تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
از دهان شما تا گوش ما؛ برنامه نهم

راديو زمانه «کپی رايت» ندارد

داريوش رجبيان
london@radiozamaneh.com

درود بر شما.

این برنامه را از اینجا بشنوید

پیام: من شهرام هستم و از تورنتو کانادا زنگ می‌زنم مطلع شدم که آقای (محسن) نامجو یک مصاحبه‌ای داشته اند توی رادیو زمانه و دوست دارم این مصاحبه را بشنوم اگر ممکن است یک جوری به ما خبر بدهید که چه‌گونه این مصاحبه را می توانیم بشنویم... محبت کنید این را در همان سایت‌تان اطلاعاتش را بگذارید. خیلی متشکر. خداحافظ.

داریوش: گفتگوی همکارم معصومه‌ی ناصری گرداننده‌ی کافه زمانه با محسن نامجو آوازخوان ایرانی در نخستین سالروز تولد رادیو زمانه، یعنی ۱۱ سپتامبر امسال از پرشنونده ترین برنامه های رادیو زمانه طی یک ماه اخیر بود و شما تنها کسی نیستید که پیش و پس از پخش این گفتگو که به طور زنده انجام گرفته بود، به ما مراجعه کردید. نشانی آن اینجاست:
radiozamaneh.org

پیام: من هم عرض سلام و ادب دارم خدمت شما عزیزان و کارکنان رادیو زمانه. بنده سعید هستم و از دوبی مزاحمتان میشوم. میخواستم کمال تشکر را داشته باشم از برنامه ی خیلی خوبتان و امیدوارم که همیشه موفق و موید باشید.
پیام: خیلی دوستتان دارم.

داریوش: سپاس از پیام های پر مهرتان. ولی هر قدری شما ما را دوست دارید، مطمئن باشید که ما شما را دوست تر داریم. پاینده باشید.

پیام: من مسعود جابانی هستم از کانون فرهنگی پیام در شهر خرونینگن با شما تماس می گیرم. من چند بار زنگ زدم تماس گرفتم راجع به معرفی کتاب، کتابی که نوشتم. می خواستم که جهت آشنایی بیشتر با شما قراری بگذاریم. با ما لطفا تماس بگیرید. کانون پیام هر هفته روزهای اداری از ساعت ۲ تا ۴ باز است. ما مایل به همکاری‌های فرهنگی هستیم... امیدواریم که هر چه زودتر با ما بتوانید تماس بگیرید. قربان شما. موفق باشید. خداحافظ.

داریوش: ما هم مسلما این کار را کردیم و با آقای جابانی در شهر خرونینگن هلند تماس گرفتیم، تا ببینیم منظورشون از این پیام دقیقا چه بوده.

جابانی: من پیام های شما را از طریق رادیو زمانه گوش می دهم. من فکر می کنم که یکی از نکات خیلی جالب که برای مردم ایران خیلی مهم است، این است که بعضی وقت ها خیلی چیز ها دچار ابهام می شود. مثلا در رابطه با رژیم ایران راجع به مسائل سیاسی که به وجود می آید، گروه اپوزوسیون و کسانی که به اصطلح پز مخالفت با رژیم را دارند، ولی در محتوا مثل هم هستند. در این رابطه من به اصطلاح مدت ها بود که انتظار داشتم که رادیو زمانه بتواند یک عکس العملی نشان بدهد. نه موضع سیاسی، ولی یک سری از مسائل را به گوش همه ی مردم برساند که خوشبختانه احساس می کنم که رادیو زمانه این کار را انجام داده است.

داریوش: منظورتان دقیقا چه موضعی است؟ یعنی فکر می کنید که رادیو زمانه موضع سیاسی مشخصی دارد؟

جابانی: اصلا این جوری نیست و ... فکر می کنم که اتفاقا توی موضع گیری سیاسی رادیو زمانه توانسته حرف مردم را از طریق رادیو به گوش مردم برساند. تو همین رابطه اتفاقا برای من خیلی همین موضوع جالب بود که منابعی که استفاده می شود، خیلی برایم جالب بود... از طریق رادیو زمانه بدون موضع گیری سیاسی این مسئله برای اولین بار (مطرح شد). احساس خوبی به من دست داد و در جا تشکر کردم از شما...

داریوش: خواهش می کنم. ولی هنوز برای من روشن نشده چه مسئله ایست آن مسئله ای که بهش اشاره می کنید.

جابانی: مسئله ای که در رابطه با موضع گیری سیاسی بعضی از گروه های سیاسی بود که اینها یک مقداری توهین کرده بودند. یک سری مسائل را گفته بودند که نمی دانم "رادیو زمانه در خدمت رژیم قرار گرفته" و از این دست مسائل... در رابطه با مثلا موضوعات مجاهدین! هر کس با آنها مخالفت کند درجا یک انگی به او می زنند. ولی خوشبختانه موضعی که رادیو زمانه گرفته بود، کاملا موضع نرمالی بود. نه از موضع حزبی، بلکه کاملا بی‌طرفانه و جواب های خیلی خوبی داده بودند. اتفاقا یک آقایی بود به نام حسن که یک سری چیز نوشته بود که رادیو زمانه با خانه ی ایشان تماس گرفته بودند. ولی وقتی که من این ها را خواندم، دیدم که شما چه قدر به اصطلاح با سعه ی صدر و از موضع حل مسئله با مسئله رفتار می کنید، در صورتی که اینها غیر از توهین و غیر از این که انگ بزنند، کار دیگری ندارند. من هم خودم راستش یکی از اعضای جدا شده ی سازمان هستم و خلاصه در این رابطه اینها را از محتوا میشناسم که تا چه حد به لحاظ محتوایی با رژیم تقریبا هماهنگ هستند...

داریوش: البته این را هم مد نظر داشته باشیم که آنها هم شاید حرفی برای گفتن دارند و حتما انتظار دارند که رادیو زمانه با آنها تماس بگیرد و صحبت بکند. و رادیو زمانه پیوسته تلاش کرده موضع گروه‌هایی که به ما زنگ زدند یا پیام گذاشتند یا بنا به دلیلی ما خودمان به آنها زنگ زدیم و صحبت کردیم روشن شود، تا طوری نشود که فکر کنند رادیو زمانه گروه مشخصی را نادیده می گیرد و به آن ها نمی پردازد. رادیو زمانه تلاش می کند که به تمام گروه ها بپردازد و نظرات آنها را منعکس کند.

جابانی: من از همین بابت واقعا از شما متشکرم. به خاطر این که من هم فکر نمی‌کنم همه چیز را می‌دانم و دوست دارم که نه از موضع سیاسی که از موضعی که خودتان دارید، من هم راهنمایی بشوم از کمک دیگران، حرف های دیگران و سعی می کنم هر چه بهتر خودم را با این جامعه تطبیق بدهم. من خودم هم یک کتابی نوشته ام در مورد این مسئله. "روانشناسی خشونت و ترور" که شرح تجارب خودم است.

داریوش: به چه زبانی نوشتید؟ به فارسی؟

جابانی: به فارسی هستش "روانشناسی خشونت و ترور" و تو هلند یک کتابی نوشتم اسمش هست "سکتس" که انتشار پیدا کرده و به فروش می رسد. کتاب "سکتس" شرح حال فرقه ها هست و پروسه مغزشویی و این که چه گونه جوانان پر شور همه مملکت‌ها (که مسئله تنها ایران هم نیست) چگونه تحت تاثیر قرار می گیرند و چگونه تحت خدمت فرقه‌ها قرار می گیرند و به اعمال تروریستی کشانده می شوند.


داریوش:
البته، خود سازمان مجاهدین خلق ایران قبول ندارد که تروریستی است (با اینکه اتحادیه اروپا اخیرا روی بقای این سازمان در فهرست سازمانهای تروریستی اصرار کرد) و با آقای حسن که در گفتگو با آقای جابانی ازش ذکری رفت، گفتگویی هم داشتیم . خودش می گفت که از هواداران مجاهدین خلق است و از یک مطلب رادیو زمانه شدیدا دلخور بود. سر انجام توانستیم با ایشان تماس بگیریم و صحبتی بس طولانی انجام دادیم که به زودی پخش خواهد شد .

پیام: درود بر شما و دوستان عزیز در رادیو زمانه، ایمان هستم از سایت "ایران تی وی رادیو دات کام" از برلین مزاحم شما می شوم. شش ماهی هست که تلویزیون های ایرانی را داریم روی اینترنت پخش می کنیم و ایرانی های داخل و خارج از کشور استقبال زیادی کردند. اما ایرانی های داخل به خاطر سرعت کم اینترنتشان، نمیتوانند تلویزیون ها را راحت ببینند و از ما خواستند رادیوهای خارج از کشور را برایشان بگذاریم. می خواستیم بدانیم، آیا اجازه داریم لینک مستقیم پخش زنده‌ی رادیو زمانه هم روی سایت در قسمت رادیو ها قرار بدهیم؟ ممنون. خدانگهدار.

داریوش: برای پاسخ به پرسش شما، آقای ایمان، زنگی زدم به مهدی جامی، مدیر رادیو زمانه که از قضا در آمستردام نبود، بلکه در شهر آخن آلمان در حال تدارک نشست رادیو زمانه با مخاطبان بود و به تمرین گوش نواز خانم چنگ نوازی با نام شیدا که ضمنا فردای آن روز ۱۷ ساله می‌شد، گوش می‌داد.

داریوش: ببخشید که در حالتی مزاحمتان شدم که شما داشتید لذت می بردید از آهنگ چنگ.

جامی: نه، خیلی هم خوب است.


داریوش: دوست داشتم به این سوال شنونده ی رادیو زمانه هم پاسخ بدهید که آیا می‌توانند به برنامه های زنده رادیو زمانه پیوند بدهند؟

جامی: خیلی ممنونم که تماس گرفتند و این موضوع را با ما مطرح کردند. خیلی خوشحال می شویم البته. طبیعی است که میتوانند لینک بدهند، هم به صدا هم به سایت، صفحات مختلف با ذکر منبع و مقصد. ما همیشه گفته ایم که زمانه یک رسانه آزاد است و در واقع، به یک معنا کپی رایت ندارد. هر کس از هر گوشه ی این رودخانه خواست بردارد و استفاده بکند، آزاد است و مشکلی نیست.

داریوش: با ذکر ماخذ البته.

جامی: البته. با ذکر ماخذ و منبع و مرجع. بقیه اش دیگر هیچ مشکلی نیست. حالا البته بعضی از دوستان در ایران هم هستند که مطلب را برمی‌دارند. شاید به دلیلی از دلایل نمی‌توانند ماخذ را ذکر کنند. به آن هم ما به هر حال ایرادی نداریم. معتقدیم که به هر حال، پیام منتقل شده و همین کفایت می کند.

داریوش: این درخواست که ایمان می‌کند از باقی انحای استفاده از مطالب زمانه یک خورده فرق می کند. برای این که ایشان می خواهد برنامه های ما به طور زنده که پخش می شود، مستقیما از طریق تارنمای آنها هم قابل دریافت باشد. آیا از لحاظ فنی هیچ مشکلی ندارد و می توان این کار را انجام داد؟

جامی: اگر از نظر فنی کمکی بخواهند، حتما ما کمک خواهیم کرد. مشکلی نیست. ولی معمولا نیاز به کمک خاصی نباید از جانب ما داشته باشد. خودشان می‌توانند این کار را بکنند. یعنی "فید" صدا را در واقع آن جا قرار بدهند، در پلیر خودشان و ما هم خوشحال می شویم که کسانی که مراجعه می کنند به تارنمای آنها شنونده ی تازه ای برای رادیو زمانه باشند.

داریوش: و هر کس دیگری هم که تارنمایی دارد، می‌تواند این کار را بکند، مختار است؟

جامی: بله. یعنی در واقع محتوایی که ما داریم تولید می‌کنیم، چه صدا یا متن یا تصویر، در روی اینترنت هست و اینترنت هم یک منبع عمومی است و آزاد برای مردم. اصلا برای همین هم تولید می شود و گذاشته می شود بدون اشتراک، تا مردم بتوانند استفاده بکنند. طبیعی است که هر شاخه ای از این در جایی قرار داده بشود که کسان خاصی، مراجعه کنندگان آن تارنما یا آن صفحه بتوانند دسترسی داشته باشند، مطلوب است. ما طرفدار این هستیم که مردم دسترسی داشته باشند به زمانه در هر جایی که هستند و از هر جایی که ممکن است.

***

پیام گیر رادیو زمانه : 0031205682070 گوش به زنگ شماست و پیک الکترونیک
contact(at)radiozamaneh.com چشم به راه پیام‌هایتان. تا هفته ی آینده اینترنت و تلفن ها آباد و صاحبانشان شاد.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

saitetoon filter shode

-- k1 ، Sep 27, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)