تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
مروری بر مطبوعات لندن:

نگرانی‌های آمريکا از ايران

london@radiozamaneh.com

«عراق، جايزه اين نبرد است.» عنوان يکی از مقالات کوتاه روزنامه ايندپندنت روز چهارشنبه است. «ان پنکت» سردبير امور ديپلماتيک ايندپندنت، در اين مطلب می‌نويسد:

«آمريکايی‌ها و بريتانيايی‌ها پيوسته ايران را مسئول بمب‌گذاری‌ها در کنار جاده‌های عراق ناميده‌اند که نيروهای ائتلاف به رهبری آمريکا را هدف قرار داده است. دولت ايران اين اتهامات را رد کرده و به نوبه خود، آمريکا را به برانگيختن آشوب در ايران متهم کرده است. در خلال رد و بدل اين اتهامات، دو کشور به وضوح توسط اقارب خود درگير يک جنگ غيرمستقيم‌اند و بلندپروازی‌های هسته‌ای دولت محافظه‌کار ايران بخشی از اين معادله به شمار می‌آيد.»

به نوشته ايندپندنت، پيام اخير محمود احمدی‌نژاد، ریيس‌جمهوری ايران، ميان مقامات آمريکايی گوش‌های شنوايی پيدا کرده است. او اخيراْ گفته بود که ايران حاضر است خلاء قدرت در عراق را پر کند. «رايان کراکر» سفير ايالات متحده در عراق، ضمن دادن گواهی در حضور يک هيأت کنگره آمريکا روز دوشنبه با اشاره به آن اظهار نظر آقای احمدی‌نژاد گفت که اگر عراق گرفتار هرج و مرج شود، ايران برنده خواهد شد و نفوذش بر منابع عراق و احتمالاْ قلمرو عراق را استوارتر خواهد کرد.

ايندپندنت می‌افزايد که در پايان ماه سپتامبر، وقتی که رهبران جهان روانه مجمع عمومی سازمان ملل می‌شوند، انتظار می‌رود که دور تازه‌ای از جنگ ميان اقارب ايران و آمريکا آغاز شود.

و اما موضوعی که مورد توجه بيشتر نشريه‌های چاپ لندن واقع شده، حمله هوايی اسراييل به سوريه است. به نوشته روزنامه تلگراف، يک مقام ايالات متحده اين خبر را تأييد کرده است که جنگنده‌های اسراييلی، بر عمق سرزمين سوريه حمله‌ای هوايی انجام داده‌اند که ميزان تنش ميان دو کشور را افزايش داده است. هدف حمله روز پنجشنبه اسراييل، ناروشن باقی مانده است. اما به گزارش مطبوعات اسراييلی، يک محموله تسليحاتی ايران که قرار بوده به دست گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان برسد، هدف حمله واقع شده است.

اين خبر را نخست، دولت سوريه اعلام کرد و شمار جنگنده‌های اسراييلی را پنج فروند عنوان نمود؛ اما از هدف حملات چيزی نگفت. دولت اسراييل به طور غيرمعمولی در اين مورد خاموش ماند و درگيری جنگنده‌هايش در عمليات را تأييد يا تکذيب نکرد.

تلگراف می‌افزايد: يک فرضيه ديگر که ديروز مطرح شد، اين بود که اسراييل می‌خواسته است سامانه دفاعی «پانتسير» ساخت روسيه را ويران کند که اخيراْ دمشق خريده است. گفته می‌شود که به زودی ايران هم سامانه دفاعی «پانتسير» را برای دفاع از تأسيسات هسته‌ای‌اش نصب خواهد کرد و ممکن است حمله اسراييل با هماهنگی با آمريکا برای سنجيدن ميزان کارآيی اين سامانه دفاعی روسی صورت گرفته باشد.

سوريه روز سه‌شنبه اعلام کرد که در مورد اين حادثه، رسماْ به سازمان ملل متحد شکايت و اسراييل را به انجام تجاوزی غير قابل توجيه متهم کرده است.

سوريه و اسراييل در کنار درگيری‌های جزیی و پراکنده، طی سال‌های ۱۹۴۸، ۱۹۶۷ و ۱۹۷۳ با هم سه جنگ عمده هم داشته‌اند. با وجود آرامش تنش‌آلود سه دهه اخير، دو کشور رسماْ در حالت جنگ به سر می‌برند. اما يک تحليل‌گر در دبيرخانه سازمان ملل متحد به روزنامه «فايننشال تايمز» گفته است که سوريه آن قدر که انتظار می‌رفت، سر و صدا به پا نکرده و اين حادثه نبايد مايه نگرانی زياد باشد.

فايننشال تايمز با استناد به سخنان يک ديپلمات سازمان ملل می‌افزايد که قرار نيست گلايه نماينده سوريه به دبير کل سازمان ملل، در شورای امنيت بررسی شود. چون سوريه خواستار بررسی آن نشده است.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)