشست خبری صورت گرفته که گفته بود، اگر دولت عربستان از او دعوت کند امسال آئین حج را به جا خواهد آورد. واکنش پادشاه عربستان هم بسیبار سریع و یک روز بعد از آن به او رسیده است.


علی اکبر جوان فکر، مشاور رئیس جمهوری ایران در حومه رسانه‌ها هم که همین الان در عربستان سعودی است، در صحبت با خبرگزاری‌ها تایید کرده که محمود احمدی‌نژاد به شهرهای مقدس مسلمانان، مکه و مدینه در غرب عربستان دعوت شده است. به گفته او، این نخستین بار در تاریخ روابط ایران و عربستان است که پادشاه سعودی رئیس جمهور ایران را به مکه دعوت می‌کند. یک مقام در دفتر ریاست جمهوری ایران گفته که احتمال سفر حج محمود احمدی نژاد، قریب به یقین است. اگر این سفر انجام گیرد، سومین دیدار محمود احمدی نژاد از عربستان، از زمان تصدی مقام ریاست جمهوری خواهد بود.


روز بين المللی مهاجران

باز هم 18 دسامبر روز بین‌المللی مهاجران است. روز چهارم دسامبر سال 2000 میلادی، مجمع عمومی سازمان ملل، با توجه به شمار قابل ملاحظه مهاجران در جهان، روز 18 دسامبر هر سال را روز بین‌المللی مهاجر اعلام کرد. شان این نامگذاری به روز 18 دسامبر سال 1990 میلادی بر می گردد. در آن روز مجمع عمومی، کنوانسیون حمایت از حقوق همه‌ کارگران مهاجر و اعضای خانواده های آنها را تصویب کرد. قرار است که در این روز کشورهای عضو سازمان ملل، سازمانهای دولتی و غیر دولتی اطلاعاتی را درمورد حقوق و آزادی‌های مهاجران پخش کنند و اقداماتی را برای حفظ آن حقوق و آزادی‌ها برنامه‌ریزی کنند. در سال 2005 میلادی حدود صد و نود و یک میلیون تن، یعنی سه درصد جمعیت کل جهان، در بیرون از کشورهای زادگاهشان بسر می‌بردند. اکنون شمار آنها حدود دویست میلیون تن برآورد شده است.

به زودی ها
شيرين عبادی، نامزد دريافت يک جايزه جهانی ديگر

به زودی نام برنده جهانی جایزه صلح "تيپيراری" اعلام خواهد شد. شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل، در کنار جورج کلونی، ستاره هالیوود و ایان پيزلی، سیاستمدار ایرلند شمالی، از جمله نامزدهای دریافت این جایزه هستند. در این میان نامهای کاردینال شان بردی و سری سری راوی شانکار، گورو یا از پيشوايان مذهبی هندو را هم می توان دید. در گذشته شخصیتهایی چون بیل کلینتون و نلسون ماندلا این جایزه را دریافت کرده بودند. جورج کلونی برای کارزار خیریه اش که برای دارفور راه انداخته بود، از سوی مردم نامزد شده است.


شيرين عبادی در حال دريافت جايزه صلح نوبل

شیرین عبادی هم که معروفترین وکیل و مدافع حقوق بشر ایرانی است، در دسترس نبود تا در اینباره با هم صحبت کنیم. زمانی که داشتم این برنامه را تهیه می‌کردم، بانو عبادی در حال سفر از ایتالیا به شهر دوبلین ایرلند بود. رادیو زمانه این خبر را پیگیری خواهد کرد.

زيان زيست محيطی جشن کريسمس

پژوهشگران در بریتانیا می‌گویند که به زودی میزان تولید دی‌اکسید کربن چندین برابر خواهد شد. آن هم در یک روز واحد. به گفته آنها شب کریسمس، پخت و پز کریسمسی در بریتانیا منجر به تولید 51 هزار تن دی‌اکسید کربن خواهد شد که معادل گاز تولید شده از شش هزار خودرو در حال سفر دور جهان است. این رقم را پژوهشگر دانشگاه منچستر با توجه به علاقه ویژه مردم بریتانیا به بوقلمون عنوان کرده اند که معمولا در شب کریسمس برملا می‌شود و تقریبا همه‌ خانواده‌ها وسط میز کریسمسشان یک کباب بوقلون می‌گذارند.


مددکار ديجيتال حافظه ضعيف

به زودی افرادی که با عارضه ضعف حافظه دست و پنجه نرم می‌کنند، ابزاری خواهند داشت که به آنها حسابی کمک می‌کند. این ابزار یک دوربین عکاسی دیجیتال کوچکی است - کوچکتر از کف دست - موسوم به "سنس کم" که در عرض هر سی ثانیه یک عکس بر می‌دارد و در پایان روز می‌توان این عکسها را روی دور تند مرور کرد و به حافظه کمک کرد. سنس کم از تولیدات شرکت مایکروسافت است و برای افراد گرفتار ضعف حافظه ساخته شده است. اما آنهایی که از بیماری‌های جدی‌تری چون آلزایمر رنج می‌برند باید بيشتر منتظر بمانند، چون سنس کم برای آنها دردی را دوا نمی‌کند.

تعداد بازارچه ها در تهران بيشتر می شود

به زودی کانکس‌های عرضه میوه و تره‌بار تهران به بازارهای کوچک تبدیل می‌شود. عبدالرحمن چراغعلی، مدیر عامل سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران، روز چهارشنبه به خبرگزاری ایرنا گفته است آن دسته از کانکس‌هایی که از لحاظ مکان یابی دارای مشکل هستند، تعطیل و بقیه نیز در قالب بازارچه‌های میوه و تره‌بار به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

کاهش و افزايش سهميه بندی بنزين

خبرگزاری فارس خبر می‌دهد که به زودی سهمیه بنزین تاکسی های دوگانه سوز از 800 به 400 لیتر در ماه کاهش می‌یابد. کاهش 50 لیتر از سهمیه‌های بنزین وانت‌های بنزین‌سوز، افزایش سهمیه موتورسیکلت‌ها از 30 لیتر به 36 لیتر در ماه و افزایش سهمیه خودروهای شخصی به 120 لیتر از تغییرات دور دوم اجرای طرح سهمیه بندی بنزین است.

کيش، ميزبان نمايشگاه بين المللی آب

بزودی نخستین نمایشگاه بین‌المللی آب ایران در جزیره کیش برگزار می‌شود. به گزارش خبرگزاری ایرنا، این نمایشگاه از چهارم دی‌ماه سال جاری به مدت چهار روز دایر خواهد بود. در این نمایشگاه دست‌آوردهای شرکت‌های دولتی و غیر دولتی، ظرفیت های سرمایه گذاری و توانمندی‌های صنعت آب، آبفا و صنایع وابسته در بخش آب عرضه خواهد شد.

کاهش بودجه نظامی آمريکا در ژاپن

بزودی دولت ژاپن، بودجه پایگاه‌های نظامی آمریکا در این کشور را کاهش می‌دهد. وزیر خارجه ژاپن روز چهارشنبه گفت که ژاپن و آمریکا با کاهش 400 میلیون ینی بودجه اداری پایگاه‌های نظامی نیروهای آمریکایی در خاک این کشور، موافقت کردند.


خودرو اسلامی، يعنی چه؟

بزودی قرار است که خودروهای اسلامی در خیابانهای ایران راه بیافتد. این خبر را از روز چهارشنبه، مسئولان ایران خودرو اعلام کردند. هدف تجاری خودروهای اسلامی، کشورهای مسلمان نشین خواهد بود. به گفته منوچهر منطقی، مدیر عامل ایران خودرو، در تولید خودرو اسلامی، دیگر اعضای سازمان کنفرانس اسلامی نیز سهم خواهند داشت. در صورت تصویب نهایی این طرح، اجرای آن ماه مارس میلادی سال آینده آغاز می‌شود.


آرم ايران خودرو

چون خود من شناختی از این خودرو ندارم، از همکار طنز پردازم ابراهیم نبوی در بلژیک خواستم که با استفاده از قریحه طنزآلودش برای ما توضیح بدهد که خودرو اسلامی چه نوع خودروی می‌تواند باشد؟

ابراهيم نبوی: خودرو اسلامی که قرار است با کمک مالزی و دیگر کشورهای اسلامی ساخته شود، سعی می‌کند که به نیازهای مسلمین در آینده پاسخ دهد. در آینده مردم مسلمان دوست دارند در هر کجای دنیا که هستند، بتوانند از طریق خودرو، در جریان اذان قرار بگیرند، هر جایی که خواستند نمازشان را بخوانند، در خودروی باشند که همسر یا همسرانشان از نظر پوشش و دیده نشدن توسط نامحرم امن باشد. بتوانند در لحظاتی که در خودرو هستند بچه‌هایشان را خوب بار بیاورند، مسلمان و صالح بار بیاورند و همچنین از طریق بدنه اتومبیل به ترویج اسلام برای دیگران به شکل زیبا بپردازند.

داريوش: من شنیدم که این خودرو به جای بوق صلوات می فرستد، درست است؟

ابراهيم نبوی: بله، صلوات می‌فرستد و برف پاک‌کنهای آن سینه هم می‌زنند. در هنگام حرکت حالتی شبیه به سینه‌زنی دارند و از این هم استفاده می‌کنند. برای مصرف این اتومبیل می‌توان از دانه خرما استفاده کرد و به جای بنزین از گلاب می‌توان استفاده نمود. چون بنزین با سنت رسول الله سازگاری ندارد و از قیمه نذری هم می‌تواند در باک استفاده کرد.

داريوش: این ماشین فقط راه مسجد را بلد خواهد بود یا جای دیگری هم می‌رود؟

ابراهيم نبوی: گاهی وقتها برای عملیات استشهادی هر راهی را که به آن بدهند، می‌تواند پیدا کند. ضمنا ساعتی را که در این خودرو هست، می‌توان بمب هم در همانجا وصل کرد و ساعت را برای انفجار تنظیم کرد.


بی‌گمان خبر تولید خودرو اسلامی موضوع جالبی برای طنزهای همکارم ابراهیم نبوی است. اگر یک دستگاه از این خودروها گیرمان بیاید، شاید به این موضوع برگردیم. اما حالا بساطمان را جمع می کنيم و با یک خودرو نا اسلامی می‌رویم تا هفته آینده با مطالب تازه در خدمتتان باشیم. بدرود.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

ه ه ه >به ننت بگو برات پشکل دود کنه چشم نخوری . اگه وقت کردی به کتاب ادبییات یه نگاهی بندارز لاشی زن جنده رو از کیر کلفت میترسونی دیگه نبینم بخوای از کونت طنز در بیاری

-- بدون نام ، Jun 1, 2008

ه ه ه >عروس بلد نیست برقسه میگه آخ مامن جون زمین کجه توکه نه کیرت خیاره نه کونت بادمجون به ننت بگو برات پشکل دود کنه چشم نخوری . اگه وقت کردی به کتاب ادبییات یه نگاهی بندارز لاشی زن جنده رو از کیر کلفت میترسونی دیگه نبینم بخوای از کونت طنز در بیاری بچه شاشو

-- بدون نام ، Jun 1, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)