تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
ديسکو زمانه

بازگشت جکسون‌ها و رپ‌ستيزی در ايران

ديسکو زمانه اين هفته را اينجا بشنويد

هفت روز انتظار به سر آمد و دوباره با یک خبر خوش در دیسکو زمانه هستیم. خبری دارم که دوستداران مایکل جکسون را حتما خوشحال خواهد کرد. از جمله خانم یا آقای بکتاش را که روز 13 نوامبر برای ما نوشته بود: بیشتر از مایکل جکسون مطلب بگذارید.

جرمین، یکی از برادران مایکل جکسون در مصاحبه‌اش با شبکه موسیقی بی بی سی شش گفت که قرار است گروه جکسن فايو، یعنی مایکل جکسون و برادرانش، دوباره گرد هم بیایند و با یک برنامه هنری به کشورهای مختلف جهان سفر کنند. جرمین گفت که تاریخ برگزاری رشته کنسرتها هنوز مشخص نشده است، اما قرار است سال 2008 میلادی باشد که تا فرا رسیدن آن یک ماه دیگر باقی مانده است.


گروه جکسون فايو آخرين بار سال 1986 هنرنمايی کردند

جرمین که خودش هم آواز می‌خواند و هم گیتار می نوازد، گفت: ما احساس می‌کنیم که باید یکبار دیگر این کار را بکنیم، یعنی کنسرت بگذاریم، چون ما به مردم و هوادارانمان بدهکاریم.


آخرین بار این گروه با نام دی جکسنز در سال 1984 میلادی با 6 عضو، هنرنمایی کرد. بعد از آن گفته شد که مایکل جکسون، آوازخوان اصلی گروه، بعد از موفقیت آلبوم تريلرش دیگر نخواسته که پا به پای برادرش جلو رود و کاسه‌اش را از برادرش جدا کرده است. او همان سال اعلام کرد که گروه را ترک می‌کند. این گروه در سال 1989 آخرین آلبوم خود را با نام خیابان جکسون 2300، در آورد و یکسال بعد هم رسما از هم پاشید.

گروه دی جکسنز از مدتهاست که قصد بازآمدن را داشت اما به گفته جرمین، دردسرهای قضایی مایکل جکسون در سال 2005، مانع از بازگشت زودتر آن شده بود.

ادامه اعتصاب کار در هاليوود

هفته گذشته گفته بودم که نویسنده‌های هالیوود اعتصاب کردند. این اعتصاب که روز 5 نوامبر آغاز شده بود، همچنان ادامه دارد. خبر تازه‌اش این است که گفت و شنود نویسنده‌ها با استودیوهای هالیوود از سر گرفته شده است. اگر این گفت و شنودها به نتیجه نرسد یا اگر اعتصاب نویسنده‌ها، خدای نکرده به ماه ژانویه کشیده شود، شبکه های تلویزیونی آمریکا ناچار از تکرار ملال آور برنامه‌ها و فیلمهایشان خواهند شد. امیدوارم شبکه‌های تلویزیونی آمریکا برای دوره‌ی کریسمس، برنامه و فیلم کافی ذخیره کرده باشند.

ستاره تازه آسمان پاپ

حالا از تازه‌ترین ها بشنویم. شایان ایتالیا که ربطی به ایتالیا ندارد و پارسی یا زرتشتی هندی است که 8 سال است در لندن زندگی می کند و اخيرا نخستین آلبومش را با نام شایان ایتالیا درآورده است. توی ديسکو زمانه اين هفته برای نخستين بار يک آهنگ اين آوازخوان جوان را می شنويم.


شايان ايتاليا از پارسيان هند است

با خود شایان ایتالیا در لندن مصاحبه‌ای انجام دادم که در برنامه‌ی زمانه با بیگ بن پخش خواهد شد. مصاحبه‌ی مفصلی است که در آن شايان درباره‌ی خودش صحبت می‌کند، درباره ارتباطات عاطفی‌اش با پارسی‌ها، هند، ایران و چيزهای دیگر.


رپ، يک نوع پاپ؟

سری هم به ایران می‌زنیم. حتما شنیدید که گفته می شود مقامات دارند حال رپ‌خوانها را می‌گیرند. یک مقام وزارت فرهنگ و ارشاد از شناسایی شمار زیادی از خوانندگان غیر مجاز رپ خبر داد.

جالب اینجاست که خبرگزاری رسمی ایران، ایرنا، در توضیح موسیقی رپ نوشته است: رپ از گونه‌های موسیقی پاپ به شمار می‌آید. ولی توضیح نداده که کدام کارشناس برومند موسیقی، رپ را وارد گونه‌های پاپ کرده است.

اگر رپ را از گونه‌های پاپ بدانیم، پس می‌توان گفت که رباعی هم نوعی غزل است.


سروش / هيچکس

وزارت ارشاد تهدید کرده است که استودیوهای ضبط صوت این نوع موسیقی که به زعم ایشان گونه‌ای از پاپ است، پلمپ خواهد شد و با خوانندگان غیر مجاز رپ هم برخورد خواهد شد.

می‌شود چنین تصور کرد که در گذشته خواننده‌های رپ در جمهوری اسلامی مورد مرحمت مقامات قرار داشته اند، که نداشتند.

گفته می‌شود که مشکل مقامات با کلمات رکیک و زننده و الفاظ زشتی است که گاه گداری در آهنگ‌های رپ، گوشها را می‌خراشد. ولی با این فوران و غلیان آهنگ‌های رپ که شاهدش هستیم، چشم انداز این چاره اندیشی وزارت ارشاد را نمی‌دانم چگونه توصیف کنم.

و اما اين خبر بهانه خوبی به دست ما داد که از آهنگ های رپ فارس يکی نه، بلکه دو تا پخش بکنيم.

تا فرصت دیگر، مواظب خودت باش. بدرود.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)