تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

هم نظری عبادی با حسين‌خواه در باره قوانين تبعيض‌آميز

شنیدن گفت‌وگو

مریم حسین‌خواه، روزنامه‌نگار، فعال حقوق زن و ازاعضای کارزار یک میلیون امضا برای تغییر قوانین تبعیض‌آمیز و عضو مرکز فرهنگی زنان بازداشت شده است. این در حالی‌ست که چند روز پیش تارنمای «زنستان» ارگان مرکز فرهنگی زنان مسدود شد و مریم حسین‌خواه از اعضای تحریریه‌ی زنستان و تارنمای تغییر برای برابری‌ست. به گزارش تارنمای کانون زنان ایرانی، به‌هنگام بازجویی به مریم حسین‌خواه گفته شده است که متهم به تشویش اذهان عمومی، تبلیغ علیه نظام، نشر اکاذیب از طریق انتشار اخبار کذب در زنستان و تغییر برای برابری‌ است. از او خواسته شده بود که برای ادامه‌ی بازجویی ساعت ۹ صبح روز یکشنبه مجددا به دادگاه مراجعه کند، اما در پی مراجعه‌ی مجدد به دادگاه برای مریم حسین‌خواه قرار بازداشت صادر شد و او روز گذشته، بیست و هفتم آبان ماه، ساعت دو بعدازظهر به زندان اوین منتقل شد. فریده غیرت حقوقدان در تهران معتقد است که بازداشت مریم حسین‌خواه به شیوه‌ی غیرمتعارف صورت گرفته است:

فريده غيرت: طبق اطلاعی که من امروز کسب کردم از دوستان، خانم حسین‌خواه که تشریف برده بودند به دادگاه انقلاب، برای بازجویی، و ظاهرا جلسه‌ی دوم بازجویی‌شان بود، امروز بازداشت شدند و به زندان اوین منتقل شدند. این امر برای من جای تعجب بود که، البته من به جزییات پرونده هیچ اشراف و اطلاعی دارم، ولی چون ایشان برای بازجویی دعوت شده بودند، مسئله‌ی بازداشت‌شان برای من خیلی عجیب است. چون بازداشت و بازجویی دو مقوله‌ی جدا ازهم هستند. اگر مسئله‌ی حادی بوده که باید بازداشت می‌شده، دیگر نیازی به بازجویی، به نظر من، در این مرحله نبوده و می‌توانستند بازداشت‌اش بکنند. ولی چه بوده است جریان، متاسفانه من اطلاعی از آن دیگر ندارم.

آیا هیچ ارتباطی بین این بازداشت و رویداد بسته‌شدن سایت زنستان نمی‌بینید؟
یک‌مقدار چرا! من فکر می‌کنم... این دوستان از گردانندگان همان سایت بودند، ولی تا آنجایی که من اطلاع دارم، در رابطه با مسئله‌ی کنشگران بوده فکر می‌کنم که دکتر رزاقی هم دستگیر شدند و ایشان هم در همان رابطه باید باشد.

قوانین ایران تبعیض‌آمیز

و اما شیرین عبادی، وکیل مدافع مریم حسین‌خواه. درباره‌ی این مورد بازداشت می‌گويد:

شيرين عبادی: خانم حسین‌خواه که از ژورنالیست‌های معروف ایران هستند و علاوه بر روزنامه‌ی اعتماد که سابقا با آن کار می‌کردند، به صورت مستقل با روزنامه‌ها و رسانه‌های گوناگون کار می‌کنند، همچنین در سایت زنستان هم مقالاتی در زمینه‌ی حقوق زن چاپ می‌کردند، امروز متاسفانه بازداشت شدند و طبق اطلاعی که خانواده‌شان دادند برایشان قرار بازداشت صادر شده که وکالت این پرونده از طرف کانون مدافعان حقوق بشر به من و به خانم علی‌کرمی ارجاع شده است. اتهام ایشان در حقیقت نوشتن مقالاتی در اعتراض به قوانین تبعیض‌آمیز ضد زن در ایران است و همچنین همکاری با کمپین یک میلیون امضا و جمع‌آوری امضا برای این سایت.

ولی گفته می‌شود که ایشان را فقط برای بازجویی به دادسرا دعوت کرده بودند و از آنجا به اوین فرستاده می‌شوند، درست است؟
بله! ایشان برای بازجویی دیروز رفتند و امروز هم به‌دنبال همان بازجویی احضارشان کرده بودند که متاسفانه منجر به صدور قرار بازداشت‌ شد. به موجب مقررات قانون آیین دادرسی مدنی کسی را که احضار می‌کنند، بایستی دلایل اتهام و نوع اتهام در دعوتنامه قید بشود که در این مورد این مسئله رعایت نشده بود.

آیا اتهامات مقامات درست است یا اینکه می‌شود از مريم حسين‌خواه حمایت کرد؟
حتما می‌شود حمایت کرد، زیرا من معتقدم کاملا بی‌گناه هستند. ابراز عقیده در قانون اساسی و همچنین در شریعت مقدس اسلام آزاد است. ایشان بر این اعتقادند، مثل من و بسیاری دیگر از زنان این کشور، که قوانین ایران تبعیض‌آمیز است.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)