تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
از دهان شما تا گوش ما؛ برنامه ششم

«مجاهدين خلق» و راديو زمانه

داریوش رجبیان


شنیدن فایل صوتی

با توجه به تراکم مطالب امشب، یک‌راست می‌رویم سراغ پیام‌های شما روی پیام‌گیر ۰۰۳۱۲۰۵۶۸۲۰۷۰

پيام: سلام. من از هلند تماس می‌گیرم. در سایت وزارت اطلاعات من یک برنامه‌ای از شما دیدم، از آقای توانايان فرد که تمام مطالبی که گفته بودند از منابع رژیم بود، از تلویزیون رژیم و رادیوی رژیم. و جالب این بود که این برنامه همین امروز از رادیوی شما پخش می‌شود و همین امروز هم در سایت وزارت اطلاعات به‌صورت مکتوب ثبت شده و چندین نفر از اعضای وزارت اطلاعات شروع کردند به همان حرفهایی که رژیم علیه مجاهدین می‌زند. من نمی‌دانم این رادیو زمانه مال هلند است، یا رادیو رژیم هست توی اینجا که پخش می‌شود. مال هر کسی که هستید، پرنسیپ‌های خبرنگاری حکم می‌کند که اگر رادیوی یک گروه یا سازمانی که آن هم دادگاه اتحادیه اروپا علیه این حکم شرمگینانه حکم داده که این مجاهدین تروریست نیستند، بیایید و با یکی از اعضای مجاهدین صحبت بکنید، یا با یکی از هواداران صحبت بکنید. ولی شما این کار را نمی‌کنید و دقیقا حرفهایی را که رژیم مرتب هر روز از بلندگوهای آخوندی نشخوار می‌کند تکرار می‌کنید. این کار خوب نیست، اگر می‌خواهید با من تماس بگیرید در این رابطه صحبت کنم، تلفن من هست ۰۰۳۱... حسن از هلند.

داريوش: آقای حسن گرامی، همین لحظاتی پیش برای احتمالا هشتادونهمین‌بار به شماره‌ای که در پیامگیرمان گذاشتید، زنگ زدم. پیام خودکار هلندی می‌گفت یک چنین شماره‌ای وجود ندارد. وقتی برای نودمین‌بار زنگ زدم، متوجه شدم شماره‌ای که برای ما در دو مورد اعلام کرده‌اید، یک رقم بیشتر دارد. تصادفا یکی از آن ارقام را انداختم و اینبار موفق شدم، اما خود شما را پیدا نکردم. بانویی که تلفن همراه شما را جواب داد و می‌گفت که شما را تنها با نام حسن می‌شناسد، و دیگرهیچ، به من گفت که شما دیروقت شب تشریف خواهید آورد. به هرحال،‌ شماره تلفن‌تان اکنون پیش من هست و حتما بعدا سر فرصت مزاحم‌تان خواهم شد که باهم گپی بزنیم. در پاسخ به ایراد شما پیش از همه می‌خواستم از شما یک پرسش بکنم: گفتید که مطلب رادیو زمانه را در سایت وزارت اطلاعات خوانده‌اید. من ناآگاه را با بزرگواریتان ببخشید و در تماس بعدی لطفا نشانی تارنمای وزارت اطلاعات را به ما هم بدهید، چون من واقعا آن را ندارم و نمی‌دانستم که چنین تارنمایی هم وجود دارد. مطلبی که شما را خشمگین کرده، نوشته‌ی مهرداد توانافرد است زیر عنوان «ایران چه برنامه‌ای برای مجاهدین خلق دارد» که پخش مستند «گرگها» از طریق تلویزیون جمهوری اسلامی در محور این مطلب قرار داشت و این تنها مورد استناد به رسانه‌های داخلی ایران توی این مطلب بود. این مطلب بیانگر عقاید نه نویسنده‌ی آن و نه رادیو زمانه است، البته و بر مبنای مطالب روزنامه‌ی «الصباح» عراق، «گلف نیوز» امارات، «واشنگتن پست» آمریکا و «فایننشال تایمز » لندن نوشته شده است. همانطور که گفتم، مستند «گرگها» به‌خاطر صحنه‌های نادری که نشان‌ داده، مثل جلسه‌های سازمان مجاهدین خلق در عراق، دیدار مجاهدین خلق با مقامات عراق صدام حسین و غیره،‌ موضوع محوری این مطلب آقای توانافرد بود. اگر مایلید، به این موضوع در برنامه‌های آینده برمی‌گردیم، زمانی که به زنگ تلفن‌تان خودتان پاسخ بدهید و با رادیو زمانه صحبت بکنید. سپاس.

بعد از این صحبت داغ سیاسی بهتر است به یک موضوع کم تنش‌تر بپردازیم. شاپور شنونده‌ی زمانه به نشانی contact@radiozamaneh.com، (نمی‌دانم چرا به زبان انگلیسی) نوشته: من روز یکشنبه ۲۶ اوت ۲۰۰۷ از رادیو زمانه آهنگ قشنگی را با صدای گوگوش و ویگن شنیدم که درباره‌ی یک راننده تاکسی و یک دختر مسافر آن بود. چگونه می‌توانم این آهنگ را دوباره بشنوم. شاپور گرامی، این آهنگ را همین الان می‌توانی دوباره از رادیو زمانه بشنوی. حدس‌ات در مورد گوگوش درست بود، اما صدای مرد متعلق به شادروان ویگن نبود، بلکه حمید قنبری‌ست.

طی هفته‌ی گذشته پیامگیر رادیو زمانه یک گزارش زنده از یک میدان اعتراضات در اروپا را هم دریافت کرده است. اما در آغاز پیامگیر ما با «صدای اسراییل» عوضی گرفته می‌شود:

پيام: با عرض سلام و ادب خدمت دست‌اندرکاران محترم رادیو زمانه. حسام منتظری هستم از میدان مرکزی شهر استکهلم. گزارش زنده‌ای برای رادیو اسراییل دارم. معذرت می‌خواهم برای رادیو زمانه دارم. پوزش می‌طلبم. هم‌اکنون تجمعی اعتراضی با شرکت طیف‌های مختلفی از کانونهای سیاسی‌ـ اجتماعی در این شهر در جریان است. این تجمع در اعتراض به تعرضات و تهدیدات مسلمانان تندرو و فاندامنتالیست علیه حق آزادی و بیان صورت گرفته است...

داريوش: و پیامی از زنجان:

پيام: سلام‌علیکم. من از ایران زنگ می‌زنم. از شهر زنجان. خواستم ببینم این رادیوی زمانه هست‌اش روی موج کوتاه رادیو. بعد این قبلاها برنامه های زنده راديو زمانه بلافاصله پس از پايان برنامه ها دوباره باز پخش می‌شد روی همان موج کوتاه. ولی الان دیگر حدود ۶ـ ۵ماه است که این انجام نمی‌شود. این را می‌خواستم به مسئولين فنی رادیو زمانه بگویم. از زحماتتان هم خیلی تشکر می‌کنم. مرسی. خداحافظ.

داريوش: دوست گرامی، راست می‌گویی. مدتهاست که برنامه‌های زنده‌ی رادیو زمانه بلافاصله بعد از پایان برنامه‌ها بازپخش نمی‌شود و جای آن موسیقی می‌آید. مثلا، امشب پس از برنامه‌ی ما و شما یکخرده موسیقی آرامش بخش پخش می‌شود، برای تسکین اعصابمان. و اما بازپخش برنامه‌های زنده به‌کلی ملغا نشده. این برنامه‌ها ساعت ۲/۵ بامداد به وقت تهران تکرار می‌شود، اگر بیدار هستی. اگر نیستی، بعدا دوباره ساعت ۸/۵ بامداد می‌آید روی موج و اگر سر کار بودی، نهایتا ساعت ۲/۵ بعدازظهر به وقت تهران باز پخش می‌شود که فکر می‌کنم سه مورد بازپخش کافی باشد. برنامه‌های رادیو زمانه را می‌توانید روی موج کوتاه، فرکانس ۶۲۴۵ کیلوهرتس بگیرید. از طریق ماهواره: رادیو زمانه، زاویه آنتن ۱۳درجه‌ی شرقی. فرکانس پخش: ۱۲۴۷۵/۵مگاهرتس، پولاریزاسیون افقی، سیمبول ریت ۲۷/۵. و البته، از طریق شبکه‌ی جهانی اینترنت radiozamaneh.com

پيام: الو، سلام! من برای اولین‌بار است که بیننده‌ی رادیو زمانه هستم و رادیوی واقعا متفاوتی شما دارید. می‌خواهم باز هم بیننده رادیوتان باشم. ازتان می‌خواهم که آهنگهای ترکی و عربی‌تان را بیشتر پخش کنید. با تشکر.

داريوش: امیدوارم به‌زودی تلویزیون زمانه هم بشویم که دیگر پیوسته بیننده‌مان باشید. ولی حالا حالاها که رادیو هستیم، این را هم بهت بگویم که تازه‌ترین آهنگهای دبش فارسی، ترکی، عربی و غیره را می‌توانی در برنامه‌های موسیقی متعدد رادیو زمانه بشنوی، از جمله برنامه‌ی جدید «دیسکو زمانه» که آدینه شبها پخش می‌شود.

و حالا یکبار دیگر نگاهی می‌اندازیم به contact@radiozamaneh.com که پیک الکترونیک رادیو زمانه است. اسد از آلمان نوشته: "با سلام و درود. بگذارید خلاصه کنم، به به، عجب رادیوی خفنی." من بهش نوشتم: "ایکاش خلاصه نکرده بودید و خفنی و ناخفنی رادیو زمانه را بیشتر توضیح می‌دادید." اسد برگشت و گفت: "خب پس خودتان خواستید. از سایت شما از دو جهت خوشم می‌آید. اولا از دیدگاه اینفورمایتک [که منظورش احتمالا اطلاع‌رسانی‌ست] سایت شما در یک کلام خیلی اینتلگنت [که منظورش احتمالا باهوشانه است] درست شده و حوصله‌ی بیننده‌ی سایت بخاطر تنوع موجود سرنمی‌رود. دوما از جنبه‌ی محتوا که ببینیم مقالات و نوشته‌ها هرچند روشنفکرانه هست، ولی خبری از چماق مدرنیته نیست. با سایت شما یکی به سایت‌های سطح بالا اضافه شد." سپاس از اسد گرامی. لطفا دفعه‌ی بعد این قضیه «چماق مدرنیته» را هم یکخرده برایمان روشن بکن.

مدوسا نوشته: "با سلام. من یکی از هزاران مخاطب جوان تارنمای رادیو زمانه هستم. بسیار متاثر شدم وقتی مشاهده کردم شرایط حاکم بر جو رادیو زمانه با آنچه در مانیفست رادیو زمانه ذکر شده، تا حدود زیادی فاصله دارد. البته، صادقانه بگویم، این مشخصات فقط مربوط به بعضی از قسمت‌ها می‌باشد که توسط دوستان عزیز با نگرش چپ و متاسفانه منجمد در سالهای انقلاب و دور از تفکرات روز جوان ایرانی اداره می‌شود. امیدوارم پاسخی از مدیریت تارنما دریافت کنم."

پاسخ ما به مدوسا در واقع یک پرسش بود و آن اینکه "اشکال مورد نظر شما کجا دیده شده است، تا به آن رسیدگی بشود؟" مدوسا برگشت و گفت: "خوشحالم که پاسخی از تارنمای شما دریافت کردم. در مورد پاسخ به سوالی که پرسیده بودید، اجازه بدهید وارد مسایل خارج از عرف مخاطب ایرانی نشوم و محتوای سوال، خود آدرس اشکال را می‌دهد و به‌هیچ وجه منظور اشاره به هیچ فرد خاصی نیست. صرفا یک تذکر دوستانه است که امیدوارم میزان صبر و تحمل این عزیزان را قدری، هرچند کوچک، افزایش بدهد."

مدوسای گرامی! در بیان مشکلات با رادیو زمانه اختیار دارید از هر نوع عرف دست‌وپاگیر خارج بشوید، چون هدف بهبود کار است و مسلما هیچ کاری بی‌نقص نیست. پاینده باشید.

یادتان نرود که پیامگیر ۰۰۳۱۲۰۵۶۸۲۰۷۰ فقط و فقط برای شما ساخته و نصب شده. بهش زنگ بزنید. پیک الکترونیک contact@radiozamaneh.com مال خودتان است. میل بفرمایید و بهش میل بزنید.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

بعد از فروپاشی رژیم صدام خیلی از نیروهای سازمان مجاهدین خلق برای وزارت اطلاعات مزدوری می کنند. آنها کارشان مزدوری است. برایشان فرق نمی کند صدام باشد یا وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران.
همچنیین برخی رسانه های خارجی مثل همین رادیو زمانه بطور مستقیم یا غیر مستقیم توسط همین وزارت پشتیبانی مالی می شوند . یک دلیلش این است که هر مطلب را چاپ نمی کند. دلیل دیگرش این است که برخی افراد آن دست پرورده وزارت اطلاعات چمهموری اسلامی ایران هستند. و دلیل سومش این است که این رادیو از وبلاگها وسایتهائی تبلیغ می کند که درایران هم از توبره می خورند و هم از آخور .

-- فعلا ناشناس ، Sep 4, 2007

شما ناراحت نشوید از گفته های این اشخاص. پس از پیام رجوی در ماه گذشته که بایستی با رژیم مرز کشید در و اقع هواداران وعوامل خود را دعوت کرد که به هرکس که بخواهد به او انتقاد کند را سرکوب کنند. د راین رابطه این افراد وعوامل مجاهدین هرکس را که کوچکترین انتقادی به آنها نمایند -بسته به موقعیت - وابسته به رژیم میدانند. از سران کشورها تا رادیوهای مختلف مانند فردا وبی بی سی . رجوی برای سرکو ب افراد خود در اشرف برای اینکه جرئت نفس کشیدن نداشته باشند دست به چنین اقدامی کرد . او از یک طرف میگوید که انتقاد به مجاهدین به شرطی که با رژیم خط کشی ومرزکشی داشته باشد هیچ اشکال ندارد ولی بیان نمیکند که این مرز را چه کسی دنبال میکند. مجاهدین به هرگونه انتقاد به خود حتی اگر توام با مرز کشی با رژیم باشد را به هشتاد وبیست تفسیر میکنند . بدین معنی که هرکس حتی اگر به رژیم هشتاد درصد انتقاد کند وبیست در صد به مجاهدین باز خط رژیم است برای خط گم کردن. پس میبیند که با این جماعت که رجوی از ولایت فقیه برایشان بالاتر ورهبر ایدئولژیک است در واقع هیچکس شانسی ندارد که به اینان انتقاد کند. شما هم وقت تلف نکنید که فکر کنید که گفتگو با این افراد به جایی میرسد. اگر گفتگو با یک فناتیک حزب الله به جایی رسید گفتگو با افراد وعوامل مجاهدین نیز به جایی میرسد. در واقع این دو سیستم علی رغم تضادشان شباهتهای زیادی با یکدیگر دارند. آنها هردو آزادی را بنام مرز سرخ محدود میکنند وهر دو هر انتقادی به سیستم خود ورهبر را تحمل نمیکنند. تنها تفاوت جمهور ی اسلامی و مجاهدین این است یکی بر سرقدرت است ومیکشد و سرکوب میکند و دیگری برای به قدرت رسیدن اولین قدمها را بر ای سرکوب دگر اندیشان خود با فحش و تهمت و افترا دنبال میکند.

-- پرویز ، Sep 5, 2007

احتمالا منظور آقاي حسن از "سايت وزارت اطلاعات" سايتهايي نظير "ايران ديده بان" يا "هابيليان" يا ... است كه تحت عناوين مختلف به تبليغات عليه مجاهدين مي پردازند. تقريبا صد در صد محتواي اين سايتها به آنچه افشاگري عليه مجاهدين و تلاش براي نجات اعضاي گمراه مي خوانند اختصاص دارد. روشن كه در اين قبيل كارها وزارت مربوطه با نام و نشاني خود وارد نمي شود. مطلب آقاي تواناييان فرد جهتگيري مشخصي عليه سازمان داشت كه البته نمي دانيم موضع نويسنده است يا راديو زمانه. كسي انتظار بي طرفي از هيچ رسانه اي جمله راديو زمانه را ندارد. اين انتظاري واقع بينانه نيست چراكه اين همه تلاش و هزينه به هر حال اهدافي را مد نظر دارد. رسانه ي بي طرف نداريم. اما اين هست كه رسانه مي تواند در عين بي طرف نبودن "منصف" باشد و راست اين است كه بايد هم چنين كند به ويژه رسانه هايي همچون راديو زمانه كه خود را "متفاوت" مي خوانند و احتمالا از تفاوت رنگين كماني بودن و حاشيه ها و صداي هاي ناشنيده را پوشش دادن اراده مي كنند. كاري به ساير موارد ندارم اما دستكم وقتي پاي تقابل حكومتي قدر قدرت با گروهي از مخالفانش در ميان است همان انصاف حكم مي كند كه در چنين مصاف نابرابري دستكم حرفهاي هردو طرف را پوشش دهيد. و در اين مورد مشخص شما چنين نكرديد. و حتي از انتشار مطلب متين دكتر فولادوند كه به گفته ي خودشان دوبار براي راديو زمانه ارسال كرده اند خودداري كرديد. بپذيريد يا نه اين نه تنها نقض بي طرفي كه زير پا گذاشتن حداقلي از انصاف است. به ويژه اينكه آن طرفي كه نويسنده آن مقاله جانبش را گرفته است حكومتي است كه بهاي هر روز سرپا ماندنش را كثيري از مردم با گوشت و پوست و روانشان مي پردازند. موفق باشيد.

-- mohsen ، Sep 5, 2007

در پیام زیری که شما دریافت کردید تلفن کننده سعی کرده با عقب مانده جلوه دادن خود توهینی به ملت ترک و عرب کرده باشد و در واقع اعتراض به رادیو زمانه مبنی بر اینکه ترک و عرب هنوز فرق بین شنونده و بینده را نمیدانند من شخصا آرزوی شفا برای ایشان و همپالگان ایشان دارم و آرزوی نجات از ذهنیت مسموم تحقیر دیگر ملل را برای ایشان دارم
پيام: الو، سلام! من برای اولین‌بار است که بیننده‌ی رادیو زمانه هستم و رادیوی واقعا متفاوتی شما دارید. می‌خواهم باز هم بیننده رادیوتان باشم. ازتان می‌خواهم که آهنگهای ترکی و عربی‌تان را بیشتر پخش کنید. با تشکر.
----------------
دوست گرامی، من نمی دانم چه پیوندی میان آن پیام و عقب ماندگی ذهنی دیده اید و کجای آن حاوی توهین به این یا آن قوم بوده است. آیا فکر نمی کنید که شک و سؤظن شما فراتر از حد تصور جلو رفته است؟ - داریوش

-- Yaqub ، Sep 7, 2007

جیره خواری و مواجب گیری چیزه خوبی نیست فراموش نکنید ( اگر فراموش هم کردید زیاد تعجبی ندارد چون منطق برای شما اینطور حکم میکند ! )

-- hektor ، Oct 5, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)