تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
زمانه با بيگ بن

آوازخوان زرتشتی لندن

داريوش رجبيان

برنامه را اينجا بشنويد

اين بار در برنامه زمانه با بيگ بن با ستاره نوظهوری در آسمان موسیقی پاپ بریتانیا صحبت می‌کنیم که به قول مجله تایم اوت لندن، به نظر می‌آید که در آینده ابر ستاره شود. شایان ایتالیا، جوان زرتشتی متولد شهر حیدر آباد هند، که هشت سال پیش به لندن آمده است، با فروختن سهمیه از سود آلبومهای ناموجودش که می‌خواهد بسازد، پول جمع کرده و اخیرا نخستین آلبومش را با عنوان شایان ایتالیا وارد بازار کرده است.


یکی دو هفته پیش شایان ایتالیا برایم دعوتنامه فرستاد که به نخستین کنسرتش در بار سوهو رويو در مرکز لندن بروم. او می‌گفت این نوشگاهی است که در آن ستاره‌هایی چون جیمز بلانت و نورا جونز، هنر نمایی کردند و تعجب می‌کند که او را هم به سوهو رويو دعوت کردند. چون خود را همردیف ستاره‌های نامبرده نمی‌داند.

سر ساعت در نوشگاه حاضر شدم. از قیمت گزاف نوشابه‌هایش معلوم بود که معمولا چه آدمهایی به آنجا می‌روند.

اجرای نخست با شایان ایتالیا بود و بعد از آن قرار بود سه گروه آوازخوان دیگر روی صحنه بروند. شایان سازش را کوک کرد و شروع به خواندن کرد.

دو سه روز بعد از کنسرت، شایان ایتالیا را در خانه‌اش دیدم. خانه‌ای بزرگ و آراسته با نشان‌های کوچک فرهور و زرتشت. شایان، در حالی که سرگرم یک صحبت تلفنی بود، به من گفت خانه مال برادرش است و خودش خیلی مذهبی نیست.

پس از گفتگوی شایان با کسی که می‌گفت رئیس یکی از شرکتهای ضبط صوت است، با هم گفتگویی کردیم که بی‌اندازه طولانی بود و فقط چکیده‌ای از آن در حوصله‌ی زمانی برنامه‌مان می‌گنجد.


شايان ايتاليا. عکس از داريوش رجبيان/راديو زمانه

به شایان تبریک گفتم که اجرای زنده‌اش خیلی خوب بود.


شایان از تجهیزات فنی نوشگاه و اجرای زنده‌اش خیلی راضی نبود و گفت، اگر من اجرای او را در محیط خودش دیده بودم، متوجه می‌شدم که اجرای آدینه شب چقدر خراب بوده است و این علامت خوبی است. یعنی چیزی که او فکر می‌کند بد بوده، دیگران عالی می‌دانند.

من به تصحیح برداشت شایان از تمجیدش شتافتم و به او گفتم: اجرای آهنگها در لوح فشرده (سی‌دی) به مراتب بهتر بود، اما باید توجه داشت که آن یک اجرای زنده بود و وقتی ما وارد شدیم تو، تازه داشتی تجهیزات را نصب می‌کردی و سازها را کوک می‌کردی که این برای بیننده برداشت منفی ایجاد می‌کند، ولی به عنوان نخستین اجرای زنده در آن محل بسیار خوب بود.


از شایان ایتالیا خواستم که برخی از نکات زندگینامه‌اش را که در اینترنت نیست، برایم روشن کند. مثل اینکه کی و در کجا به دنیا آمده است؟

شایان: من متولد شهر حیدرآباد هند هستم. روز 12 اکتبر سال 1978 میلادی به دنیا آمدم و 29 سال دارم. من در سپتامبر سال 1999 پس از درگذشت پدر و مادرم به لندن آمدم. بعد از آنکه پدر و مادرم را از دست دادم، شروع به ترانه‌سرایی کردم و به اینجا آمدم تا از این توانایی‌ام بهره ببرم. دلیل آمدنم به لندن این بود که برادر بزرگم در اینجا درس می‌خواند. اگر او در آمریکا بود، من این کار را در آمریکا انجام می‌دادم و اگر در بوتان بود، من هم الان آنجا بودم. دلیل دیگرش این بود که هشت سال پیش بازار موسیقی در لندن پر رونق بود. من لندن آمدم و با چالشهای بسیاری روبرو شدم و اکنون از این شهر بابت چیزهایی که به من داده، ممنون و مدیونم، ولی همچنان خانه خودم را در هند می‌دانم. اما من به هر جایی زود خو می‌گیرم.

داريوش: آیا با ایران و کیش مزدیسنی پیوند عاطفی داری یا آنها را فقط جزئی از پیشینه‌ات می‌دانی؟

شایان: بسیار مفتخرم که زرتشتی هستم. نه به خاطرآموزه‌های آن، بلکه به خاطر چیزهایی که در فرهنگ زرتشتی می‌بینم. شمار ما زرتشتی ها در جهان صد تا صد و بیست هزار نفر است اما یک، دو یا شاید پنجاه تن از این جمعیت دارند کارهای بنیادینی را انجام می‌دهند و دنیا را تبدیل به جای بهتری برای زیستن می‌کنند و این واقعیت بعضا من را می ترساند چون من بار مسئولیت به دوش دارم. قبلا با هم در مورد دو زرتشتی بزرگ در عرصه موسیقی جهانی صحبت می‌کردیم: فردی مرکوری از گروه کوين و زوبين مهتا. هر دوی آنها در کارشان نه تنها کامیاب بودند، بلکه آن عرصه را منقلب کردند. زوبين مهتا به اصطلاح رهبر ارکستر، معنی و مفهوم داد. قبلا آهنگساز بود که حرف اول و آخر را می‌زد، اما با ورود او به عرصه موسیقی، رهبر ارکستر به کلیدی‌ترین عنصر ارکستر تبدیل شد.



شايان ايتاليا. عکس از داريوش رجبيان/راديو زمانه

شایان در توضیح کار خودش می‌گوید: من فکر می‌کنم برای یک هنرمند مهمترین چیز این است که ذهنش متمرکز باشد وبه کار خودش ایمان داشته باشد و بداند که کاری که می‌کند، خوب است. برای اینکه ببینی خوب هستی یا نه، باید به کارت رویکرد انتقادی داشته باشی و وقتی دیگران به تو می‌گویند که اجرایت عالی بود، باید بگویی که فکر نمی کنم اجرایم عالی بود، چون می‌توانم بهتر از آن هم اجرا کنم. چون در واقع ما اشتباهات زیادی می‌کنیم و از آن اشتباهات درس می‌گیریم وصیقل می‌یابیم.

***

سه چهار سال پیش، شایان ایتالیا پولی نداشت که به آرزویش برسد و آلبوم در بیاورد. این پول زمانی بدستش آمد که در بازار اینترنتی ebay یک آگهی چاپ کرد با این مضمون که «من یک آوازه‌خوان هستم و این هم نمونه آوازم است، ولی پول ندارم که آلبومم را وارد بازار کنم. اگر توان و تمايلش را داشته باشید، روی آواز من سرمایه گذاری کنید و من هم سهمیه شما را از درآمد خودم در آینده، زمانی که موفق شدم، به شما خواهم داد.»

از این آگهی به طور عجیبی استقبال شد و شایان ایتالیا پول مورد نیازش را حتی فراتر از مقداری که انتظارداشت، بدست آورد.

شایان می‌گوید: اول سراغ بانکهای اعتباری را گرفتم که هیچکدام نمی‌خواستند روی عرصه ریسکی موسیقی سرمایه گذاری کنند. بعد که آگهی زدم، سه نفر از کشورهای مختلف به من زنگ زدند و از من خواستند که شرایط این پیشنهادم را توضیح دهم. من هم گفتم، هر چه از راه موسیقی به دست بیاورم، برای افرادی که روی آوازم سرمایه گذاری کرده اند، بهره‌ای خواهد داشت. این افراد که متمول بودند و مثلا پنج هزار دلار برایشان پول زیادی محسوب نمی‌شد، از این معامله منحصر به فرد خوششان آمد و به حرف من اعتماد کردند.


از شایان پرسیدم که آیا بازپرداختهای سهمیه‌ها را بعد از انتشار آلبومش آغاز کرده یا نه؟




او می‌گوید: نه. من ظرف سه هفته نه هزار پوند جمع کردم که حدود 18هزار دلار است. از آن به بعد من مطمئن شدم که آدمها برای من سرمایه گذاری خواهند کرد. بعد هم دیگر نه از طریق ebay، بلکه از طریق شرکتهای خصوصی درخواست اعتبار می‌کردم و دریافت می‌کردم. شرکت خودم را نامنویس کردم و به 250 هزار پوند نیاز داشتم. در نهایت کمی بیش از نیم میلیون پوند گیرم آمد که بیشتر از حد انتظارم بود.


***

شایان ایتالیا معتقد است که کاری را که انجام داده، تا بحال کسی نکرده بود. روی جلد آلبومش می‌خوانیم: «اگر کسی به شما بگوید که این کارشدنی نیست، بدانید که این شیوه خود او برای بیان عجزش در انجام آن کار است».


نام خانوادگی ایتالیا به شایان از پدربزرگش به ارث رسیده که متولد منطقه ایتال گجرات بوده و با کشور ایتالیا داد و ستد می‌کرده است. حالا معلوم نیست که این نام به کشور ایتالیا برمی‌گردد یا منطقه ایتال گجرات؟ آهنگهای بیشتر شایان ایتالیا را می‌توانید در تارنمای www.shayanitalia.com بشنوید. تا فرصتی دیگر، بدرود.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

damesh garm!

-- A.j ، Dec 11, 2007

جالب بود.

-- ماني جاويد ، Dec 11, 2007

well done to him and hope he keeps up the good work

-- persianseda ، Dec 12, 2007

bes iarli ahoora ngahban Shayan.

-- bijan ، Dec 12, 2007

نوشتن مذهب یک هنرمند در تیتر مقاله از دیدگاه من کار بی ربطی است. خصوصا در این مورد که هنرش کوچکترین ربطی به مذهبش ندارد. من ترجیح می دادم در این مطلب نویسنده بیشتر از سبک کار این هنرمند به من اطلاعات بدهد.

-- مژگان کاهن ، Dec 12, 2007

ما بعنوان یک ایرانی به هرچه زردشتی در جهان هست افتخار میکنم . و آنها را صاحب اصلی فرهنگ و تمدن ایران میدانم .آنها سنبل فرهنگ و آئین اجداد و نیاکان ما ایرانیان هستند که در طول هزاران سال با وجود تنگناهیها و زور و ظلمها از آئین پاک زردشتی خود دست نکشیده اند . من گر چه مسلمانم ولی آرزو میکنم یک روزی اینقدر آزادی در جامعه ایران داشته باشیم که دین خود را مانند پیشینیان خود زردشتی کنم و میدانم صدها بلکه هزارها ایرانی مثل من این آرزو را دارند . از نظر من یاد نمودن از یک هنرمند موفق با ذکر زرتشتی بودن ایشان مایه افتخار هر ایرانی است .درود بیکران به آقا شایان هزاران درود به کیش و آئین پاک ایشان .

-- فریدون ، Dec 15, 2007

خیلی گزارش خوبی بود و به نظر من شایان درواقع چنانچه تاجیکها می گویند "شایان تحسین" است.

اما نمی فهمم که پرا برخی دوستان نوشته اند که به کیش خواننده نباید اشاره کرد. مسلمانها همه جا می نویسند که تایسون و ... مسلمان است، بسیاری از حواننده های مسلمان مانند سمی یوسف خودش تبلیغ دین و آیین خود می کند، چرا نباید به یک خواننده زرتشتی گفت که او زرتشتی است؟ در حالی که فلسفه زرتشت درواقع سرچشمه الهام بسیاری از خوانندگان و شاعران و رشنفکران جهان است. اگر شایان ترانه ای مذهبی نمی خواند این باز هم نشان می دهد که زرتشتیان هرگز به دین تعصب ندارند، به آیین محدود نیستند و بیشتر به انسانیت می اندیشند تا دین یا ایینی جداگانه، البته بر خلاف دیگران.

-- فرامرز ، Jan 8, 2008

اي ستاره اهورايي اريايي ارزومندم كه اهوراي يكتا و بزرگ هميشه ياور و پشتيبانت در كارها و زندگانيت باشد. باميد روزي كه دين الهي نياكانمان بمام اين سرزمين اريايي باز گردد.

-- م.خ ، Apr 18, 2008

خيلي عالي بود اي همكيش مهربانم bemoonkhodadad.blogfa.com

-- خداداد ، Nov 9, 2008

با آرزوی پیروزی و شادی بیش از پیش برای تمامی پیروان اشوزرتشت.
بهمن، عضو کوچکی از جامعۀ زرتشتیان

-- بهمن ، Feb 15, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)