تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
از دهان شما تا گوش ما

علوی، نبوی، ناصری و شما

داريوش رجبيان

برنامه را اينجا بشنويد

درود بر شما.

راه از «از دهان شما تا گوش ما» این بار صاف و هموار تر بود. تعداد قابل توجهی صدا و پیام نوشتاری داریم که بدون اتلاف وقت، به تک تک آنها می پردازيم.

پيام: خسته نباشید. من منوچهرم و از ایران زنگ می‌زنم. اگر می‌شود در مورد مسائل سیاسی ساده‌تر صحبت کنید چون گیرایی مردم همه یکسان نیست. مخصوصا آنهایی که طبقه ضعیف‌تر و محرومتری هستند. اگر می‌شود الفاظ و اصطلاحات را مقداری سبک‌تر کنید و همچنین در مورد اخبار، اخبار تکراری نگویید. البته ببخشید. من معذرت می‌خوام. مدیریت و کارتان را بهتر می دانید، ولی خب، این نظر شخصی من است و خواستم به شما بگویم.


داريوش: منوچهر گرامی، سپاس از پیام قشنگتان و نیازی به پوزش نیست. برعکس، ممنونیم از توجهتان به برنامه‌های رادیو زمانه. با توجه به اینکه هر دو نظر شما مربوط به برنامه‌های سیاسی و تحلیلی ما بود، از همکارم حسین علوی، مسئول برنامه‌های خبری-تحلیلی در برلین خواستم که به شما پاسخ دهد.



علوی: در پاسخ به شنونده عزیز، منوچهر و با تشکر از توجه ایشان، باید عرض کنم که تلاش همکاران مجله خبری – سیاسی در زمانه، تاکنون به کار گرفتن زبان ساده در بیان مسائل سیاسی بوده است، به خصوص در زمینه خبرها و گزارشها. در زمینه تحلیلها و تفسیرهای سیاسی، البته یک مقدار مسئله متفاوت است و مربوط به واژه‌ها و اصطلاحات و مفاهیمی می‌شود که در رسانه‌های جهان هم معمول و جا افتاده است و استفاده از آنها چاره ناپذیر است و البته این خودش بخشی از کیفیت اطلاع رسانی و انتظاری است که از رسانه‌ها می‌رود. در مورد مصاحبه‌ها هم، خب، معمولا زبان و بیان کسی که طرف مصاحبه رادیو هست، توسط خود او تعیین می‌شود و ما در این مورد نمی‌توانیم دخالتی بکنیم. با این حال، ادعا نداریم که در این زمینه بی‌نقص هستیم و سعی می‌کنیم که به توصیه دوست عزیزمان، منوچهر بیشتر توجه کنیم. در مورد تکرار خبرها باید عرض کنم که معمولا هر خبر مهمی چند بار و شاید چند روز موضوعش در رسانه‌ها زنده است و فقط محتوا و رویدادهای مربوط به آن دچار تغییراتی می‌شود، ولی می‌تواند چند روز موضوع خبری باشد. مثل کنفرانش آناپولیست در این روزها که داغ و هر روز هم مطرح است. بنابراین، اگر موارد مشخصی از تکرار و یا نارسا بودن گزارشها یا اخبار را برای ما بگویند، بهتر می‌توانیم به توصیه ایشان عمل کنیم. با تشکر.

***

پيام: با درود فراوان خدمت کارکنان محترم رادیو زمانه. می‌خواستم خدمتتان عرض کنم که برنامه ایمیل شما مشکل دارد. یعنی من کامنت را می‌گویم. من کامنت را می‌گذارم، ولی وقتی می‌خواهم آن را ارسال کنم، نمی‌توانم. لطفا این را اصلاح کنید، چون ما به مشکل برخورد می‌کنیم. سئوالی داشتم از آقای نبوی. نتوانستم با این کامنت سئوالم را مطرح کنم. می‌خواستم از آقای نبوی سئوال کنم که چه مدت در بلژیک اقامت دارند.اگر ممکن است در کامنتها یا با ایمیل جواب من را بدهید. با تشکر از رادیوی بسیار خوبتان. بنده یکی از طرفداران پرو پا قرص برنامه شما هستم. سلام بنده را به آقای نبوی برسانید.آرش نادری هستم از بلژیک.

داريوش: آرش نادری گرامی، صد در صد حق دارید که از اشکال در ارسال کامنت گله کنید که خوشبختانه حالا دیگر رفع شده است. قضیه از این قرار بود که طی هفته های گذشته به دلیل تغییر کوچکی که در سامانه انتشار مطالب تارنما انجام شد، ارسال نظر زیر مطالب قدیمی، نا ممکن شده بود. اما به پرسش دومتان درباره‌ی همکارم ابراهیم نبوی، فقط خود آقای نبوی می‌تواند پاسخ دهد.

نبوی: آقای آرش نادری عزیز، سلام می‌رسانم به شما. من حدود چهار سال است که در بلژیک اقامت دارم و در بروکسل و خوشحال می‌شوم که زمانی به ما هم زنگ بزنید و ایمیل بزنید و با هم دیدار کنیم. خب، ديگه سوال ديگری نکردی که؟

داريوش: ضمنا مشاهده کردم پیامهای بسیاری با پرسشهای مختلف از ابراهیم نبوی دریافت می‌کنیم، شاید بهترین راه پرداختن به این پرسشها، تهیه برنامه ویژه با حضور خود آقای نبوی باشد، تا به همه‌ پرسشهای شما پاسخ دهد. پس اگر فکر می‌کنید که چیز دیگری هم هست که می‌خواستید از ابراهيم نبوی بپرسید، سئوالاتتان را به شماره پیامگیر 0031205682070 حواله کنید. یا به پیک الکترونیکی contact@radiozamaneh.com بفرستید.

***

پيام: من یکی از مشترکین رادیوی شما هستم. می خواستم مستقیما با شما از آمستردام صحبت کنم. مختاری- متشکرم.

داريوش: درود بر بانو مختاری از آمستردام. سپاس از پیامتان. متاسفانه شماره تلفنی که در پیامگیر ضبط شده، ظاهرا یک رقم کم دارد. برای تماس با ما طبق معمول به همان پیامگیر 0031205682070 به ما زنگ بزنید و شماره تلفنتان را روشن و شمرده و چيده چيده برایمان بگویید، تا ما به شما زنگ بزنیم. یا شماره تلفنتان را به پیک الکترونیکی contact@radiozamaneh.com بفرستید وپس از مدتی تلفنتان به صدا در خواهد آمد و با هم در مورد هر چه دلتان می‌خواهد سحبت خواهیم کرد.

***


پيام: سلام. ابراهیم هستم از نروژ. می خواستم از برنامه خوبتان تشکر کنم. متشکرم.

داريوش: ابراهیم گرامی در نروژ. ما هم از شما تشکر می‌کنیم بابت لطف بی‌دریغتان. پاینده باشید.

***


حالا ببینیم در پیک الکترونیکی contact@radiozamaneh.com چه خبر است.

نیما اکبرپور می‌نویسد:

"آیا می‌دانید که چرا وبلاگ من را از وب‌چرخان زمانه حذف کردند؟"

پاسخ به آقای اکبرپور این است که وبلاگ کسی از وبلاگ چرخان زمانه حذف نشده است. در صدر فهرست بلاگ‌چرخان تنها صد وبلاگ را می‌بینید که به روز شده است، وگرنه کل فهرست شامل وبلاگ بیشتر، از جمله وبلاگ خود شما هم هست.

***

پيام: درود بر رادیو زمانه. من صفا هستم از کوالالامپور مالزی. از همراهان همیشگی زمانه. چند مطلب:

1 – من به دلیل اختلاف ساعتی که با پخش برنامه زنده دارم، معمولا صبح‌ها برنامه‌ شب قبل را گوش می دهم، اما از وقتی که لوگوی ترانه‌های دو صدایی را گذاشتید، نمی دانم باید کجا بروم، تا پنجره پخش را پیدا کنم.

داريوش: صفای گرامی، اگر باز هم بایگانی برنامه‌های ما را برای پخش مجدد پیدا نکردید، لطفا این نشانی را یادداشت کنيد: www.radiozamaneh.com/schedule

2 - صفا در ادامه‌ی پیامش می‌نویسد: تیتراژ برنامه ی کافه زمانه واقعا در سطح کارهای زمانه نیست.

معصومه ناصری سازنده کافه زمانه در پاسخ به شما می‌گوید: کافه زمانه بخش لایت زمانه است و فضای لایت آن اقتضا می‌کند که لوگوی آن کمی شوخ و شنگ‌تر باشد.


3 - نکته سوم صفا از کوالالامپور این است که آیا خانم معصومه ناصری همانی هست که وبلاگ ميم نون را می‌نویسد؟

پاسخ معصومه ناصری این است: معصومه ناصری، نویسنده وبلاگ کافه ناصری در آدرس ميم نون دات کام است.

صفا از کوالالامپور نوشته: "نمره آزاده 20 است" که به نمایندگی از همکارم آزاده اسدی از ایشان تشکر می‌کنم. صفا می‌گوید: "موسیقی فوق‌العاده است." باز هم مرسی.

"اما همانطور که قبلا هم گفته بودم، می‌شود از نظر تکنیکی بررسی کنیم که آیا می‌شود وقتی موسیقی پخش می‌شود، اطلاعات مربوط به موسیقی را روی مدیا پلیر ببینیم؟"

صفای گرامی اگه می‌شد چه می شد! عالی می شد! ولی این کار از لحاظ فنی تنها در صورتی ممکن است که رادیو زمانه تک تک برنامه‌ها رابه عنوان برنامه جداگانه در پلیر بکارد و با ده‌ها آهنگی که شب و روز پخش می‌شود در حال حاضر اینکار اندگی بعید به نظر می‌رسد.

صفا از کوالالامپور به ما پیشنهاد کرده که با دکتر مهرزاد بروجردی صحبت کنیم که استاد دانشگاه و نویسنده کتاب روشنفکران ایرانی در غرب هستند.

صفای گرامی، اگر مناسبتی وجود داشت، حتما سراغ ایشان را هم خواهیم گرفت.

***


پیام بعدی از مهنوش است که می‌نویسد:

"جای سعید شنبه‌زاده در قسمت پخش موسیقی زمانه خیلی خیلی خالی است. منتظر شنیدن صدا و ساز پر سوز و سودای نی انبان او در زمانه هستیم."

مهرنوش گرامی، در برنامه های رادیو زمانه، نی انبان شنبه‌زاده گاه گداری طنین می‌اندازد و اين بار هم برای شما نمونه ای از آن را پخش کرديم.

بهزاد نوشته: متاسفانه چند روزی است که پخش برنامه‌های زمانه با قطع و وصل شدید روی هات‌برد همراه است که بنده را مجبور می‌کند عطای شنیدنش را به لقایش ببخشم.


بهزاد جان. تو را به خدا از این کارها نکن و به جای آن کار، کارسازتری بکن و برای ما بنویس که روز و ساعت آن مصیبت رادیویی کی بوده است؟ نوع گیرنده‌ات چیست و اینکه آیا همزمان کانالهای دیگر با این سکته مواجه بودند یا نه؟ اگر بتوانی صدای دارای اشکال را در حد یکی دو دقیقه برایمان ضبط کنی و بفرستی که نورا علی نور می‌شود. در آن‌ حالت ما می‌توانیم با مشکل فنی با شناخت بهتر و دقیق‌تر برخورد کنیم و طرفهای فنی خودمان را با اطلاعات لازم برای حل مشکل تامین کنیم.

***

رضا رواسی‌زاده از وین می‌نویسد: زمانه برای من به عنوان یک خواننده، پر محتوا و جذاب است. می‌خواستم خواهش کنم که بخش فناوری اطلاعات هم راه‌اندازی کنید. اگر می‌شود. من خودم حاضر به همکاری هستم.

رضای گرامی، سپاس فزون، ولی به این نکته هم توجه داشته باشید که این موضوع را تارنماهای زیادی پوشش می‌دهند و در خلال برنامه زمانه هم مطالب مربوط به فناوری اطلاعات به طور پراکنده پخش می‌شود، ولی زمانه مایل است به مسائلی بپردازد که کمتر مورد توجه قرار گرفته اند. اما از همکاری دوستان داوطلب استقبال می‌کنیم. بر اساس آخرین طرح رادیو زمانه، حاضریم رادیوی شخصی شما را به عنوان یک برنامه هفتگی در برنامه‌های خودمان بگنجانیم و پخش کنیم. یعنی اگر داوطلب و بسیار علاقمند هستید، می ‌توانید طرح برنامه هفتگی‌تان را برای ما بفرستید. contact@radiozamaneh.com

اگر پرسش و پاسخ خودتان را این بار نشنیدید، به ما پیام بدهید: 0031205682070 بدرود.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

man be shoma zahmat keshane radio zamane samimane tabrik migoyam va aztolidate farhangie shoma tashakor mikonam . man osolan shifte motalee va pajohesh dar farhange parsi hastam vali be dalayele kambode vaght va emkanate mojod dar ghorbate kamtar emkan peyda mikonam be ketab bepardazam. vali az rozi ke zamane ra peyda kardam engar be yek ganje por arzesh dast peyda kardeham. man ba eshtiyaghe faravan matalebe ghabel shenidan ra besorate mp3 zabt mikonam vadar oghate kar az shenidane matalebe motanave an lezat mibaram az samime ghalb tashakor mikonam va daste yekayeke zahmatkeshane radio zamane ra mibosam eradatmande hame shoma Sahandjan

-- sahandjan ، Mar 5, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)