تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

شيوه تازه ترغيب کتابخوانی در اسپانيا

داريوش رجبيان
london@radiozamaneh.com

از «اينجا» بشنويد

يکی دو روز پيش، از يکی از درياکنارهای انگليس برمی‌گشتم که به لطف آفتاب، فوق‌العاده شلوغ بود و در امتداد ساحل، هزاران مرد و زن لش شده بودند و صدها کودک و بزرگسال، توی آب سرد مانش می‌تنيدند، بسياری هم زير سايه‌بان‌های ساحل، کتاب می‌خواندند.


قهرمانان کتاب‌ها در سواحل اسپانيا، کتابخوانی را ترويج می‌کنند

ولی همين صحنه در درياکنارهای اسپانيا اين روزها يک جور ديگر است: قهرمان‌های برخی از محبوب‌ترين آثار جهان در سطح سواحل پخش شده‌اند و پرسه می‌زنند و مثلاً احتمال دارد «دون کيشوت» بيايد و کنارتان بنشيند و از جادوی آسيابادی‌ها بگويد يا «مری پاپينز» با اين که زير سايه‌بان شما نشسته، چترش را باز کند و بپرد و «پينوکيو» با بينی درازش، جلد کتابتان را دارکوب‌وار بکوبد.

وزارت فرهنگ اسپانيا تصميم گرفته در چارچوب کارزاری برای پرورش کرم کتابخوانی در وجود افراد، قهرمان‌های معروف را از قيد صفحات کتاب‌ها به درياکنارها رها کند تا اشتياق مردم به دانستن سرنوشت اين قهرمان‌های کتابی بيشتر شود.

يکی از تفاوت‌های اسپانيا با همسايه‌های اروپايی‌اش، بيزاری تعداد بيشتر مردم آن از کتابخوانی عنوان شده. بنا به تازه‌ترين بررسی اتحاديه اروپا، 29 درصد مردم اسپانيا هرگز کتاب ادبی به دست نگرفته‌اند و طبق يک بررسی داخلی در آن کشور، 40 درصد افراد اعتراف کرده‌اند که با کتاب ميانه خوبی ندارند. حالا منتظر بمانيم و ببينيم که اهالی درياکنارهای اسپانيا، قهرمانان سرگردان برآمده از کتاب‌ها را مزاحم خواهند دانست يا مراحم.


تمساح اوکراینی، از قفس رها شد

گودزيلا رها شد
و اما در اوکراين، يکی از قهرمان‌های مخوف سينما از قفسش رها شده و در جنوب آن کشور، از آزادی‌اش لذت می‌برد. تمساح ملقب به «گودزيک» يا «گودزيلا کوچولو» که اواخر ماه مه در جريان يک نمايش سيرک در ساحل دريای «آزوف» فرار کرده بود، 70 سانت طول دارد و از نوع تمساح‌های نيلی است. مقامات امور فوق‌العاده اوکراين می‌گويند که اين جانور خزنده، ظاهراً يک کرجی متروکه در آب‌های کم‌عمق اين دريا را خانه خودش کرده و گاه گداری روی عرشه آن آفتاب می‌خورد. گودزيلا کوچولو يک سال آزگار با يک سيرک سيار به اطراف و اکناف اوکراين سفر می‌کرد، بعدش هم ظاهراً خسته شد و ترکش کرد.

«مسيح موعود» هوادار فوتبال
شايد يکی از خزندگانی که به زعم يک جاسوس پيشين بريتانيا، امور دنيا را اداره می‌کنند، همين گودزيلا کوچولو باشد. اما به باور «ديويد شيلر» که پنجشنبه گذشته با شبکه «مور فور» بريتانيا صحبت می‌کرد، اين ارباب دنيا خزندگان بزرگی هستند که دائماً در حال تغيير ظاهرند.

ديويد شيلر حرف‌های جالب‌تری هم گفت که با شنيدنش، مخ ملت سوت کشيد. اين افسر پيشين «ام آی 6» يا سرويس امنيت داخلی بريتانيا که 41 سال دارد، ادعا کرد که به کمک کسی که پيوندهای ملکوتی و روحانی دارد، با روح مريم مجدليه تماس حاصل کرده و به عنوان «مسيح» تدهين شده؛ يعنی روغن مقدس روی سر و صورتش مسح شده است. نمی‌دانم، اين آقا آيا روی سر و صورت ملت شيره می‌ماليد يا واقعاً هم به اين گفته‌هايش ايمان داشت که گفت: «من ناگهان کنه زندگی‌ام را دريافتم و احساس آرامش لايتناهی به من دست داد و فهميدم که چرا امور جهان بايد طوری باشد که هست و چرا وقتی که می‌خواهم حقيقتی را بيان کنم، چنين پيوند شگرفی با کيهان دارم.»


ديويد شيلر بريتانيايی ادعا می‌کند «مسيح موعود» است

ديويد شيلر با اين هم اکتفا نکرد و گفت که از قدرت تغيير آب و هوا هم برخوردار است و همو بوده که از راه نيايش و تعمق، از وقوع حملات اخير در لندن و گلاسگو جلوگيری کرده. ماه ژوئن در اين دو شهر بريتانيا بمب‌گذاری‌های نافرجامی صورت گرفته بود. شيلر همچنين مدعی شد که تعمق و تأمل روحانی او سرنوشت تيم‌های فوتبال را هم رقم می‌زند.

ظاهراً ديويد شيلر طی هفت ماهی که در سال 2002 در زندان گذراند، دست‌خوش حوادث و اتفاقات تلخی شده که به اين حالت گرفتار آمده است. او سال 1996 صفوف «ام آی 6» را ترک کرد و بی‌درنگ به همکاران سابقش يورش لفظی برد و آن‌ها را از جمله به طرح‌ريزی سوءقصد به جان معمر قذافی، رهبر ليیی، متهم کرد. اين ادعا راه شيلر را به سوی زندان هموار کرد.


او برای مدتی در داستان‌نويسی نيرو آزمايی کرد؛ در باره حوادث 11 سپتامبر نظريه‌های توطئه را مطرح کرد و سال 2005 تلاش کرد در انتخابات نخست وزيری به مصاف تونی بلر برود. پس از ناکامی در همه اين زمينه‌ها، به نظر می‌آيد که ديويد شيلر تصميم گرفته برای مدتی با عيسی مسيح رقابت بکند. چون معتقد است که بازگشت مسيح رخ داده و «پسر خدا» هموست. شايد در پی شکست ديويد شيلر در اين پيکار هم، ادعای تازه‌ای را از او بشنويم. مثلاً اين که او اصلاً «پدر عيسی مسيح» است. چون به باور او «ديويد شيلر آمده است که بشريت را در اين دنيای متحول و تغييرپذير راهنمايی کند.» اگر ديويد آقا به اين نتيجه رسيد که به مرحله پدری عيسی مسيح هم رسيده، به شما خبر خواهيم داد؛ از متفرقات ناسياسی راديو زمانه.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)