تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
دیسکو زمانه - برنامه‌ی هشتم

گپ کمتر و رپ بیشتر

داریوش رجبیان
london@radiozamaneh.com

دیسکو زمانه هشتم را از «اینجا» بشنوید

در دیسکو زمانه، امشب گپ کمتر بود و رپ بیشتر. «رپ» را به خاطر قافیه‌اش گفتم و معنای مجازی این واژه در این جا، همه انواع موسیقی است. به اندازه‌ای سرخوش موسیقی و ساز و آواز بودم که ناخودآگاه، خودم هم یک چیز های بلغور کردم، با شان کینگستون و آهنگ جدیدش «دخترهای قشنگ» که چند هفته است جزو ۱۰ آهنگ برتر بریتانیا است. آهنگی که در مذمت و نکوهش دخترهای خوشگل است که آدم را به خودکشی هل می‌دهند. جالب این جا است که کینگستون با این همه گلایه، خودکشی نکرده؛ وگرنه این آهنگ قشنگش به دست ما نمی‌رسید.


تازه‌ترین دست‌کاری (یا ری‌میکس) آهنگ «آمبرلا» از ریانا را داریم که بعد از سر درآوردن از ریشه این واژه که به معنای «چتر» است، پخشش کردیم. برای من درک این موضوع جالب بود که انگلیسی‌ها به چتر می‌گویند «سایه بان» چون «اومبرا» در زبان‌های لاتین به معنی «سایه» است.

دیسکوی این هفته‌مان حسابی زبان‌شناسانه بود، چون حالا یادم می‌آید که قبل از موضوع «چتر» صحبتمان در باره یکی از تفاوت‌های لهجه‌های فارسی ایران و تاجیکستان بود؛ و این که چرا در ایران ابرو را «بر می‌دارند» در حالی که در تاجیکستان ابرو را «می‌چینند.» احتمالاْ به خاطر این که در تاجیکستان اگر بخواهی ابرویت را برداری، بی‌ابرو و بی‌آبرو می‌شوی؛ آن جا می‌توان ابرو را تنها چید و آن هم با احتیاط!

بعدش در باره مسابقه زییاترین باسن جهان گپ زدیم که به ابتکار یک شرکت زیرپوش‌دوزی آلمانی آغاز شد و اما در سوئد، نحت ضربات رسانه‌ها که آن را یک برنامه پورنوگرافیک نامیدند، با بن‌بست روبه‌رو شد. به همین مناسبت یک آهنگ پورنوگرافیک شنیدیم با نام «شیک یور شیمی» از گروه «پورن کینگز.»

آهنگ‌های دیگر شامل «برو برو» از بردیا، «گولیمسه کادرینه» از تارکان و «کده عینی عینک» از عمرو دیاب.

اگر آهنگ مورد علاقه‌ات را در دیسکو زمانه نشنیدی، باید فقط از خودت گله‌مند بشوی که ما را از آن آگاه نکرده‌ای. هنوز هم دیر نشده:

پیام‌گیر ۰۰۳۱۲۰۵۶۸۲۰۷۰
و پیک الکترونیک
london@radiozamaneh.com
یا
contact@radiozamaneh.com

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)